Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Perak sedia lakar kejutan

Posted:

Perak sedia lakar kejutan

Perak sedia lakar kejutan

Oleh KAMARUDDIN ISMAIL
sukan@utusan.com.my


PENYERANG Perak, Mohd. Failee Ghazli (kanan) kehilangan rakan gandingan yang sering melakukan hantaran di depan pintu gol, Muhammad Rafiuddin Mohd. Rodin yang tidak dapat beraksi kerana cedera.


IPOH - Ketiadaan tonggak utama tidak akan menjejaskan tumpuan Perak untuk mengejutkan Selangor pada suku akhir pertama Piala Malaysia di Stadium Shah Alam hari ini.

Pengurus Perak, Khairul Azwan Harun berkata, ketiadaan K. Nanthakumar dan Muhammad Rafiuddin Mohd. Rodin tidak merencatkan strategi yang disusun jurulatih Norizan Bakar.

Menurutnya, Perak akan beraksi dengan komitmen yang tinggi dalam usaha mengejutkan Gergasi Merah.

"Kami menyifatkan perlawanan esok seperti perlawanan peringkat kumpulan yang lalu. Kita tetap ada keyakinan tinggi," katanya semalam.

Pemain pertahanan berpengalaman, Nanthakumar yang lebih dikenali sebagai 'kereta kebal Seladang' diketepikan setelah menerima tiga kad kuning manakala Muhammad Rafiuddin mengalami kecederaan.

Nanthakumar sering membantu Khairi Zainuddin pada barisan pertahanan dan menggerakkan serangan dari bahagian tengah setelah ketiadaan Sharulnizam Mustafa sejak lima perlawanan lalu.

Penyerang utama, Mohd. Failee Ghazli yang telah menyumbat empat gol dalam enam perlawanan lalu, pasti terasa kehilangan Muhammad Rafiuddin yang sering melakukan hantaran cantik bagi mencipta jaringan.

Khairul Azwan memberitahu, Norizan tidak melakukan sebarang perubahan dalam percaturan strategi Perak dan akan mengekalkan rentak permainan seperti perlawanan lalu.

Beliau meminta para pemain memberi komitmen yang tinggi untuk menjadi senjata utama menghalang kemaraan pihak lawan.

"Tanpa komitmen yang tinggi daripada para pemain, sesebuah pasukan tidak akan mencatat kejayaan walaupun mempunyai pelbagai strategi," tambahnya.

Selangor mahu lebur rekod Perak

Posted:

Selangor mahu lebur rekod Perak

Selangor mahu lebur rekod Perak

KUALA LUMPUR - Selangor melaungkan keyakinan untuk mencemarkan rekod tanpa kalah juara Kumpulan A, Perak, apabila kedua-dua pasukan bertemu pada saingan suku akhir pertama Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, hari ini.

Jurulatih Selangor, P. Maniam mahu anak-anak buahnya muncul sebagai pemenang pada perlawanan pertama di gelanggang sendiri sebelum berkunjung ke Stadium Perak, Ipoh.

"Bermain di tempat sendiri mungkin ada peminat harapkan kami dapat meraih kemenangan dengan jumlah yang selesa.

"Namun bagi saya, apa yang penting kami dapat meraih kemenangan tidak kira berapa pun keputusannya, 1-0 pun sudah cukup baik memandangkan Perak bukan calang-calang pasukan.

"Layak ke peringkat kalah mati, ia satu peringkat yang berbeza dan semua pemain perlu berhati-hati, tidak kira apabila bertahan atau menyerang, mereka perlu berikan seratus peratus setiap masa, " katanya ketika dihubungi, semalam.

Maniam menegaskan, Perak adalah sebuah pasukan yang mampu bertahan dengan baik dan Selangor pasti berdepan masalah untuk merobohkan kubu skuad Seladang.

"Jika Perak lebih banyak bermain bertahan, saya mungkin akan menyerapkan permainan pantas ketika menyerang.

"Selain itu, saya juga akan memberi tumpuan ketika situasi bola mati bagi memburu gol," katanya.

Selangor yang mara selaku Naib Juara Kumpulan D, bangkit pada dua perlawanan terakhir dengan mengalahkan PDRM dan Kuala Lumpur, setelah sebelum itu tampak sukar ke suku akhir apabila sekadar mengutip empat mata dalam empat perlawanan dan peletakan jawatan K. Devan sebagai jurulatih.

Nada optimis Maniam untuk pertemuan hari ini ditambah dengan kembalinya pemain utama seperti Mohd. Nasriq Baharom dan Hardi Jaafar serta kemantapan prestasi yang ditunjukkan oleh Azidan Sarudin dan Safiq Rahim.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan