Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Bayar sajalah

Posted:

Bayar sajalah

Bayar sajalah

Oleh ROSLI HASSAN
rosli.hassan@kosmo.com.my


ANSARI kini terlantar di Hospital Melaka akibat jangkitan kuman pada kaki kanannya sambil ditemani isteri, Rahayu. Ansari merupakan bekas jurulatih penjaga gol skuad bola sepak Melaka.


"TOLONG saya." Demikian rayuan bekas jurulatih penjaga gol skuad bola sepak Melaka, Ansari Mustafa, 52, yang masih belum mendapat tunggakan gajinya berjumlah RM24,500 daripada Persatuan Bola Sepak Melaka (MAFA). Untuk menambahkan lagi bebanannya, Ansari kini menderita akibat jangkitan kuman pada kaki kanannya sejak sebulan lalu dan kini mengharapkan MAFA menjelaskan tunggakan gajinya berjumlah RM24,500 bagi membantu membiayai rawatan penyakitnya itu.

Jurulatih penjaga gol pasukan Melaka pada 2005 sehingga 2009 itu berkata, dia dimasukkan ke hospital sejak 12 Mei lalu setelah kaki kanannya mengalami bengkak dan doktor mengesahkan ia akibat jangkitan kuman atau dikenali celulitis. "Seminggu selepas berada di hospital, saya menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Setiausaha MAFA memberitahu memerlukan wang sebanyak RM1,560 bagi kos pembedahan memandangkan MAFA masih berhutang dengan saya sebanyak RM24,500 iaitu gaji saya yang belum dibayar bermula 2006 sehingga 2009.

"Apabila SMS tidak dibalas, dua hari selepas itu saya sekali lagi menghubungi MAFA, namun wang yang diharapkan langsung tidak diterima sehingga ke hari ini, malah seorang wakil MAFA pun tidak melawat saya untuk bertanya khabar," katanya ketika ditemui di Hospital Melaka semalam. Menurutnya, dia terpaksa meminjam wang daripada ahli keluarga yang lain bagi membeli mata pisau khas untuk digunakan ketika pembedahan membuang kulit mati pada kaki kanannya itu.

Katanya, dalam hal tersebut, MAFA sepatutnya memahami situasinya yang amat memerlukan wang itu bagi kos merawat penyakitnya itu sehingga terpaksa bergantung kepada pendapatan isteri, Rahayu Hassan, 47, yang bekerja sebagai pembantu klinik. "Wang ini bukanlah untuk digunakan suka-suka, tetapi juga untuk menampung kos ubat-ubatan anak kedua yang menghidapi penyakit ketumbuhan dalam otak," katanya. Ansari mula menyertai pasukan Melaka sebagai penjaga gol pada tahun 1978 dan meneruskan aksi dengan pasukan Kedah pada 1980 sehingga 1981 sebelum mewakili Perak pada 1982.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peluang Kelantan rangkul trofi Liga Super cerah

Posted:

Peluang Kelantan rangkul trofi Liga Super cerah

Peluang Kelantan rangkul trofi Liga Super cerah

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my

TIGA mata yang diraih oleh The Red Warriors ketika menumbangkan Perak 1-0 dalam aksi Liga Super di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu kelmarin mencerahkan peluang Kelantan mengintai kejuaraan Liga Super buat kali pertama.

Ketua jurulatih, Datuk M. Karathu mengakui kemenangan tersebut cukup penting buat pasukannya untuk terus memacu kedudukan selaku peneraju liga ketika dua pencabar terdekat iaitu Selangor dan Terengganu terus memberikan tekanan.

Beliau berkata, kemenangan malam kelmarin cukup sukar untuk diraih ketika moral pemainnya masih lagi dalam proses pemulihan selepas dikecewakan seteru utama Pantai Timur, Terengganu 2-1 dalam perlawanan akhir Piala FA, Sabtu lalu.

"Peluang untuk menjuarai liga semakin hampir. Jadi ia perlu digunakan sebaik mungkin. Saya tidak mahu memikirkan nasib pasukan lain (Selangor dan Terengganu) yang sedang mengekori rapat daripada belakang.

"Apa yang penting, kita perlu berfikiran positif dan yakin Kelantan mampu menjadi juara liga buat kali pertama musim ini. Bukan senang bagi Terengganu berhadapan Felda United dan tidak mudah juga bagi Selangor menentang Perak di Ipoh," katanya.

Tambahnya, untuk perlawanan terakhir bertemu Sabah nanti, beliau yakin The Red Warriors mampu mengutip mata di Kota Kinabalu meskipun bakal berdepan laluan sukar.

Dalam perkembangan lain, pengendali berpengalaman itu memberitahu, pemainnya telah diberikan cuti rehat selama seminggu selepas mengharungi jadual perlawanan yang begitu padat sejak dua bulan lalu.

"Saya mahu pemain menikmati cuti mereka sepuas-puasnya tanpa memikirkan tentang bola sepak. Saya tiada keraguan tentang komitmen pemain kerana mereka telah berikan yang terbaik sejak dua bulan lalu," ujarnya.

Mengulas mengenai enam tonggaknya yang dipanggil untuk menyertai skuad kebangsaan, Karathu mengharapkan barisan pemainnya dapat memberikan aksi terbaik sepanjang berada di bawah kendalian ketua jurulatih kebangsaan, Datuk K. Rajagobal.

"Saya harap mereka tidak mengalami kecederaan, kerana sudah pasti kita akan menggunakan khidmat mereka selepas ini. Norshahrul Idlan Talaha mungkin terpaksa direhatkan selama dua minggu kerana mengalami kecederaan hamstring pada perlawanan semalam (kelmarin).

"Sebaik sahaja mereka melaporkan diri, kita akan kembali memperkemaskan pasukan termasuk mengekalkan tahap kecergasan. Kita masih ada masa dua minggu merangka persiapan pasukan bagi penentuan juara liga musim ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Disiplin, semangat juang faktor kejayaan negara

Posted:

Disiplin, semangat juang faktor kejayaan negara

Disiplin, semangat juang faktor kejayaan negara


AKSI antara pasukan Malaysia (jersi merah) ketika menentang New Zealand (hitam) pada pembukaan Kejohanan Polo Asia-Australia-Afrika di Kelab Polo Diraja Pahang, Pekan kelmarin.


SEMANGAT serta disiplin yang tinggi menjadi faktor kejayaan skuad negara pada aksi pembukaan Kejohanan Polo Asia-Australia-Afrika menentang New Zealand kelmarin.

Jurulatih negara, Carlos Pando mengaitkan kemenangan 9-8 ke atas New Zealand sebagai pencapaian yang sangat membanggakan dan ia adalah hasil daripada kerja keras serta semangat juang yang tinggi dipamerkan semua pemain.

Kini, Pando ingin melihat pasukan tersebut mengekalkan semangat sama apabila berhadapan ancaman India esok.

India mengalahkan pasukan pilihan Australia 5½-5 pada perlawanan pertama mereka.

"Semua pemain menunjukkan permainan yang baik dan ini menjadi kemenangan hebat untuk Malaysia. Mereka tampil dengan rentak yang sungguh sistematik. Mereka berdisiplin dan memiliki semangat pasukan yang luar biasa sehingga penghujung perlawanan. Ini yang menjadi kebanggaan untuk Malaysia," ujar Pando.

Kemenangan itu dianggap sebagai permulaan yang baik untuk Malaysia dalam usaha mereka memburu tiket untuk layak ke pusingan akhir Piala Dunia Polo FIP di di San Luis, Argentina dari 11 hingga 25 Oktober depan.

"Kerja keras dan latihan kami jelas menampakkan hasil. Kami mungkin tidak menunjukkan aksi yang baik pada perlawanan akhir, tetapi ia menjadi sebahagian daripada persiapan kami untuk menyertai Kelayakan Piala Dunia. Itu adalah permulaan awal bagi menghadapi kejohanan ini sekali gus meraikan kemenangan ke atas New Zealand.

"Banyak lagi cabaran yang harus kami tempuhi selepas ini dan kami berazam untuk menyertai perlawanan seterusnya dengan penuh berkeyakinan. Semangat pasukan ini tinggi dan pemain juga dilihat seronok sewaktu menentang New Zealand," katanya.

Pando yang mula melatih pasukan tersebut sejak Januari lalu juga memuji Huzaini Yunos (handikap 4) atas kehebatannya menyempurnakan penalti.

Huzaini hanya terlepas satu daripada tujuh penalti yang diberikan kepada pasukannya manakala Edham Shaharuddin (handikap 4) juga mempamerkan aksi yang cukup berinspirasi.

"Huzaini telah menunjukkan aksi cemerlang dan banyak membantu rakan-rakan lain dalam melancarkan serangan. Edham pula tidak pernah mengenal erti penat dan terus berjuang dari awal hingga akhir sekali gus membakar semangat pemain lain," jelasnya.

Pando bagaimanapun memberi amaran kepada pemain Malaysia untuk lebih berhati-hati terhadap kehebatan India yang berjaya menewaskan Australia.

"Kita kena berjaga-jaga dengan pemain nombor 3 India (Samir Suhag) yang menyumbangkan empat mata ketika menentang Australia. Dia merupakan pemain yang bijak dan hebat dalam pasukannya. Dia dilihat cukup merbahaya," terang Pando.

Pemain India (handikap 5) yang berusia 36 tahun itu adalah pemain yang paling berpengalaman dan pernah mewakili negaranya sebanyak empat kali pada Piala Dunia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan