Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Waspada badi Reds

Posted: 10 Nov 2012 01:13 PM PST

LONDON: Roberto Di Matteo mengaku Liverpool pasukan 'igauan' Chelsea menjelang kunjungan anak buah Brendan Rodgers ke Stamford Bridge, malam ini.

Kepentingan untuk mengekalkan tekanan terhadap pendahulu Liga Perdana Inggeris, Manchester United pastinya memberi insentif tambahan buat Blues selain berharap mengakhiri empat kekalahan liga berturut-turut kepada kelab Anfield itu.


Chelsea menewaskan Liverpool di final Piala FA musim lalu tapi saingan tiga penjuru antara Blues, United dan Manchester City memburu kejuaraan liga membuatkan misi merebut mata liga kini lebih utama.

"Mereka pasukan igauan dan . sentiasa mempamerkan aksi luar biasa menentang kami. Memang sukar untuk menewaskan mereka.


"Kami jarang menewaskan mereka sejak tiga tahun lalu. Kami perlu sentiasa fokus untuk memberikan aksi terbaik.


"Pemain Liverpool hebat dan menampilkan aksi luar biasa, setiap kali menentang kami, ia adalah perlawanan terbaik mereka musim itu.

"Mereka sering mencari jalan untuk menewaskan kami ketika kami tidak berada di tahap terbaik.


"Kami memiliki semangat hebat, penuh keyakinan dan pasukan bermain dengan baik menjelang aksi ini. Saya harap ia membantu menghidangkan keputusan berbeza," katanya.

Pengurus Liverpool, Rodgers pula lebih bimbangkan ancaman Juan Mata, Eden Hazard dan Oscar yang memberi dimensi baru corak serangan Chelsea musim ini.


Pasukan Rodgers hanya menang dua daripada 10 perlawanan liga musim ini dan Reds ketinggalan 13 mata berbanding lawan mereka itu.


Namun pengurus yang merehatkan sembilan pemain utama ketika tewas 0-1 kepada Anzhi dalam Liga Europa menegaskan mereka tidak gentar berkunjung ke London.


"Chelsea sungguh dinamik, memiliki teknik yang bagus. Mereka mempunyai tiga pemain No 10, Oscar, Hazard dan Mata. Kami sedar bahaya yang boleh mereka cetuskan.


"Anda tidak boleh berbuat apa-apa untuk menghalang pemain bertaraf dunia. Mereka pasti sentiasa mencari ruang, mencari jalan melepasi anda. Fokus saya adalah permainan kami." - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/11


Asah bakat muda negara

Posted: 10 Nov 2012 01:12 PM PST

PENGUASAAN negara dalam sukan badminton perlu dipergiat dan terus diperhebat supaya Malaysia mempunyai barisan pemain pelapis yang setaraf dengan jagoan sukan itu seperti masa lalu.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, sukan badminton kini berkembang dan membawa faedah besar kepada negara dengan lahirnya barisan pemain berwibawa seperti Datuk Lee Chong Wei.


Namun, sejak kebelakangan ini sukan badminton memaparkan detik kemerosotan menyebabkan program bagi melatih pelapis sukan itu perlu dilakukan.

"Jika ditinjau, era 1950-an dan 1960-an adalah zaman kegemilangan badminton di negara kita dengan barisan pemain negara beberapa kali berjaya merebut Piala Thomas serta Kejohanan Badminton Seluruh England.


"Nama besar seperti Punch Gunalan, Ng Boon Bee, Tan Aik Mong, Tan Aik Hwang, Silvia Ng, Misbun Sidek dan Jailani Sidek begitu terkenal di negara ini dan di arena antarabangsa.


"Kini, Malaysia memang boleh maju dalam apa jua sukan andai masyarakat komited memainkan peranan aktif dalam sukan diceburi," katanya ketika berucap melancarkan Kem Badminton Astro di Dewan Persatuan Badminton Johor di sini semalam.

Hadir sama Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman dan isteri, Datin Paduka Dr Jamilah Ariffin, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong dan Ketua Pegawai Eksekutif Astro, Datuk Rohana Rozhan.


Rosmah berkata, ibu bapa perlu memainkan peranan penting dengan memberi dorongan sekali gus menggalakkan anak masing-masing menceburi sukan ini dengan aktif.

"Nasihatilah anak supaya memperuntukkan masa dalam aktiviti sukan sejak di bangku sekolah. Berilah sokongan moral dengan menghantar mereka ke tempat latihan, menemani dan menyaksikan mereka berlatih atau bertanding.


"Dalam hal ini, ibu bapa harus sedar aspek kecemerlangan akademik dan juga sukan, kedua-duanya penting kepada anak," katanya.


Rosmah yang juga Penaung Persatuan Badminton Malaysia (BAM) berkata, jika ibu bapa menyokong penuh minat anak, negara mampu melahirkan pemain pelapis yang bakal mengharumkan nama ibu bapa serta negara.


Sehubungan itu, beliau berharap, Kem Badminton Astro ini mampu menjadi platform meneruskan kegemilangan sukan badminton Malaysia dengan melahirkan pemain pelapis.


Menurut Rosmah, menerusi program itu, kem itu akan menjelajah ke enam negeri termasuk Sabah dan Sarawak untuk membuat pemilihan peserta yang akan diadili jurulatih Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan pemain negara.


"Selepas dipilih, peserta diberi latihan intensif setiap hujung minggu di Stadium Juara, Kuala Lumpur dan seterusnya mereka yang berpotensi akan mewakili negara ke perlawanan persahabatan dengan Kelab Badminton Remaja Korea di Korea Selatan."

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/11


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan