Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


3 bebas dadah

Posted:

3 bebas dadah

3 bebas dadah

Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my



BANGI - Tiga daripada enam atlet olahraga yang hilang daripada ujian doping, minggu lalu disahkan negatif daripada mengambil bahan terlarang, namun itu tidak bermakna isu berkenaan sudah selesai kerana Institut Sukan Negara (ISN) masih memburu tiga lagi atlet yang sudah 'menghilang' ke Bulgaria.

Ketua Pengarah ISN, Datuk Dr. Ramlan Abdul Aziz (gambar) semalam mengesahkan, semua sampel ujian doping melibatkan tiga atlet tersebut dihantar ke New Delhi, India melalui Agensi Antidoping Malaysia (Adamas), Rabu lalu sebelum keputusan diperoleh malam kelmarin.

Mereka yang disahkan negatif dadah ialah Siti Zubaidah Adabi, Siti Fatimah Mohamad dan Yi Yee Leng, manakala tiga lagi yang masih diburu ialah Norjannah Hafiszah Kamaruddin, Nurul Sarah Kadir serta Noor Imran Hadi. Menurut Dr. Ramlan berkata, tiga atlet tersebut adalah antara 11 atlet olahraga yang disahkan negatif.

"Pihak kami akan terus mencari baki tiga lagi atlet tersebut kerana ujian ini tetap perlu dijalankan walaupun mereka telah berada di luar negara.

"Ujian doping amat penting ke atas atlet yang belum menjalaninya kerana kami ingin memastikan mereka bebas daripada bahan terlarang,'' kata Dr. Ramlan pada sidang akhbar di Perkampungan Atlet Sukan Malaysia XIV, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), di sini semalam.

Dr. Ramlan berkata, Jawatankuasa Pengurusan Keputusan yang dikendalikan oleh Adamas akan mengadakan mesyuarat khas hari ini bagi membincangkan bagaimana mereka dapat mencari tiga atlet di Bulgaria.

"Dalam mesyuarat itu mereka akan mencari jalan bagaimana hendak mengesan kita mencari tiga lagi atlet yang kini berada di Bulgaria.

"Pihak Adamas akan mendapatkan maklumat penuh daripada Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) berhubung lokasi atlet tersebut.

"Mereka juga akan memberi tempoh kepada badan olahraga itu untuk memastikan atlet terlibat menjalani ujian doping,'' jelas Dr. Ramlan.

Lapan lagi atlet olahraga yang turut disahkan negatif dadah adalah Yap Jeng Tzan, Tan Song Hwa, Lo Chong Sieng, Noraseela Mohd. Khalid, P.Yuvaraaj, Mohd. Jironi Ridzuan, Ganthimanthi dan Mathialagan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Terengganu, Kelantan dikawal ketat

Posted:

Terengganu, Kelantan dikawal ketat

Terengganu, Kelantan dikawal ketat

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my


Hamidin Mohd. Amin (dua dari kiri) bersama Ahli Jawatankuasa Pengelola perlawanan akhir Piala FA mendengar penerangan daripada Penolong Setiausaha Agung FAM, Fuad Ahmad (duduk) ketika meninjau keadaan padang Stadium Nasional Bukit Jalil , semalam. - Bernama


KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak akan berkompromi mengenai tahap keselamatan perlawanan akhir Piala FA membabitkan dua pasukan Pantai Timur, Terengganu menentang Kelantan di Stadium Nasional Bukit Jalil, 11 Jun ini.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengerah 2,430 anggotanya, sambil dibantu 400 anggota Ikatan Sukarelawan Malaysia (RELA) bagi menjamin keselamatan dan ketenteraman awam di dalam dan luar stadium terkawal sepanjang perlawanan itu.

Sambil menyifatkan peningkatan jumlah anggota polis yang dikerah sebagai perkara biasa, Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin melahirkan penghargaan terhadap pihak polis di atas komitmen agensi penguatkuasa itu membantu FAM dalam setiap perlawanan penting.

"Kita semua tahu dalam mana-mana perlawanan akhir, ada segelintir peminat yang mungkin gagal mengawal emosi.

"Jadi, isu tahap keselamatan amat penting dan kita tidak boleh leka. Ia patut berada pada tahap maksimum dari awal sehinggalah selesai perlawanan," kata Hamidin selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pengelola perlawanan akhir Piala FA di Stadium Nasional Bukit Jalil, semalam.

Turut hadir, Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Salleh Mat Rashid, pengurus Terengganu, Datuk Che Mat Jusoh dan pengurus Kelantan, Azman Ibrahim.

Berhubung perbuatan menyeludup masuk barang larangan terutama mercun, Hamidin mengakui ia sukar dibendung, namun sepihaknya dan polis akan cuba mengurangkannya.

Terdahulu, Hamidin bersama sekumpulan pegawai FAM memeriksa keadaan padang dan sekitar Stadium Nasional.

"Selepas menjalankan pemeriksaan ke stadium dan padang hari ini, saya boleh katakan padang berada dalam keadaan terbaik.

"Kemudahan bilik persalinan dan doping juga dalam keadaan yang sangat bagus,'' katanya.

Dalam pada itu, Hamidin turut mengumumkan sejumlah 60,000 tiket, masing-masing 30,000 bagi penyokong Kelantan dan Terengganu akan mula dijual oleh persatuan bola sepak negeri, Isnin depan.

Sementara baki 25,000 keping tiket pula akan dijual di kaunter tiket Stadium Nasional sehari sebelum perlawanan akhir berlangsung, 11 Jun ini.

Ia akan mula dijual seawal jam 9 pagi hingga 7 malam. Sekiranya tidak habis dijual, penjualan tiket akan diteruskan pada keesokan harinya.

Tiket dijual pada harga RM50 bagi tempat duduk grandstand, RM30 (teres) dan RM5 bagi kanak-kanak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan