Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Tiga regu tumbangkan pasukan gergasi

Posted:

Tiga regu tumbangkan pasukan gergasi

Tiga regu tumbangkan pasukan gergasi

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Apit kanan pasukan ATM-JLJ Mohd. Idris Hamid membuat libasan sambil dihalang apit kanan UTM B, Halimi Ismail pada suku akhir Kategori Terbuka Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan 2011 di Pusat Sukan UiTM Shah Alam, semalam. - MINGGUAN/Hafiz Johari


SHAH ALAM - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) B, Majlis Perbandaran Taiping (MPT) A dan Persatuan Sepak Takraw Negeri Sembilan (Pestans) B mencipta kejutan sebagai 'pemusnah gergasi' dengan mara ke separuh akhir kategori Terbuka Peringkat Antara Zon Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan 2011 di Pusat Sukan UiTM, Shah Alam, semalam.

Masing-masing menewaskan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) JLJ dan Gabungan Sepak Takraw Teluk Paku (Gastep) B 2-1 serta Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) A 2-0 pada suku akhir sementara juara Zon Tengah, Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) A menepati ramalan dengan mengatasi semula Dinamis 2-1.

Dengan hanya bergelar pemenang ketiga bersama Zon Selatan dan Tengah serta naib juara zon Timur, mereka kini mengiringi MBMB A untuk menghampiri gelaran Terbuka kejohanan edisi kedua ini dan memburu ganjaran termahal dalam sejarah pertandingan tempatan, RM10,000 di The Curve, Damansara, hari ini.

UTM B memerlukan sejam untuk menang 17-15, 9-15, 15-13; begitu juga MPT A yang menang 15-7, 13-15, 15-8 manakala Pestans mendapat kemenangan percuma pada set kedua kerana seorang pemain PKNS A tercedera selepas mereka memenangi set pertama, 15-2.

Kekalahan PKNS A itu bererti mereka gagal mempertahankan gelaran tahun lalu biarpun membariskan pemain yang berlainan dalam edisi ini, begitu juga ATM JLJ yang terlepas peluang untuk mengulangi kemaraan ke perlawanan akhir kali kedua berturut-turut.

Dinamis pula nyaris dapat menebus dendam kekalahan pada perlawanan akhir Zon Tengah di Paroi, bulan lalu apabila memenangi set pertama 15-9 sebelum lawan yang sama di Shah Alam kali ini, MBMB A yang diperkuatkan bekas apit kiri negara, Syafiq Ab. Rahman memenangi dua set terakhir, 15-10, 15-7.

Ketiga-tiga regu yang kalah suku akhir semalam merupakan naib juara Zon Utara di Alor Setar, juara Zon Timur (Kuantan) dan naib juara Zon Selatan (Pasir Gudang) malah ada di antaranya yang memiliki bekas pemain kebangsaan dan negeri terutama sekali di posisi tekong.

Pertembungan separuh akhir yang dijadualkan berlangsung pada pukul 9 dan 9.45 pagi di The Curve bakal menyaksikan UTM B menentang Pestans B sementara MBMB A dan MPT A berentap demi satu lagi tiket ke perlawanan akhir pada sebelah petangnya.

Naib juara kategori yang menjadi perhatian penggemar sepak takraw tanah air ini turut akan menerima ganjaran RM8,000 sementara kedua-dua regu yang kalah separuh akhir, bakal berjuang bagi penentuan pemenang tempat ketiga dan keempat yang masing-masing menjanjikan RM6,000 dan RM3,000.

Kata jurulatih MPT A, Mohamad Harry Herman Mokhtar: "Aksi kami hari ini (semalam) serba menjadi dan servis tekong lawan (bekas pemain pelapis negara, Subha Latip) dapat dijawab dan dipatahkan walaupun kecuali Norshahidan Masri (bertaraf negeri), apit kanan dan kiri kami hanyalah pemain kurang ternama.

"Namun saya rasa kemenangan ini hasil semangat yang meningkat setelah mereka mengejutkan regu Pestans A (memiliki tekong juara Sukan SEA 2005, Normanizam Ahmad, kelmarin) dan Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang A (dengan bekas pelibas Sukan SEA 2009, Taufik Saad)," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Pestans, Pelapis Kelantan ke final

Posted:

Pestans, Pelapis Kelantan ke final

Pestans, Pelapis Kelantan ke final

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Zaini Hassan (barisan belakang tiga dari kiri) dan Pengarah Pembangunan Pelajar UiTM, Dr. Mohd. Bahrin Othman (tiga dari kanan) bersama regu pemenang tempat keempat Kategori IPTA/S dan Bawah 15 pada Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan di Pusat Sukan UiTM Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Hanya tempat ketiga dengan RM4,000 menjadi penawar kehampaan regu 'tuan rumah', Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dalam kategori Institusi Pengajian Tinggi (IPT)-Bawah 19 Peringkat Antara Zon Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan 2011, semalam.

Ia angkara malang menimpa sebuah lagi regu mereka yang juga pilihan utama dan juara Zon Tengah, UiTM 'C' gara-gara kecederaan pelibas Ali Almahidi Ayob pada set ketiga perlawanan suku akhir menentang Pelapis Kelantan A di Pusat Sukan UiTM, Shah Alam walaupun sudah mendahului 12-7.

UiTM Shah Alam yang turut dibimbing bekas penolong jurulatih negara, Zaidi Ismail pula terkandas pada separuh akhir dengan disekat juara Zon Timur, Pestans 1-2 (8-15, 15-10, 10-15) sebelum menebus kembali kegagalan itu untuk menundukkan Sekolah Sukan Tunku Mahkota Ismail (SSTMI) D 2-0 (16-14, 15-14).

Pestans dan Pelapis Kelantan yang menewaskan SSTMI D dalam satu lagi separuh akhir, 2-1 (15-8, 5-15, 15-5) bakal berentap demi gelaran kategori ini dan ganjaran juara, RM8,000 di The Curve, Damansara, Petaling Jaya, hari ini.

Kata Zaidi: "Kami sudah cuba sedaya upaya tetapi rezeki nampaknya sampai setakat ini sahaja. Kesilapan awal yang dilakukan jika dapat dielak tadi, mungkin mampu mengubah nasib kami."

Bagi jurulatih SSTMI D, Kasbolah Md. Idris: "Kami akui lawan yang lebih senior banyak membawa perbezaan bagi keputusan perlawanan separuh akhir dan penentuan tempat ketiga-keempat ini. Tekong kami pula kurang tajam dalam menyempurnakan setiap servis yang diperoleh."

Biarpun di tempat keempat kejohanan kali ini, SSTMI D atau dulunya Sekolah Sukan Bandar Penawar, Johor tetap pulang dengan ganjaran RM2,000.

Namun rakan sesekolah, SSTMI A menghidupkan peluang untuk memburu gelaran kategori Bawah 15 Tahun dan ganjaran RM6,000 dengan mara ke perlawanan akhir hari ini sambil akan dicabar Sekolah Sukan Terengganu Bukit Nanas (SSTBN) A.

SSTMI A mengalahkan SSTBN C 2-1 (13-15, 15-7, 15-13) dalam tempoh 65 minit sementara SSTBN A menundukkan Mutiara Impian Pulau Pinang B 2-0 (15-13, 15-13) selepas satu lagi perlawanan separuh akhir selama 40 minit.

Hadiah kepada regu pemenang tempat keempat hingga yang kalah suku akhir kedua-dua kategori disampaikan Pengarah Pembangunan Pelajar UiTM, Dr. Mohd. Bahrin Othman.

Turut hadir menyaksikan ialah Penolong Ketua Pengarang 1 Utusan Melayu (Malaysia) Berhad, Datuk Zaini Hassan.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Republika Online

sumber :-

Republika Online


MotoGP, Phillip Island, Australia : Casey Stoner dari Repsol Honda Team, Meraih Pole Position Lagi

Posted: 15 Oct 2011 05:16 PM PDT

SPORTKU.COM - Casey Stoner (Repsol Honda Team) kembali peroleh pole position dikualifikasi MotoGP di Sirkuit Phillip Island, Australia (15/10/2011). Stoner tercatat selalu memperoleh posisi terdepan dalam setiap layihan yang ia jalani di Phillip Island. Dalam kualifikasi kali ini Stoner mencatatkan waktunya pada 1 menit 29,975 detik.

Casey Stoner (Repsol Honda Team) tercepat di sesi kualifikasi MotoGP di Sirkuit Phillip Island, Australia - Photo : www.motogp.comsirkuit phillip island, IVECO AUSTRALIAN GRAND PRIX, motogp, casey stoner, gp

Hasil ini menjadikan dirinya untuk start diurutan pertama MotoGP di Australia (16/10/2011). Catatan waktu Stoner hanya terpaut tipis dengan rivalnya, Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Stoner hanya unggul 0,473 detik dari Lorenzo.

Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) diposisi kedua sesi pertama latihan bebas MotoGP di Sirkuit Phillip Island, Australia - Photo : www.motogp.comsirkuit phillip island, IVECO AUSTRALIAN GRAND PRIX, motogp, casey stoner, gp

Lorenzo pun harus puas start dari posisi kedua. Sementara rider San Carlo Honda Gresini, Marco Simoncelli stardari posisi ketiga. Alvaro Bautista (Risla Suzuki MotoGP) dan Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team) masing-masing akan start dari posisi keempat dan kelima.

Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) diposisi ketiga sesi pertama latihan bebas MotoGP di Sirkuit Phillip Island, Australia - Photo : www.motogp.comsirkuit phillip island, IVECO AUSTRALIAN GRAND PRIX, motogp, casey stoner, gp

Hasil kualifikasi MotoGP di Sirkuit Phillip Island, Australia (15/10/2011)sirkuit phillip island, IVECO AUSTRALIAN GRAND PRIX, motogp, casey stoner, gp

Full content generated by Get Full RSS.

Formula Drift Indonesia 2011

Posted: 15 Oct 2011 05:06 PM PDT

SPORTKU.COM - Event Achilles Formula Drift Indonesia 2011 Indonesia merupakan seri ke-2 setelah seri pertama Achilles Formula Drift Indonesia 2011 di gelar di singapura.

Achilles Formula Drift Indonesia 2011 yang akan digelar pada tanggal 28-30 Oktober 2011 di JIEXPO Kemayoran atas prakarsa Drift Pac, Mahkota Promotion dan ESPN Star Sport
Achilles formula drift indonesia, achilles, formula drift indonesia, mahkota promotion, drift pac, espn star sport, drift, drifting

Event Achilles Formula Drift Indonesia 2011 akan digelar selama 3 hari pada tanggal 28-30 Oktober 2011 dan mengambil lokasi di JIEXPO Kemayoran. Event ini akan terbagi menjadi beberapa tahap. Tahap pertama adalah kualifikasi untuk drifter-drifter nasional (28/10), tahap kedua adalah kualifikasi drifter internasional (29/10), dan hari berikutnya merupakan Final Achilles Formula Drift Indonesia 2011.

Achilles Formula Drift Indonesia 2011 yang akan digelar pada tanggal 28-30 Oktober 2011 di JIEXPO Kemayoran atas prakarsa Drift Pac, Mahkota Promotion dan ESPN Star Sport
Achilles formula drift indonesia, achilles, formula drift indonesia, mahkota promotion, drift pac, espn star sport, drift, drifting

Kendati merupakan laga drifting tingkat Asia, namun ajang Achilles Formula Drift Indonesia 2011 ini tidak hanya diikuti oleh para pebalap drift Asia saja. Akan ikut serta pebalap drift dari Amerika Serikat, Australia dan Selandia baru. Mereka akan memperebutkan podium kehormatan sekaligus akan mendapatkan hadiah senilai $50 ribu.

Tidak hanya diisi oleh drifter profesional saja, event organizer Mahkota Promotion pimpinan Raja Sapta Oktohari ini juga akan menggelar Celebrity Drift, yaitu drifting yang melibatkan pesohor negeri sebagai drifter. Hal ini tidak lagi lain untuk mempopulerkan kembali ajang balapan drift yang pertama kali digelar di Indonesia tahun 2007 silam.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi bola.okezone.com

sumber :-

Sindikasi bola.okezone.com


Sturridge Terkejut Cetak Gol Pembuka

Posted: 15 Oct 2011 01:06 PM PDT

A. Firdaus - Okezone

LONDON- Striker muda Chelsea, Daniel Sturridge merasa terkejut atas penampilannya saat membantu The Blues membungkam tamunya Everton, Minggu (16/10/2011) dini hari WIB.
 
Pada pertandingan itu, Sturridge menjadi pencetak gol pembuka kemenangan The Blues di menit ke 32. Saat itu dia berhasil memanfaatkan umpan matang Ashley Cole menjadi sebuah gol.
 
"Dalam skuad inti, ini adalah tim terbaik yang pernah saya alami. Saya menikmatinya dan saya senang membuat gol pertama bagi tim ini," ujar Sturridge, seperti disitat Goal, Minggu (16/10/2011).
 
Gol dari Sturridge ternyata memicu gol-gol Chelsea berikutnya yang dicetak oleh kapten John Terry menit ke 46 dan Ramires di menit ke 62. Meskipun Everton mampu memperkecil kedudukan lewat gol Vellios di menit ke 81.
 
Atas kemenangan 3-1 dari Everton, membuat jarak Chelsea dengan Manchester United hanya berselisih satu poin. Sebab sebelumnya, United ditahan di Anfield kala dijamu Liverpool dengan skor 1-1.
(fit)

Full content generated by Get Full RSS.

Montella: Catania Serang Inter

Posted: 15 Oct 2011 12:57 PM PDT

CATANIAAllenatore Catania, Vincenzo Montella sangat bangga dengan penampilan timnya yang berhasil membekuk Inter Milan, dini hari tadi. Montella mengklaim kemenangan Catania diraih dengan performa cantik.
 
Elefantini –julukan Catania- tertinggal lebih dulu lewat gol Esteban Cambiasso di awal babak pertama. Namun, tim tuan rumah bangkit dan memastikan kemenangan 2-1 di Massimino. Montella pun angkat topi atas performa anak-anak asuhnya yang tak mengendurkan serangan meski kalah di babak pertama.
 
"Kami harus bangga melihat Catania bermain melawan salah satu tim terbesar dengan permainan terbuka dan menyerang," ujar Montella penuh percaya diri.
 
"Kami selalu mencoba bermain seperti ini, tapi perbedaannya adalah kadang kami lebih kritis di penyelesaian akhir dibandingkan pada kesempatan lain," lanjut mantan caretaker AS Roma musim lalu itu.
 
Montella juga menegaskan dirinya tak perlu bekerja terlalu keras karena sudah disuguhkan skuad mumpuni untuk bisa tampil kompetitif di Serie A musim ini.
 
"Tim bisa terus berkembang, ketika Anda mulai bekerja Anda harus memberikan semuanya," tutur pelatih usia 37 tahun ini.
 
"Saya memiliki tim kuat, jadi saya diizinkan hanya fokus menjadi pelatih," pungkasnya, sebagaimana dikutip Football-Italia, Minggu (16/10/2011).
(wei)

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ANTARA - Olahraga

sumber :-

ANTARA - Olahraga


Pegolf Thailand pimpin klasemen Musi Championship

Posted: 15 Oct 2011 12:47 PM PDT

Palembang (ANTARA News) - Pegolf Thailand, Wisut Artjanawat, berhasil mengambil alih pimpinan klasemen sementara, setelah pada hari ketiga ajang Asean PGA Tour "Musi Championship 2011", di Palembang, Sumatera Selatan, Jumat, membukukan 6-under-par 66.

Kesuksesan itu membuka kesempatan bagi Wisut untuk menjadi pemenang pada ajang berhadiah total 75 ribu dolar AS itu.

Wisut berhasil memimpin turnamen dengan torehan total 11-under-par 205, atau hanya unggul satu pukulan dari pesaing terdekatnya Ilyassak dari Indonesia yang sempat memimpin pada hari kedua.

Sementara, pegolf muda yang sedang bersinar asal Malaysia, Nicholas Fung, berada pada ranking ketiga setelah mencetak 65 pukulan pada putaran ketiga.

"Saya sudah berjuang maksimal dalam game yang pendek ini, sementara saat mencapai green menjadi sedikit lebih lambat dari yang seharusnya," ujar Wisut.

Pegolf 29 tahun itu mencetak satu bogey dan dua kali membuat tiga birdie dari hole satu hingga tujuh, dan hole 15.

Wisut membuktikan bahwa dia layak menjadi juara Thailand PGA Championship pada 2010 dan 2008.

Dia juga berhasil mendapatkan Mercedes-Benz Masters Vietnam and the Mercedes-Benz Masters Filipina.

Ia memulai karir profesional pada 2006 setelah lama berkecimpung pada ajang amatir.

Tercatat satu gelar amatir bergengsi pada katagori individu dan tim, berhasil diraihnya pada ajang Putra Cup tahun 2005.

"Saya bekerja keras membenahi mental dan fisik di bawah bimbingan pelatih di Thailand. Saya kerap kali melakukan fitnes sehingga tidak mudah capek. Sebelumnya, saya akan kehabisan tenaga setelah putaran ketiga, dan tidak sanggup menyelesaikan turnamen dengan baik. Selain itu, Saya juga berjuang keras meningkatkan kemampuan konsentrasi, sehingga saat bertanding dapat fokus dan tidak memikirkan sesuatu yang dapat merusak permainan," ujar dia pula.

Ilyassak yang memimpin pada hari kedua tidak beruntung pada hari ketiga ini, setelah bola masuk air pada hole 17, namun sempat membuat satu double bogey.

"Ini terjadi karena kecerobohan, saya sangat kecewa. Padahal, pada ronde ketiga ini memulai dengan sangat enjoy," kata dia lagi.

Adapun hasil Sementara Musi Golf Championships 2011, sebagai berikut:

205 - Wisut Artjanawat (THA)71 68 66

206 - Ilyasyak 68 69 69

207 - Nicholas Fung (MAS) 69 73 65

209 - Tanatchan (THA) 68 71 70

210 - Supravee Phatam(THA)72 72 66

211 - Rory Hie 73 67 71,Somsak Khaoprathum (THA) 66 74 71, Jamel Ondo 72 66 73

212 - Wittawat Sae-Ung(THA)73 67 72

213 - Jay Bayron (PHI) 73 72 68

214 - Marvin Dumandan (PHI) 7273 69, Ekalak Waisayakul (THA)

70 72 72, A Abrahamsyah 70 71 73

215 - Johannes Dermawan 72 73 70, Apichai Leelakajornjit (THA) 73 74 68, Tepphatud Sanawong (THA) 74 70 71,

Anthony Fernando (PHI) 69 71 75

216 - Gerald Rosales (PHI) 76 70 70, S Suprapto 76 70 70, Ade Sebul 72 71 73, Airil Rizman (MAS) 73 76 67. (ANT-037/B014)

Editor: B Kunto Wibisono

COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full content generated by Get Full RSS.

Indonesia loloskan tim putra putri ke semifinal voli pantai

Posted: 15 Oct 2011 12:42 PM PDT

Palembang (ANTARA News) - Indonesia berhasil meloloskan satu tim putra dan putri ke babak semifinal Kejuaraan Voli Pantai Asia Pasifik, di Komplek Olahraga Jakabaring, Palembang, Sumatera Selatan, 13-17 Oktober 2011.

Tim putra diwakili pasangan putra Andy-Koko (Indonesia 1) setelah dua tim lainnya yakni Indonesia 2 dan Indonesia 3 menelan kegagalan, Sabtu.

Sedangkan, tim putri hanya mampu meloloskan pasangan Efa-Dhita (Indonesia 2), dari tiga tim yang dikirim mengikuti kejuaraan ini.

Kedua tim itu dijadwalkan berlaga pada pertandingan semifinal, Minggu (16/10) pagi.

Andy-Koko memastikan tiket semifinal usai menundukkan Kiew Chiong Ung-Rafi Asruki Bin Nordin (Malaysia 1) straight set 21-15, 21-15.

Sebelumnya, pasangan peraih medali emas SEA Games 2007 dan 2009 itu berhasil mengalahkan pasangan Kia Shoushtarezadeh-Rouhollah Salehi Nezhad G (Iran) dua set langsung 21-16, 21-14.

Berdasarkan hasil tersebut, Andy-Koko akan menghadapi Bader-Hassan (Oman 1) pada babak semifinal.

Kedua pasangan sebelumnya bertemu pada babak pertama pool A.

Saat itu, Tim Indonesia 1 sukses meraih kemenangan setelah bermain tiga set 19-21, 21-10, 15-10.

Namun, langkah Tim Indonesia 1 itu belum mampu diikuti juniornya, Tim Indonesia 2 (Dian-Ade) dan Tim Indonesia 3 (Fahriansyah-Bustomi).

Fahriansyah-Bustomi ditundukkan Haithem-Ahmed (Oman 2) pada babak kedua.

Sedangkan, Tim Indonesia 2 harus mengakui keunggulan pasangan Australia 1 (Crook-Grice) pada babak perempat final. Dian-Ade menyerah dua set langsung 17-21, 17-21.

Seperti halnya putra, tim putri Indonesia yang menurunkan tiga tim, dan hanya menyisakan Tim Indonesia 2 (Efa-Dhita) pada babak semifinal.

Efa-Dhita memastikan tempat pada semifinal usai menundukkan rekan senegaranya Fitri-Putu (Indonesia 3).

Pada babak semifinal nanti, Tim Indonesia 2 akan berhadapan dengan Malaysia 1 (Shun Ting-Teck Hua).

Tim Malaysia 1 berhasil menundukkan Indonesia 1 (Yokbeth-Ayu) yang lebih diunggulkan.

"Angin hari ini begitu deras dan menyulitkan pemain kita (Yokbeth-Ayu). Yokbeth terlihat cukup kesulitan menerima bola pertama,? ujar pelatih timnas voli pantai putri Indonesia, Agus Salim. (ANT-037)

Editor: B Kunto Wibisono

COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

detikcom

sumber :-

detikcom


Inter Takluk di Tangan Catania

Posted: 15 Oct 2011 10:57 AM PDT

Full content generated by Get Full RSS.

Hat-trick Higuain Antar Madrid ke Puncak

Posted: 15 Oct 2011 10:54 AM PDT

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KOMPASbola

sumber :-

KOMPASbola


Kalah, Inter Tertahan di Bibir Zona Merah

Posted: 15 Oct 2011 06:05 PM PDT

CATANIA, KOMPAS.com - Inter Milan menyerah 1-2 kepada Catania, pada pertandingan pekan keenam Serie-A, di Stadion Angelo Massimino, Sabtu (15/10/2011). Mereka pun tertahan di peringkat ke-17 dengan nilai empat, atau hanya unggul satu angka dari Lecce di tempat ke-18.

Inter unggul lebih dulu lewat gol Esteban Cambiasso pada menit keenam. Dari tengah kotak penalti, ia menyambut umpan Maicon dengan tendangan kaki kiri, yang membuat bola bersarang di tengah gawang Mariano Andujar.

Semenit setelah babak kedua dimulai, Inter melihat keunggulan mereka lenyap akibat gol Sergio Almiron. Dalam sebuah serangan balik, Almiron berhasil menjangkau bola kiriman Gonzalo Bergessio dan dari tengah kotak penalti, melepaskan tendangan kaki kanan yang membuat bola masuk gawang Luca Castellazzi.

Pada menit ke-50, wasit menunjuk titik putih setelah menilai Luca Castellazzi melanggar Bergessio. Francesco Lodi yang dipercaya melakukan eksekusi berhasil mengubah kedudukan menjadi 2-1, yang bertahan sampai peluit berbunyi panjang.

Selama 90 menit, Catania menguasai bola sebanyak 51 persen dan menciptakan empat peluang emas dari sebelas usaha. Adapun Inter melepaskan dua tembakan akurat dari enam percobaan.

Susunan pemain
Catania:
Mariano Andujar; Nicola Legrottaglie, Nicolas Spolli, Giuseppe Bellusci; Sergio Almiron, Adrian Ricchiuti (Gennaro Delvecchio 70), Fransesco Lodi, GIovani Marchese, Mariano Izco; Gonzalo Bergessio (Gaston Maxi Lopez 66), Alejandro Gomez (Andrea Catellani 81)

Inter: Luca Castellazzi; Walter Samuel (Ivan Cordoba 62), Lucio, Yuto Nagatomo, Maicon; Esteban Cambiasso, Dejan Stankovic (Ricardo Alvarez 60), Sulley Muntari, Javier Zanetti; Diego Milito (Mauro Zarate 60), Giampaolo Pazzini

Wasit: Daniele Orsato

Full content generated by Get Full RSS.

Penalti Hemed Gagalkan Kemenangan Valencia

Posted: 15 Oct 2011 05:56 PM PDT

MALLORCA, KOMPAS.com - Kemenangan Valencia yang sudah di depan mata sirna. Striker Real Mallorca, Tomer Hemed, mencetak gol di menit ke-90 lewat titik putih dan memaksa Valencia harus puas bermain imbang 1-1 dalam pertandingan lanjutan Liga BBVA, Sabtu (15/10/2011).

Hasil ini membuat Valencia gagal naik ke posisi kedua dan tertahan di peringkat ke-4 klasemen sementara dengan 14 poin. Sementara untuk Mallorca, tambahan satu poin ini mengantarkan mereka ke posisi sembilan dengan 8 poin.

Valencia sebenarnya mampu mendominasi laga di babak pertama. Ini terlihat dari data statistik penguasaan bola dan juga jumlah tendangan ke arah gawang. Sepanjang babak pertama, Valencia menguasai 71 persen penguasaan bola. Mereka pun mampu melepaskan tujuh kali percobaan dan tiga di antaranya mampu mengarah ke gawang.

Namun, Valencia hanya mampu memanfaatkan satu dari semua peluang yang ada. Memanfaatkan bola muntah hasil tendangan Victor Ruiz, Adil Rami berhasil menceploskan bola ke dalam gawang yang sudah tak terjaga.

Mallorca mencoba bangkit di babak kedua. Hingga sepuluh menit setelah jeda, tuan rumah berhasil melepaskan tiga kali percobaan. Namun sayang, peluang yang didapat oleh Victor dan Tomer Hemed masih belum menemui sasaran.

Valencia bukan tanpa peluang. Lewat aksi Pablo Hernandez, Valencia mampu mengancam gawang Mallorca. Beruntung bagi tuan rumah, kiper Dudu Aouate berhasil menyelamatkan gawangnya dari kebobolan.

Tuan rumah terus berusaha untuk mencuri gol demi menyamakan kedudukan. Tetapi, peluang yang didapat oleh Hemed dan Michael Pereira gagal dikonversikan menjadi gol.

Petaka bagi Valencia terjadi di menit ke-90. Pemain pengganti Mehmet Topal memberikan hukuman penalti kepada Mallorca setelah melakukan handsball di kotak terlarang. Hemed yang ditunjuk sebagai algojo Mallorca berhasil melaksanakan tugasnya dengan baik dan membuat pertandingan berakhir imbang 1-1.

Susunan pemain
Mallorca
: Dudu Aouate, Ivan Ramis, Chico, Pedro Bigas, Gianni Zuiverloon (Pablo Cendros 47), Jose Luis Marti, Tomas Pina (Sergio Tejera), Gonzalo Castro, Pereira, Tomer Hemed, VĂ­ctor Casadesus (Alejandro Alfaro 77)

Valencia: Vicente Guaita, Victor Ruiz, Adil Rami, Jordi Alba, Bruno, Daniel Parejo (Mehmet Topal 79), David Albelda, Pablo Piatti (Sofiani Feghouli 63), Pablo Hernandez, Roberto Soldado (Aritz Aduritz 84), Sergio Canales

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KOMPAS.com - Olahraga

sumber :-

KOMPAS.com - Olahraga


Alex Noerdin Meninjau Arena Menembak

Posted: 15 Oct 2011 03:49 PM PDT

PALEMBANG, KOMPAS.com -- Gubernur Sumatera Selatan yang sekaligus Ketua Perbakin Sumatera Selatan, Alex Noerdin, Sabtu (15/10/2011) siang memeriksa kembali arena cabang olahraga menembak di Kompleks Jakabaring Sport City, Palembang.

Ia mengecek pembangunan arena seusai menonton laga antara tim putra Indonesia 3 melawan Oman 2 pada Turnamen LA Lights Voli Pantai Asia Pasifik Piala Gubernur Sumsel 2011.

"Mulai hari ini semua urusan bea dan cukai terkait peralatan penunjang, termasuk electronic scoring target, sudah saya bereskan," ungkap Alex.

Saat Kompas melihat berkeliling di arena menembak, terlihat ratusan pekerja masih sangat sibuk, mulai memotong keramik untuk lantai, hingga menyelesaikan tanggul dan penahan peluru. Sejumlah alat berat masih beroperasi di arena yang menelan biaya pengerjaan hingga Rp 137 miliar itu.

"Sekarang kami mengerahkan 500 pekerja, di luar bantuan anggota Kodam. Paling lama venue ini bakal cantik tanggal 20 Oktober," ujar Sekretaris Umum Perbakin Sumsel, Sondang Dolok Saribu.

Menurut Dolok, hanya dibutuhkan beberapa hari untuk memasang electronic scoring target (EST). Jumlah total ada 90 EST, 30 unit di arena menembak 10 meter, 30 unit di 25 meter, dan 30 unit di 50 meter. "Didatangkan langsung dari Swiss, berstandar internasional," kata Dolok.

Dolok menambahkan, akan ada uji coba pada 28-29 Oktober 2011. "Dan jika semua rampung, arena ini akan menjadi arena menembak terbaik di Asia Tenggara," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Iwan Sinulingga Ingin Menjadi PNS

Posted: 15 Oct 2011 03:04 PM PDT

Iwan Sinulingga Ingin Menjadi PNS

Antony Lee | Nasru Alam Aziz | Sabtu, 15 Oktober 2011 | 22:04 WIB

Repro Kompas/GAL

Iwan Sinulingga, atlet gantolle Sumatera Utara yang tewas kecelakaan saat mengikuti Kejurnas Pra-PON di Lanud Atang Sendjaja Bogor, Jawa Barat, Sabtu (15/10/2011).

TERKAIT:

BOGOR, KOMPAS.com — Iwan Sinulingga (31), atlet senior gantole yang tewas di Lanud Atang Sendjaja, Bogor, Jawa Barat, bercita-cita menjadi pegawai negeri sipil.

"Kalau bisa dapat medali emas saat PON, dia bisa jadi pegawai negeri sipil. Itu salah satu harapannya, walaupun tujuannya tetap ingin berprestasi," tutur Mirza (45), rekan satu tim Iwan.

Menurut Mirza, Iwan masih melajang. Dia hidup dengan bekerja serabutan.

Seperti diberitakan, atlet gantole asal Sumatera Utara itu tewas saat mengikuti kejuaraan nasional Pra-PON yang digelar di Lanud Atang Sendjaja, Kabupaten Bogor, Jawa Barat, Sabtu (15/10/2011). Korban tewas akibat luka berat di bagian kepala karena jatuh.

Saat kejadian, korban sedang mengikuti nomor triangle. Pada titik pertama sekitar 2,5 kilometer dari landasan korban masih berhasil. Namun, ketinggian korban kurang sehingga almarhum berniat mendarat darurat di lapangan sepak bola di dekat titik kedua. Namun, gantole korban tersangkut di pohon, lalu korban jatuh ke tanah.

"Ketinggian pohon sekitar 8 meter. Korban jatuh dengan kepala terlebih dulu membentur tanah," tutur Komandan Lanud Atang Sendjaja Marsekal Pertama Tabri Santoso. Korban tewas dalam perjalanan menuju rumah sakit.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Sindikasi sport.okezone.com

sumber :-

Sindikasi sport.okezone.com


Super Sic Memburu Podium Kedua

Posted: 15 Oct 2011 02:11 AM PDT

Randy Wirayudha - Okezone

PHILIP ISLAND – Sukses menempatkan diri di grid terdepan, membuat Marco Simoncelli berani memasang target podium, pada seri Philip Island, besok. Terakhir kali Simoncelli naik podium, pada seri Brno, Agustus silam.
 
Tak pelak, Simoncelli selalu mengais podium di tiap seri setelah itu, namun setiap kali itu pula dia gagal. Di tiga seri terakhir, Simoncelli hanya mampu mencetak hattrick posisi keempat. Tentunya hasil-hasil itu sangat menyebalkan, karena hanya terpisah satu rival dari tangga podium.
 
Kini, dengan posisi start ketiga, Simoncelli punya keyakinan penuh, bisa meraih podium keduanya, musim ini. Sekaligus membuktikan bahwa, Honda tak salah untuk memperpanjang kontraknya lagi.
 
"Meski sulit untuk merasakan kenyamanan pada motor saya, tapi kepercayaan diri akan lomba besok tetap ada. Semoga saya bisa finis di atas podium," ujar Simoncelli kepada Autosport, Sabtu (15/10/2011).
 
"Saya senang bisa kembali ke baris terdepan (yang pertama dalam delapan seri terakhir) dan saya masih antusias, setelah menjalani lomba yang bagus di Motegi lalu. Sejak sesi latihan saya dan motor saya kian berkembang. Saya harus memulai lomba dengan baik," tutup rider berjuluk Super Sic ini.
(raw)

Full content generated by Get Full RSS.

Haye Akan Selami Dunia Akting

Posted: 15 Oct 2011 01:16 AM PDT

LONDON – Meski sudah menyatakan pensiun dari dunia tinju. Bukan berarti David Haye akan berhenti menjaga kondisi fisiknya. Selain itu, Haye akan melirik bidang lain untuk menjalani hidupnya, yakni mendalami dunia akting.
 
Ya, Haye berniat untuk memasuki dunia hiburan dengan menjadi aktor. Memang belum ada tawaran yang datang, tapi Haye akan mulai belajar akting agar menjadi aktor sebaik saat dia masih berkarier di dunia tinju.
 
"Kehidupan saya akan terus berlanjut dan saya akan memanfaatkan energi saya untuk mengejar minat yang lain. Saya berencana untuk mulai berakting pada tahun baru nanti," tutur Haye kepada Inside Sports, Sabtu (15/10/2011).
 
"Selain itu, saya juga akan tetap berlatih dan menjaga kondisi fisik terbaik saya. Saya masih mencintai tinju dan bagaimanapun akan selalu dikaitkan dengan sejumlah isu," tambah pentinju berjuluk The Hayemaker ini.
 
Dunia tinju takkan terlepas dari memorinya. Karena tak dipungkiri lagi, dunia tinju yang sejak dulu mengangkat nama besarnya. Haye juga tak lupa untuk berterima kasih kepada para fans dan juga pelatih, yang telah membentuknya menjadi petarung yang tangguh.
 
"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada setiap fans yang selalu mendukung saya, baik dengan membeli tiket-tiket pertandingan saya, membeli kaos 'Hayemaker' atau yang hanya meneriakkan nama saya ketika saya masih berjaya," lanjutnya.
 
"Saya selalu berusaha untuk membuat fans senang dan berbuat semampu saya untuk menghasilkan gairah tinju, baik di dalam maupun di luar ring," tutupnya.
(raw)

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


2 Ganu Nelang!

Posted: 14 Oct 2011 05:09 PM PDT

Sukan

ASHARI (kanan) menjaringkan gol kedua Terengganu pada suku akhir kedua di Stadium Sultan Muhammad, malam tadi.

ASHARI (kanan) menjaringkan gol kedua Terengganu pada suku akhir kedua di Stadium Sultan Muhammad, malam tadi.

Selangor, T-Team, NS turut cipta nama layak ke saingan separuh akhir

PENYANDANG juara Piala Malaysia, Kelantan tersingkir selepas tewas 5-3 secara agregat kepada juara Piala FA, Terengganu selepas keputusan seri 2-2 dalam perlawanan suku akhir kedua di Stadium Sultan Mohamad IV malam tadi sambil T-Team turut mengukir bangga apabila mengatasi Sabah, 2-1 dan agregat 4-2.

Menguasai saingan sepanjang 17 minit pertama, Kelantan gagal memanfaatkan beberapa peluang terhidang sebelum Ashari Shamsudin menewaskan Khairul Fahmi Che Mat dengan bola lambung hasil umpanan Abdul Hadi Yahaya dalam serangan balas pada minit ke-18. Di depan lebih 40,000 penyokong setia, The Red Warriors cuba bangkit tetapi skuad kendalian Irfan Bakti Abu Salim lebih tenang dalam mengatur serangan balas dan mendahului dua gol sebelum rehat apabila Ashari sekali lagi menewaskan penjaga gol, Khairul Fahmi pada minit ke-40.

Terengganu meneruskan asakan di babak kedua tetapi juara Liga Super, Kelantan yang dibimbing Datuk M Karathu merapatkan jurang pada minit ke-54 menerusi Azamudin Akil hasil kesilapan penjaga gol Sharbinee Allawee dan mengikat kedudukan menerusi sepakan penalti Badhri pada minit ke-70 selepas bola terkena tangan kapten Terengganu, Marzuki Yusof.

Keajaiban mencari dua lagi gol tak kesampaian dan juara Piala FA Terengganu yang menang 3-1 di Kuala Terengganu, lebih berhak ke separuh akhir apabila bertahan kental memastikan kedudukan 2-2 kekal hingga tamat.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

CT LALA

peteh ganu peteh buleh pergi

HALIM

Syabas skuad bola sepak teganu kerana tak gentar bermain di satdim kota baru.permaina penuh disiplin dan tenang walaupun berdepan puluhan ribu penyokong TRW.semoga perjuangan diteruskan sehingga ke peringkat akhir.

deen

pafa patut dikenakan tindakan kerana tidak dapat mendisplinkan penyokong mereka.Ini bukan kali pertama perangai buruk mereka.Mambakar kerusi,merosakan kereta membaling objek dan juga bom asap.

pemerhati bola sepak

paling baik.... terengganu... alhamdulillah lah sebab team terengganu boleh g semi final... akibat sikap pemain kelantan yg x professional kerana tak dpt mengwal emosi, lagi2 si player kebangsaan yg dilakukan oleh penyerang kebangsaan yang menunjukkan sikap mcm samseng di atas padang dengan menmengang leher pemain terengganu... nampak jelas dikaca tv smlm..

joe mund

SabahHawk jangan putus asa,walaupun tidak berjaya ke semi final..cuba lagi musim depan..SABAH DI HATIKU..

syed bahari syed mustafa

syabas gannung...go on..biar adik beradik berada di final...rakyat terengganu diperantauan tetap bersama kalian...gannung nelang.....

izat shah

terengganu lawan selangor saya rasa selangor menang, negeru sembilan lawan t-team mungkin negeri sembilan menang

mohdisalam

harap ganu ngan ns dpt jumpa di final

wajatimur

ashaari bukak mata rajagopal....

penyu

nelang apa jumpa selangor tak pernah menang pundek adalah.

Amran Jepun

tahniah semua

zulhelmie amy

tahniah penyu kerana layak ke separuh akhir

Busths

Sekurang-kurangnya pantai timur diwakili oleh dua pasukan yang hebat.........dan bermutu

shamsul

penyu bukannya sebarang penyu,
nelang bukannya sebarang nelang,
piala Fa dah milik penyu,
piala malaysia akan dijulang

wan hazrul haelmi

takpo kelantan cubo lagi pada tahun kemudian
sek ganu wak molek lawan2

teckzidd

tahniah untuk dua pasukan dari Terengganu yang layak keseparuh akhir...siapa tau final nanti akan menemukan dua pasukan dari Terengganu.sejarah akan tercipta.

asri

misi adik dan abang bertemu di final semakin hampir.. teruskan berjuang.. semoga terlaksana.. PETEH GANU PETEH.. PETEH BIAR REBOH..


Full content generated by Get Full RSS.

Jakarta beri jaminan

Posted: 14 Oct 2011 05:04 PM PDT

Sukan

NAIM (tengah) mengunjungi skuad memanah di MSN, pagi semalam.

NAIM (tengah) mengunjungi skuad memanah di MSN, pagi semalam.

Tuan rumah mampu kekang demonstrasi: Naim

INSIDEN Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta yang menjadi sasaran demonstrasi kumpulan penduduk Indonesia dan Laskar Merah Putih ekoran isu sempadan Malaysia-Indonesia baru-baru ini, tidak menggugat kelancaran Sukan SEA XXVI bulan depan.

Ketua kontingen negara, Datuk Naim Mohamad, berkata dia yakin pihak berkuasa Indonesia mampu mengekang dan menjaga keselamatan keseluruhan atlit yang bertanding pada temasya dwitahunan itu nanti. "Tidak perlu risau kerana pihak keselamatan akan menjaga atlit daripada seluruh negara termasuk Malaysia. Tentunya mereka akan memberi perhatian lebih mengenai perkara ini," katanya selepas meninjau persiapan skuad memanah di Kompleks Majlis Sukan Negara (MSN) Bukit Jalil, semalam.

Begitupun, untuk langkah keselamatan, Naim yang juga Timbalan Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) menasihatkan atlit Malaysia menjaga tingkah laku dan tidak melakukan aktiviti secara berseorangan ketika berada di sana nanti.

Malaysia dikecam puak berkenaan yang mendakwa mengambil secara haram lebih 1,000 hektar tanah di Kalimantan Barat bersempadan dengan Sarawak seperti ditimbulkan Timbalan Ketua Suruhanjaya 1, Dewan Perwakilan Rakyat Tb Hasanuddin, hujung minggu lalu tetapi empat menteri republik itu termasuk Menteri Luar, Marty Natalegawa, dilaporkan menafikan dakwaan berkenaan.

Dalam pada itu, skuad 16 pemanah kebangsaan mensasarkan dua pingat emas pada temasya 11 hingga 25 November itu, menerusi acara wanita compound berpasukan dan lelaki recurve berpasukan.
Diketuai tiga pemanah yang sudah layak ke Sukan Olimpik London 2012 – Cheng Chu Sian, Haziq Kamaruddin dan Khairul Anuar Mohamad – Naim percaya mereka boleh mengulangi pencapaian pada Sukan SEA lalu.

Selain tiga pemanah lelaki itu, cabaran turut digalas Fazli Hisham Fauzi (recurve), Muhammad Zaki Mahazan, Mohd Kaharuddin Asah, Mohd Firdaus Isa dan Kelvin Hoo Kok Meng (compound) serta pemanah wanita Nurul Syafikah Hashim, Shahira Abd Halim, Nur Amirah Mohamed, Fairuz S M Rahim (recurve) dan Faten Nurfatehah Mat Salleh, Norizah Ishak, Saritha Cham Nong dan Nur Hayati Al-Madinah Hashim (compound).

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Republika Online

sumber :-

Republika Online


PSSI Dalam Masalah Besar

Posted: 14 Oct 2011 11:47 PM PDT

REPUBLIKA.CO.ID,Pelatih Persib Bandung Drago Mamic, mengatakan, pada akhirnya bisa memahami mengapa skuad Maung Bandung harus tampil di laga pembuka Liga Prima Indonesia 2011/12. Mamic mengatakan demi menyelamatkan Indonesia dari sanksi AFC, harus ada pengorbanan. "PSSI dalam masalah besar dan ancaman dari AFC harus dihindari," kata Mamic.

"Dari sisi itu saya merasa semua pihak ada baiknya bersedia memberikan komitmen agar sanksi itu tidak jadi dijatuhkan. Saya menerima keputusan yang memaksa klub bermain di partai pembuka."

Mamic mengakui skuad Persib dalam posisi serba sulit. Pelatih asal Kroasia itu pernah berucap masih butuh waktu panjang untuk menyiapkan tim yang bisa menjamin hasil positif, namun jika kondisi sudah tidak bisa ditawar lagi, tidak ada jalan lain kecuali bersedia bermain dengan memberikan sepenuh kemampuan yang ada.

"Situasi yang dihadapi Persib memang tidak terlalu bagus. Di satu sisi Persib memiliki kepentingan sendiri terkait rivalitas di dalam kompetisi, tetapi kepentingan sepakbola Indonesia secara keseluruhan harus diperhatikan," tandasnya. 

Sementara itu saat pertemuan teknik antara Persib dan Semen Padang tadi malam di kantor PT PBB, kedua klub menyepakati tampil di laga pembuka Liga Prima, tetapi tidak bersedia berbicara jauh soal kemungkinan ke depannya. 

Full content generated by Get Full RSS.

PSSI Putuskan Sumbar Lolos Kualifikasi PON

Posted: 14 Oct 2011 10:18 PM PDT

REPUBLIKA.CO.ID, PADANG - Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) pusat memutuskan Tim Sepak Bola Sumbar lolos ke Pekan Olahraga Nasional (PON) XVIII-2012 di Provinsi Riau.

"PSSI Pusat sudah memutuskan Sumbar lolos ke PON 2012 tanpa harus menjalani babak kualifikasi yang kedua," kata Skretaris Umum PSSI Sumbar Sudirman di Padang, Sabtu (15/10)

Ia menjelaskan, kepastian Tim Sumbar lolos PON 2012 adalah dengan adanya surat dari PSSI pusat yang ditandatangani oleh Sekjen PSSI Tri Goestoro, yang menyatakan juara grup untuk kualifikasi wilayah Sumatera dinyatakan lansung lolos dan tidak menjalani babak play off.

Sebelumnya, Tim Sumbar merupakan juara grup satu pada babak kualifikasi wilayah sumatera yang pertandingannya dilaksanakan di Aceh Juni lalu, sementara itu untuk runner up ditempati oleh Sumatera Utara.

Pada grup tersebut Tim Tuah Sakato berhadapan dengan tim dari Sumatera Utara, kepulauan Riau, dan Aceh.
Sementara itu, pada babak kualifikasi wilayah dua Sumatera, yang terdiri dari tim Jambi, Bengkulu, Sumatera Selatan, Lampung dan Bangka Belitung. Tim Jambi berhasil sebagai juara grup, dan peringkat dua ditempati oleh Bengkulu.

Ia menambahkan, sesuai dengan keputusan dari PSSI pusat tentang jumlah tim yang lolos dari wilayah sumatera sebanyak tiga tim, maka pertandingan play off hanya untuk masing-masing peringkat dua dari wilayah satu dan dua.

"Jadi yang akan menjalani babak play off adalah Bengkulu berhadapan dengan Sumut, dan pemenangnya akan mendampingi Sumbar dan Jambi dari wilayah sumatera pada PON 2012 ," katanya.

Dikatakannya, dengan adanya kepastian lolos tim Sumbar pada babak kualifikasi tersebut merupakan keuntungan bagi tim ranah minang karena tidak melakukan pertandingan lagi. Selain itu, katanya, tim Sumbar sudah bisa memastikan jadwal untuk pemusatan latihan dan mengagenakan beberapa pertandingan uji coba dengan daerah lain.

Saat ini, katanya, seluruh manajemen tim akan kembali fokus menjalani pemusatan latihan sebelum turun pada pertandingan yang sebenarnya, yakni di PON 2012

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Kuasa Selangor

Posted: 14 Oct 2011 10:41 AM PDT

KESUNGGUHAN semata-mata tidak mencukupi buat Perak untuk menandingi Selangor apabila tunduk 1-0 di gelanggang sendiri pada suku akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Perak, malam tadi.

Tuan rumah yang turun dengan semangat tinggi sebaliknya terpaksa menelan keperitan sekali lagi apabila sentuhan daripada sepakan percuma Shafiq Rahim menghukum anak buahnya Norizan Bakar sebelum Rudie Ramli mudah menanduk masuk bola tampanan Nasril Nourdin ke gawang yang kosong untuk gol tunggal perlawanan itu dan agregat keseluruhan 4-1.


Apapun pada perlawanan itu, Perak walaupun menguasai permainan tidak nampak kelihatan mampu menjaringkan gol kerana selain tidak banyak mencipta peluang turut mendapati benteng lawan terlalu kental untuk ditembusi.

Keberkesanan corak bertahan anak buah P Maniam menyaksikan pintu gol Selangor penuh sesak hingga menyukarkan sebarang usaha pemain tuan rumah untuk memecah benteng pelawat.


Berbekalkan sokongan padu kira-kira 30,000 penonton, anak buah Norizan melancarkan serangan dari segenap sudut manakala percaturan Maniam untuk mengamalkan corak bertahan dan bergantung kepada serangan kilat sesekali mencemaskan kubu lawan. Bagaimanapun peluang terbaik pasukan itu pada minit ke-11 gagal dimanfaatkan.


Jentera serangan Perak yang menggandingkan Akmal Rizal-Failee Ghazali walaupun bergerak lincah tetapi sukar melepasi halangan barisan pertahanan Selangor yang berjaya menerap gerakan pasukan tuan rumah.

Begitupun Selangor mempamer detik cemerlang di awal babak kedua apabila berjaya menjaringkan gol lima minit saingan berlangsung. Tanda-tanda kubu Perak akan bocor sudah terbayang sebaik saingan berlangsung tetapi Khairi Zainuddin menyelamatkan kubunya apabila menampan bola rembatan Rudie di atas garisan gol seminit saingan berlangsung.


Namun pemain itu tidak melakukan kesilapan tiga minit kemudian apabila menanduk bola yang melantun daripada tampanan Nasril untuk menambah keperitan Seladang. Walaupun Perak berjuang hingga ke hingga ke wisel penamat ternyata tidak mencukupi untuk menyelamatkan keadaan.

Full content generated by Get Full RSS.

Fokus lawan Nepal

Posted: 14 Oct 2011 10:29 AM PDT

TANPA beberapa tonggak termasuk kapten pasukan, Khairul Fahmi Che Mat, skuad Sukan Sea negara seharusnya masih mampu menewaskan Nepal dalam aksi persahabatan antarabangsa di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya, jam 5.15 petang ini.

Kemenangan ke atas Nepal itu mungkin tidak memberi sebarang makna namun ia cukup dijadikan bekalan semangat anak buah Ong Kim Swee sebelum bertandang ke Hanoi bagi menyertai kejohanan jemputan Piala Persekutuan Bola Sepak Vietnam (VFF) minggu depan.


Nepal bakal membariskan pemain kebangsaan mereka manakala Kim Swee tidak akan menurunkan pemain skuad Sukan Sea yang beraksi dalam Piala Malaysia, malam tadi, iaitu Khairul Fahmi, Mohd Izuan Solahuddin, Mohd Aziz Ismail (Kelantan), Muhammad Zubir Azmi (Terengganu), Mohd Asraruddin Putra Omar (Selangor), Ahmad Fakri Saarani (Negeri Sembilan), Mohd Syazwan Roslan (Perak), Azrul Azmi dan D Saarvindran (Felda United).

Malah benteng negara juga bakal kehilangan pertahanan kental Mohd Muslim Ahmad yang mengalami kecederaan pinggang manakala gandingannya, Mohd Fadhli Shas beraksi secara pinjaman dengan kelab liga Slovakia, Vion Zlate Moravce bersama Mohd Irfan Fazail dan Wan Zack Haikal Wan Noor.


Namun situasi itu tidak menggusarkan pengendali negara kerana baginya, inilah peluang terbaik untuk pemain yang jarang mendapat peluang membuktikan keupayaan mereka merebut tempat dalam kesebelasan utama.


"Bagi saya perlawanan dengan Nepal bukan perlawanan mudah kerana mereka menurunkan pemain kebangsaan. Yang penting saya mahu semua pemain fokus permainan serta menunjukkan persefahaman, komitmen dan disiplin tinggi.

"Ini peluang terbaik untuk pemain baru merebut tempat dalam skuad ke Hanoi, Vietnam kerana saya akan hanya membawa 20 pemain ke sana nanti," katanya.


Mengulas kemungkinan Muslim tidak dapat diturunkan, Kim Swee berkata, beliau masih mempunyai pemain seperti Muhammad Amer Saidin dan Muhammad Syazwan Tajuddin untuk membentuk gandingan pertahanan tengah.

"Amer sudah lama bersama Harimau Muda A dan Syazwan juga pernah menimba pengalaman di Slovakia sebelum ini, jadi saya akan melihat sejauh mana kemampuan mereka beraksi bersama. Saya mahu miliki lebih ramai pilihan pemain untuk membentuk skuad mantap ke Sukan Sea," katanya.


Skuad bawah 23 tahun negara akan menyertai Kejohanan VFF yang turut disertai Uzbekistan, Vietnam dan Myanmar sebelum beraksi mempertahankan pingat emas Sukan Sea Indonesia, November depan.


Sementara itu, Nepal yang kini menduduki ranking ke-135 dunia berbanding Malaysia ke-147 tumpas 4-0 dalam aksi persahabatan menentang Filipina, Rabu lalu.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS