Berita Harian: Sukan

sumber :-

Berita Harian: Sukan


Johor serah kepada Fandi pilih pemain import

Posted: 27 Oct 2012 03:13 PM PDT

Johor Bahru: Segala urusan berhubung pengambilan pemain import untuk beraksi bersama Johor pada saingan Liga Super musim depan kini terserah kepada keputusan pengurus pasukan, Fandi Ahmad.

Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Suhairi Hashim dalam teks khidmat pesanan ringkas (SMS) berkata Fandi yang akan memilih pemain terbaik bagi menguatkan skuad Harimau Selatan dalam Liga Malaysia (Liga M).

Presiden PBNJ, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim, akan mengumumkan awal Disember ini, siapa yang bakal beraksi kelak.

Terdahulu nama Nuno Gomes yang kini beraksi untuk Blackburn di saingan Liga Perdana Inggeris dan pemain kebangsaan Belarus, Vitali Kutuzov yang beraksi di saingan Serie B Liga Itali berada dalam senarai yang cuba dipancing Johor.

Semalam BH Sukan melaporkan betapa Penasihat Global Blackburn, Serbegeth Singh atau Shebby menyatakan kesudian untuk membantu Johor mendapatkan sentuhan pemain import dari kelab itu malah turut menawarkan tiga pemain, David Goodwillie, 23, dari Scotland, Jordan Siew, 20, (England) dan Robbie Cotton, 18 (England).

Johor kini sudah mendapatkan khidmat tiga pemain Tentera, kembar Aidil Zafuan dan Zaquan Adha Abd Radzak serta Azmi Muslim manakala kapten Harimau Malaya, Safiq Rahim dikhabarkan sudah menyatakan persetujuan untuk beraksi bersama Johor.

Turut sedang dipancing Johor yang sudah memberi maklum balas positif adalah pemain pertahanan Terengganu, Muslim Ahmad dan pemain Kelantan Nurul Azwan Roya. Namun Daudsu Jalamuddin mungkin tidak ada dalam senarai pemain yang cuba dipikat Johor manakala usaha giat dilakukan bagi mendapatkan khidmat pemain terbaik final Piala Malaysia 2012, Norshahrul Idlan Talaha.

Raja cari 'tonik' di Vietnam

Posted: 27 Oct 2012 03:12 PM PDT

Kuala Lumpur: Kemenangan pada pertemuan timbal balik perlawanan persahabatan menentang Vietnam di Hanoi Sabtu depan pasti menjadi tonik mujarab buat skuad kebangsaan menjelang kempen mempertahankan kejuaraan Piala AFF Suzuki, tahun ini.

Meskipun pengendali, Datuk K Rajagobal menganggap keputusan sepanjang persediaan tidak begitu penting, anak buahnya tetap bertekad mahu menebus kekalahan 2-0 di laman sendiri, 11 September lalu.

Perkara itu diakui sendiri perancang tengah, Safiq Rahim yang mahu pertemuan semula itu menjadi milik Malaysia dan berjanji dirinya serta rakan sepasukan bakal memberi komitmen terbaik meskipun berada di atmosfera lawan.

Kami pernah mencatat keputusan seri di sana (separuh akhir Piala AFF 2010) malah jika mereka mampu menang di sini, tiada sebab kenapa kami tidak mampu melakukan perkara sama di tempat mereka, kata Safiq.

Keyakinan itu juga tampak positif apabila kelibat Norshahrul Idlan Talaha dan Mohd Safee Mohd Sali mula menemui sentuhan gol yang dicari tambahan pula benteng terakhir pasukan yang dulunya dikawal kemas Khairul Fahmi Che Mat mula dicabar Mohd Farizal Marlias dan Norazlan Razali - memberi gambaran betapa skuad negara kali ini lebih bersedia mengharungi kejohanan.

Skuad negara diundi dalam Kumpulan B Piala AFF Suzuki bersama Singapura, Indonesia dan Laos manakala Kumpulan A diisi Thailand, Vietnam, Filipina dan Myanmar. Perlawanan pertama Harimau Malaya adalah bertemu Singapura di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 25 November.

Sejak Februari lalu skuad Harimau Malaya sudah menjalani 11 perlawanan persahabatan dan keseluruhannya menyaksikan anak buah K Rajagobal menang enam pertemuan, empat seri dan satu kekalahan.
Selain Vietnam, dua lagi perlawanan persahabatan bertemu Thailand pada 7 November di Chiang Mai dan timbal balik bertemu Hong Kong, 14 November selepas melakar kemenangan 3-0 ke atas pasukan itu baru-baru ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan