Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Tunggu 16 tahun!

Posted: 28 Aug 2012 12:18 PM PDT

"KALAU kita tidak menganjurkan Sukan Sea 2017, bermakna ia akan menjadi tempoh paling lama kita tidak menganjurkan temasya besar sejak kali terakhir Malaysia menjadi tuan rumah pada 2001."

Demikian nada Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Sieh Kok Chi yang masih meletakkan harapan besar agar kerajaan menerusi Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mempertimbangkan untuk menganjurkan temasya dwitahunan itu dalam tempoh lima tahun dari sekarang.


Kok Chi berkata, bagi membuktikan komitmen badan induk persatuan negara itu agar temasya sukan itudapat dianjurkan dengan jayanya, isu mengenai penganjuran itu akan dibincangkan pada Mesyuarat Lembaga MOM minggu depan.

"Kami akan membincangkan isu ini dalam Mesyuarat MOM sebelum mengemukakan cadangan kepada kementerian. Harap selepas menerima cadangan itu nanti, mereka dapat mempertimbangkan untuk menganjurkan temasya ini.


"Bagi kami di MOM, Malaysia sewajarnya menganjurkan temasya Sukan Sea 2017 kerana sudah lama kita tidak menganjurkan temasya besar dengan kali terakhir, Sukan Sea 2001.


"Kalau tidak anjurkan sekitar lapan hingga 10 tahun, itu tidak mengapa. Tetapi kalau kita tidak anjurkan Sukan Sea 2017, bermakna hampir 17 tahun kita tidak anjurkan temasya besar dan ia sememangnya satu tempoh yang agak lama," katanya. Isu berkenaan timbul selepas Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dalam kenyataannya sebelum ini menggambarkan negara belum cukup bersedia menjadi tuan rumah Sukan Sea 2017, namun MOM menerusi Kok Chi yang mengumumkan perkara itu terlebih dulu, berasa sebaliknya.

Kok Chi sebelum ini menegaskan, soal kebimbangan mengenai infrastruktur, kos serta pelbagai perkara lain seperti disuarakan Ahmad Shabery, sebenarnya bukanlah masalah besar, malah beliau yakin Malaysia mampu menganjurkannya dengan baik.


Brunei sepatutnya menganjurkan Sukan Sea 2017, namun mereka mengubah keputusan dan mahu menganjurkannya pada 2019, tahun yang sepatutnya Malaysia menjadi tuan rumah.

Keputusan itu dicapai pada Mesyuarat Persekutuan Sukan Sea (SGF) di Myanmar yang turut dihadiri Kok Chi.

Artikel ini disiarkan pada : 29/08/2012


Beregu kian matang

Posted: 28 Aug 2012 11:07 AM PDT

JEREMY Gan yakin rancangannya membentuk gandingan beregu campuran bertaraf dunia kini berada di landasan tepat selepas gandingan muda Tan Aik Quan-Lai Pei Jing muncul naib juara Terbuka Vietnam Ahad lalu, malah beliau kini dalam proses mengangkat satu lagi gandingan baru iaitu Wong Fai Yin-Shevon Lai.

Jurulatih beregu campuran itu berkata beliau berharap Aik Quan-Pei Jing cepat menemui kematangan dalam permainan bagi memberi tekanan kepada gandingan utama Chan Peng Soon-Goh Liu Ying, sekali gus menyaksikan persaingan sihat dalam kem negara.


"Perkembangan ini memang bagus tapi terlalu banyak lagi yang perlu diperbaiki Aik Qua-Pei Jing. Buat masa ini saya nampak mereka akan menjadi gandingan kedua di belakang Peng Soon-Liu Ying tapi belum cukup ilmu untuk bergelar gandingan bertaraf dunia," kata Jeremy.

Pada aksi final kelmarin, gandingan itu tewas kepada pasangan Indonesia, Markis Kido-Pia Zebadiah Bernadeth buat kali pertama dalam dua pertemuan.


"Saya tidak mengikut mereka ke Vietnam, tapi saya tahu mereka kurang pengalaman beraksi di tahap tertinggi seperti perlawanan akhir. Sebelum ini mereka pernah menewaskan gandingan Indonesia itu di Terbuka Malaysia, jadi banyak lagi yang perlu mereka pelajari terutamanya dalam aspek ketahanan mental.


"Mereka akan sertai empat hingga lima lagi kejohanan dalam tahun ini, tapi tidak semuanya setaraf dengan Peng Soon-Liu Ying. Mereka masih baru jadi mereka perlu menyertai lebih banyak kejohanan bertaraf GP Emas dan cuba mendapatkan keputusan terbaik seperti separuh akhir, final ataupun meraih gelaran.

"Jika mereka terus beraksi di kejohanan Siri Super, semangat mereka mungkin berkubur kerana sering tewas di peringkat awal kerana ramai gandingan terbaik dunia mengambil bahagian." Antara kejohanan yang akan disertai Aik Quan-Pei Jing selepas ini adalah Siri Super Terbuka Jepun, GP Emas Terbuka Taiwan, Korea, Macau dan beberapa lagi kejohanan lain.


Jeremy turut berpuas hati dengan pencapaian gandingan senior Ong Jien Guo-Lim Yin Loo yang mara ke separuh akhir di Vietnam.

"Gandingan ini bukan baru, jadi prestasi di Vietnam menunjukkan sedikit peningkatan namun saya tidak boleh letakkan mereka dalam perancangan jangka panjang kerana masing-masing sudah berusia 23 dan 24 tahun. Mereka sepatutnya melakar kejayaan lebih besar," kata Jeremy lagi.


Dalam pada itu, Jeremy perlu bekerja keras menaikkan satu gandingan baru Fai Yin-Shevon. Shevon sebaya Pei Jing dinaikkan dari Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ) sememangnya diakui berkemampuan sekiranya digilap dengan baik, namun Fai Yin memerlukan lebih banyak latihan selepas di bawa ke BAM dari Negeri Sembilan.

Artikel ini disiarkan pada : 29/08/2012


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan