Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Permata baharu Anfield

Posted:

Permata baharu Anfield

Permata baharu Anfield

LONDON – Dua gol selepas dua perlawanan membuktikan betapa bernilainya Luis Suarez (gambar) untuk membawa Liverpool kembali ke kelompok empat pasukan terbaik Liga Perdana England musim ini.

Bermula dari bangku simpanan pada aksi menentang Arsenal malam kelmarin, penyerang Uruguay itu bersama-sama Raul Meireles yang dimasukkan pada minit ke-70 berjaya membantu Liverpool mencatat kemenangan 2-0 ke atas Arsenal.

Gandingan dua pemain itu berjaya mencipta banyak peluang sekali gus dua jaringan terhasil menerusi gol sendiri Aaron Ramsey pada minit ke-78 dan jaringan Suarez pada penghujung perlawanan.

"Ia satu gandingan baik serta pertukaran yang berkesan. Bagaimanapun kami tetap gembira dengan aksi Andy Carroll dan Dirk Kuyt sebelum mereka dibawa keluar.

"Tapi apabila kami memiliki dua pemain berkualiti di bangku simpanan, tak salah untuk kami mempertaruhkan mereka," kata pengurus Liverpool, Kenny Dalglish.

Suarez sebelum ini menjaringkan gol tunggal Liverpool ketika seri 1-1 dengan Sunderland pada aksi sulung minggu lalu.

Dalglish turut menegaskan betapa pentingnya untuk menguruskan pembahagian beban pemain bagi mengelak kecederaan sambil mengakui kesilapannya ketika meletakkan Suarez dalam kesebelasan utama menentang Sunderland.

"Minggu lalu mungkin saya tidak berlaku adil terhadap Suarez. Saya rasa tidak adil untuk dia yang baru kembali menyertai skuad. Saya lihat dia begitu hebat pada sesi latihan dan berasakan dia perlu diturunkan.

"Memang dia masih mampu menjaringkan gol dan beraksi dengan baik pada perlawanan itu tetapi dia tidak dapat memiliki kekuatan sama seperti kebiasaannya," jelas Dalglish.

Suarez, 24, baru saja kembali ke England selepas membantu Uruguay menjuarai Copa America dan muncul pemain terbaik kejohanan selepas berjaya meledak empat gol. – Agensi

Peluang terakhir skuad negara

Posted:

Peluang terakhir skuad negara

Peluang terakhir skuad negara


PEMAIN negara tetap serius berlatih di Shenzhen semalam meskipun impian mereka meraih pingat sudah berkubur.


SHENZHEN – Skuad bola sepak negara bakal berdepan tugas getir apabila bertemu Republik Czech pada penentuan tempat ke-11 dan 12 di Sukan Universiti Dunia (Universiade) 2011.

Selepas tewas kesemua tiga perlawanan di peringkat kumpulan, Malaysia berpeluang untuk memperbaiki ranking apabila menewaskan Thailand 5-4 menerusi penentuan sepakan penalti.

Begitupun, skuad negara mempersia-siakan peluang terbaik untuk melakar rekod baru pada temasya ini selepas tewas 1-5 kepada Kanada pada penentuan tempat kesembilan hingga 12 di Stadium Sekolah Sukan Shenzhen kelmarin.

Jurulatih, Aminuddin Hussin berkata, kekalahan itu adalah yang terburuk sepanjang empat perlawanan di Universiade 2011.

"Ini adalah aksi paling buruk di temasya ini. Saya berasa amat kecewa kerana para pemain tidak bermain dengan baik seperti mana yang diharapkan," kata Aminuddin ketika ditemui selepas aksi di Stadium Sekolah Sukan Shenzhen kelmarin.

"Corak permainan hari ini lebih kepada individu dan bukannya bermain secara berpasukan. Kita mungkin akan membuat rombakan secara besar-besaran pada aksi selepas ini."

Kini, skuad negara perlu menewaskan Republik Czech pada pertemuan di Stadium Pusat Sukan Bao'an Xixiang petang ini sekiranya masih berhajat untuk menamatkan saingan di tempat ke-11.

Bagaimanapun, Aminuddin berkata, dia berasa sedikit bimbang dengan situasi penjaga gol, Norhadi Ubaidillah yang mengalami kecederaan selepas bertembung dengan pemain Kanada kelmarin.

"Selepas terlepas peluang untuk menamatkan saingan di ranking kesembilan dan ke-10, kami tidak ada pilihan lain selain menewaskan Republik Czech pada aksi terakhir Isnin ini (esok).

"Namun, saya sedikit bimbang dengan situasi kecederaan bahu yang dialami Norhadi meskipun tidak begitu serius. Esok (hari ini) para pemain akan berehat bagi proses pemulihan.

Pada penampilan di Bangkok, Thaialand empat tahun lalu, skuad negara sekadar menduduki tempat ke-12 daripada 16 pasukan yang bertanding.

Sementara itu, aksi final Universiade 2011 bakal menemukan Jepun dan Britain manakala penentuan tempat ketiga antara Rusia dan Brazil yang bermain bersama Malaysia di peringkat kumpulan.

Kuartet 4x100m 'kunci mulut'

Posted:

Kuartet 4x100m 'kunci mulut'

Kuartet 4x100m 'kunci mulut'


SITI FATIMAH (kiri) antara tonggak dalam kuartet 4x100 meter wanita negara.


SHENZHEN - Kuartet 4x100m wanita negara diarah 'kunci mulut' selepas berlaku perbalahan kecil di Perkampungan Sukan pada temasya Sukan Universiti Dunia (Universiade) 2011 kelmarin.

Insiden itu telah menyebabkan Nurul Sarah Abdul Kadir, Siti Fatimah Mohamad, Nor Jannah Hafiszah Jamaludin dan Siti Zubaidah Adabi 'melarikan diri' daripada petugas media sebaik menamatkan larian di Stadium Utama Shenzhen petang kelmarin.

Sejak dikejutkan dengan isu doping, tidak ada tanda-tanda yang menunjukkan kuartet ini akan berbaik semula.

Situasi itu bertambah buruk selepas masing-masing berbalas kenyataan di media kerana tidak berpuas hati antara satu sama lain, sekali gus telah mencetuskan pergaduhan kecil sebelum mereka bergabung dalam saringan pertama 4x100m pada Universiade 2011.

Bagaimanapun, keempat-empat pelari itu membuktikan bahawa masih mampu bekerja bersama dan memiliki sikap profesionalisme yang tinggi dalam diri asing-masing.

Bagi meredakan kontroversi, pengurus pasukan, Afizal Abu Othman menasihatkan mereka supaya berbaik-baik semula dan mengelak daripada membuat kenyataan di media.

Pada aksi kelmarin, kuartet 4x100 meter wanita sekadar menamatkan saringan pertama di tempat keenam, catatan masa 45.47s tetapi cukup memberangsangkan selepas sekian lama tidak menjalani latihan bersama.

Catatan masa itu jauh lebih pantas berbanding yang dilakukan ketika memenangi pingat emas Sukan Universiti ASEAN (AUG) di Chiangmai, Thailand tahun lalu (45.73s).

Ia hanya 0.14s perlahan berbanding rekod kebangsaan yang dirakam Yee Yi Ling, Nurul Sarah, Norjannah Hafiszah dan Siti Zubaidah di Poland, Julai 2010.

Misi di Shenzhen berjaya menyatukan semula kuartet ini dan Nor Jannah Hafiszah yang mempunyai catatan terbaik 100m wanita, 11.60s sudah kembali ke tanah air untuk melakukan persiapan ke Kejohanan Olahraga Dunia di Daegu, Korea Selatan minggu depan.

Namun, apakah mereka mampu bertahan sehingga temasya Sukan SEA 2011?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan