Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Blues janji watak berbeza

Posted:

Blues janji watak berbeza

Blues janji watak berbeza

Oleh AIZAWATI AHMAD
sukan@utusan.com.my


DIDIER Drogba menandatangani autograf peminat ketika tiba bersama skuad Chelsea di hotel penginapan di Petaling Jaya, semalam.


PETALING JAYA - Bukan satu, tetapi dua skuad berbeza bakal dihadapi oleh Pilihan Malaysia pada pertemuan persahabatan menentang Chelsea di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Khamis ini.

Pengurus Chelsea, Andres Villas-Boas berkata, perlawanan sempena Siri Jelajah Asia kelab itu merupakan peluang terbaik untuknya menilai persembahan pemainnya, sebagai persediaan musim baru Liga Perdana England (EPL).

"Saya akan menurunkan dua pasukan berbeza dalam setiap 45 minit permainan nanti. Dengan cara ini, saya boleh melihat kombinasi yang berbeza di kalangan pemain," katanya.

Beliau mengadakan sidang akhbar sempena perlawanan persahabatan dengan skuad Pilihan Malaysia di sini, semalam.

Sidang akhbar itu turut disertai jurulatih skuad Olimpik, Ong Kim Swee, bintang tengah Chelsea, Frank Lampard dan pemain pertahanan, Branislav Ivanovic.

Menurut Boas, dia akan cuba memanfaatkan sepenuhnya Siri Jelajah Asia selama 15 hari bagi melihat kekuatan yang dimiliki para pemainnya dalam membentuk kesebelasan yang mantap.

Jelasnya, amat penting untuknya mempelbagaikan gaya permainan pasukannya, selain mencuba gandingan pemain yang sesuai bagi mencari keseimbangan dalam persembahan Chelsea kelak.

"Saya cuba memberi tumpuan sepenuhnya dalam usaha untuk mengeksploitasi skuad ini bagi membentuk sebuah pasukan yang bagus.

"Perlawanan dengan Malaysia nanti, kami akan cuba bermain seperti biasa," ujarnya.

Skuad Blues yang tiba di Kuala Lumpur semalam, menerima sambutan hangat daripada para mereka, yang setia menanti pemain pujaan mereka di hotel penginapan pasukan di sini, seawal pukul 11 pagi.

Penantian kira-kira 500 penyokong fanatik Chelsea hanya berakhir apabila bas yang membawa para pemain dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) tiba di hadapan lobi hotel.

Kemunculan pemain bintang seperti Didier Drogba, Frank Lampard, John Terry dan Fernando Torres menjadikan suasana lobi hotel meriah dengan jeritan peminat yang melaungkan nama pemain tersebut.

Chelsea yang tiba dengan skuad terbaik mereka turut menampil pemain terkemuka yang lain termasuk Henrique Hilario, Petr Cech, John Obi Mikel, Daniel Sturridge, Salomon Kalou, Branislav Ivanovic, Ashley Cole, Yossi Benayoun, Nicolas Anelka, dan Florent Malouda.

Sementara itu, mengulas aksi Liga Juara-Juara, pengurus kelahiran Portugal, Boas berkata, saingan pada kejuaraan itu amat sengit memandangkan kelab yang bertanding merupakan pasukan yang berada pada kedudukan teratas dalam liga negara masing-masing.

"Sebagai pengurus yang baru, saya sudah tentu saya mahu melihat Chelsea memberikan saingan bagi meraih gelaran Liga Juara-Juara yang masih belum pernah diraih mereka.

"Kami akan cuba memburu kejuaraan tersebut pada tahun depan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Villas-Boas suntik Chelsea gaya baru

Posted:

Villas-Boas suntik Chelsea gaya baru

Villas-Boas suntik Chelsea gaya baru

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

PETALING JAYA - Tiada masalah buat tonggak Chelsea, Frank Lampard bekerja di bawah jurulatih baru, Andres Villas-Boas walaupun usia antara mereka tidak jauh berbeza.

Sebaliknya, tegas Lampard apa yang penting buat bintang England itu adalah kualiti sebagai seorang jurulatih bagi membawa Chelsea memburu kejuaraan pada musim akan datang, terutama Liga Juara-Juara.

"Usia Villas-Boas yang masih muda tidak menjadi masalah kepada saya kerana dia seorang jurulatih yang berkualiti.

"Kehadirannya membuatkan kami lebih teruja bagi menghadapi cabaran musim baru, " katanya pada sidang media di sini, semalam.

Villas-Boas, 33, merupakan pengurus termuda Liga Perdana Inggeris (EPL) dengan rekod membimbing FC Porto menjuarai Piala Europa musim lalu.

Dia menggantikan Carlo Ancelotti yang dipecat kerana gagal membawa sebarang trofi kepada Chelsea.

Tambah Lampard, gaya latihan pasukan itu berbeza sejak diambil alih oleh Villas-Boas.

"Dia membawa gaya latihan baru yang mementingkan kepantasan dan lebih keras.

"Kami tidak boleh berehat terlalu lama kerana dia mementingkan disiplin," kata Lampard.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan