Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Ahmad kekal Presiden

Posted: 18 Feb 2011 10:20 AM PST

SELEPAS seminggu 'melepaskan jawatan' sebagai pemimpin nombor satu Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM), Datuk Ahmad Ismail akhirnya terpaksa akur dengan keputusan Majlis Tertinggi badan induk kebangsaan itu - menolak hasrat beliau meninggalkan terus kerusi didudukinya.

"Selama seminggu, saya banyak menghabiskan masa menimbangkan rayuan ahli majlis, teman rapat serta keluarga yang mahu saya terus berada dalam PSM. Saya akui teramat sayang dengan sukan ini dan juga sedar impian untuk meletakkan sepak takraw di tempat yang sepatutnya, belum tercapai.


"Demi mereka dan sukan warisan kita ini, saya akan terus memikul tanggungjawab untuk menerajui PSM sebagai Presiden. Saya tidak akan mempedulikan apa juga tafsiran yang hendak dibuat pelbagai pihak selepas ini. Hanya berapa individu saja yang tidak sukakan saya dan sering membuat tafsiran jahat, namun apa yang boleh saya lakukan hanya berserah kepada Allah.

"Saya juga sedar akan terus dilanda pelbagai kritikan negatif berhubung keputusan ini, tapi sanggup memekakkan telinga demi meneruskan amanah serta tanggungjawab ini. Orang yang sakit hati, akan terus mengkritik, tapi saya yakin Allah ada bersama saya.


"Yang penting, saya perlu mengambil kira pandangan serta rayuan Ahli Gabungan PSM. Saya akan cuba menterjemah khidmat saya menerusi sesuatu yang lebih baik lagi. Apa yang berlaku kepada saya selama ini memberi kekuatan dan semangat untuk terus berusaha lebih gigih," kata Ahmad.


Kenyataan terbaru Ahmad itu sekali gus meleraikan persoalan dan kekusutan yang difikirkan warga PSM kerana pada pandangan mereka, sukar untuk mencari pengganti yang sanggup mengenepikan kesenangan sendiri demi memastikan sepak takraw terus cemerlang.

Bagi Ahmad pula, beliau sudah mengotakan janji kepada semua dengan meletak jawatan berikutan kegagalan skuad negara membawa pulang sekurang-kurangnya satu emas dari temasya Sukan Asia Guangzhou dan kini, peluang mana-mana pihak yang berhasrat menggantikannya perlu menunggu dua tahun lagi iaitu di mesyuarat agung 2013.


"Tujuan sebenar saya menyatakan hasrat meletak jawatan jika sepak takraw gagal membawa pulang emas ialah untuk memberikan suntikan semangat kepada semua pemain. Justeru, sebaik pulang ke tanah air dari Guangzhou, saya menerima banyak panggilan telefon dan SMS yang meminta saya tidak meletakkan jawatan atas pelbagai alasan.

"Hampir 90 peratus Ahli-Ahli Gabungan termasuk Persatuan Sepak Takraw Negeri turut menghantar surat kepada Setiausaha Agung PSM yang mendesak supaya saya tidak meletak jawatan. Bagaimanapun, saya sedar terikat dengan apa yang telah saya katakan.


"Maka selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi PSM, Sabtu lalu, saya serah surat peletakan jawatan kepada Setiausaha Agung. Timbalan Presiden mempengerusikan mesyuarat selanjutnya dan semua ahli Majlis Tertinggi sebulat suara menolak peletakan jawatan saya dan meminta saya untuk terus menerajui PSM sebagai Presiden," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rentak Elavarasan

Posted: 18 Feb 2011 10:18 AM PST

TRANSFORMASI besar-besaran pendatang baru Liga Super, Felda United dengan membawa masuk sejumlah pemain berpengalaman semakin membuahkan hasil apabila mencatatkan dua kemenangan berturut-turut termasuk menewaskan juara Piala FA 2010, Negeri Sembilan, Selasa lalu walaupun kecundang pada dua aksi awal.

Rentak kemenangan pada saingan Liga Super itu pastinya ingin diteruskan anak buah jurulatih E Elavarasan apabila bertemu Perlis pada pusingan pertama Piala FA di Stadium Utama Negeri di Kangar, malam ini.


Apatah lagi dengan skuad Singa Utara yang dibarisi hampir keseluruhan pemain muda dan kelihatan masih mencari rentak apabila belum mencatatkan sebarang kemenangan daripada empat perlawanan yang diharungi sehingga menghuni tangga tercorot Liga Super dengan meraih satu mata.

Bagi kapten Felda United, Khaironnisam Sahabuddin Hussain kemenangan mengejut ke atas salah satu pasukan terbaik Liga Malaysia, Negeri Sembilan di Paroi tempoh hari menjadi tonik untuk dirinya dan rakan sepasukan terus memberikan aksi terbaik pada saingan Piala FA yang dijalankan secara kalah mati.


Menurut bekas pemain pertahanan kebangsaan itu, walaupun jaringan kemenangan itu hadir lewat pada minit ke-87 melalui Abd Ghani Abd Rahman serta boleh dianggap sebagai bernasib baik, ia mencukupi bagi memberi keyakinan kepada pasukan yang dibarisi pemain berpengalaman itu.


"Rakan-rakan bersemangat kerana kemenangan itu, tapi kami belum mencapai tahap terbaik sebagai satu pasukan. Masih ada kelemahan perlu diperbaiki.

"Paling menggembirakan adalah perubahan dan peningkatan pada setiap perlawanan yang diharungi sekali gus memberikan petanda positif untuk membentuk pasukan mantap bersaing pada musim ini," katanya.


Pada musim lalu, Felda United yang juga juara Liga Perdana mara ke pusingan kedua sebelum disingkirkan Pos Malaysia dengan agregat 3-2 manakala Perlis tewas seawal pusingan pertama.

Naib juara Piala FA musim lalu, Kedah yang mendapat bye pada pusingan pertama akan menanti pemenang antara Felda United dan Perlis untuk aksi pusingan kedua.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan