Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Alex Yoong lakar sejarah

Posted:

Alex Yoong lakar sejarah

Alex Yoong lakar sejarah

ALEX YOONG (belakang, kiri) meraikan kejayaan memenangi pingat emas ke-40 buat negara di Kompleks Luncur Air, Stadium Jakabaring, Palembang semalam.


PALEMBANG - Peluncur air lelaki negara, Alex Yoong melakar sejarah tersendiri apabila menjadi atlet negara yang berjaya meraih emas yang ke-40 semalam.

Kejayaan tersebut melengkapkan sasaran yang ditetapkan oleh Majlis Sukan Negara (MSN) sebelum ini.

Selepas lawan pedang meraih emas ke-38 di Jakarta dan Phillipa Yoong yang ke-39, Alex Yoong yang juga bekas pelumba Formula Satu (F1) negara tampil meraih emas keramat itu dengan menjuarai acara keseluruhan yang menggabungkan disiplin jumping, tricks dan slalom.

Alex Yoong menewaskan dua peluncur air dari Indonesia, Muhammad Zahidi di tempat kedua dan Fajar Eka Samudra, ketiga.

"Saya tidak memikirkan langsung tentang angka 40 itu dan hanya beraksi sebaik mungkin untuk menang pingat emas walaupun hanya berlatih sejak lima bulan lalu.

"Saya hadiahkan pingat emas ini kepada semua warga permotoran termasuk yang telah meninggal dunia baru-baru ini. Ia sesuatu yang hebat dapat menang emas di sini," katanya.

Sebelum ini dalam acara slalom, Alex Yoong memenangi perak, manakala adiknya, Phillipa Yoong meraih emas. Ini tidak termasuk adik tirinya, Aalliyah Yoong Hanifah yang memenangi emas acara tricks.

Sementara itu, Phillipa turut menyumbang pingat emas semalam dengan menjuarai acara keseluruhan wanita dengan menewaskan peluncur Singapura, Christian Sasha di tempat kedua dan P. Sareeya dari Thailand, ketiga.

Walaupun berdepan masalah kecederaan lutut, ia ternyata tidak menghalang ibu kepada dua anak ini untuk menambah pingat emas buat kontinjen negara.

Dengan kejayaan itu, ski air telah berjaya menyumbang empat pingat emas setakat ini pencapaian yang boleh dianggap mengejutkan dan merupakan emas bonus buat Malaysia di Palembang.

Full content generated by Get Full RSS.

'Ikrar' Khairul Fahmi

Posted:

'Ikrar' Khairul Fahmi

'Ikrar' Khairul Fahmi


KHAIRUL FAHMI tidak rela gawang Malaysia dibolosi pemain Myanmar hari ini.


JAKARTA - Khairul Fahmi Che Mat sekali lagi tampil cemerlang ketika mengemudi benteng terakhir Harimau Muda pada aksi menentang Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno malam kelmarin.

Ketangkasan menjaga gawang Harimau Muda wajar diberi pujian sehingga Indonesia terpaksa menggigit jari apabila tewas 0-1 di hadapan hampir 100,000 penyokong sendiri.

Malah, kecemerlangan Khairul Fahmi atau lebih mesra di panggil 'Apex', mendapat pujian pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee yang jelas sekali berpuas hati dengan prestasi penjaga gol Kelantan itu dalam empat perlawanan yang di harungi setakat ini.

Biarpun baru berusia 22 tahun, ternyata 'Apex' dilihat semakin matang ketika berada di tengah padang, lantaran pengalaman yang ditimbanya bersama skuad senior negara kendalian Datuk K. Rajagobal.

Mengimbas kembali 'gelora' yang terpaksa dihadapinya bersama barisan Harimau Muda pada pertemuan menentang Indonesia kelmarin, 'Apex' berkata: "Sebelum perlawanan lagi kesemua pemain sudah tahu dan sedar apa yang akan berlaku di stadium.

"Tetapi mujur para pemain fokus dan memberi tumpuan sepenuhnya di tengah padang dan menghiraukan provokasi yang dicetuskan penyokong Indonesia sepanjang perlawanan berlangsung.

"Walaupun menerima sorakan boo daripada penyokong Indonesia, tetapi ia tidak melemahkan semangat para pemain negara tetapi kami lebih bersemangat dan mahu membuktikan Malaysia mampu mencipta kemenangan," kata 'Apex' kepada Kosmo! semalam.

Selain ketangkasan 'Apex' mengemudi benteng terakhir skuad negara, kekentalan empat tonggak pertahanan Mohd. Muslim Ahmad, Mohd. Fadhli Shas, Mohd. Asraruddin Putra Omar dan Mahali Jasuli juga menjadi antara faktor kekuatan Harimau Muda pada temasya Sukan SEA kali ini.

"Saya akui empat pemain pertahanan negara itu banyak membantu saya menjaga pintu gol. Kami telah bersama sejak Sukan Asia 2010 dan ini memudahkan kami untuk membentuk keserasian antara satu sama lain," katanya.

Menjelang aksi separuh akhir menentang Myanmar hari ini, 'Apex' berkata, dia sudah bersedia dari segi mental dan fizikal bagi menjaga gawangnya daripada dibolosi pihak lawan.

"Semangat para pemain semakin berkobar-kobar selepas kami layak ke separuh akhir dan saya mahu meneruskan semangat ini pada perlawanan itu nanti. Namun, kami tidak boleh pandang rendah keupayaan Myanmar.

"Saya lihat mereka mempunyai kekuatan yang hampir seimbang dengan Vietnam, jadi kami harus bersedia sepenuh- nya bagi menghadapi perlawanan itu nanti," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Ujian Harimau Muda

Posted:

Ujian Harimau Muda

Ujian Harimau Muda


KIM SWEE (dua dari kanan) dan pembantunya, Hassan Sazali berbincang sesuatu ketika mengendalikan sesi latihan skuad Harimau Muda di Jakarta semalam.


JAKARTA - Pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee sah tidak akan berada di bangku simpanan pemain ketika skuad bola sepak bawah 23 (B-23) tahun negara membuat perhitungan dengan Myanmar pada aksi separuh akhir temasya Sukan SEA di Stadium Gelora Bung Karno di sini hari ini.

Ia gara-gara penggantungan satu perlawanan yang dikenakan ke atas Kim Swee selepas beliau diarah keluar padang ketika barisan Harimau Muda membenam Indonesia 1-0 pada aksi terakhir Kumpulan A malam kelmarin.

Insiden itu berlaku selepas Kim Swee didakwa cuba mempertikai keputusan pengadil perlawanan, Fahad Alkasssar dari Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

Kim Swee ternyata berang dengan tindakan Fahad yang hanya melayangkan kad kuning kepada pemain Indonesia, Ramdani Lestaluhu selepas melakukan terjahan keras terhadap Syahrul Azwari Ibrahim penjaring gol tunggal Harimau Muda kelmarin.

Pada mulanya, Kim Swee dilihat bertikam lidah dengan penjaga garisan dari Korea Selatan, Kim Sung-il di tepi padang sebelum Fahad terus mengarahkannya meninggalkan bangku simpanan pemain.

Ketiadaan Kim Swee di tepi padang hari ini menyaksikan pembantunya, Hassan Sazali bertindak sebagai perantara bagi menyalurkan setiap arahan kepada para pemain Harimau Muda.

"Untuk melancarkan setiap arahan yang diberikan kepada pemain, saya akan menggunakan walkie-talkie yang lebih berkesan dan efektif. Yang paling mustahak para pemain dapat mesej yang jelas daripada saya.

"Apa yang disampaikan oleh Hassan sudah pasti berpandukan kepada setiap arahan dan perancangan saya. Jadi saya harap para pemain faham dengan situasi esok (hari ini)," jelas Kim Swee semalam.

Biarpun tidak dapat menemani para pemainnya di bangku simpanan, Kim Swee tidak mahu menjadikan ia sebagai satu alasan buat mereka gagal menampilkan persembahan yang baik.

"Walaupun saya tidak akan berada di tepi padang atau bangku simpanan pemain, para pemain harus memberikan tumpuan sepenuhnya ketika beraksi menentang Myanmar nanti.

"Saya akan melihat permainan mereka dari atas (tempat duduk penonton) dan jika ada apa-apa arahan yang perlu disampaikan, saya akan terus memaklumkan kepada Hassan," kata Kim Swee.

Difahamkan, kem Harimau Muda yang diketuai pengurus, Datuk Hamidin Mohd. Amin akan mengemukan rayuan kepada Jawatankuasa Pertandingan acara bola sepak Sukan SEA 2011 pagi ini berhubung hukuman yang dikenakan terhadap Kim Swee.

Mengulas mengenai lawan yang akan ditentang Harimau Muda hari ini, Kim Swee berkata, skuad kenda- liannya tidak boleh memandang rendah keupayaan Myanmar.

"Saya sudah melihat video rakaman perlawanan membabitkan Myanmar dengan Timor Leste. Pada perlawanan itu, mereka menampilkan corak permainan secara menyerang.

"Pada perlawanan menentang Vietnam pula, apa yang saya lihat mereka mengamalkan corak permainan bertahan. Jadi melalui video rakaman yang telah saya saksikan, Myanmar merupakan sebuah pasukan yang bergerak secara berpasukan.

"Sudah tentu, jika kita mahu menembusi benteng Myanmar, saya perlu menampilkan corak permainan pantas, bukan sahaja larian, malah hantaran juga harus pantas," katanya.

Kim Swee juga berharap aksi hari ini tidak berlanju- tan hingga masa tambahan atau sepakan penalti.

"Melihatkan jadual yang agak padat, saya bimbang jika perlawanan terpaksa dilanjutkan pada masa tambahan, ia akan memberi kesan kepada para pemain.

"Bagaimanapun, saya tetap bersedia dengan sebarang kemungkinan jika perlawanan itu nanti berakhir dengan penentuan sepakan penalti," jelas Kim Swe.

Di sebalik hukuman terhadap Kim Swee, kem negara mampu menghela nafas lega kerana lapan pemain yang menerima satu kad kuning pada aksi peringkat kumpulan sebelum ini kembali 'bebas'.

Lapan pemain terbabit ialah kapten, Baddrol Bakhtiar, Izzaq Faris Ramlan, Mahali Jasuli, Mohd. Fadhli Shas, Mohd. Fandi Othman, Syahrul Azwari, Muhd. Nazmi Faiz Mansor dan K. Gurusamy.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan