Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Julang ke puncak kemasyhuran

Posted:

Julang ke puncak kemasyhuran

Julang ke puncak kemasyhuran

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

IRFAN BAKTI teruja membawa sinar baharu dalam skuad Gergasi Merah mulai musim depan.


BEKAS pengendali Terengganu, Irfan Bakti Abu Salim berazam membantu Sela- ngor kembali berada di ambang kemasyhuran sebaik mengesahkan bakal mengemudi gergasi Lembah Klang itu musim depan.

Jurulatih kelahiran Kelantan berusia 60 tahun itu berkata, cabaran mengendalikan pasukan sehebat Selangor sememangnya satu tanggungjawab yang cukup besar.

Justeru Irfan Bakti berkata, beliau benar-benar berharap kehadirannya musim depan mampu menterjemahkan segala impian Gergasi Merah menjadi realiti terindah, selain berdoa agar turut direstui ribuan penyokong fanatik Merah Kuning.

"Siapa yang tidak kenal Selangor, di sini kehebatan mereka seolah-olah seperti Manchester United, sebab itu saya terima (tawaran).

"Mudah-mudahan saya dapat membantu Selangor menamatkan kemarau trofi termasuk Piala Malaysia," kata Irfan Bakti.

Meskipun gagal membantu Terengganu menamatkan penantian selama sedekad apabila tewas 1-2 kepada Negeri Sembilan di pentas final Piala Malaysia (Sabtu lalu), kredi- biliti Irfan Bakti selaku jurulatih sememangnya tidak boleh dipertikai.

Walaupun kegagalan itu turut menyaksi- kan Irfan berterusan kempunan mendakap Piala Malaysia, beliau masih berjaya membantu Terengganu menjulang Piala FA mu- sim ini, selain menamatkan kedudukan di tangga kedua Liga Super.

Irfan yang memulakan kerjayanya selaku jurulatih pada 1996 dan pernah membantu kelab Indonesia, Persipura muncul juara Liga Indonesia pada 2007 memberitahu, setakat ini beliau masih belum membuat pengesa- han rasmi secara hitam putih dengan pengurusan Selangor.

"Belum bincang lagi, mungkin dua tahun, mungkin hanya setahun atau pilihan lanjutan tambahan kontrak selama setahun, semuanya bergantung dalam perbincangan itu nanti," katanya yang masih bercuti di Kota Bharu.

Mengenai pemain yang akan dipikatnya bagi menyarung jersi Selangor musim depan, Irfan enggan mengulas lanjut menge- nai perkara itu kerana yakin dengan kredi- biliti pemain-pemain Selangor yang sedia ada.

"Memang ada yang berkenan di hati te- tapi belum ada kata putus. Lagi pun saya lebih gemar mendapatkan khidmat pemain yang mempunyai kehebatan 'tersembunyi', berbanding pemain berstatus bintang.

"Malah pada masa sama, suka saya ingatkan di sini, penghijrahan saya ke Sela- ngor adalah keputusan saya sendiri dan bukannya dipengaruhi oleh tekanan mana- mana pihak," katanya yang pernah membimbing Negeri Sembilan, Perlis dan Tele- kom Melaka sebelum ini.

Full content generated by Get Full RSS.

'Jangan salahkan presiden'

Posted:

'Jangan salahkan presiden'

'Jangan salahkan presiden'

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my

ADA pesan daripada bekas jurulatih Terengganu, Irfan Bakti Abu Salim kepada semua penyokong Terengganu yang sentiasa bersamanya sepanjang dua musim di negeri Pantai Timur itu.

Jelas Irfan, beliau sebenarnya tidak berniat untuk mengecewakan para penyokong Terengganu ekoran tindakan mengejutnya untuk meninggal skuad Penyu itu bagi mencari haluan baharu bersama Selangor.

Sebaliknya Irfan berkata, keputusan yang dibuat itu adalah atas alasan peri- badi iaitu inginkan cabaran baharu.

Justeru, Irfan berharap para penyokong Terengganu menerima keputusan itu dengan sikap profesional dan tidak menyalahkan mana-mana pihak termasuk Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh (gambar).

"Saya tahu keputusan ini memang sukar diterima oleh para penyokong sehingga ada dalam kalangan mereka yang menyalahkan presiden (Che Mat).

"Tetapi ingin saya katakan bahawa presi- den (PBSNT) sendiri hanya tahu mengenai keputusan itu (pengunduran) ketika kami bertemu semalam (kelmarin).

"Jadi, tidak timbul soal mengapa beliau perlu dipersalahkan," katanya kepada Kosmo! semalam.

Semalam, pelbagai pihak termasuk para penyokong Terengganu menyuarakan rasa terkejut dengan keputusan yang dibuat Irfan Bakti, sambil menya- lahkan Che Mat di sebalik apa yang berlaku.

Malah, laman Facebook turut menjadi medan cacian ke atas presiden PB- SNT itu sehingga ada pihak yang mendesak agar Che Mat meletakkan jawa- tan.

Bagaimanapun ujar Irfan, beliau tidak pernah menyalahkan sesiapa di sebalik keputusan itu kerana perbincangan kedua-dua pihak telah diperse- tujui secara bersama.

"Saya hormati tawaran kontrak itu te- tapi saya sudah berbincang dengan pasukan lain. Jadi, saya perlu kekal dengan pengunduran ini.

"Saya hanya berharap para penyokong Terengganu terus sentiasa menyokong pasukan ini, tidak kira siapa yang mengendalikannya," ujarnya lagi.

Untuk rekod, Irfan mula menyertai Terengganu pada awal musim lalu bagi menggantikan tempat Ken Worden. Sepanjang dua musim bersama skuad Penyu itu, beliau berjaya menghadiahkan trofi Piala FA yang dimenangi Jun lalu.

Irfan turut membantu Terengganu menjadi naib juara dalam saingan Liga Super dan membawa pasukan itu layak ke final Piala Malaysia buat kali pertama dalam tempoh sepuluh tahun.

Full content generated by Get Full RSS.

Wan Jamak mahu minta nasihat KFA

Posted:

Wan Jamak mahu minta nasihat KFA

Wan Jamak mahu minta nasihat KFA

JURULATIH Kedah, Wan Jamak Wan Hasan (gambar) mahu mendapatkan nasihat daripada Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) sebelum menjawab surat pertuduhan yang dikeluarkan oleh urus setia Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) terhadapnya.

FAM telah mengeluarkan surat berke- naan kepada Wan Jamak, 53, berikutan kenyataannya mengkritik pengadil yang menafikan dua jaringan Kedah ketika menentang Perak pada kempen Piala Malay- sia.

Kedah sekadar seri 1-1 menentang Perak dalam perlawanan terakhir Kumpulan A Piala Malaysia itu di Stadium Darul Aman, Alor Setar pada 28 September lalu, sekali gus menyebabkan mereka gagal mara ke suku akhir.

Wan Jamak berkata, beliau dijangka dipanggil oleh majikannya dalam masa sehari dua ini.

"Saya tidak boleh membuat sebarang kenyataan berhubung tindakan yang bakal diterima sebelum berbincang dengan KFA terlebih dahulu," katanya.

Sementara itu, Setiausaha KFA, Datuk Dr. Hamdan Mohamed Khalib berkata, pi- haknya telah menerima surat pertuduhan daripada FAM.

"Kita tidak boleh mengeluarkan sebarang kenyataan sebelum Jawatankuasa Tatatertib FAM bersidang dan semua Exco persatuan juga dilarang memberi se- barang komen sebelum keputusan dibuat oleh FAM," katanya.

Beliau berkata, pihaknya akan menja- wab surat yang telah diterima kepada FAM dan akan mencari mekanisme terbaik bagi menyelesaikan perkara tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufik Tan Sri Abdul Razak berkata, pihaknya masih belum menetap- kan tarikh untuk bersidang, namun beliau difahamkan bahawa urus setia FAM telah menghantar surat pertuduhan kepada Wan Jamak.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzud- din Ahmad turut mengesahkan bahawa pi- haknya telah menghantar surat pertu- du- han kepada KFA dan Wan Jamak, namun masih belum menerima sebarang jawapan daripada kedua-dua pihak.

"Saya tidak boleh memberi sebarang komen sehingga Wan Jamak menjawab surat pertuduhan tersebut," katanya. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan