Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


Antara 2 darjat

Posted: 21 Jun 2012 06:17 PM PDT

Sukan

Jerman dengan reputasi besar dilabel pilihan ketepikan Greece

GREECE mungkin lebih terkini menjuarai kejuaraan Eropah berbanding lawannya di suku akhir, Jerman, tetapi berdasarkan sejarah dan organisasi, kedua-dua pasukan ibarat langit dan bumi.

Pada segi kejayaan, tidak banyak pasukan mampu menandingi Mannscahft yang tiga kali muncul juara Eropah dan menjadi naib juara dengan jumlah sama. Di pentas lebih besar, Jerman muncul juara dunia tiga kali dan memiliki rekod terbaik dalam sejarah Piala Dunia apabila menamatkan saingan dalam kelompok empat terakhir 12 kali - mengatasi juara lima kali Brazil dan juara empat kali, Itali.

Sebaliknya, Greece hanya bergelar juara Euro 2004 dan tampil di pusingan akhir Piala Dunia dua kali.

Perbezaan antara dua pasukan ini tidak hanya pada koleksi piala masing-masing. Dalam saingan domestik, liga Jerman jauh lebih baik daripada liga Greece, sekali gus membayangkan status penguasaan negara itu.

Kelab dari Jerman sudah memenangi Piala Eropah lama dan Liga Juara-Juara enam kali dan menjadi naib juara sembilan edisi, berbanding satu penampilan final kelab Greece dan tiada kejuaraan.
Namun, data, statistik dan status bukan penentu kejayaan andai berpandu kepada kejutan tahun ini termasuk kegagalan kelab gergasi seperti Real Madrid, Barcelona dan Bayern Munich menjuarai Liga Juara-Juara. - AFP

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersial. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

sarah

germany akan membaham greece 5 gol 0


Pengadil kata gol

Posted: 21 Jun 2012 03:37 PM PDT

Sukan

COLLINA (kiri) memberi arahan ketika kendali latihan untuk pengadil hadapi saingan suku akhir, kelmarin.

COLLINA (kiri) memberi arahan ketika kendali latihan untuk pengadil hadapi saingan suku akhir, kelmarin.

Ini kesilapan manusia yang dilakukan manusia: Collina

GDANSK (Poland): Pemain-pemain, pegawai dan peminat berehat sehari kelmarin daripada aksi Kejuaraan Eropah tetapi rasa tidak puas hati terus membelenggu tuan rumah bersama, Ukraine.

Mereka mengiringi Poland yang juga tuan rumah, keluar daripada kejohanan selepas tewas 1-0 di tangan England dengan gol Marco Devic yang tidak dikira menjadi tajuk perbualan utama. Ketidakadilan di Ukraine turut dirasai Pierluigi Collina, ketua pengadil di badan induk bola sepak Eropah, UEFA, yang mengakui gol itu sepatutnya dibenarkan kerana sudah melintasi garisan gol.

Ukraine masih dibayangi bantahan berterusan di atas penahanan bekas Perdana Menterinya, Yulia Tymoshenko, dan kerajaan British berkata akan memboikot perlawanan suku akhir antara England dan Itali di Kiev dengan tidak menghantar mana-mana menterinya ke sana Ahad ini.

Ketika ditanya adakah ahli politik United Kingdom akan hadir, jurucakap kepada Perdana Menteri David Cameron berkata: "Tidak. Mereka tidak akan (menghadiri perlawanan itu). "Ia mencerminkan jadual padat menteri menjelang Olimpik dan kebimbangan berkenaan undang-undang Ukraine."

Pengadil dari Hungary, Viktor Kassai dan pembantunya di garisan gol menjadi mangsa kritikan di Ukraine kerana tidak membenarkan gol Devic, yang walaupun tidak akan membawa negara itu ke suku akhir, tetapi sekurang-kurangnya menyukarkan England.
"(Di Euro 2012) kami mempunyai tiga situasi garisan gol. Dua daripadanya tepat, yang ketiga ternyata silap," kata Collina. "Silap satu perkara, mengatakan bola itu melepasi lebih setengah meter satu perkara lagi. Bola itu hanya beberapa sentimeter (melintasi garisan)."

Kassai tidak akan diturunkan lagi dalam kejohanan ini tetapi Collina berkata pegawai perlawanan tidak patut dipersalahkan. "Ini adalah kesilapan manusia yang dilakukan oleh manusia," kata Collina. – Reuters


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan