Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Harimau Malaya kurang menjadi

Posted:

Harimau Malaya kurang menjadi

Harimau Malaya kurang menjadi

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE dan AHMAD FAZLI MOHD. YADI
sukan@kosmo.com.my

NORSHAHRUL cuba melepasi halangan Muller pada aksi persahabatan di Stadium Shah Alam malam tadi.


MESEJ cukup jelas diterima skuad bola sepak kebangsaan dalam usaha mempertahankan gelaran juara Piala Suzuki AFF pada November depan apabila sekadar seri tanpa jaringan dengan Filipina pada aksi persahabatan di Stadium Shah Alam malam tadi.

Meskipun menguasai sebahagian besar perlawanan, kegagalan jentera penyudah skuad kendalian Datuk K. Rajagobal menterjemahkan begitu banyak peluang terhidang dilihat sedikit meresahkan penyokong tempatan.

Malah, Filipina yang sekadar menurunkan dua pemain tempatan iaitu kapten, Emelio Caligdong dan Jason Abbot Sabio, manakala selebihnya pemain yang mendapat kerakyatan negara itu juga jelas memberikan kelebihan buat The Azkal yang beberapa kali berjaya melancarkan serangan berbahaya menerusi gandingan penyerang, Denis Wolf dan Paul Mulders.

Filipina terlebih dahulu mencemaskan lebih 20,000 penyokong tuan rumah apabila larian Stephen Markus Shahrock yang melepasi perangkap ofsaid berjaya dikekang penjaga gol negara, Mohd. Farizal Marlias seawal minit pertama.

Tersentak dengan asakan itu, Harimau Malaya yang kembali mengatur gerakan begitupun kecewa apabila tandukan Shahurain Abu Samah sedikit melewati palang gol pada minit kedua, manakala rembatan kaki kiri Safee Sali lima minit kemudian juga sedikit tersasar.

Kesilapan mudah Mulders yang gagal mengawal kemas bola di tengah padang juga nyaris dihukum Shahurain Abu Samah yang pantas menyambar peluang pada penghujung babak pertama, namun rembatan derasnya sekadar terkena tiang meskipun penjaga gol Filipina, Roland Richard Muller telah tertewas.

Peluang terbaik Harimau Malaya untuk memecah kebuntuan hadir menerusi kapten, Safiq Rahim sebaik bersambung babak kedua.

Begitupun, percubaan pertama Safiq melambung tinggi pada minit ke-46, manakala sepakan percumanya tiga minit kemudian juga sekadar melewati palang gol.

Harimau Malaya sekali lagi kecewa apabila percubaan Norshahrul Idlan Talaha gagal menepati sasaran pada minit ke-56 dan ke-69.

Percaturan Rajagobal yang membawa masuk beberapa pemain gantian seperti Ahmad Shakir Md. Ali, Azamuddin Mohd. Akil dan S. Chanturu pada pertengahan babak kedua juga gagal membuahkan hasil.

Sebaliknya, Filipina yang lebih banyak bertahan pada babak kedua nyaris mendahului menerusi percubaan Wolf yang terus ke dakapan Farizal pada minit ke-73.

Percubaan terakhir Chanturu yang melambung tinggi hasil hantaran Ahmad Shakir pada penghujung permainan juga cukup mengecewakan, sekali gus menyaksikan Harimau Malaya terpaksa berputih mata di gelanggang sendiri.

Untuk rekod, kedua-dua pasukan sekadar seri 1-1 di Stadium Memorial Rizal, Manila, Februari lalu.

Harimau Malaya akan berkunjung ke Stadium Jalan Besar berdepan Singapura pada 8 Jun ini sebelum kembali membuat perhitungan dengan lawan yang sama di Stadium Shah Alam empat hari kemudian.

Congak kedudukan lebih baik

Posted:

Congak kedudukan lebih baik

Congak kedudukan lebih baik

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril@kosmo.com.my

PENYERANG Faizal Saari menjadi taruhan ketika menentang Argentina malam ini.


MALAYSIA turun menentang Argentina pada aksi terakhir peringkat kumpulan Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah 2012 di Stadium Azlan Shah, Ipoh malam ini dengan misi memburu kemenangan kedua.

Jurulatih, Tai Beng Hai menjelaskan, meskipun peluang ke pentas final sudah tertutup, hanya kemenangan ke atas pasukan yang menduduki ranking kesembilan dunia itu sahaja mampu menebus kekalahan 1-4 kepada New Zealand pada aksi kelmarin.

Jika berjaya mengalahkan Argentina, Malaysia yang kini berada pada ranking ke-13 dunia, sekurang-kurangnya mampu layak ke perlawanan klasifikasi kelima/keenam.

Jika bernasib baik, Malaysia akan layak ke perlawanan klasifikasi ketiga/keempat, namun mereka perlu mengharapkan Pakis- tan membenam Britain dan Korea Selatan tunduk kepada New Zealand.

"Kekalahan kepada New Zealand semalam (kelmarin) jelas sekali telah menutup peluang kita untuk layak ke final.

"Oleh itu, kita perlu menang ke atas Ar- gentina pada aksi terakhir esok (hari ini) sekiranya mahu sekurang-kurangnya layak ke perlawanan klasifikasi kelima/keenam.

"Namun, peluang untuk layak ke perlawanan klasifikasi ketiga/keempat juga masih terbuka tetapi kita mungkin terpaksa mengharapkan kejutan (kekalahan Britain dan Korea Selatan) dalam situasi itu," jelas Beng Hai kepada Kosmo! semalam.

Menurut Beng Hai, prestasi barisan pemainnya sepanjang kempen kali ini masih berjaya memuaskan hatinya selepas merekodkan satu kemenangan, dua seri dan dua kali tewas.

Dalam lima aksi sebelum ini, Malaysia seri 1-1 dengan Korea Selatan dan 3-3 dengan Britain, tewas 2-3 kepada India dan 1-4 kepada New Zealand dan menang 3-2 ke atas Pakistan.

"Bagi saya, prestasi keseluruhan pemain negara pada kejohanan kali ini masih bagus dan memuaskan.

"Kita berjaya mengikat Korea Selatan (No. 6 dunia) dan Britain (4), sebelum tewas tipis kepada India (10) dan tunduk kepada New Zealand (7).

"Harus diingat bahawa kesemua pasukan ini sudah pun layak ke Sukan Olimpik 2012 dan mereka juga berada pada ranking yang lebih bagus daripada kita.

"Jadi, kita kena lebih realistik kerana pasukan lawan pada kejohanan ini semuanya bagus-bagus, namun kita juga berjaya memberi tentangan sengit kepada mereka. Ini satu perkembangan positif buat skuad Malaysia," jelasnya.

England dilanda krisis

Posted:

England dilanda krisis

England dilanda krisis


HODGSON (kiri) memberikan kata-kata semangat kepada pemain-pemain England pada sesi latihan di Stadium Wembley, London semalam.


LONDON - England bakal berdepan ujian sebenar pada aksi pemanas badan terakhir kejohanan bola sepak Eropah (Euro) 2012 menentang Belgium di Stadium Wembley awal pagi esok.

Ketika ini, skuad bimbingan Roy Hodgson semakin terdesak untuk meningkatkan moral selepas dikejutkan dengan masalah kecederaan pemain.

Selepas kehilangan khidmat Gareth Barry, skuad The Three Lions dikejutkan pula dengan kecederaan yang dialami seorang lagi pemain tengah, Frank Lampard.

Kecederaan yang dialami Barry dan Lampard telah menyebabkan England kekurangan pemain berpengalaman untuk mengemudi jentera tengah pasukan itu.

Situasi itu dianggap sebagai satu tamparan hebat buat England, sekali gus memaksa Hodgson menaruh keyakinan kepada kapten, Steven Gerrard dan Scott Parker.

Bagaimanapun, kem England sekali lagi dikejutkan dengan spekulasi mengenai tahap kecergasan Parker.

Pemain tengah Tottenham Hotspur itu dilaporkan masih belum cergas sepenuhnya selepas mengalami kecederaan buku lali pada awal musim ini.

Meskipun jarang bermain bersama Spurs, Parker akan diturunkan pada aksi menentang Belgium.

Parker, 31, itu juga akan disenaraikan dalam skuad utama pada aksi pembukaan Euro 2012 menentang Perancis, 11 Jun ini.

Namun, situasi itu masih belum memuaskan hati Hodgson kerana beliau hanya boleh menurunkan Phil Johnson dan Jordan Henderson bersama-sama Gerrard.

"Ia satu tamparan yang hebat bagi pasukan kami (kecederaan Lampard), terutamanya ia berlaku selepas kami kehilangan Barry.

"Doktor juga tidak memberi jaminan bahawa Lampard akan bermain dalam semua aksi peringkat kumpulan dan ini bermakna kami terpaksa mencari penggantinya.

"Kehilangan Lampard adalah satu tamparan yang hebat kerana dia berada pada prestasi terbaik dan sudah tidak sabar beraksi pada Euro 2012.

"Dia telah memberi sumbangan yang besar pada pusingan kelayakan. Jadi, sangat kejam untuk mengetepikan Lampard kerana dia mengalami kecederaan sebelum pertandingan bermula," kata Hodgson. - Agensi

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan