Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


Gol semangat Red Warriors

Posted: 06 Oct 2012 04:38 PM PDT

Kelantan belum selesa, Nasriq dilayang kad merah

Kota Bharu: Peluang beraksi di gelanggang sendiri di perlawanan separuh akhir Piala Malaysia pertama dimanfaatkan dengan baik oleh Kelantan apabila meraih kemenangan penting 1-0 ke atas Selangor, malam tadi.

Untuk berita lanjut dapatkan akhbar BH Ahad, di pasaran hari ini.

Shukor bimbang skuad Piala Suzuki

Posted: 06 Oct 2012 01:20 PM PDT

Kuala Lumpur: "Kita sudah tidak ada masa yang cukup!"

Itu reaksi spontan bekas pemain negara, Shukor Salleh mengenai peluang dan misi skuad kebangsaan mempertahankan kejuaraan Piala Suzuki AFF yang dimenangi dua tahun lalu.

Bukan tidak memiliki semangat patriotik, sebaliknya Shukor berpendapat tekanan pasti akan lebih tinggi berbanding ketika kali pertama menjuarai kejohanan itu kerana pasukan lain pastinya cuba menghalang kemaraan Malaysia.

"Bagi saya ranking cukup penting kerana ia akan memberi kesan kepada sesebuah pasukan terutama dari segi 'standard'," Shukor Salleh, Bekas pemain kebangsaan

"Kita lebih tertekan kerana pasukan lain akan cuba untuk halang kita. Sudah tidak ada masa untuk eksperimen pemain dan sepatutnya sekarang kita sudah ada senarai kesebelasan utama atau sekurang-kurangnya bayangan awal.

"Bola sepak adalah sukan berpasukan, bukannya individu dengan keserasian dan persefahaman cukup penting. Tidak ada masa lagi untuk mencuba pemain. Aksi persahabatan selepas ini perlu digunakan untuk memperbaiki kesebelasan terbaik pasukan, bukannya terus membuat eksperimen," katanya ketika dihubungi semalam.

Malaysia akan berdepan Hong Kong pada 16 Oktober ini, Vietnam (3 November) dan sekali lagi bertemu Hong Kong, 14 November.

Dalam masa sama, Shukor turut menyangkal kenyataan beberapa pihak yang menganggap ranking tidak penting sebaliknya dengan tegas berkata ranking adalah penanda aras kemampuan sesebuah pasukan.
"Ranking tidak hanya sekadar kiraan matematik. Bagi saya ranking cukup penting kerana ia akan memberi kesan kepada sesebuah pasukan terutama dari segi 'standard," katanya.

Dalam senarai ranking dikeluarkan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), Rabu lalu skuad negara berada di kedudukan ke-162 dunia – kedudukan paling buruk di sepanjang tahun ini selepas berada tangga ke-148 dunia Januari lalu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan