Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Trio harapan Kim Swee

Posted: 18 Sep 2011 11:51 AM PDT

SEBAIK tiba di Jepun Jumaat lalu, skuad Olimpik negara sebenarnya sudah tidak memiliki banyak masa untuk membuat persiapan sebelum pertembungan getir dengan skuad Samurai Blue itu dalam perlawanan pertama pusingan ketiga kelayakan Kumpulan C, Sukan Olimpik London 2012 di Stadium Tosu, Rabu ini.

Justeru pengendali negara, Ong Kim Swee harus menggunakan kebijaksanaannya dalam memilih barisan pemain terbaik khususnya di jentera serangan yang dikritik hebat berikutan aksi kurang meyakinkan ketika seri tanpa jaringan dengan kelab Iraq, Arbil SC dan skuad Olimpik Oman dalam perlawanan pemanas badan sebelum ini.


Malah jika dinilai berdasarkan rekod perlawanan pusingan kelayakan Olimpik lalu, skuad negara terpaksa mengharapkan ketajaman sentuhan pemain sayap, Wan Zack Haikal Wan Nor dan Wan Zaharulnizam Wan Zakaria serta pemain tengah menyerang, Mohd Irfan Fazail untuk membolosi gawang lawan.

Ketiga-tiga pemain ini menjadi watak penting dalam memastikan kemaraan Malaysia dalam saingan merebut slot ke London dengan menjaringkan gol ketiga menang 2-0 dan 2-1 ke atas Pakistan dan Lubnan pada dua pusingan awal.


Dan bagi Wan Zack, 20, yang beraksi secara pinjaman dengan kelab Liga Satu Slovakia, FC Vion Zlate Moravce selama dua minggu bulan lalu sekali lagi bersedia untuk mengambil alih tugas menggempur kubu Jepun.


"Memang saya berharap untuk menang ke atas Jepun, tapi kita kena bersikap realistik kerana Jepun adalah pasukan yang cukup dikenali berdasarkan rekod yang mereka miliki.

"Saya cuba memberikan aksi terbaik untuk menjaringkan gol ataupun mencipta peluang kepada rakan. Siapa yang menjaringkan gol tidak penting, yang penting kami boleh mencapai keputusan baik menentang Jepun. "Memang bukan mudah, InsyaAllah jika semua pemain bersungguh-sungguh mungkin kejutan boleh berlaku," katanya.


Keyakinan kelahiran Kuala Lumpur itu semakin membara apabila prestasinya kini semakin meningkat ketika berada di Slovakia dengan menyumbat tiga gol dalam tujuh aksi persahabatan dengan kelab liga negara itu.

Sementara itu, dalam senarai 21 pemain skuad Olimpik negara, Kim Swee memiliki lima pemain penyerang iaitu, Izzaq Faris Ramlan, Syahrul Azwari Ibrahim dan A Thamil Arasu (Harimau Muda A), Mohd Izuan Solahuddin (Kelantan) dan Ahmad Hazwan Bakri (Kuala Lumpur).


Kelima-lima pemain itu akan merebut tempat kesebelasan utama memandangkan Kim Swee lebih gemar menggunakan seorang penyerang sambil dibantu Irfan.


Selepas bertemu Jepun yang dibimbing, Takashi Sekizuka, Malaysia bakal berdepan Syria dan Bahrain November depan di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Justin ratapi nasib Sabah

Posted: 18 Sep 2011 11:44 AM PDT

"KAMI tidak sepatutnya kalah perlawanan ini." Begitulah kata jurulatih Sabah, Justin Ganai yang kecewa dengan kekalahan 1-2 anak buahnya kepada Perak dalam perlawanan pertama pusingan kedua Piala Malaysia Kumpulan A di Ipoh, malam kelmarin.

Justin sebelum itu yakin anak buahnya mampu mengutip mata berdasarkan persembahan Sabah dalam tiga perlawanan terdahulu.


"Mereka mempamerkan semangat juang kental sebelum ini. Malah malam ini pun pemain-pemain Sabah beraksi cemerlang. Seri sepatutnya lebih adil buat kami," katanya.

Begitupun ketumpulan jentera serangannya memaksa jurulatih skuad Badak itu menelan kepahitan serta terpaksa pulang ke Kota Kinabalu membawa hati yang luka.


Pada perlawanan itu, Sabah melakukan segala-galanya terutama apabila berdepan pasukan lawan yang hanya beraksi dengan 10 pemain dalam baki 30 minit terakhir selepas Fazrul Hazli Kadri diperintah keluar padang kerana mengutip kad kuning kedua pada minit ke-62.


"Kami mempunyai dua peluang terbuka untuk menjaringkan gol tapi malangnya pemain gagal memanfaatkannya.

"Jika berjaya menterjemahkan salah satu peluang itu menjadi gol sekurang-kurangnya kami mampu seri malam ini," katanya dalam nada kecewa.


Menurut jurulatih itu, kecuali Zainizam Marjan pemain lain di bahagian serangan masih belum menjaringkan sebarang gol setakat ini.

Malah kata Justin, pemain seperti Farid Ideris masih tercari-cari sentuhan pemusnahnya dan berharap pemain itu segera menamatkan kemarau jaringannya.


Apapun ketika Justin merawat hati yang luka, rakan sejawatnya bagi pasukan Perak, Norizan Bakar memuji komitmen tinggi anak didiknya mengharungi cabaran perlawanan itu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan