Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Mengharap tuah Wembley

Posted:

Mengharap tuah Wembley

Mengharap tuah Wembley


SKUAD Malaysia diketuai Lee Chong Wei bersiap sedia untuk berlepas ke sesi latihan ketika di London, semalam. - THE STAR


KUALA LUMPUR - Malaysia mungkin tidak pernah memiliki juara dunia, namun Arena Wembley merupakan gelanggang bersejarah yang telah menghadiahkan lapan kejuaraan All England buat negara sepanjang ia berlangsung di stadium bersejarah itu dari 1957 hingga 1993.

Dan semalam, pemain-pemain generasi baru Malaysia yang diketuai Datuk Lee Chong Wei akhirnya dapat merasai suasana beraksi di arena yang digelar 'rumah badminton' itu apabila menjalani latihan pertama di gelanggang Kejohanan Dunia, yang bermula esok.

Selepas hanya dibenarkan beraksi di dewan latihan kelmarin, Chong Wei dan rakan-rakan akhirnya menjejakkan kaki ke gelanggang pertandingan Arena Wembley semalam, untuk melihat persekitaran, menguji keadaan angin serta cahaya, dan yang paling penting merasai bahang kejohanan.

Pada tahun pertama All England berlangsung di Wembley, Malaysia meraih dua kejuaraan menerusi legendanya, Datuk Eddy Choong dalam perseorangan lelaki.

Bekas pemain Malaysia, Johnny Heah pula berganding dengan pemain Amerika Syarikat, Joseph Alston untuk mengalahkan pasangan negara, David Ewe Choong-Eddy untuk menjuarai beregu lelaki.

Malaysia juga pernah memiliki juara All England di Wembley menerusi Tan Aik Huang pada 1966, manakala Lim Say Hup-Teh Kew San memenangi beregu lelaki (1959), diikuti Ng Boon Bee-Tan Yee Khan (1965, 1966), Ng Boon Bee-Punch Gunalan (1971) dan yang terakhir, Razif Sidek-Jalani Sidek pada 1982.

"Saya tahu Arena Wembley mempunyai makna yang istimewa buat badminton, dan di sinilah ramai legenda kita pernah memenangi kejuaraan. Gembira kerana akhirnya saya dapat rasa suasana beraksi di gelanggang yang bersejarah ini.

"England sentiasa menjadi gelanggang bertuah saya akhir-akhir ini, tahun lalu saya muncul juara All England pada ulang tahun ke-100, dan tahun ini saya mempertahankan gelaran. Biarpun ia berlangsung di Birmingham tetapi saya rasa suasananya tidak banyak berbeza,'' kata jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei.

Selain Chong Wei, cabaran Malaysia di Wembley turut dipikul pemain veteran dan naib juara dunia 2003, Wong Choong Hann, beregu utama, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, Mohd. Zakry Latif-Hoon Thien How, Lim Khim Wah-Chan Peng Soon, Wong Pei Tty-Chin Eei Hui, Ng Hui Lin-Ng Hui Ern dan beregu campuran, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying serta Ong Jien Guo-Sabrina Chong

Bagi Choong Hann, England sentiasa mempunyai tempat yang istimewa kerana di situlah dia melangkah ke final Kejohanan Dunia 2003 dan kekal sebagai perseorangan terbaik Malaysia sehingga kini.

Biarpun kejohanan ketika itu berlangsung di Birmingham, namun Choong Hann menegaskan, persekitaran tidak jauh berbeza, kecuali Wembley lebih prestij, sedikit kecil dan mendebarkan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kelayakan Piala Dunia: Hajat tak kesampaian

Posted:

Kelayakan Piala Dunia: Hajat tak kesampaian

Kelayakan Piala Dunia: Hajat tak kesampaian


AKSI pasangan Malaysia, Shaaban Hussin (kiri) dan Iain Steel pada pusingan kelayakan Piala Dunia Asia di Kelab Golf Seri Selangor, Kota Damansara.- AFP


KUALA LUMPUR - Impian Malaysia untuk melayakkan diri ke kejohanan golf Piala Dunia buat kali pertama dalam tempoh 10 tahun berkecai selepas pasangannya, Iain Steel dan Shaaban Hussin gagal melepasi aksi kelayakan di Kelab Golf Seri Kembangan, Kota Damansara semalam.

Iain dan Shaaban, yang digandingkan buat kali pertama sekadar berkongsi kedudukan kelima selepas tamat empat hari kelayakan dengan mengumpul 278 pukulan, tujuh di belakang dua pasukan teratas, New Zealand dan Singapura.

Hanya tiga pasukan terbaikmelayakkan diri ke Piala Dunia Omega Mission Hills yang bakal berlangsung di China, 24-27 November ini, dengan tiket terakhir disambar oleh pasangan dari Korea Selatan, Kim Hyung-Sung-Park Sung Joo yang mengumpul 275 pukulan.

Bagi Iain, ini adalah kegagalan kelimanya untuk membawa Malaysia melayakkan diri buat kali pertama sejak Danny Chia dan P. Gunasegaran melakukannya pada 2001, malah Danny dan Rashid Ismail turut layak ke kejohanan berprestij itu pada 2000.

Semalam, pasangan negara itu menutup kempen dengan catatan buruk, tiga atas par 74, sekali gus melengkapkan empat hari kejohanan dengan catatan enam bawah par 278, berkongsi kedudukan bersama pasangan berpengalaman Filipina, Mars Pucay dan Antonio Lascuna.

"Kami bermain baik tetapi melakukan beberapa kesilapan yang memang sudah dijangkakan apabila bermain dalam format foursomes. Bagaimanapun, kami sudah melakukan yang terbaik dan ini menjadi pengalaman berguna buat saya.

"Ini kali pertama saya beraksi dalam format begini dan memang sukar hendak menyesuaikan diri dengannya. Secara keseluruhan, ia adalah pengalaman yang baik dan saya banyak belajar dari Iain,'' ujar Shaaban.

Kejohanan kelayakan Piala Dunia Asia menggunakan format yang sama dengan Piala Dunia sebenar, di mana format four-ball (better ball) digunakan di pusingan pertama dan kedua, manakala foursomes (pukulan alternatif) di pusingan kedua dan terakhir.

Dalam saingan semalam, pasangan New Zealand, Michael Hendry dan Gareth Paddison mengikat pendahulu sejak hari pertama, Lam Chih Bing dan Mardan Mamat dari Singapura di tangga teratas dengan 13 bawah par 271, sebelum Hendry-Paddison memenangi saingan menerusi playoff.

Bagaimanapun, kejayaan Chih Bing dan Mardan melayakkan diri ke Piala Dunia buat kali kelima mencuri tumpuan di Seri Selangor. Pasangan itu turut melayakkan diri ke Piala Dunia 2002, 2005, 2006 dan 2009.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi bola.okezone.com

sumber :-

Sindikasi bola.okezone.com


Thiago Ingin Setia Bersama Barca

Posted: 06 Aug 2011 12:15 PM PDT

A. Firdaus - Okezone

BARCELONA - Playmaker muda Barcelona, Thiago Alcantara menepis semua rumor yang menyatakan dirinya akan hengkang dari Barcelona. Dia menegaskan akan tetap di Camp Nou untuk waktu yang lama.
 
Spekulasi transfer kepindahan yang dihadapkan Thiago membuat dia secara tegas menepis semua rumor yang ada. Salah satu rumornya mengenai kepindahan dirinya ke rival abadi Barca, Real Madrid.
 
"Saya datang ke klub ketika saya masih berusia 15 tahun, tapi saya bermain sepakbola dari saat saya masih kecil," ucap Thiago seperti dilansir Goal, Minggu (7/8/2011).
 
Memasuki musim keenam dirinya di Nou Camp, Thiago berharap untuk berada di sini untuk waktu yang lebih banyak. Pemain 20 tahun itu sangat menikmati bermain bersama Blaugrana. Dia juga sempat mencetak gol pada saat Barcelona meraih juara Audi Cup Juli lalu.
 
"Ini adalah tahun keenam saya di klub, tetapi saya berharap untuk berada di sini dalam waktu yang lebih lama lagi," tegasnya.
 
Atas kesuksesannya selama pramusim bersama Barcelona, Thiago pun dipanggil oleh pelatih Timnas Spanyol Vicente Del Bosque untuk menjalani partai ujicoba melawan Italia 10 Agustus nanti.
(fit)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Stuttgart Kirim Schalke ke Dasar Klasemen

Posted: 06 Aug 2011 11:20 AM PDT

STUTTGART – Jalani laga perdana Bundesliga, musim kompetisi 2011/2012, Schalke 04 mengawalinya dengan buruk. Bertandang ke Mercedes Benz Arena, Die Knappen dkk dicukur 3-0 oleh Stuttgart.
 
Meski diperkuat duet Raul Gonzalez dan Klaas Jan Huntelaar, Schalke tak mampu berbuat banyak dihadapan 60 ribu pendukung Die Schwaben dan harus tertunduk malu di laga perdana mereka.
 
Petaka pertama datang dari Cacau, yang memanfaatkan assist dari Francisco Rodriguez yang membuat bola bersarang di jala Torwart Schalke yang dijaga Ralf Fahrmann, dimenit ke-37.
 
Hukuman kedua bagi Semifinalis Liga Champion tersebut, datang dari Martin Harnik, yang menyelesaikan umpan Cristian Molinaro di menit ke-56. Terakhir, jala gawang Fahrmann kembali bergetar untuk ketiga kalinya, dimenit ke-89. Kali ini, aktornya adalah Shinji Okazaki, yang baru 10 menit menginjakkan lapangan menggantikan Tamas Hajnal.
 
Kemenangan ini membawa tim asuhan Bruno Labbadia ini menduduki puncak klasemen Bundesliga sementara. Sedangkan, Schalke harus terlempar di dasar klasemen di pekan perdana Bundesliga musim ini.
Susunan Pemain:
 
VfB Stuttgart: Ulreich, Boulahrouz, Rodriguez, Tasci, Molinaro, Kvist, Hajnal (Okazaki '79), Gentner, Kuzmanovic, Harnik (Traore '72), Cacau (Pogrebnyak '84)
Schalke 04: Fahrmann, Fuchs, Howedes, Papadopoulos, Jones, Baumjohann (Moravek '68), Holtby (Edu '65), Matip (Draxler '46), Hoeger, Raul, Huntelaar
 
Hasil Bundesliga Pekan Pertama :
Borussia Dortmund 3 - 1 Hamburger SV
Werder Bremen 2 - 0 Kaiserslautern
Hannover 96 2 - 1 Hoffenheim
Stuttgart 3 - 0 Schalke 04
Koeln 0 - 3 Wolfsburg
Augsburg 2 - 2 Freiburg
Hertha BSC 0 - 1 N├╝rnberg
Mainz 05 (7/8/2011) Bayer Leverkusen
Bayern Munich (7/8/2011) Borussia Moenchengladbach
(raw)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ANTARA - Olahraga

sumber :-

ANTARA - Olahraga


Stamina Timnas Pra Piala Dunia Indonesia Baik, Bugar

Posted: 06 Aug 2011 11:12 AM PDT

Cilegon (ANTARA News) - Selama dua hari latihan di Stadion Krakatau milik PT KS, fisioterapis timnas menyatakan seluruh pemain kondisi tubuhnya baik dan bugar.

"Selama dilakukan pengecekan kondisi kesehatan dari kemarin sampai hari ini, kondisi tubuh pemain baik dan bugar," kata Fisioterapis Timnas, Mathias Ibo, Sabtu.

Dia menjelaskan, selama berada di Cilegon, secara umum kesehatan pemain baik, tidak ditemukan sesuatu hal yang mengkhawatirkan. "Kondisi fisiknya tidak diragukan lagi," katanya menjelaskan.

Terpisah, Asisten Pelatih Timnas, Liestiadi mengatakan, selama berada di Cilegon, seluruh asupan makanan yang dikonsumsi oleh pemain mendapatkan pengawasan dari tim dokter.

"Untuk makan sehari tiga kali, semuanya mendapatkan kontrol dari dokter yang ditugaskan," katanya.

Tim dokter yang berjumlah dua orang tersebut masih menurut Liestiadi, membuat menu yang disesuaikan dengan kebutuhan selama latihan dan bulan ramadhan. "Untuk makanannya sendiri dari tim dokter, kemudian diajukan ke pihak hotel," katanya menambahkan.

Tak hanya itu saja, pola latihan yang dilakukan oleh timnas juga dilakukan pemantauan secara cermat, agar tidak terjadi kendala, dan mengakibatkan kondisi fisik pemain menjadi buruk dan turun.

"Latihannya juga kami perhatikan, kami melakukan latihan di Stadion Krakatau, tidak akan memaksakan, tetapi menyesuaikan dengan kondisi anak-anak," katanya.

Diketahui, timnas senior telah melakukan latihan di Stadion Krakarau, Cilegon sejak Jumat (5/8) kemarin. Sesuai dengan jadwal mereka akan melakukan latihan sampai tanggal 28 Agustus 2011.  (ANT/K004)

Editor: B Kunto Wibisono

COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Milan Singkirkan Inter di Piala Super

Posted: 06 Aug 2011 09:21 AM PDT

Zlatan Ibrahimovic (REUTERS/Alessandro Garofalo )

Berita Terkait

Beijing (ANTARA News/Reuters) - Juara Liga Italia Seri A AC Milan yang tertinggal lebih dulu 0-1 mencetak dua gol dalam waktu sembilan menit untuk akhirnya mengalahkan rival sekota Inter Milan 2-1 pada pertandingan Piala Super di Stadion Kandang Burung (Bird Nest) Beijing, Sabtu.

AC Milan yang mengakhiri dominasi Inter Milan selama lima tahun sebagai juara Italia dengan meraih trofi juara pada Mei lalu, bangkit melalui dua gol kemenangan yang dicetak oleh penyerang Zlatan Ibrahimovich dan Kevin-Prince Boateng.

Inter mendominasi babak pertama yang ditandai dengan gol Wesley Sneijder, pemain tengah tim nasional Belanda yang disebut-sebut diincar oleh klub Inggris Manchester City.

Gol Snider terjadi pada menit ke-22 melalui tendangan bebas dari luar kotak penalti.

Tapi keunggulan Inter hanya bertahan sampai menit ke-60 setelah Ibrahimovic menyamakan kedudukan menjadi 1-1, hasil kerjasama dengan Clarence Seedorf.

Hanya berselang sembilan menit kemudian, Boateng akhirnya memastikan kemenangan AC Milan menjadi 2-1.

"Pertandingan derby tetaplah derby. Kami benar-benar menghadapi kesulitan soal stamina dan pada 30 menit pertama, pemain tampak kepayahan," kata pelatih AC Milan Massimiliano Allegri pada acara jumpa pers usai pertandingan untuk menandai diawalinya kompetisi Liga Italia itu.

"Tapi pada babak kedua, kondisi mulai menjadi lebih baik. Kami tidak lagi memberi banyak kesempatankepada Inter, kecuali Wesley Sneijder," katanya.

Kekalahan Inter menjadi awal yang tidak menggembirakan bagi pelatih baru Gian Piero Gasperini yang menggantikan posisi Leonardo yang sekarang dipercaya sebagai direktur olahraga Paris St Germain.

Mengomentari berita kepindahan Snider, Gasperini menegaskan bahwa ia akan membicara masalah tersebut di Italia.

"Mengenai rumor kepergian Sneijder, kami akan membicarakannya minggu depan setelah kami kembali ke Italia," katanya.

Penunjukan Gasperini sebagai pelatih Inter Milan sebenarnya mengecewakan pendukung klub tersebut karena pelatih tersebut baru saja dipecat oleh klub papan bawah Genoa dan tidak punya pengalaman menangani klub besar.

Liga Italia Seri A musim kompetisi 2011-2012 akan dimulai pada 28 Agustus ketika AC Milan akan bertandang ke Cagliari, mantan klub pelatih Massimo Allegri. Sementara Inter, juara Piala Italia, akan dijamu Lecce.(*)

(A032/A023)

Editor: Ruslan Burhani

COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KOMPASbola

sumber :-

KOMPASbola


Timnas U-23 Masih Tunggu Tiga Pemain Naturalisasi

Posted: 05 Aug 2011 06:14 AM PDT

MALANG - KOMPAS.com - Sejak hari pertama latihan di Lapangan Agrowisata Kusuma, Kota Batu, Jawa Timur, ada tiga pemain naturalisasi yang belum hadir untuk mengikuti seleksi timnas U-23. Ketiga pemain naturalisasi tersebut adalah Ruben Wuarbanaran, Diego Michiels, dan Joey Soek.

"Ketiganya sampai sekarang masih belum bergabung ikut latihan. Kita akan tetap menunggu kedatangan mereka," kata Pelatih Timnas U-23, Rahmad Darmawan (RD), Jumat (5/8/2011).

Selain tiga pemain naturalisasi yang belum bergabung tersebut, juga ada dua pemain lainnya yang juga belum datang. Mereka adalah dua pemain SAD yang kini sedang magang di Penarol (Uruguay), yakni Syamsil Alam dan Zainal Hak. Tim pelatih timnas U-23, kata RD, tetap menunggu kedatangan para pemain naturalisasi untuk ikut seleksi. Begitu juga dengan dua pemain Indonesia yang magang di Uruguay itu.

"Namun, tetap melalui tahapan seleksi," tegasnya.

Soal tahapan seleksi, kata RD, tak melihat pemain naturalisasi atau pemain asli Indonesia. "Yang sekarang masih bergabung di timnas senior saja, harus ikut seleksi, sama dengan pemain lainnya. Tak ada bedanya," tegas RD.

Lebih lanjut RD mengakui, latihan yang akan berakhir 27 Agustus mendatang itu, hanya akan digelar pada sore hari selama bulan puasa. Latiahnnya pun tak terlalu berat, hanya latihan fisik dan strategi di lapangan.

Ditanya soal ketidakhadiran Andik Firmansyah, pemain Persebaya 1927, yang juga tak hadir ke Kota Batu akibat cedera lutut, RD mengaku kemungkinan besar Senin (8/8/2011) sudah bisa bergabung dengan pemain lainnya. "Andik Senin nanti, kabarnya sudah bisa bergabung latihan dan ikut seleksi di sini. Ia tidak bisa hadir karena masih cedera," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Empat Pemain Papua Belum Gabung Timnas

Posted: 05 Aug 2011 06:04 AM PDT

JAKARTA, KOMPAS.com - Manajer tim nasional Indonesia, Ferry Kodrat, mengungkapkan ,hingga saat ini tinggal lima pemain lagi yang belum hadir dalam training camp di Cilegon. Dari kelima nama tersebut, empat di antaranya pemain asal Papua. Kelima pemain tersebut adalah Riccardo Salampessy, Boaz Solossa, Wahyu Wijiastanto, Ian Kabes, dan Oktovianus Maniani.

"Namun, hari Minggu semua pemain sudah berkumpul. Wahyu izin karena ayahnya meninggal. Kalau sisanya terkendala pada masalah penerbangan karena kerusuhan di Papua belum lama ini," ujar Ferry Kodrat ketika dihubungi wartawan, Jumat (5/8/2011).

Berarti sudah ada 25 nama yang hadir di Cilegon untuk menjalani latihan. Kemarin, baru ada lima nama yang berkumpul di Cilegon. Mereka adalah Fery Rotinsulu, Mohammad Nasuha, I Made Wirawan, Egi Melgiansyah, dan Hariono. Latihan ini sendiri dilakukan untuk persiapan laga kualifikasi Piala Dunia 2014.

PSSI memindahkan pemusatan latihan timnas dari Jakarta ke Cilegon karena menilai salah satu kota di Provinsi Banten tersebut mempunyai infrastruktur yang memadai. Iklim di Cilegon juga dinilai hampir sama dengan negara yang akan jadi lawan Indonesia dalam babak kualifikasi nanti.

Indonesia sendiri akan tergabung dengan Iran, Bahrain, dan Qatar di Grup E. Di laga perdananya, skuad "Merah Putih" akan bertandang ke kandang Iran, 2 September nanti. Empat hari berselang, Indonesia akan menjadi tuan rumah di laga kedua saat meladeni Bahrain. Setelah itu, Indonesia menjamu Qatar pada 11 Oktober 2011.

Satu bulan berikutnya, giliran Qatar yang akan menjamu Indonesia. Pada 15 November, Indonesia akan kedatangan favorit di grup ini, Iran, sebelum akhirnya bertandang ke Bahrain pada 29 Februari 2012.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Beri aksi terbaik di Shenzhen'

Posted:

'Beri aksi terbaik di Shenzhen'

'Beri aksi terbaik di Shenzhen'


ATLET negara ke temasya Universiade di Shenzhen, China diminta
bekerja keras dalam usaha membawa pulang satu pingat emas.


ATLET negara ke temasya Sukan Universiti Dunia 2011 (Universiade) diminta mempamerkan persembahan terbaik serta menjaga disiplin bagi menjulang imej negara sepanjang berada di Shenzhen, China.

Ketua Sekretariat kontinjen negara ke Universiade 2011, Roestam Affendi Sijar ketika memberi ingatan itu semalam berkata, 180 atlet negara ke temasya berkenaan yang akan bermula pada 12 hingga 24 Ogos ini perlu membuktikan bahawa mereka adalah kalangan atlet terbaik dipilih untuk menyertai sukan dwitahunan tersebut.

Menurutnya, semua atlet perlu memberi sepenuh perhatian kepada misi kontinjen kali ini iaitu melengkapkan sasaran satu pingat emas, satu perak dan satu gangsa.

Kementerian Pengajian Tinggi baru-baru ini mengumumkan sasa- ran tersebut yang perlu dicapai oleh kontinjen negara.

Sandaran pingat diletakkan pada acara terjun, renang, berbasikal dan menembak.

Untuk rekod, pencapaian terbaik pernah diraih atlet negara ke temasya sukan itu ialah memenangi pingat perak menerusi acara taekwondo yang disumbangkan oleh Chee Chew Chan pada edisi 2007 di Bangkok, Thailand.

Roestam Affendi berkata, atlet juga harus memanfaatkan penyertaan mereka ke Universiade untuk meningkatkan prestasi masing- masing memandangkan terdapat beberapa negara lain yang akan menurunkan atlet handalan mereka dalam usaha memburu pingat di Shenzhen.

Skuad bola sepak serta gimnas- tik artistik negara menjadi kumpulan pertama berlepas ke Shenzhen.

Mereka dijadualkan bertolak esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

City akan sengsara

Posted:

City akan sengsara

City akan sengsara

"KAMU akan sengsara tanpa Tevez." Itu amaran bintang Manchester United, Nani kepada pengurus Manchester City, Roberto Mancini menjelang pertemuan kedua-dua pasukan dalam trofi Perisai Komuniti

di Stadium Wembley hari ini.

Pemain sayap United itu kembali ke Wembley hari ini, stadium yang banyak meninggalkan kesan pahit kepadanya sejak meninggalkan Sporting Lisbon empat tahun lalu.

Pada bulan Mei lalu, United telah mengalami kehampaan di Wembley apabila tewas kepada Barcelona pada final Liga Juara-Juara dan ketika itu Nani tidak berada dalam senarai kesebelasan utama.

Namun kali ini, dia berada

di Wembley untuk aksi Perisai Komuniti menentang Manchester City.

City dikatakan akan turun tanpa Tevez yang masih berada di Argentina selepas negaranya tersingkir pada Copa America.

Penyokong City kini masih tertanya-tanya sama ada bintang dari Argentina itu tiba di Eastland seperti yang dijadualkan.

Inter Milan dikatakan bakal menjadi kelab keenam dalam karier Tevez, namun Mancini tidak mahu memikirkan masalah tersebut meskipun pemain berkenaan telah meledak 29 gol untuk City musim lalu.

Nani merupakan rakan sepasukan Tevez di Old Trafford dua musim lalu.

Menurut Nani, Tevez adalah pemain hebat dan dia sentiasa menjadi watak penting dalam mana-mana pasukan yang diwakilinya.

"Jika City melepaskan Tevez, mereka akan rugi dan dia seorang pemain serba boleh.

"Saya pernah bermain dengannya, dan dia memang seorang pemain yang penting.

"Saya tidak pasti sama ada dia akan kekal di City tetapi jika dia pergi juga, ia akan menjadi masalah besar buat Mancini.

"Tiada siapa dalam skuad City boleh memainkan peranan seperti yang dibuktikan oleh Tevez.

"Perisai Komuniti adalah gelaran rasmi pertama dalam saingan Liga Perdana England, dan kami sudah pasti mahu menjulangnya.

"Turun beraksi menentang City menjadikannya

lebih menarik dan ini merupakan perlawanan 'derby' pertama musim ini untuk menentukan siapa yang layak menjulang trofi berprestij ini.

"Jika berjaya, ia akan membantu meningkatkan moral kami ke atas jiran terdekat itu," kata Nani yang yakin City akan mengalami kepincangan tanpa Tevez.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Annuar: Jangan perlekeh lawan

Posted:

Annuar: Jangan perlekeh lawan

Annuar: Jangan perlekeh lawan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


ANNUAR (berdiri tengah) ketika hadir pada majlis berbuka puasa The Red Warriors bersama anak-anak yatim
di Kota Bharu semalam.


PENYANDANG juara Piala Malaysia, Kelantan dilihat meniti laluan selesa untuk mara ke saingan suku akhir setelah diundi bersama Johor FC, KL Felda United dan Sarawak dalam Kumpulan C pada kempen musim ini.

Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa yang gembira dengan keputusan undian tersebut bagaimanapun tidak mahu para pemain pasukan itu memandang mudah kelebihan tersebut.

Menurutnya, kesemua lawan mempunyai peluang seimbang untuk mara ke peringkat seterusnya selain senario Piala Malaysia adalah berbeza berbanding Liga Super.

"Kita berpuas hati dan gembira dengan keputusan undian tersebut. Bagi saya, kita sudah bersedia untuk bertemu manamana pasukan walaupun kita akan beraksi di tempat lawan pada perlawanan pembukaan nanti.

"Kita menerapkan falsafah untuk tidak memandang mudah mana-mana pasukan lawan yang kita hadapi.

"Sebagai juara bertahan, Kelantan harus mempamerkan prestasi yang cemerlang dalam setiap perlawanan tidak kira bertemu sama ada pasukan Liga Super ataupun Liga Premier," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis Pelancaran Buffet Ramadhan Perdana Resort 2011 dan Majlis Berbuka Puasa The Red Warriors bersama anak-anak yatim di Perdana Resort dekat Kota Bharu kelmarin.

Annuar memberitahu, Kelantan tidak boleh mengetepikan saingan dua pasukan kelab iaitu Johor FC dan KL Felda United FC sekalipun pernah mengalahkan mereka dalam Liga Super musim ini.

"Saya mahu mereka dilihat sebagai suatu ancaman kepada The Red Warriors, begitu juga dengan kemampuan pendatang baru Liga Super musim depan, Sarawak kerana mereka merupakan antara pasukan kedua terbaik dalam Liga Premier musim ini.

"Kita tidak mengetahui kekuatan pasukan tersebut kerana tidak pernah bertemu dengan mereka musim ini.

"Sudah pasti mereka juga merupakan sebuah pasukan yang kuat kerana muncul naib juara Liga Perdana serta bakal beraksi dalam Liga Super musim depan.

"Apa yang penting bagi kita, Kelantan harus menunjukkan corak permainan dalam kelas yang tersendiri apabila bertanding dalam perebutan piala paling berprestij ini (Piala Malaysia)," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

detikcom

sumber :-

detikcom


Inter Kalah, Stankovic Marah

Posted: 06 Aug 2011 10:29 AM PDT

Minggu, 07/08/2011 00:29 WIB

Inter Kalah, Stankovic Marah
Meylan Fredy Ismawan - detiksport


Beijing - Dejan Stankovic meluapkan kemarahannya setelah Inter Milan kalah dalam laga Piala Super Italia. Dengan performa apik di babak pertama, Stankovic tak habis pikir timnya bisa kalah.

Menghadapi AC Milan di Beijing National Stadium, Sabtu (6/8/2011), Inter unggul 1-0 hingga babak pertama berakhir. Gol La Benemata tercipta lewat tendangan bebas Wesley Sneijder pada menit ke-22.

Namun, Milan balik menyengat pada babak kedua. Dua gol dari Zlatan Ibrahimovic dan Kevin-Prince Boateng membuat Inter harus gigit jari.

"Saya sangat marah atas kekalahan ini setelah apa yang kami lakukan pada babak pertama," cetus Stankovic di Football Italia.

"Kami tak memberi ruang kepada Milan, kecuali saat usaha mereka membentur tiang. Sementara di babak kedua kami terjatuh dan dipukul balik," tambah gelandang asal Serbia ini.

"Dalam kasus apa pun, permainan ditentukan oleh insiden kecil. Kami baru bersama selama tiga pekan dan Anda bisa lihat di babak pertama apa yang bisa kami perbuat," tuntasnya.

Foto: Duel Stankovic dan Walter Samuel dengan Kevin-Prince Boateng dalam pertandingan Piala Super Italia, Sabtu (6/8/2011).

( mfi / arp )

Dapatkan info Bola harian dari HP-mu. ketik REG DB kirim ke 3845. cuma Rp.2000/minggu (khusus pelanggan Telkomsel)

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!

Tutup

  Share to Facebook:

You are redirected to Facebook

  Share via Email:

Share via Email


loadingSending your message

Message has successfully sent


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Ramos Bisa Absen Dua Kali di Piala Super Spanyol

Posted: 06 Aug 2011 10:10 AM PDT

Minggu, 07/08/2011 00:10 WIB

Ramos Bisa Absen Dua Kali di Piala Super Spanyol
Arya Perdhana - detiksport


Tianjin - Bek Sergio Ramos kemungkinan besar akan absen dalam dua pertandingan Piala Super Spanyol menghadapi Barcelona. Pasalnya, Ramos menderita cedera punggung saat bermain di China.

Ramos mengalami cedera punggung tersebut ketika membela Madrid menghadapi Tianjin Teda, Sabtu (6/8/2011). Bek 25 tahun itu ditarik pada menit 39 dan digantikan Jose Ignacio 'Nacho'.

"Sergio Ramos menderita cedera punggung yang pertama ia rasakan saat tim berada di Los Angeles dan ini akan membuatnya absen selama 11 hari," demikian pernyataan Madrid perihal cedera Ramos di situs resminya.

"Dia akan menjalani perawatan medis, fisioterapi dan penyembuhannya akan dimonitor," demikian pernyataan Madrid.

Dengan masa cedera 11 hari, maka Ramos baru pulih pada tanggal 17 Agustus. Ramos pun kehilangan kesempatan bermain di leg pertama Piala Super Spanyol dan bisa jadi absen juga di leg kedua.

Madrid akan bertemu juara Liga Spanyol Barcelona dalam perebutan Piala Super Spanyol, yang pertama di Santiago Bernabeu tanggal 14 Agustus dan leg kedua di Camp Nou tanggal 17 Agustus.

"Dia pikir dia baik-baik saja, tetapi dia harus naik pesawat, terbang, dan bermain di lapangan yang buruk. Saya tidak yakin dia akan bisa bermain di Piala Super. Kita lihat saja," komentar pelatih Madrid, Jose Mourinho.

( arp / mfi )

Dapatkan info Bola harian dari HP-mu. ketik REG DB kirim ke 3845. cuma Rp.2000/minggu (khusus pelanggan Telkomsel)

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!

Tutup

  Share to Facebook:

You are redirected to Facebook

  Share via Email:

Share via Email


loadingSending your message

Message has successfully sent


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi sport.okezone.com

sumber :-

Sindikasi sport.okezone.com


Pelatih Anyar Pistons Fokus Perbaiki Pertahanan

Posted: 06 Aug 2011 02:16 AM PDT

DETROIT - Pelatih baru Detroit Pistons Lawrence Frank tampak serius ingin membenahi kekuatan timnya. Dirinya pun memprioritaskan sisi pertahanan sebagai hal utama yang akan dibenahi timnya untuk melewati babak Play Off.
 
Lawrence Frank memang dikenal sebagai pelatih spesialis pertahanan. Musim lalu mantan pelatih New Jersey Nets ini menjadi asisten pelatih di Boston Celtics. Di Boston dirinya difokuskan bekerja untuk membenahi sisi pertahanan Celtics.
 
Pelatih berusia 40 tahun ini bergabung dengan Detroit Piston menggantikan John Kuester yang dipecat bulan Juni lalu. Frank kini berniat lebih mendorong kemampuan bertahan para pemain Piston di masa kepelatihannya.
 
"Ini akan kembali ke produk yang akan kita pakai, dan saya pikir pertama dan terpenting adalah kami ingin mewujudkan apa yang diinginkan kota ini dan membawa semangat dan mentalitas. Kami adalah tim bertahan pertama dan ini membuktikan kemenangan," pungkas Frank seperti dilansir dari Eurosport, Sabtu (6/8/2011).
 
Walaupun musim NBA 2011 mulai di bulan November, tetapi Lawrence sudah bersiap untuk membenahi timnya secepatnya. Frank melatih New Jersey Nets semasa tujuh musim dan dipecat di musim NBA 2009/2010.
 
(seb)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Ecclestone Tanggapi Tuntutan Mundur dengan Dingin

Posted: 06 Aug 2011 01:45 AM PDT

PARIS - Berpindahnya hak siar Formula One (F1) secara keseluruhan dari BBC ke Sky Sports membuat Bernie Ecclestone mendapat banyak kecaman. Bahkan banyak tuntutan yang menyuarakan agar supremo F1 ini turun dari jabatannya.
 
Walau BBC tetap bisa menyiarkan sesi balapan F1, banyak pihak tetap merasa tidak puas karena secara keseluruhan sesi, sejak latihan, kualifikasi, hingga balapan menjadi hak siar Sky Sports yang merupakan televisi berbayar. Ecclestone sendiri tetap tenang dan menolak untuk memenuhi tuntutan untuk mundur.
 
"Saya akan melakukan apa yang terbaik untuk sekarang, membuat kesepakatan bagus demi membuat banyak orang bahagia dan lebih baik di F1. Beberapa mungkin tidak ingin saya terus berlanjut tetapi saya menikmati apa yang saya lakukan. Dari sinilah saya akan dinilai," ujar Ecclestone seperti dilansir dari PlanetF1, Sabtu (6/8/2011).
 
Ecclestone sendiri masih menyisakan skandal yang kini tengah diinvestigasi, terkait penyuapan yang dilakukannya terhadap Bankir Jerman, Gerhard Gribkowsky. Salah satu hal mengejutkan dari hasil investigasi tersebut adalah adanya dugaan keterlibatan mantan pimpinan tim Renault, Flavio Briatore, yang disangkal keras oleh Ecclestone.
 
"Tidak ada bentuk keterlibatan Briatore dalam hal ini. Dia memang melakukan pembayaran bagi saya, tetapi hanya karena saya memintanya setelah pria ini, Gribkowsky mengancam saya dan mengatakan bahwa dia tidak ingin uang dibayarkan langsung dari U.K," papar sang Bos besar F1 tersebut.
 
"Briatore memang telah mendapat persetujuan saya, dan jauh sebelum dirinya terseret dalam hal ini, saya telah mengatakan kepada Jaksa di Jerman mengenai hal tersebut. Sebab itulah namanya muncul," tandasnya.
 
Kasus penyuapan tersebut menuduh pria gaek asal Inggris itu menyuap dengan maksud untuk menjual saham Bayern LB di F1 ke pemiliknya saat ini, CVC. Ecclestone telah mengakui dirinya membayar bankir Jerman Gerhard Gribkowsky, namun hal itu dilakukannya karena ancaman Gribkowsky membuatnya takut.
 
(seb)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


Misi balas dendam

Posted: 05 Aug 2011 03:25 PM PDT

Sukan

Rooney anggap jumpa City aksi buka tirai EPL jadi motivasi unggul

LONDON: Penyerang sensasi Manchester United, Wayne Rooney percaya pertembungan derby Perisai Komuniti, esok menentang Manchester City memberi peluang buat Red Devils membuktikan kemampuan mereka untuk mengekalkan trofi Liga Perdana Inggeris (EPL), musim depan.

"Kamu tidak akan dapat dorongan motivasi yang lebih baik untuk memulakan musim ini dengan 'letupan'," kata Rooney. "Ia adalah cara yang hebat untuk memulakan latihan pra-musim, mengetahui pada akhir kerja keras nanti, sebelum kempen bermula, ada perlawanan derby Manchester.

"Bertemu City dalam Perisai Komuniti adalah perkara yang baik untuk bermula. Saya tidak pernah berfikir mengenainya sehingga saya membuka televisyen malam sebelum itu dan seseorang mengatakan ia berpotensi untuk menjadi perlawanan Perisai Komuniti paling baik." Pertembungan di Wembley juga bagaikan ulangan perlawanan separuh akhir Piala FA musim lalu yang menghadiahkan kemenangan buat City menerusi jaringan tunggal Yaya Toure yang menjadi penanda aras buat skuad bimbingan Roberto Mancini untuk menamatkan ketandusan trofi sejak 35 tahun lalu sebelum menundukkan Stoke di final.

Mancini dan pemainnya kini mempunyai sasaran baru untuk merampas takhta yang dipegang United dan kedua-dua pasukan pasti bersemangat untuk melancarkan serangan psikologi di Wembley.

Rooney mengakui City yang menamatkan saingan EPL musim lalu dengan catatan sama dimiliki Chelsea tampak lebih berbahaya dengan beberapa kemasukan baru seperti penyerang Sergio Aguero dan pertahanan Gael Clichy dalam skuad itu, musim panas ini.

"Nama-nama yang mereka dapatkan memang besar namun kami tidak boleh menumpukan kepada mereka. Kami perlu fokus dengan kerja kami.
"Apabila kamu berada dalam kelab seperti United, kamu pasti tahu apa pentingnya gol. Kami mahu menjuarai liga, Liga Juara-Juara dan kedua-dua piala. Ia mudah.

"Secara jelas, kadang kala kamu akan jatuh seketika namun di United, kamu perlu terus berjuang. Namun dengan berkata demikian, kamu juga tahu City, Chelsea, Arsenal, Liverpool dan mungkin Spurs pasti akan berjuang bermati-matian dengan sasaran yang sama. Apa yang boleh kami lakukan ialah terus meningkat dan cuba untuk mengekalkannya." – Agensi

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

onn

Man City yg dibarisi dgn pmain2 hebat sperti Dzeko, David Silva dn trbaru Kun Aguero mmpu mngugat brisan pertahanan Man United tetapi skuad the red devils tidak akn myerah mudah kpd Man City dgn pmain2 bru sperti Phil Jones, De Gea dn Ashley Young yg brsedia untuk mmberikn prestasi yg cemerlang bg mrangkul piala prtama mreka brsama the red devils. Kputusan prlawanan: MU 1-2 MC.

Guane Gamok Mung

City akan menjuarai Liga Perdana Inggeris Tahun Depan.... Harap Malaysia dapat jemput pulak Man City Lawan Pasukan Kite... he he he he

AguerO

MC pasti mng,blah laa mu,setan naik unta..

Max Well

M.City akn menang.........

sujierijal

man city 3-0 man utd

daniasour

kalah menang man utd kpda man city esok,takkn menggugat man utd sebagai kelab paling berjaya dalam lpi..rasanya x adil la bandingkan man city dengan man utd jika dilihat pada rekod trofi yg man utd perolehi.man utd hanya blh dibaningkan dengan kelab yang berjaya spti liverpool,arsenal dan chelsea.man city adalah kelab yg kecil cuma pemiliknya yg kaya raya.kalau sesiapa nak kata man city sebagai kelab yg besar,mereka kena menang lpi sebnyak 20..bru bolah sama dgn man utd..kalau mcm tu kena tunggu 20 tahun lagi la itupun kalau mrka blh meng semua dalam 20 tahun tuuu...

Stefan Savic

MU mgkin sbuah pasukan yg hbt. khebatan mreka mmg tdk dpt dsangkal lg dgn kjayaan2 sbelum ini. tetapi manchester city jga mmpu untuk bersaing bg mndaptkan trofi ke-3 mereka tahun ini. dgn kmasukan beberapa muka bru sperti stefan savic, gael clichy, dan sergio aguero tdk mustahil man city akn mng bertemu mu.. MC 3-1 MU

aliff afellay

Man City yg dibarisi dgn pmain2 hebat sperti Dzeko, David Silva dn trbaru Kun Aguero mmpu mngugat brisan pertahanan Man United tetapi skuad the red devils tidak akn myerah mudah kpd Man City dgn pmain2 bru sperti Phil Jones, De Gea dn Ashley Young yg brsedia untuk mmberikn prestasi yg cemerlang bg mrangkul piala prtama mreka brsama the red devils. Kputusan prlawanan: MU 2-1 MC..

Bj.Alexandris mabaris

mU pasti menang.go..go..go


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tuah cabutan buat Kelantan, Selangor

Posted: 05 Aug 2011 03:18 PM PDT

Sukan

Cabaran getir tunggu Hijau Kuning dalam Kumpulan A

JUARA bertahan, Kelantan sudah terbayang satu lagi impian besar – mempertahankan mahkota kejuaraan Piala Malaysia selepas melihat tuah undian memihak mereka, semalam.

Dalam majlis undian oleh Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) di Stadium Nasional, Bukit Jalil The Red Warriors diletakkan dalam Kumpulan C yang turut membabitkan Johor FC, Felda United FC dan Sarawak – senario yang memberi gambaran peluang anak didik Datuk M Karathu tampak cerah untuk muncul juara kumpulan berkenaan.

Juara 32 kali Piala Malaysia, Selangor juga dilihat tidak menghadapi sebarang masalah mara ke saingan suku akhir apabila diletakkan satu kumpulan bersama Terengganu T-Team, Kuala Lumpur dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam Kumpulan D. Apa pun, detik sama tidak dirasai bekas juara, Kedah yang diundi dalam Kumpulan A dengan lawan seimbang iaitu Perak, Sabah dan Johor.

Kelantan – jika menepati reputasi dan layak, halangan dalam kelompok lapan terakhir nanti mungkin membabitkan pertembungan dengan juara Piala FA yang baru, Terengganu atau pun Negeri Sembilan.

Andai The Red Warriors bertemu Negeri Sembilan di peringkat suku akhir, peminat sukan tanah air bakal kembali menyaksikan perlawanan ulangan Piala Malaysia, tahun lalu dan jika berlaku di sebaliknya, Kelantan bakal berentap pasukan tetangga dari Pantai Timur, Terengganu.

Terengganu yang diundi dalam Kumpulan B akan menentang Negeri Sembilan, Selangor PKNS dan Kuala Lumpur Sime Darby FC.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS