Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Wajib menang atau tutup kedai

Posted:

Wajib menang atau tutup kedai

Wajib menang atau tutup kedai

RAJAGOBAL (kiri) memberi penerangan kepada pemain-pemain Harimau Malaya pada sesi latihan mereka di padang Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.


YANG bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang.Itu perumpamaan tepat buat Harimau Malaya supaya kembali bangkit melakar kemenangan ke atas Laos dalam aksi kedua Piala Suzuki AFF 2012 malam ini sebaik dimalukan Singapura 0-3 di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Ahad lalu.

Tampil selaku tuan rumah kejohanan bersama Thailand pada edisi kali ini, skuad negara dilihat masih bergelut dengan prestasi sebenar selepas menyaksikan kerapuhan di bahagian pertahanan serta kepincangan jentera tengah Harimau Malaya ketika menentang Sang Singa.

Skuad kendalian Datuk K. Rajagobal seakan-akan 'sengaja' memilih haluan sukar yang mana skuad negara wajib menang ketika menentang Laos dan Indonesia sekiranya masih berhasrat untuk mengekalkan kejuaraan yang diraih dua tahun lalu.

Begitupun, Rajagobal seperti biasa kekal optimis dan menyifatkan Harimau Malaya sudah bersedia untuk mendapatkan tiga mata berharga dalam pertemuan menentang Laos malam ini.

Bagi jurulatih berusia 56 tahun itu, beliau lebih berminat untuk menumpukan perhatian menentang Laos berbanding memikirkan kekalahan memalukan di tangan Singapura selain mengakui bersedia untuk merombak pasukannya.

"Adakah kita perlu bimbang mengenai kekalahan kepada Singapura atau perlu bimbang pada aksi dengan Laos esok (hari ini)?

"Jika anda kecewa, saya lagi kecewa kerana bagi saya, keputusan ketika menentang Singapura adalah satu keputusan yang teruk. Saya sendiri tidak menjangkakan persembahan kami tidak begitu bertenaga.

"Pertemuan dengan Laos sangat penting bagi kami kerana skuad negara wajib menang pada baki dua perlawanan ini. Oleh itu saya bakal membuat perubahan besar tetapi saya tidak boleh memberitahu nama pemain yang akan diketepikan.

"Saya tidak pernah menyerah kalah dan saya percaya, kami masih ada peluang (untuk mara ke peringkat separuh akhir)," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Seri Kembangan semalam.

Dalam perkembangan lain, kem skuad negara juga menerima tamparan apabila penyerang, Norshahrul Idlan Talaha dijangka tidak dapat diturunkan dalam pertemuan menentang Laos malam ini.

Ini kerana Norshahrul yang juga dikenali sebagai Mat Yo, dikejarkan ke hospital selepas mengadu sakit kepala dan status kesihatan pemain kelahiran Terengganu itu masih belum disahkan.

"Mat Yo kini berada di hospital untuk diperiksa lebih lanjut dan kemungkinan esok (malam ini) kita akan tahu status Mat Yo sama ada dia dapat diturunkan atau sebaliknya.

"Saya bertemu dengannya selepas perlawanan tetapi dia mengadu sakit kepala kepada kami dan doktor mengambil keputusan untuk membawanya ke hospital bagi menjalani pemeriksaan.

"Saya tidak boleh buat apa-apa (sekiranya Mat Yo tidak dapat diturunkan) dan saya terpaksa memikirkan siapa yang dapat ganti Mat Yo ketika menentang Laos nanti," katanya.

Sementara itu, jurulatih Laos, Kokichi Kimura pula berkata, beliau mahu skuad kendaliannya mengulangi persembahan cemerlang ketika mengikat finalis Piala Suzuki AFF 2010, Indonesia 2-2 pada aksi pembuka tirai Kumpulan B.

Katanya, beliau menggesa barisan pemainnya memberikan aksi terbaik dalam usaha untuk melayakkan diri ke peringkat separuh akhir.

"Jika Malaysia bermain seratus peratus, saya mahu pemain saya bermain 120 peratus bagi memperoleh tiga mata," katanya.

BAM buru calon tempatan

Posted:

BAM buru calon tempatan

BAM buru calon tempatan

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my

PERSATUAN Badminton Malaysia (BAM) akan memberi keutamaan kepada calon tempatan yang layak bagi memegang jawatan selaku pengarah kejurulatihan badan induk sukan badminton negara itu.

Keputusan itu dibuat selepas BAM gagal mendapatkan khidmat bekas jaguh beregu Korea Selatan, Park Joo-bong bagi mengisi jawatan tersebut.

Bagaimanapun Pengurus Besar BAM, Kenny Goh berkata, pihaknya tetap akan mempertimbangkan calon dari luar negara seandainya mereka benar-benar layak untuk bekerja dengan BAM.

"Sebenarnya kami (BAM) tidak kisah sama ada calon itu dalam kalangan orang tempatan mahupun luar negara. Apa yang penting mereka layak untuk memegang jawatan yang kami tawarkan ini (Pengarah Kejurulatihan).

"Namun, keutamaan selepas ini akan diberikan kepada calon tempatan kerana ia lebih mudah," kata Kenny ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Terdahulu, BAM gagal dalam usaha mendapatkan khidmat Joo-bong selepas ketua jurulatih skuad badminton Jepun itu menolak tawaran yang dikemukakan oleh badan induk tersebut pada saat-saat akhir.

Biarpun BAM sanggup membayar gajinya sebanyak RM40,000 sebulan, namun Joo-bong mengubah fikirannya apabila membuat keputusan untuk terus kekal melatih skuad badminton Jepun.

Difahamkan, majikan Joo-bong ketika ini iaitu Persatuan Badminton Jepun (JBA) menawarkan kontrak yang lebih lumayan selepas mengetahui bahawa beliau hampir bersetuju untuk menandatangani kontrak dengan BAM.

Situasi itu sekali gus menamatkan spekulasi yang mengatakan bahawa pemenang dua pingat emas Sukan Olimpik itu akan kembali ke Malaysia.

"Kami tidak boleh berbuat apa- apa kerana Joo-bong sudah membuat keputusan. Kami terpaksa mencari alternatif lain bagi mendapatkan individu yang layak untuk jawatan pengarah kejurulatihan.

"Saya akan mengadakan perbincangan dengan Presiden BAM (Datuk Seri Mohd. Nadzmi Mohd. Salleh) dan Ng Chin Chai (Pengerusi Kejurulatihan dan Latihan BAM) bagi menyelesaikan masalah ini.

"Kami akan mencari calon yang layak untuk jawatan itu. Ada beberapa calon sudah dikenal pasti, namun masih terlalu awal untuk mendedahkan nama mereka. Kami akan cuba melakukan proses ini secepat mungkin.

"Sebaik kami mengenal pasti calon akhir nanti, kami akan mengemukakannya pada mesyuarat Exco BAM yang dijangka berlangsung pada Januari tahun depan. Ketika itu nanti terpulang kepada barisan Exco untuk membuat keputusan," jelas Kenny.

Joo-bong pernah menjadi jurulatih beregu negara selama tiga tahun bermula pada 2000 hingga 2003.

Penggempur City dituntut segera bangkit

Posted:

Penggempur City dituntut segera bangkit

Penggempur City dituntut segera bangkit


AGUERO (kiri) dan Tevez antara empat penyerang yang dimiliki City ketika ini.


WIGAN - Pengurus Manchester City, Roberto Mancini menuntut barisan penyerangnya bangkit menjelang pertemuan menentang Wigan Athletic di Stadium DW awal pagi esok,

City yang sekadar seri tanpa jaringan dengan Chelsea (Ahad lalu), kini berada di tangga kedua liga di belakang pendahulu, Manchester United.

Begitupun, satu mata yang diraih di Stamford Bridge, Ahad lalu dilihat langsung tidak memberi sebarang makna buat Mancini, malah pengurus kelahiran Itali itu segera 'membunyikan loceng penggera' agar pasukannya bingkas bangkit.

Jika dilihat pada saingan musim ini, tidak ada pasukan lain yang mampu mengatasi kekuatan barisan penyerang The Citizens yang dibarisi Sergio Aguero, Edin Dzeko, Carlos Tevez dan Mario Balotelli.

Saingan liga musim ini turut menyaksikan hanya barisan serangan United dilihat lebih efektif apabila merekodkan 32 gol berbanding City yang sekadar memperoleh 25 gol.

Selepas terkeluar daripada kempen Liga Juara-Juara, Mancini mula menyedari betapa jentera serangan City harus diperbaiki segera.

"Kami memiliki empat penyerang terbaik tetapi saya mahu mereka bekerja keras dan menjaringkan gol dalam setiap perlawanan. Tugas penyerang menjaringkan gol dan bukannya bertindak sebagai pemain pertahanan.

"Memang mereka perlu bertahan dengan baik tetapi mereka juga perlu mencari peluang menjaringkan gol kerana mereka penyerang terbaik.

"Begitupun, saya tidak boleh menafikan perkara itu akan berlaku, terutamanya ketika menentang pasukan seperti Chelsea.

"Jadi, saya berharap masalah yang sama tidak akan lagi berulang pada perlawanan akan datang," tambah Mancini. - AFP

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan