Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Optimis pertahan juara Asia Tenggara

Posted: 09 Nov 2012 10:50 AM PST

BEKAS pemain kebangsaan, Khalid Ali tetap optimis skuad bola sepak negara mampu mempertahankan Piala AFF yang berbaki kira-kira dua minggu lagi.

Dua kekalahan aksi persahabatan skuad kendalian Datuk K Rajagobal ketika menentang Vietnam dan Thailand baru-baru ini dianggap perkara biasa bagi Khalid dalam usaha ketua jurulatih negara itu mempersiapkan pemain menghadapi cabaran sebenar.


Namun pemerhati bola sepak tempatan itu menegaskan, beberapa kelemahan ketara perlu segera diperbaiki sebelum sepak mula menentang Singapura di Stadium Nasional, Bukit Jalil, 25 November ini.

"Sebagai bekas pemain saya tetap optimis namun skuad negara tidak boleh mempamerkan corak permainan seperti ketika menentang Thailand kerana lawan jelas sudah mempamerkan peningkatan. Jurulatih perlu memanfaatkan masa yang ada untuk membaikinya sebaik mungkin," katanya.


Antara kelemahan yang mendapat perhatian Khalid adalah kecuaian pemain negara yang terlalu cepat kehilangan bola hingga menimbulkan masalah untuk menguasai perlawanan dan seterusnya menjaringkan gol.


"Masih terdapat kelemahan lain namun saya percaya jurulatih ada caranya yang tersendiri. "Malah beliau sudah mengeluarkan kenyataan tidak panik dengan dua kekalahan terbabit. Biar beliau baiki kelemahan itu," katanya.

Malah Khalid menasihatkan pemain negara terus fokus melakukan persiapan kerana semangat berpasukan yang tinggi akan mengatasi semua cabaran dan rintangan.


Skuad negara mempamerkan aksi tidak konsisten sepanjang persiapan menghadapi temasya dwitahunan ini dengan Rajagobal menggunakan pendekatan untuk mencuba pemain dan selepas mencatat kemenangan meyakinkan mengatasi Hong Kong 3-0 pada Oktober lalu, persembahan Harimau Malaya kembali meresahkan apabila kecundang kepada Vietnam (0-1) dan Thailand (0-2) baru-baru ini. Malaysia yang tampil selaku tuan rumah bersama pada edisi Piala AFF kali ini dan juara bertahan berada dalam Kumpulan B bersama Indonesia, Singapura dan Laos bersaing di Kuala Lumpur manakala Thailand, tuan rumah Kumpulan A, disaingi Vietnam, Filipina dan Myanmar. Dua pasukan terbaik setiap kumpulan layak ke separuh akhir dan final yang dilangsungkan secara timbal balik pada 19 dan 22 Disember.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/10


Kelibat terakhir

Posted: 09 Nov 2012 10:41 AM PST

VALENCIA (Sepanyol): Aksi perlumbaan MotoGP Valencia menutup tirai musim 2012 selain menjadi gelanggang terakhir aksi penunggang legenda Australia, Casey Stoner.

Sekalipun kejuaraan semua kategori sudah diputuskan, kejohanan penutup musim itu memberi peluang kepada peminat menghargai perlumbaan terakhir Stoner sebelum bersara.


Pelumba Sepanyol dijangka menguasai perlumbaan di depan penyokong sendiri dengan penunggang Honda, Dani Pedrosa berpeluang mengatasi juara MotoGP, Jorge Lorenzo selepas kemalangan di Australia membolehkan penunggang Yamaha itu meraih kejuaraan dunia kedua selepas 2010.

Pedrosa yang pernah memenangi kejuaraan dunia 125cc dan 250cc turut menang lima kali di Valencia dalam tempoh 10 tahun terakhir namun peluangnya merampas kejuaraan dunia tahun ini berakhir di pusingan kedua di Australia ketika dia mendahului.


Pelumba berusia 27 tahun itu perlu berakhir di depan Lorenzo dan ketinggalan 23 mata dalam kedudukan pelumba sebelum perlumbaan itu namun terpaksa berpuas hati muncul naib juara buat kali ketiga selepas 2007 dan 2010.


Sementara Stoner yang mengejutkan sukan itu apabila mengumumkan persaraannya hujung musim ini selepas memenangi kejuaraan MotoGP 2007 dan 2011 menegaskan sudah hilang rasa hormat terhadap sukan itu.

Seminggu selepas memenangi perlumbaan 'gelanggang sendiri' di litar Phillip Island buat kali keenam, Stoner hanya mahu menumpukan kepada kehidupan peribadinya.


"Keghairahan saya di litar sudah hilang, sesuatu yang saya rasai sejak kecil dan menyebabkan saya komited dengan sukan ini," kata Stoner.

"Ada banyak sebab kenapa saya bersara, satu hari saya akan menjelaskan segala-galanya." - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/10


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan