Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Pentas akhiri badi

Posted:

Pentas akhiri badi

Pentas akhiri badi

Oleh WAN FAKHRUL BAKAR
fakhrul@kosmo.com.my


SAFIQ RAHIM (kanan) bakal menjadi pemain sandaran pada pertemuan menentang Vietnam di Stadium My Dinh, Hanoi malam ini.


STADIUM My Dinh di Hanoi, Vietnam bakal menjadi saksi sama ada skuad bola sepak kebangsaan berjaya menamatkan badi separuh akhir atau terus kempunan untuk mara ke final selepas 14 tahun.

Di stadium tersebut malam ini, skuad negara akan berdepan Vietnam untuk meneruskan aksi separuh akhir kedua Piala AFF Suzuki 2010 setelah Malaysia menang 2-0 pada aksi pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil, Rabu lalu.

Malaysia hanya pernah sekali melepasi pusingan separuh akhir iaitu pada edisi sulung 1996 dengan menewaskan Indonesia 3-1 tetapi tewas 0-1 kepada Thailand pada aksi final.

Enam edisi berikutnya, Malaysia empat kali tewas di separuh akhir kepada Thailand (2000), Indonesia (2002 & 2004) dan Singapura (2007) serta dua kali kandas di peringkat kumpulan (1998 dan 2008).

Namun menjelang pertemuan penting malam ini, jurulatih kebangsaan, K. Rajagobal enggan terlalu memikirkan rekod lampau sebaliknya mahu para pemain fokus mempertahankan kelebihan dua gol.

"Itu semua cerita lama. Kita tak boleh nak banding sangat kerana ia pasukan dengan jurulatih berbeza dan pemain juga berbeza.

"Apa yang lebih penting, saya mahu pemain beri fokus sepenuhnya kerana Vietnam pasti akan bertubi-tubi memburu gol. Kita tak boleh lepaskan peluang terbaik untuk ke final ini.

"Walaupun menang 2-0 di Bukit Jalil, saya tak fikir pemain akan ambil mudah aksi kedua ini. Cuma saya harap mereka tidak melakukan apa-apa kesilapan individu," katanya kepada Kosmo! semalam.

Sementara itu, dua pemain kebangsaan iaitu penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat dan bek kiri, Asraruddin Putra Omar berjanji untuk mempertahankan kubu mereka dengan baik pada malam ini.


Rajagobal mahu para pemain negara beri fokus sepenuhnya untuk mempertahankan kelebihan dua gol yang dimiliki.


"Kami perlu berusaha lebih keras lagi. Harap barisan pertahanan dapat kekalkan aksi konsisten. Tekanan sentiasa ada tetapi ia hanya akan memberi kesukaran jika kita asyik memikirkannya" kata Khairul Fahmi, 21.

Asraruddin Putra, 22, pula menambah: "Saya belajar daripada kesilapan dan ambil iktibar daripada segala kritikan sebelum ini. Kami di barisan pertahanan akan meningkatkan kerjasama untuk memastikan gawang kita tidak dibolosi."

Namun jurulatih Vietnam, Henrique Calisto bakal menurunkan semula pemain tengah penyerang, Nguyen Trong Hoang yang digantung satu perlawanan Rabu lalu serta dua pemain yang kembali daripada kecederaan, Doan Viet Cuong dan Phan Van Tai Em.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Cabaran futsal belia terhebat

Posted:

Cabaran futsal belia terhebat

Cabaran futsal belia terhebat


ANTARA aksi hebat yang dipamerkan oleh pemain pada hari pembukaan Futsal 1Belia 1Malaysia di Putrjaya semalam.


Kejohanan Futsal 1Belia 1Malaysia memasuki saingan hari kedua hari ini dengan 555 perlawanan peringkat kumpulan lagi akan diteruskan di Kompleks Futsal Presint 18, Putrajaya.

Kesemua 444 pasukan lelaki dan wanita dari 222 kawasan Parlimen di seluruh negara sekali lagi akan turun ke gelanggang dalam misi memburu dua tempat teratas peringkat kumpulan masing-masing bagi mengesahkan tempat ke pusingan kedua.

Saingan hari ini bakal menyaksikan 555 lagi perlawanan yang penuh mendebarkan, sekaligus menjadi penentu kepada nasib pasukan masing-masing dalam pemburuan hadiah kejuaraan keseluruhan berjumlah RM88,000.

Kemeriahan pada hari pertama semalam memang suka runtuk digambarkan.

Selain pemain, lebih 5,000 pengunjung membanjiri Kompleks Futsal Putrajaya itu yang datang untuk melihat kemahiran dan bakat terpendam peserta-peserta yang bersaing pada pusingan akhir kejohanan yang julung kalinya dianjurkan oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS) ini.

Meskipun hujan turun pada sesi petang, namun saingan di tengah gelanggang tetap meriah.

Begitupun, ada beberapa perlawanan yang tidak dapat diteruskan ekoran hujun lebat dan pengadil membuat keputusan untuk menamatkan perlawanan terbabit ditentukan menerusi sepakan penalti.

Hari ini, empat sesi perlawanan di peringkat kumpulan akan diteruskan bagi mencari 74 pasukan (lelaki) dan 74 (wanita) terbaik untuk beraksi di pusingan kedua.

Selepas itu, 64 pasukan lelaki dan wanita itu akan meneruskan saingan ke pusingan ketiga sebelum menempatkan diri dalam kelompok 32 pasukan terbaik untuk beraksi di pusingan keempat.

Saingan kalah mati ini kemudian diteruskan dengan 16 daripada 32 pasukan tersebut yang akan berentap dalam saingan pusingan kelima.

Pusingan separuh akhir dan final kategori lelaki dan wanita pula akan dilangsungkan pada petang esok.

Selain futsal, beberapa cara sampingan turut diadakan seperti persembahan artis jemputan, cabutan bertuah, pertunjukkan muay thai dan pertandingan mewarna bagi kanak-kanak bawah usia 12 tahun.

Pelbagai gerai pakaian, peralatan sukan serta makanan dan minuman turut disediakan bagi memeriahkan lagi kejohanan yang berlangsung selama tiga hari ini.

Upacara perasmian kejohanan ini semalam disempurnakan oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim.

Pada sebelah petang semalam, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek meluangkan masa meninjau perjalanan kejohanan tersebut dan beliau ternyata berpuas hati dengan sambutan serta perjalanan penganjurannya.

Kejohanan ini menampilkan 444 pasukan dari 222 kawasan Parlimen di negara ini melibatkan 222 pasukan bersaing dalam kategori lelaki dan 222 lagi dalam kategori wanita.

Pasukan-pasukan ini merupakan juara pada saingan peringkat Parlimen masing-masing yang telah bermula sejak Ogos lalu.

Juara kategori wanita dan lelaki setiap kawasan Parlimen layak beraksi ke pusingan akhir yang menawarkan hadiah wang tunai RM20,000 kepada juara.

Naib juara akan membawa pulang RM10,000 sementara tempat ketiga akan menerima RM6,000.

Pasukan yang menduduki tempat keempat akan menerima RM4,000 sementara pasukan-pasukan yang menduduki tempat kelima hingga kelapan, masing-masingnya menerima RM1,000.

Pasukan-pasukan yang datang dari luar Lembah Klang ditempatkan di Perkampungan Sukan di Universiti Putra Malaysia (UPM).

Akhbar Kosmo! dilantik menjadi rakan media kejohanan ini.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan