Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Memo FAM

Posted:

Memo FAM

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) memberi amaran kepada 10 pasukan Liga Malaysia supaya melangsaikan tunggakan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Pertubuhan Keselamatan Sosial dan cukai pendapatan pemain yang berjumlah RM2.1 juta sebelum 23 November depan.

Tarikh tersebut merupakan hari terakhir bagi pendaftaran pasukan untuk musim 2013.

Ketika memberikan peringatan itu, Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin (gambar) berkata, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk menggugurkan 10 pasukan tersebut daripada bermain musim depan sekiranya mereka gagal berbuat demikian.

"Namun, saya tidak boleh mendedahkan nama 10 pasukan tersebut sehinggalah kita mengeluarkan surat amaran kepada mereka dalam tempoh terdekat," katanya selepas mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM yang dipengerusikan Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Dalam perkembangan lain, Hamidin yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM berkata jawatankuasa tersebut sebulat suara bersetuju untuk mengekalkan penyertaan 16 pasukan dalam kempen Piala Malaysia musim depan.

Katanya, perkara tersebut telah dipersetujui oleh ahli Exco FAM setelah mengambil kira pandangan setiap pasukan dalam Liga Malaysia dan berharap perkara itu tidak dijadikan isu.

Sebelum ini terdapat laporan bahawa penyertaan pasukan dalam Piala Malaysia akan ditambah kepada 26 pasukan, namun terdapat bantahan daripada beberapa pihak termasuk daripada bekas pemain serta jurulatih.

Zakry-Fairuzizuan kembali pamer taring

Posted:

Zakry-Fairuzizuan kembali pamer taring

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my

ZAKRY (depan) dan Fairuzizuan muncul juara Kejohanan Badminton GP Emas Terbuka Taiwan 2012 semalam.


BEREGU lelaki negara, Mohd. Zakry Abdul Latif-Mohd. Fairuzizuan Mohd. Tazari membuktikan bahawa gandingan mereka masih relevan.

Semalam, pasangan itu merangkul gelaran juara pada Kejohanan Badminton Grand Prix (GP) Emas Terbuka Taiwan 2012.

Zakry-Fairuzizuan yang bernaung di bawah Kelab Raket Kuala Lumpur (KL- RC) mencipta kejutan apabila menewaskan pilihan pertama, Angga Pratama Ryan Agung Saputra dari Indonesia pada aksi final semalam.

Zakry-Fairuzizuan hanya mengambil masa selama 27 minit bagi menewaskan pasangan Indonesia itu 21-12, 21-14.

Sebagai rekod, ia merupakan kejuaraan pertama yang dirangkul Zakry-Fairuzizuan tahun ini.

Sebelum ini, pencapaian terbaik mereka adalah muncul naib juara pada GP Emas Terbuka Thailand, Jun lalu.

"Alhamdulillah, kami (Zakry-Fairuzizuan) berjaya muncul selaku juara kali ini. Memang sangat gembira dengan kejayaan ini.

"Selepas setahun kami kembali bergandingan, ini merupakan pencapaian terbaik kami.

"Sebelum ini, pada Terbuka Thailand kami sekadar muncul naib juara sahaja.

"Saya harap, kami dapat mengekalkan konsistensi ini untuk menghadapi kejohanan-kejohanan akan datang," kata Zakry.

Sementara itu, dalam acara perseorangan lelaki, pemain Vietnam, Nguyen Tien Minh yang diletakkan sebagai pilihan kedua muncul juara selepas mencatatkan kemenangan ke atas Chou Tien Chen dari Taiwan 21-11, 21- 17.

Pemain Taiwan, Tai Tzu Ying yang diletakkan sebagai pilihan pertama menepati ramalan apabila mengungguli saingan dalam acara perseorangan wanita hasil kemenangan ke atas Lindaweni Fanetri dari Indonesia 21-19, 20-22, 22-20 pada aksi final semalam.

Gelaran juara dalam acara beregu wanita menjadi milik pasangan Indonesia, Pia Zebadiah Bernadeth-Rizki Amelia Pradipta yang mencipta kejutan menewaskan rakan senegara selaku pilihan keempat, Suci Rizky Andini-Della Destiara Haris 21- 15, 21-12.

Beregu campuran Indonesia, Muhammad Rijal-Debby Susanto turut cemerlang apabila menundukkan cabaran pasangan Hong Kong, Lee Chun Hei-Chau Hoi Wah 21-14, 21-14 untuk mengesahkan status selaku juara.

Kelantan menghampiri final

Posted:

Kelantan menghampiri final

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my

AKSI penyerang Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha (kiri) ketika melepasi halangan pemain pertahanan Selangor pada saingan separuh akhir pertama di Kota Bharu kelmarin.


KEMENANGAN 1-0 Kelantan ke atas Selangor pada aksi separuh akhir pertama kempen Piala Malaysia di Stadium Sultan Muhammed IV kelmarin mencerahkan peluang mereka untuk melangkah ke pentas akhir musim ini.

Pengurus The Red Warriors, Azman Ibrahim berkata, beliau belum mahu mendabik dada dengan keputusan tersebut, sebaliknya mahu pemainnya memberikan tumpuan sepenuhnya kepada perlawanan kedua di Shah Alam nanti.

"Keputusan ini belum selamat buat kita kerana perlawanan masih berbaki 90 minit untuk diharungi. Bagaimanapun, saya gembira kerana kita tidak melepaskan gol pada perlawanan ini.

"Kita akan berusaha sebaik mungkin untuk memastikan Kelantan mara ke perlawanan akhir Piala Malaysia musim ini," katanya ketika ditemui sejurus tamat perlawanan kelmarin.

Pada perlawanan tersebut, The Red Warriors yang beraksi di hadapan 25,000 penyokong setia terpaksa menunggu sehingga minit ke-62 untuk memperoleh jaringan tunggalnya menerusi Nor Farhan Mohamad.

Ketika ditanya mengenai ketua pasukannya, Mohd. Badri Radzi yang tidak diturunkan dalam perlawanan tersebut, Azman memberitahu pemain itu terpaksa diketepikan akibat kecederaan.

"Insya-Allah Badri akan kembali beraksi dalam perlawanan kedua di Shah Alam nanti.

"Kehadirannya dijangka akan memantapkan lagi jentera tengah skuad Kelantan," tegasnya.

Sementara itu, penjaring gol kemenangan Kelantan dalam perlawanan itu Nor Farhan memberitahu, jaringan tersebut menjadi pembakar semangat buat pasukannya untuk mengharungi perlawanan kedua nanti.

"Bekalan satu gol menjadi pembakar untuk dibawa ke Shah Alam.

"Kami akan memberikan yang terbaik untuk memastikan laluan kita ke perlawanan akhir terjamin.

"Gol yang saya jaringkan malam ini (kelmarin) adalah hasil kerjasama rakan-rakan sepasukan yang banyak memberikan sokongan.

"Kejayaan ini menguatkan lagi semangat saya untuk menjulang Kelantan menjadi juara musim ini," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan