Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Lela tolak Aussie

Posted: 05 Sep 2012 08:59 AM PDT

RATU terjun negara, Pandelela Rinong akhirnya mengambil keputusan rasmi nekad mengorbankan tawaran melanjutkan pelajaran ke Australia dengan alasan ingin berada di samping jurulatihnya, Yang Zhuliang di tanah air.

Pemenang pingat gangsa 10 meter platform Olimpik London itu menyatakan, dia lebih selesa untuk melanjutkan pelajaran di negara sendiri sekali gus latihannya di Pusat Akuatik Bukit Jalil tidak terganggu.


Sejurus selepas mencipta nama di temasya Olimpik baru-baru ini, Lela menerima biasiswa penuh pengajian selama empat tahun di Australia yang ditawarkan negeri kelahirannya, Sarawak. Bagaimanapun, Lela seakan dibayangi tanda tanya sama ada ingin menerima tawaran itu atau sebaliknya demi sukan negara.

"Buat masa ini, saya belum lagi menetapkan keputusan untuk melanjutkan pelajaran di mana-mana universiti tempatan dan hanya bergantung kepada tawaran selepas ini. Yang pasti, saya akan mengambil jurusan Sains Sukan dan akan terus berada di samping jurulatih.


"Dengan mengambil langkah ini, saya bukan saja dapat terus menjalani latihan lebih lancar dengan jurulatih serta rakan seangkatan malah tidak akan berjauhan dengan keluarga di Sarawak. "Seperti yang semua tahu, keluarga adalah perkara paling utama buat saya," katanya ketika dinobat ikon Program Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) 2012 Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Sri Damansara 1, semalam.


Mengulas lanjut, atlet keturunan Bidayuh berusia 19 tahun itu menekankan bukan tidak menghargai tawaran ke Australia, cuma baginya langkah untuk terus kekal di negara sendiri yang terbaik untuk semua pihak.

Malah, sebelum ini Ketua Pengarah MSN, Datuk Seri Zolkples Embong pernah menyuarakan pandangan dan mahu melihat Lela menyambung pengajiannya di tanah air kerana ia boleh memberi peluang penerjun lain mendapat tunjuk ajar daripada Zhuliang. Sementara itu, Lela yang menjadi atlet pertama negara dinobat ikon sekolah menyuarakan pendapat agar lebih banyak sekolah mengambil inisiatif sama dengan memilih atlet sebagai ikon masing-masing.


"Sememangnya saya amat menghargai langkah ini dan berharap lebih ramai lagi atlet diberi peluang sama dipilih sebagai ikon. Tindakan bijak ini sekali gus mencapai misi negara dalam menggalakkan gaya hidup di kalangan remaja.

"Malah, tindakan ini juga mampu menarik minat lebih ramai remaja meminati sukan khususnya terjun di sekolah sekali gus melahirkan lebih ramai pelapis," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/05


Sanjung bakat atlet

Posted: 05 Sep 2012 08:54 AM PDT

ATLET Perlis yang beraksi cemerlang memenangi pingat pada temasya dwitahunan Sukan Malaysia (Sukma) ke-15 di Pahang, baru-baru ini menerima insentif kerajaan negeri berjumlah RM56,000.

Majlis penyampaian insentif di Dewan Warisan Negeri, Jalan Kolam Kangar itu disempurnakan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu.


Atlet angkat berat, Ku Azarul Ku Othman menerima insentif paling tinggi berjumlah RM6,000 berikutan kejayaan memenangi dua pingat emas pada temasya Sukma di Pahang itu. Ku Azarul menyumbang dua pingat emas kepada kontinjen Perlis menerusi acara clean & jerk dan snatch kategori 94 kilogram.

Selain Ku Azarul, dua lagi atlet angkat berat, Mohd Hanie Musa dan Afifah Azmal turut menerima insentif atas kejayaan masing-masing pada temasya itu.


Mohd Hanie yang memenangi satu emas dan satu perak kategori 85kg menerima RM5,000 manakala Afifah yang memenangi dua pingat gangsa kategori 58kg menerima RM2,000.


Pemenang pingat emas boling padang beregu wanita, Auni Fatihah Kamis dan Syafiqa Afif Abd Rahman pula menerima RM3,000 manakala Abd Syafiq Afif Abd Rahman dan Abd Hakim Afif Abd Rahman yang memenangi gangsa beregu lelaki membawa pulang RM1,000.

Turut menerima insentif atas pencapaian di Sukma Pahang itu pemenang dua pingat perak acara terjun papan anjal tiga meter dan papan anjal satu meter, Ahmad Amsyar Azman berjumlah RM4,000.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/05


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan