Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Norizman puas

Posted: 04 Dec 2011 10:39 AM PST

PASUKAN Harian Metro TEQ SCK Honda Racing mencatatkan musim gemilang tahun ini apabila meraih gelaran Anugerah Berpasukan Keseluruhan CP130 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas 2011 selepas berakhirnya pusingan ke 10 di Padang Kota Lama, Pulau Pinang, semalam.

Mengumpul sebanyak 232 mata dengan mengatasi pesaing terdekat, Yamaha Maju Motor Racing ditempat kedua dengan 182 mata, pasukan yang dijana Soong Chee Kieong itu mencatat sejarahnya tersendiri apabila turut membawa jentera Honda untuk muncul juara keseluruhan berpasukan buat pertama kali dalam sejarah perlumbaan cub prix.


Kejuaraan pasukan Harian Metro TEQ SCK Honda Racing itu disahkan menerusi perlumbaan di pusingan kesembilan Litar Sepang (Selatan) pada pertengahan November lalu hasil kejayaan pelumbanya, Mohd Affendi Rosli muncul juara. Pasukan itu turut mencatatkan kejuaraan berganda apabila penunggangnya, Norizman Ismail (gambar) pula dinobatkan juara keseluruhan CP130 selepas meraih 129 mata termasuk meraih tempat ketiga dalam saingan di Litar Padang Kota Lama sepanjang 1,152 meter itu.

Lebih manis lagi apabila Mohd Affendi pula mencatatkan tempat kedua keseluruhan kategori tertinggi dalam perlumbaan cub prix itu dengan 111 mata mengatasi pencabarnya, Abdul Muhaimin Roslan yang ketinggalan tiga mata.


Kejayaan manis yang dilakar pasukan itu disaksikan sendiri Timbalan Pengarang Kumpulan Harian Metro, Abdul Ghafar Ismail di Litar Padang Kota Lama sekali gus membuktikan Harian Metro TEQ SCK Honda Racing sebagai pasukan digeruni dalam saingan cub prix tempatan.


Seorang lagi pelumba pasukan itu, Azlan Shah Kamaruzaman yang menamatkan perlumbaan di tempat keempat dalam perlumbaan pusingan ke-10 semalam, hanya mampu meraih tempat kesembilan keseluruhan dengan 82 mata.

Norizman yang gembira dengan kejayaannya meraih juara keseluruhan musim ini melahirkan perasaan bangganya selepas cubaannya pada musim lalu tidak berjaya apabila sekadar berada di tempat kedua di belakang, Hafizh Syahrin Abdullah.


Menurutnya, lebih menggembirakannya apabila pasukannya juga berjaya meraih juara keseluruhan dan menjadikan musim ini adalah terbaik bagi dirinya.

"Kejayaan ini adalah hasil kerjasama rakan sepasukan, mekanik dan pihak pengurusan yang tidak putus-putus memberi sokongan kepada pelumba bagi mendapatkan hasil terbaik dalam setiap perlumbaan," katanya yang pernah meraih juara expert pada saingan musim 2005.


Bagi, Mohd Affendi pula dia reda walaupun sasarannya untuk bergelar juara keseluruhan musim ini tidak kesampaian dan tetap berpuas hati dengan prestasinya sepajang musim ini hingga menempatkannya di kedudukan kedua keseluruhan.


Katanya, sekurang-kurangnya gelaran juara menjadi milik rakan sepasukan dan paling penting pasukan berjaya mencatat sejarah cukup bermakna musim ini dan pelumba berada di kedudukan pertama serta kedua keseluruhan.


"Musim depan menjadi satu cabaran besar bagi kami sepasukan kerana untuk mempertahankan gelaran adalah lebih sukar daripada mencapainya dan diharapkan kami semua dapat menghasilkan sebuah jentera yang lebih baik nanti.


"Pastinya pasukan lain akan membuat persediaan lebih rapi lagi musim depan dengan masing-masing cuba merampas kembali gelaran yang kami miliki musim ini," kata pemuda berusia 26 tahun itu.

Full content generated by Get Full RSS.

Perlumbaan S1K sengit

Posted: 04 Dec 2011 10:31 AM PST

PASUKAN PROTON R3 menamatkan saingan di tempat keempat keseluruhan dan dalam Kelas 2 pada perlumbaan Sepang 1000km (S1K) menerusi Syafiq Ali dan Syahrizal Jamaludin dengan mencatatkan masa 8 jam 50 minit.

Ini adalah edisi ketiga S1K dengan 28 pasukan memulakan perlumbaan pada tengah hari membabitkan kategori 1600cc(Kelas 2) dan melebihi 1900cc(Kelas 1).


Keadaan panas melampau berterusan apabila hujan tidak turun sepanjang perlumbaan berlangsung dengan bukan menyaksikan bukan saja mesin yang diuji malah pemandu terpaksa berlumba dalam suhu dalam kereta sekitar 50 darjah selain bersaing dengan pelumba lain.

Walaupun ia lebih kepada perlumbaan ketahanan, mereka bersaing sengit sejak awal yang kelihatan seperti perlumbaan pecut dengan setiap pelumba cuba mendapat kedudukan terbaik.


Ia adalah keputusan yang memuaskan untuk Syafiq dan Syahrizal selepas mengalami masalah brek sekali gus memaksa mereka berada di pit stop bagi tempoh lebih lama untuk mengatasi masalah terbabit dan jatuh ke tempat ketujuh serta ketinggalan dua pusingan di belakang pendahulu.


Manakala satu lagi wakil R3, Faidzil Alang dan James Veerapen yang bermula di petak pertama tidak bernasib baik apabila menamatkan perlumbaan lebih awal selepas mengalami masalah mekanikal pada pusingan ke-96 dengan masa 4 jam 30 minit.

Faidzil yang baru dinobatkan selaku juara Malaysian Super Series adalah salah seorang peserta pilihan untuk menjuarai perlumbaan dan mendahului sejak pusingan pertama mengatasi satu pusingan pencabar terdekatnya sebelum menarik diri.


Suasana yang sukar sepanjang perlumbaan menyaksikan lebih satu perempat peserta gagal menamatkan perlumbaan.

Ketua PROTON Motorsports, Datuk Abdul Razak Dawood ketika mengulas mengenai perlumbaan terbabit berkata, "Kami gembira dengan kedudukan keempat dalam perlumbaan yang sangat mencabar ini. Saya ingin mengucapkan tahniah kepada pasukan R3 kerana tekad dan komitmen untuk menang serta dedikasi kepada perlumbaan ini." "Walaupun bagaimanapun, kami kecewa kerana salah sebuah kereta terpaksa menarik diri namun sukan ini adalah sukar dijangka dengan pelbagai perubahan boleh mengubah keputusan perlumbaan. Secara keseluruhan, kami mengharungi perlumbaan yang hebat dan membawa pula banyak maklumat teknikal yang baru bagi menghadapi perlumbaan tahun depan." "Keputusan keempat dalam perlumbaan ketahanan masih hebat dan kemampuan menamatkan perlumbaan turut dianggap sebagai kejayaan kepada semua pihak," kata Pengarah Pemasaran, Penjenamaan dan Motorsports Kumpulan PROTON, John Chacko.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan