Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Tak makan puji

Posted: 22 Nov 2012 07:30 AM PST

"MUNGKIN itu hanya permainan psikologi mereka, kata ketua jurulatih skuad kebangsaan, Datuk K Rajagobal mengenai pujian yang diberikan dua pencabar utama Malaysia dalam saingan Kumpulan B Piala Suzuki AFF, Indonesia dan Singapura.

Jurulatih Indonesia, Nil Maizar dan rakan sejawat di Singapura, Radojko Avramovic secara terbuka menyatakan juara bertahan, Malaysia sebagai pasukan pilihan untuk mencabar kejuaraan edisi kali ini meskipun gagal menyerlah dalam perlawanan persahabatan baru-baru ini.


Bagi Rajagobal, beliau tidak mahu terlalu memikirkan pandangan pasukan lain sebaliknya fokusnya kini lebih terarah kepada perlawanan pertama menentang Singapura.

"Saya sudah menyatakan sebelum ini, untuk memenangi kejuaraan lebih mudah daripada mempertahankannya. Sebagai tuan rumah, kita perlu berikan aksi terbaik.


"Langkah pertama kita adalah untuk mara ke separuh akhir terlebih dulu dan penting untuk kita mencapai keputusan baik menentang Singapura pada perlawanan pertama," katanya yang ditemui selepas sesi latihan skuad kebangsaan di Stadium Nasional Bukit Jalil semalam.


Selain finalis 2010, Indonesia dan juara tiga kali Singapura, Malaysia turut berdepan pasukan pusingan kelayakan, Laos dalam kempen Kumpulan B Piala AFF.

Menurut Rajagobal beliau melihat kesungguhan dan peningkatan prestasi pemain dalam sesi latihan dan yakin Harimau Malaya akan mempamerkan aksi sebenar pada pertemuan dengan Singapura Ahad ini sekali gus menepis keraguan mengenai kemampuan mereka.


"Sebagai jurulatih, saya harus sentiasa memberi motivasi kepada pemain. Mereka menunjukkan kesungguhan dalam latihan dan saya harap mereka boleh menterjemahkannya dalam perlawanan dengan Singapura," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/22



Vettel idam juara hatrik

Posted: 22 Nov 2012 07:20 AM PST

SAO PAULO: Selepas membantu Red Bull meraih kejuaraan kategori pengeluar buat kali ketiga berturut-turut di Texas minggu lalu, juara bertahan dunia, Sebastian Vettel mencongak untuk sekali lagi mencipta sejarah muncul pemandu paling muda memenangi kejuaraan dunia buat kali ketiga berturut-turut pada perlumbaan terakhir di Grand Prix Brazil hujung minggu ini.

Pada perlumbaan ke-101 itu, pemandu Jerman berusia 25 tahun itu perlu menamatkan perlumbaan di kedudukan empat terbaik dan menafikan pencabar tunggal, Fernando Alonso dari Ferrari sekali gus merangkul kejuaraan dunia buat kali ketiga berturut-turut.


Atas kertas, Vettel dilihat agak mudah meraih keputusan itu selepas muncul pemenang empat perlumbaan berturut-turut sebelum menamatkan saingan di tempat ketiga di Abu Dhabi selepas bermula dari hentian pit serta podium kedua di Austin, Ahad lalu.

Tetapi dia sedar Alonso, 31, serta Ferrari akan melakukan apa saja untuk membolehkan pemandu Sepanyol itu merangkul kejuaraan dunia kali pertama sejak menyertai pasukan itu.


Dia juga sedar ancaman daripada dua pemandu McLaren, Lewis Hamilton dan Jenson Button pada perlumbaan terakhir itu.


Hamilton sudah melaungkan amaran mahu meraih kemenangan ke-20 pada perlumbaan terakhir itu serta hadiah terakhir untuk McLaren kerana bakal berhijrah ke Mercedes, tahun depan.

"Brazil sentiasa menjadi perlumbaan epik untuk saya sepanjang bersama McLaren dan untuk banyak sebab, minggu ini adalah perlumbaan yang cukup bermakna untuk saya," kata pemandu berusia 27 tahun itu.


"Untuk perlumbaan terakhir bersama McLaren, saya bertekad memberikan yang terbaik pada setiap pusingan," katanya.

Pemandu Britain itu sedar dia sentiasa mendapat sokongan padu daripada rakan sepasukan dan McLaren mahu menamatkan musim ini dengan melihat kedua-dua pemandu menaiki podium.


Ia pasti menyukarkan Vettel dan Red Bull yang menyaksikan kelemahan mereka terdedah Ahad lalu apabila Mark Webber gagal menamatkan perlumbaan kerana mengalami masalah alternator buat kali ketiga. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/22



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan