Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


'Nasib' Annuar ditentukan hari ini

Posted:

'Nasib' Annuar ditentukan hari ini

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Paling berat digantung atau didenda dan yang ringan sekadar diberi amaran, atau jika bernasib baik, dibebaskan langsung daripada dua pertuduhan menanti Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa yang akan menghadap Jawatankuasa Tatatertib badan induk itu, petang ini.

Keputusan Jawatankuasa Tatatertib FAM nanti banyak bergantung kepada sejauh mana kritikan beliau yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Skuad Kebangsaan Senior terhadap skuad kebangsaan pada 13 Mac lalu didapati melanggar Kod Tatatertib, selain hujah pembelaan diri ahli politik dari Kelantan ini.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) itu dikatakan turut melanggar arahan mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif (Exco) FAM yang dipengerusikan seorang lagi Timbalan Presiden, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah pada 4 Februari lalu mengenai hal ehwal FAM yang tidak wajar disebarkan kepada media tetapi patut dibawa berbincang dengan jawatankuasa berkenaan.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Danyal teruskan hasrat tanding kerusi Presiden KOM

Posted:

Danyal teruskan hasrat tanding kerusi Presiden KOM

KUALA LUMPUR - Naib Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM) Datuk Danyal Balagopal Abdullah tetap berpegang dengan pendiriannya untuk bertanding jawatan Presiden Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) pada mesyuarat agung tahunan badan induk olahraga itu.

Danyal berkata, niatnya untuk bertanding jawatan tertinggi KOM bukan mahu mencabar mana-mana pihak, sebaliknya ingin membawa perubahan baru dalam kesatuan sukan tertua negara itu.

Tambahnya, beberapa perubahan perlu dilakukan dalam KOM terutama bagi meningkatkan imej sukan olahraga di mata masyarakat.

"Sekarang saya telah nampak kebanyakan Ahli Majlis di negeri-negeri telah sedar bahawa mereka perlukan satu perubahan bagi memperbaiki kelemahan yang ada.

"Saya hanya perlukan sokongan padu daripada Ahli Majlis bagi mentadbir KOM dengan baik dan itu adalah niat saya jika dapat kembali dalam badan induk itu kerana saya bukan mahu bermain politik untuk bertanding," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini, semalam.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Republika Online

sumber :-

Republika Online


Jalur Sepeda Terbaru Di Jakarta Selatan

Posted: 03 Apr 2012 06:28 PM PDT

SPORTKU.COM - Semakin meningkatnya minat untuk mengunakan sepeda untuk moda transportasi maupun berolahraga. Hal tersebut meningkatkan para sepeda agar mendapatkan jalur sepeda yang sesuai. Walau sebenarnya telah terdapat jalur sepeda dari Taman Ayodia hingga Melawai.

Jalur Sepeda Terbaru Di Jakarta Selatansepeda, jalur sepeda, jakarta bersepeda, jak tv,

Namun niat untuk mengembangkan jalur sepeda semakin terlihat, bahkan rencana jalur sepeda tahap dua mulai dilakukan. Salah satunya melanjutkan dari Melawai dan berakhir di kantor Walikota Jakarta Selatan. Tujuannya tidak lain untuk mendukung kampanye 'Udara Bersih di Jakarta'.

Jalur Sepeda Terbaru Di Jakarta Selatansepeda, jalur sepeda, jakarta bersepeda, jak tv,

Semoga dengan adanya jalur sepeda dapat memperlancar lalu lintas di Jakarta dan tidak berubah fungsi menjadi lahan parkir kendaraan lainnya.

Jalur Sepeda Terbaru Di Jakarta Selatansepeda, jalur sepeda, jakarta bersepeda, jak tv,

Tiket Gratis Indonesia Warriors VS KL Dragons

Posted: 03 Apr 2012 10:47 AM PDT

SPORTKU.COM - Mau dapat tiket gratis nonton pertandingan Indonesia Warriors melawan KL Dragons at Mahaka Square 14 April 2012?

10 orang yang beruntung/pemenang bisa mendapatkan masing-masing dua tiket gratis [artinya total 20 tiket gratis yang akan dibagikan oleh SPORTKU.COM] di kelas VVIP untuk menonton pertandingan Indonesia Warriors melawan KL Dragons at Mahaka Square Sabtu, 14 April 2012.

Selain mendapatkan dua tiket nonton gratis, 10 pemenang juga bisa menikmati pengalaman tak terlupakan saat pertandingan Indonesia Warriors melawan Air Asia Philippine Patriots berlangsung tanggal 10 Maret 2012, yaitu:

  • Diperkenalkan kepada penonton Mahaka Square pada saat half timeƃ

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi bola.okezone.com

sumber :-

Sindikasi bola.okezone.com


Sikap Balotelli ke Tevez Bikin Mancini Kecewa

Posted: 03 Apr 2012 12:31 PM PDT

MANCHESTER – Perjuangan Manchester City untuk meraih gelar juara pada musim ini tengah mendapat ujian. Pasalnya, tingkah laku dari Mario Balotelli membuat tim The Citizens sedikit terguncang.

Harus puas menerima hasil imbang 3-3 kala melawan Sunderland di pekan kemarin, semakin melebarkan poin mereka dengan pemuncak klasemen Premier League, Manchester United. Tekanan pada The Citizens ditambah dengan friksi internal yang terjadi pada skuad Roberto Mancini itu.

Seperti diketahui, dalam laga melawan Sunderland di Etihad Stadium, Balotelli kembali berulah. Pada babak kedua, Balotelli terlihat tidak terima saat Carlos Tevez ingin mengambil tendangan bebas yang akan dieksekusi oleh Super Mario.

Mantan pemain Inter Milan itu langsung emosi dan bersitegang hingga kapten Vincent Kompany turun tangan untuk melerainya. Meskipun, pada akhirnya Aleksandar Kolarov yang mengambil tendangan bebas tersebut.

Tentu saja kejadian tersebut membuat kondisi skuad The Citizens semakin tidak harmonis. Mancini sendiri cukup menyayangkan akan terjadinya kejadian tersebut.

"Sebenarnya cukup dua pemain saja yang ada di depan bola untuk mengambil sebuah tendangan bebas, Mario dan Kolarov biasanya sudah berlatih seperti itu, namun Tevez tiba-tiba ingin ikut terlibat," ungkap Mancini seperti dilansir Daily Mail, Rabu (4/4/2012).

"Satu hal yang sangat saya sesalkan adalah reaksi buruk Balotelli kepada Tevez yang memintanya untuk menyingkir. Hal yang sesungguhnya saya lihat sama sekali tidak perlu terjadi," keluhnya.
(min)

Dwigol Olic Bawa Munich Unggul

Posted: 03 Apr 2012 12:29 PM PDT

MUNICH – Bayern Munich sementara unggul 2-0 atas Olympique Marseille dalam leg kedua perempat final Liga Champions, Rabu (4/4/2012) dini hari WIB. Dwigol Ivica Olic membuat Munich sementara unggul agregat 4-0.

Meskipun telah unggul agregat 2-0 tak membuat pasukan FC Hollywood tampil kendur dalam leg kedua yang berlangsung di Allianz Arena tersebut. Sejak kick-off babak pertama di mulai Munich langsung berinisiatif lakukan serangan.

Gempuran yang terus dilakukan para pemain depan Munich masih mampu dipatahkan oleh para pemain belakang Marseille. Namun pada akhirnya, Munich berhasil memecah kebuntuan pada menit ke-13.

Gol tersebut berawal dari Franck Ribery yang sukses menerobos daerah belakang Marseille lewat sektor kanan. Kemudian, Ribery melepaskan umpan ke depan gawang yang langsung disambut oleh Ivica Olic dan sukses menjebol gawang Steve Mandanda.

Sementara Munich unggul 1-0 berkat gol Olic atau unggul agregat 3-0. Memasuki menit ke-18 giliran Ribery yang mendapatkan peluang. Tapi, tendangannya masih melebar dari gawang.

Memasuki menit ke-27 Olic hampir menggandakan gol bila saja tendangannya tidak ditepis oleh Mandanda. Akhirnya, Olic kembali mencetak gol keduanya bagi Munich di menit ke-37.

Gol kedua Olic berawal dari serangan balik yang dilakukan oleh Ribery dengan menerobos dari arah belakang dan memberikan umpan pada David Alaba yang berada di depannya.

Alaba langsung meneruskan bola kepada Olic yang sudah berada di mulut gawang Marseille. Olic pun sukses mengkonversinya menjadi gol dan merubah kedudukan menjadi 2-0 hingga akhir babak pertama.

Susunan Pemain:
Bayern Munich:
1 Manuel Neuer 21 Philipp Lahm, 17 Jerome Boateng, 28 H. Badstuber, 7 Frank Ribery, 44 A. Tymoschuk, 30 Luiz Gustavo, 39 T. Kroos, 27 David Alaba, 11 Livica Olic 25 Thomas Muller
Pelatih: Josef Heynckes

Olympique Marseille: 30 Steve Mandanda, 15 Jeremy Morel, 24 Rod Fanni, 2 Azpilicueta,  3 Nicolas N'Koulou, 7 B. Cheyrou, 17 Stephane M'Bia, 28 Mathieu Valbuena, 11 Loic Remy, 9 Brandao, 20 Andre Ayew.
Pelatih: Didier Deschamps (min)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KOMPASbola

sumber :-

KOMPASbola


Fans Lecehkan Balotelli, UEFA Hukum Porto

Posted: 03 Apr 2012 06:26 PM PDT

LONDON, KOMPAS.com - Klub asal Portugal, FC Porto, dihukum denda sebesar 20.000 euro (sekitar Rp 242 juta) oleh UEFA karena ulah suporternya saat menjamu Manchester City dalam leg kedua babak 32 besar Liga Europa, Kamis (16/2/2012). Dalam pertandingan tersebut, sejumlah pendukung Porto dinilai telah melakukan pelecehan rasial terhadap penyerang City, Mario Balotelli.

Komisi Disiplin UEFA sebelumnya telah melakukan investigasi terkait kasus tersebut pekan lalu. Dari hasil investigasi itu, UEFA akhirnya secara resmi menjatuhkan denda tersebut pada Selasa (3/4/2012).

"Komisi Disiplin UEFA telah menjatuhkan denda 20.000 euro kepada FC Porto atas tindakan rasial suporternya di leg pertama babak 32 besar Europa League saat melawan Manchester City pada 16 Februari di Porto." demikian pernyataan UEFA.

Sebelumnya, Porto melalui juru bicaranya, Rui Cerqueira menilai pihaknya telah diperlakukan tidak adil. Menurutnya, sepanjang pertandingan kedua kubu menyerukan nama penyerang City, Sergio "Kun" Aguero dan penyerang Porto, Hulk, dan menilai itu telah memunculkan kesalahapahaman.

"Apa yang bisa kami katakan adalah tak terjadi kejadian yang tidak biasa. Tak ada yang mengetahui adanya keanehan, termasuk delegasi UEFA yang bekerja dekat dengan Porto selama pertandingan. Kun, Kun, Kun; Hulk, Hulk, Hulk. (Seruan seperti itu) bisa terdengar seperti seruan rasial," jelas Cerqueira.

Susunan Pemain Bayern - Marseille

Posted: 03 Apr 2012 06:15 PM PDT

MUENCHEN, KOMPAS.com - Berikut ini adalah susunan pemain Bayern Muenchen dan Marseille yang akan saling berhadapan, pada leg kedua perempat final Liga Champions, di Allianz Arena, beberapa saat lagi, seperti dilansir situs resmi UEFA.

Bayern: 1-Manuel Neuer, 17-Jerome Boateng, 21-Philipp Lahm (kapten), 28-Holger Badstuber, 7-Franck Ribery, 27-David Alaba, 3-Luiz Gustavo Dias, 39-Toni Kroos, 44-Anatoliy Tymoschuk, 11-Ivica Olic, 25-Thomas Mueller

Cadangan: 22-Hans-Jorg Butt, 13-Rafinha, 26-Diego Contento, 10-Arjen Robben, 23-Danijel Pranjic, 9-Nils Petersen, 33-Mario Gomez

Marseille: 30-Steve Mandanda (kapten); 2-Cesar Azpilicueta, 3-Nicolas N'Koulou, 15-Jeremy Morel, 24-Rod Fanni, 7-Benoit Cheyrou, 17-Stephane Mbia, 9-Brandao, 11-Loic Remy, 20-Andre Ayew, 28-Mathieu Valbuena

Cadangan: 16-Elinton Andrade, 13-Djimi Traore, 26-Jean Philippe Sabo, 12-Charles Kabore, 18-Morgan Amalfitano, 10-Andre-Pierre Gignac, 23-Jordan Ayew

Wasit: Svein Oddvar Moen

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Shahidan terima hasrat Tunku Ismail

Posted:

Shahidan terima hasrat Tunku Ismail

Shahidan terima hasrat Tunku Ismail

PRESIDEN Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM), Datuk Seri Shahidan Kassim masih membisu sama ada untuk mempertahankan jawatannya itu atau melepaskannya.

Namun semalam, dia secara terbuka menerima persetujuan Tengku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim untuk dicalonkan bertanding dalam pemilihan jawatan No. 1 badan sukan tertuat di Malaysia itu.

Menurut Shahidan, sehingga kini, dia belum memikirkan mengenai pemilihan jawatan itu kerana sedang memberi perhatian serius berhubung perkembangan dan isu dalaman KOM.

Bagaimanapun katanya, apa pun perubahan yang berlaku pada pemilihan jawatan dalam KOM kelak, beliau sentiasa mengharapkan ke arah kebaikan dalam badan sukan olahraga negara itu.

"Bagi saya, ketika ini saya hanya memberi tumpuan terhadap isu dalaman KOM, mengenai doping dan jawatankuasa tatatertib dan displin berkaitan atlet dan jurulatih.

"Begitu juga isu Karim dan beberapa kes lama dalam KOM. Semua ini perlu diperbetulkan dan diselesaikan terlebih dulu. Selepas itu baru saya fikirkan tentang jawatan," katanya.

Semalam Tengku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyatakan persetujuan untuk dicalonkan sebagai Presiden pada pemilihan Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) yang bakal diadakan Jun depan.

Persetujuan tersebut dibuat selepas mendapat perkenan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar pada minggu lepas.

Presiden Persatuan Olahraga Johor, Datuk Mohd. Rashidi Mohd. Noor yang menyampaikan hasrat pencalonan Tunku Ismail itu menyatakan bahawa pihaknya telah mendapat sokongan lapan daripada 15 ahli gabungan KOM.

Menurut Shahidan, sekiranya isu dalaman dapat diselesaikan sebelum pemilihan KOM, badan sukan itu akan dianggap tidak serius dalam mengurus dan membangunkan sukan olahraga di negara ini.

"Semua ini perlu diambil tindakan sebelum mesyuarat agung berlangsung yang dijangka Jun ini yang mana boleh ditangguhkan sekiranya isu berkenaan tidak selesai," ujar nya.

Mengulas mengenai pencalonan Tunku Ismail yang mendapat sokongan lapan ahli gabungan KOM, Shahidan menjelaskan bahawa dia akan berbincang dengan presiden peringkat negeri terlebih dulu bagi mendengar pandangan mereka.

"Saya sendiri belum lagi melihat laporan mengenai cadangan Tengku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim dicalonkan sebagai presiden," ujarnya.

Mencari tuah di Kota Singa

Posted:

Mencari tuah di Kota Singa

Mencari tuah di Kota Singa

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my


KALANG TIE (kiri) akan diberi kepercayaan menjana jentera tengah Terengganu pada aksi menentang Tampines Rovers malam ini.


KEHEBATAN Terengganu sekali lagi akan diuji kelab Singapura apabila juara Piala FA itu turun menentang Tampines Rovers pada aksi peringkat Kumpulan F kempen Piala Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) malam ini.

Beraksi selaku pasukan pelawat di Stadium Jalan Besar, anak-anak buah Mat Zan Mat Aris itu meletakkan harapan tinggi untuk mengutip tiga mata penuh, sekali gus meneruskan rekod cemerlang di negara jiran tersebut.

Sebelum ini, skuad Penyu telah dua kali beraksi di Stadium Jalan Besar menentang Lions XII dengan keduaduanya menghasilkan keputusan positif, termasuk kejayaan menyingkirkan wakil Singapura itu pada suku akhir Piala FA minggu lalu.

"Selepas dua kali beraksi di Singapura, rasanya para pemain telah membiasakan diri dan boleh menyesuaikan corak permainan di atas padang tiruan.

"Lagipun, dua perlawanan terdahulu menentang Lions XII masing-masing berakhir dengan kemenangan dan keputusan seri. Jadi, tiada alasan untuk kami tidak mampu mengatasi Tampines pada perlawanan esok (malam ini)," kata Mat Zan kepada Kosmo! semalam.

Bagaimanapun, Mat Zan tetap memberi ingatan kepada para pemainnya agar tidak sesekali memandang mudah keupayaan juara tiga kali Liga S itu yang memiliki rangkaian pemain berpengalaman.

Katanya, sekalipun skuad kendalian Steven Tan itu sekadar menghuni kedudukan tercorot dalam Kumpulan F ketika ini, namun kelebihan beraksi di gelanggang sendiri pasti digunakan sebaiknya oleh pasukan tuan rumah itu.

"Mereka (Tampines) adalah juara Liga S dan memiliki pemain-pemain hebat seperti kapten pasukan Aleksandar Duric, Ismadi Mukhtar, Fahrudin Mustafic dan penjaga Sasa Dreven yang beraksi di posisi penjaga gol.

"Duric sendiri walaupun telah berusia 41 tahun, namun keupayaan pemain kelahiran Yugoslavia ini tidak boleh dipertikai kerana dia telah menjaringkan 46 gol daripada 65 perlawanan bersama kelab itu," jelasnya.

Justeru, Mat Zan mengakui yang beliau bakal membuat percaturan baharu dengan memasukkan Hasmizan Kamaroddin bagi menggantikan Mazlizam Mohammad yang bakal terlepas perlawanan malam ini.

Turut diketepikan ialah Abdul Manaf Mamat, Marzuki Yusof, Reshafiq Alwi akibat kecederaan, manakala penyerang sensasi, Francis Forkey Doe dan bintang kelahiran Sarawak, Joseph Kalang Tie berada dalam senarainya.

"Kami perlu mengutip mata maksimum di sini bagi memastikan peluang kami ke pusingan kedua menjadi kenyataan," katanya.

Terengganu yang beraksi buat pertama kali di pentas Piala AFC kini menduduki tempat kedua dalam Kumpulan F dengan tiga mata, manakala kelab Hong Kong, Kitchee kekal selaku pendahulu dengan enam mata selepas dua perlawanan.

Penyokong mahu Hamidan kekal

Posted:

Penyokong mahu Hamidan kekal

Penyokong mahu Hamidan kekal

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my


HAMIDAN (depan) semakin menunjukkan peningkatan dalam beberapa perlawanan kebelakangan ini.


PERSEMBAHAN menakjubkan pemain import Kedah, Hamidan Mohammed pada dua perlawanan terakhir skuad Kenari perlu diberi pertimbangan sewajarnya oleh Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) untuk mengekalkan pemain dari Ghana itu.

Presiden Kelab Penyokong Bola Sepak Kedah, Nor Hasmadi Hamzah memberitahu, ini kerana pemain itu kini berada di kemuncak prestasinya kebelakangan ini.

Katanya, pemain itu sudah menunjukkan kewibawaannya berbanding tujuh perlawanan sebelum ini yang dilihat buntu menuai gol sejak menyertai Kedah awal Februari lalu.

"Hamidan kini sudah menjaringkan lima gol, termasuk satu gol hasil kesilapan pertahanan Perak yang menyepak masuk bola ke gawang sendiri ketika Hamidan mahu menghantar bola kepada rakan sepasukan," katanya.

Justeru, bagi kelab penyokong, mereka sangat berharap Hamidan dikekalkan bersama Kedah kerana tidak mahu 'pisang berbuah dua kali' dengan tersilap memilih pemain import.

"Hamidan adalah hero bagi dua perlawanan penting Kedah, sekali gus membantu Kedah layak ke pusingan separuh akhir Piala FA dan membantu pasukan mengutip mata penting Liga Super semasa menewaskan Perak minggu lepas," katanya.

Kosmo! Isnin lalu melaporkan, nasib pemain tinggi lampai itu sama ada kekal bersama Kedah atau digugurkan akan ditentukan pada mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif KFA hari ini.

Setiausaha Kehormat KFA, Datuk Dr. Hamdan Mohamed Khalib berkata, setakat ini beliau tidak menandatangani sebarang surat berhubung pengguguran pemain itu.

Exco kerajaan negeri itu mengulas desas-desus dalam laman sosial Facebook mengenai Hamidan yang akan digugurkan daripada skuad Kedah berikutan prestasi tidak menentu pemain berkenaan.

Menurut Nor Hasmadi, Hamidan dilihat semakin serasi dengan rakan-rakan sepasukannya dan mempunyai kemahiran tinggi sebagai pemain import yang mampu menjaringkan gol.

"Hamidan mula mampu membentuk persefahaman dengan rakan-rakan sepasukan dan mereka mula memahami corak permainan masing-masing," katanya yang percaya Hamidan mampu menjaringkan gol pada perlawanan selepas ini jika terus diberi kepercayaan.

Tambahnya, kewibawaan ketua jurulatih Kedah, Wan Jamak Wan Hassan juga semakin terserlah menerusi strateginya meletakkan Hamidan sebagai penyerang utama.

"Taktik itu ternyata menjadi dan corak hantaran bola semakin baik bagi membantu Kedah meraih kemenangan," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

detikcom

sumber :-

detikcom


Maradona Sarankan Aguero ke Madrid

Posted: 03 Apr 2012 10:41 AM PDT

Dubai - Keputusan Sergio Aguero untuk berlabuh di Manchester City disesali oleh Diego Maradona. Mantan pesepakbola yang juga adalah mertua dari Aguero ini menyarankan si pemain untuk pindah ke Real Madrid.

Aguero hengkang ke Etihad Stadium pada bursa transfer musim panas tahun lalu. Ia diboyong dari Atletico Madrid dengan banderol 38 juta pounds atau sekitar 554 miliar rupiah.

Selama berseragam The Citizens, Aguero sudah tampil sebanyak 27 kali di Premier League dan menyumbang 17 gol.

Meski tampil baik di City, Maradona masih menyesali keputusan menantunya itu untuk pindah ke Inggris. Ia menyebut Aguero seharusnya bermain untuk Los Blancos.

"Kun harus bermain untuk Real Madrid. Meskipun dia sedang dalam performa terbaik di City, hal terbaik seharusnya adalah bermain untuk Madrid. Dia melakukan kesalahan," ujar Maradona pada Radio de la Red seperti dilansir oleh Daily Mail.

Belakangan beredar rumor jika El Real menginginkan penyerang internasional Argentina itu dan berencana untuk menukarnya dengan Gonzalo Higuain. Meski sudah dibantah oleh pihak Madrid, Maradona menyebut bukan tak mungkin Florentino Perez (Presiden Real Madrid) akan melakukan apapun untuk mewujudkannya.

"Sekarang, karena dia bermain baik, akan sulit untuk mendapatkannya dari City. Bagaimanapun jika Madrid ingin seseorang, mereka akan mendapatkannya."

"Florentino (Perez) tidak punya batas. Ini adalah soal meyakinkan City, tapi bukan dengan uang karena mereka punya banyak," pungkasnya.


( roz / mfi )

De Jong: Balotelli Harus Serius

Posted: 03 Apr 2012 08:58 AM PDT

Manchester - Perilaku Mario Balotelli yang kontroversial selalu menjadi sorotan banyak pihak. Meski mengakui kejeniusannya, Nigel De Jong meminta rekan setimnya itu untuk lebih serius.

Balotelli kembali menjadi sorotan usai aksi kontroversialnya di laga kontra Sunderland akhir pekan lalu. Ia terlibat pertikaian di atas lapangan karena ingin merebut tendangan bebas yang seharusnya akan dieksekusi oleh Aleksandr Kolarov.

Selain itu, Balotelli juga dikabarkan berselisih dengan Yaya Toure di ruang ganti. Beberapa hari sebelumnya ia juga melakukan aksi kontroversial dengan tiba-tiba muncul di konferensi pers Andrea Stramaccioni di Inter Milan.

Serangkaian tindakannya yang menyulut kontroversi itu memang kadang berbanding terbalik dengan kontribusinya di lapangan. Ia bisa saja muncul sebagai pahlawan bagi City. Akhir pekan lalu ia mencetak 2 gol dan menyelamatkan The Citizens dari kekalahan.

"Kadang dia bodoh, kadang dia jenius. Dia punya dua sisi. Banyak orang mengharapkan aksi gila darinya," ujar De Jong pada NUsport seperti dilansir oleh Mirror Football.

"Ini hidup di dalamnya - 'saya harus melakukan sesuatu, saya harus melakukan sesuatu.' Beberapa orang perlu itu untuk mendorong performa."

"Dia mencoba untuk menemukan keseimbangan. Dia tahu dia pasti serius," imbuhnya.

Menurut De Jong, Roberto Mancini adalah faktor kunci yang menjaga Balotelli dari perilaku yang lebih kontroversial. Selain sama-sama berasal dari Italia, Mancini sudah berpengalaman menangani Balotelli saat di Inter.

"Beruntung kami punya Roberto Mancini, yang berbicara bahasa Italia. Itu penting untuknya, atau dia sudah akan tergelincir," tuntasnya.


( mfi / mfi )

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KOMPAS.com - Olahraga

sumber :-

KOMPAS.com - Olahraga


Servis Serena Paling Kencang

Posted: 03 Apr 2012 03:50 PM PDT

JAKARTA, KOMPAS.com - Petenis putri dengan servis paling kencang pada tahun ini adalah Serena Williams (AS). Servis paling kencang Serena tercatat 122 mil per jam atau 196,3 kilometer per jam.

Servis terkencang itu terjadi di turnamen Sony Ericsson Terbuka di Key Biscayne, Miami, Florida. Namun, Serena tersingkir di babak perempat final, kalah dari Caroline Wozniacki (Denmark) 4-6, 4-6.

Petenis dengan servis paling kencang kedua saat ini adalah kakak kandung Serena, Venus Williams. Sang kakak tercatat memukul bola saat servis dengan kecepatan 121 mil per jam atau 194,7 kilometer per jam juga di Miami.

Namun Venus tercatat sebagai petenis dengan servis paling kencang sedunia sepanjang sejarah, yakni 129 mil per jam atau 207,6 kilometer per jam, yang tercipta di turnamen Grand Slam AS Terbuka tahun 2007.

Untuk kategori ini, giliran Serena di urutan kedua dengan kecepatan 128 mil per jam atau 206 kilometer per jam. Serena membukukan pencapaian tersebut di Grand Slam Perancis Terbuka tahun 2010.

Dalam kategori servis paling cepat tahun ini, urutan ketiga adalah Sabine Lisicki (Jerman) dengan 118,1 mil per jam atau 190 kilometer per jam ketika tampil di Australia Terbuka. Selanjutnya, servis paling cepat keempat dan kelima adalah Samantha Stosur (Australia, 118 mph/189 km per jam, Indian Wells) dan Kaia Kanepi (Estonia, 116,8 mph/188 km per jam, Brisbane).

Urutan keenam hingga kedelapan ditempati tiga petenis dengan kecepatan servis sama yakni 116,2 mph atau 187 km per jam di Australia Terbuka yakni Jarmila Hajdosova (Australia), Lucie Hradecka (Ceko), dan Madison Keys (AS).

Urutan kesembilan adalah Coco Vandeweghe (AS) yakni116 mph yang setara dengan 186,7 km per jam di Indian Wells. Peringkat ke-10 dihuni dua petenis yakni Jamie Hampton (AS) dan Johanna Larsson (Swedia) dengan 115 mph atau 185,1 km per jam di Indian Wells.

Dalam situs WTA, urutan ketiga pemilik servis paling kencang ketiga sepanjang masa adalah Brenda Schultz-McCarthy (Belanda) dengan 126 mph atau 202,7 km per jam di Indian Wells 2007.

Selanjutnya, urutan keempat adalah Sabine Lisicki dengan 125 mph (201,2 km per jam) di Stanford tahun 2011. Urutan kelima terjadi lagi di Indian Wells tahun 2009 atas nama Anna-Lena Groenefeld (Jerman) dengan 201,1 km per jam.

Servis paling kencang keenam hingga ke-10 seluruhnya terjadi di Perancis Terbuka tetapi pada tahun yang berbeda. Urutan keenam adalah Ana Ivanovic (Serbia) dengan 124 ,9 mph (201 km per jam) tahun 2007.

Urutan ketujuh, Kristina Mladenovic (Perancis) dengan 124,3 mph atau 20 km per jam pada 2009. Urutan kedelapan, Li Na (China) dengan 123,7 mph atau 199 km per jam pada tahun 2010. Sementara Amelie Mauresmo (Perancis) dan Samantha Stosur membukukannya pada 2009 dan 2010 dengan 123 mph atau 198 km per jam.

Stoner Akui Persaingan Bakal Ketat

Posted: 03 Apr 2012 03:46 PM PDT

KOMPAS.com - Pebalap Repsol Honda, Casey Stoner, merasa yakin perburuan gelar juara dunia MotoGP musim 2012 ini bakal seru dan kompetitif. Juara dunia 2007 dan 2011 ini menilai, dirinya tak bisa dominan seperti musim lalu.

Tahun lalu, Stoner merengkuh gelar juara dunia keduanya dengan terlalu mudah. Dalam debutnya bersama tim Honda, pebalap Australia ini memenangkan 10 seri balapan - dan selalu naik podium, kecuali di Jerez karena dia mengalami kecelakaan akibat bersenggolan dengan Valentino Rossi -, dan 12 kali meraih pole position.

Kemudian, pada uji coba resmi pra-musim 2012, Stoner juga menunjukkan bahwa dirinya masih menjadi kandidat terkuat untuk mempertahankan gelar. Dari lima hari tes, Stoner empat kali menjadi yang teratas - hujan yang mengganggu pada hari kedua uji coba di Jerez membuat dia gagal menjadi yang tercepat.

Nah, bermodalkan performa yang ciamik selama tes musim dingin ini, Stoner optimistis menyambut musim baru MotoGP 2012. Meskipun demikian, dia berharap akan lebih banyak pebalap yang menjadi pesaing di setiap seri.

"Setelah tes pra-musim yang bagus, baik di Sepang maupun Jerez, kami menatap Qatar dengan rasa yang positif," ujar Stoner, yang berstatus bapak satu anak.

"Saya senang karena musim baru dimulai dan bertarung dengan pebalap lain untuk Kejuaraan Dunia. Tetapi ini adalah musim baru, dan banyak kontestan yang kompetitif untuk menang tahun ini."

Tentang peluangnya pada seri pertama di Qatar pada 8 April mendatang, Stoner tak mau membicarakan tentang kemenangan meskipun dia empat kali menjadi juara dalam lima musim terakhir. Dia mengakui, timnya masih harus bekerja untuk menyempurnakan pengesetan motor baru 1.000 cc, karena selama uji coba masih terasa getaran yang kuat.

"Kami masih punya pekerjaan yang harus diselesaikan," terangnya. "Kami selalu menikmati hasil-hasil yang bagus di Sirkuit Losail, tetapi ini akan menjadi pertama kalinya dengan motor baru di sirkuit ini, sehingga kami perlu menghabiskan waktu yang lebih banyak untuk pengesetan demi berada di posisi terbaik."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi sport.okezone.com

sumber :-

Sindikasi sport.okezone.com


Dulang Poin Olimpiade di Sydney

Posted: 03 Apr 2012 01:56 AM PDT

SYDNEY – Olimpiade London tinggal tiga bulan lagi sehingga para pebulutangkis Indonesia terus memburu poin demi mengamankan tiket berlaga di ajang olah raga terbesar di dunia tersebut.
 
Salah satu turnamen yang menyediakan poin ke London adalah Australia Open Grand Prix Gold 2012 yang berlangsung mulai hari Selasa (3/4) ini hingga Minggu (8/4) mendatang.
 
Turnamen yang total berhadiah USD 120 ribu (Rp1,1 miliar) ini merupakan salah satu ajang mengumpulkan poin untuk berlaga di Olimpiade London 2012 (27 Juli – 12 Agustus), selain Badminton Asia Championships dan India Open Superseries.
 
Seperti dilansir dari situs resmi PBSI, nomor tunggal putra akan diwakili Simon Santoso dan Taufik Hidayat yang tengah berusaha memperbaiki peringkat mereka dari posisi kesembilan dan kesebelas dunia. Selain keduanya, nomor tunggal putra juga menampilkan Tommy Sugiarto, Alamsyah Yunus, dan Sony Dwi Kuncoro.
 
Sayangnya satu andalan Indonesia lainnya, Dionysius Hayom Rumbaka gagal tampil akibat cedera pergelangan tangan kanannya kambuh.
 
Hal serupa dialami pasangan ganda campuran yang baru saja meraih All England dan Swiss Open Grand Prix Gold, Tontowi Ahmad/Liliyana Natsir yang urung tampil karena kurang persiapan. Towi/Butet kini menempati peringkat tiga dunia.
 
Berikut daftar pemain Indonesia yang akan berlaga di Australia Open GP Gold 2012 :
Tunggal Putra
Simon Santoso, Taufik Hidayat, Tommy Sugiarto, Alamsyah Yunus, Sony Dwi Kuncoro
 
Tunggal Putri
Adriyanti Firdasari, Maria Febe Kusumastuti, Aprilia Yuswandari, Linda Wenifanetri
 
Ganda Putra
Markis Kido/Hendra Setiawan, Alvent Yulianto Chandra/Hendra Aprida Gunawan, Angga Pratama/Rian Agung Saputro, Afiat Yuris Wirawan/Rendy Sugiarto
 
Ganda Putri
Greysia Polii/Meiliana Jauhari, Vita Marissa/Nadya Melati, Anneke Feinya Agustine/Nitya Krishinda Maheswari, Suci Rizki Andini/Della Destiara Haris
 
Ganda Campuran
Mohammad Rijal/Debby Susanto, Fran Kurniawan Teng/Shendy Puspa Irawati, Hendra Setiawan/Vita Marissa.
(auz)

Kapasitas Penonton di Sirkuit Silverstone Bertambah

Posted: 03 Apr 2012 12:54 AM PDT

Auzan Julikar Sutedjo - Okezone

NORTHAMPTONSHIRE – Pihak penyelenggara Sirkuit Silverstone telah menambah dua tribun baru untuk meningkatkan jumlah penonton pada penyelenggaraan GP Inggris 8 Juli mendatang.
 
Dua tribun baru tersebut—tribun Luffield Complex dan tribun Siverstone—akan ditempatkan di Luffield Complex dan National Pits Straight. Keduanya mampu menampung hingga 3.500 penonton.
 
"Kami memiliki penonton yang fantastis selama tiga hari pada penyelenggaraan Grand Prix Inggris tahun lalu. Ketertarikan terhadap event ini terus meningkat hingga kini," kata direktur pelaksana Richard Phillips seperti dikutip dari Autosport, Selasa (3/4/2012).
 
"Menambah kapasitas membuat kami mampu menampung lebih banyak fans. Maka, akan semakin banyak lagi yang bisa merasakan atmosfer balapan, kegembiraan, dan drama Formula One di Silverstone," lanjut Phillips.
 
Pihak panitia memperkirakan sirkuit sepanjang 5,141 km ini akan terjadi peningkatan jumlah penonton hingga 10 persen. "Kami bangga mampu menyediakan pengalaman terbaik kepada fans. Fans kini bisa mengharapkan tiga hari yang fantastis pada GP Ingrris tahun ini," tegas Phillips.
(auz)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS