Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Esok masih ada buat Harimau Malaya

Posted:

Esok masih ada buat Harimau Malaya

Esok masih ada buat Harimau Malaya

Oleh AIZAWATI AHMAD
sukan@utusan.com.my


Pemain Singapura, Qiu Li (jersi No. 11) menyempurnakan sepakan percuma yang merobek gawang Malaysia pada perlawanan pertama pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 di Stadium Jalan Besar, Singapura, semalam. Singapura menang 5-3. - MINGGUAN/ASWAD YAHYA


KUALA LUMPUR - Asalkan ada kemahuan, Harimau Malaya masih mampu melakar kemenangan ke atas Singapura pada perlawanan kedua pusingan kelayakan Piala Dunia 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Khamis ini, sekali pun mereka tumpas 3-5 di Singapura, semalam.

Jurulatih Pahang, Dollah Salleh berkata, skuad negara mampu mengatasi Singapura tetapi, mereka juga perlu segera memperbaiki benteng pertahanan agar tidak mengulangi kesilapan sama ketika beraksi di gelanggang sendiri nanti.

"Saya perhatikan kita sebenarnya bermain dengan baik pada separuh masa kedua, cuma kita buat kesilapan apabila melepaskan gol kelima yang tak sepatutnya diberi kepada Singapura," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini, semalam.

Mengulas mengenai kemasukan Amirul Hadi Zainal pada babak kedua permainan, Dollah melahirkan rasa hairan mengapa jurulatih pasukan kebangsaan, Datuk K. Rajagobal tidak menyenaraikan pemain sayap kanan itu sejak awal perlawanan lagi.

"Saya sebenarnya hairan juga kenapa Amirul hanya dimasukkan pada separuh kedua, tetapi apa pun jurulatih lebih arif untuk tentukan pemain-pemainnya kerana dia lebih tahu," ujar bekas penyerang kebangsaan itu.

Sementara itu, jurulatih Selangor, K. Devan turut sependapat dengan Dollah yang mana benteng pertahanan skuad negara perlu diperkemaskan menjelang perlawanan kedua di Bukit Jalil.

Menurutnya, berdasarkan perlawanan di Singapura, para pemain tidak seharusnya memberikan tendangan percuma di kawasan bahaya yang terbukti telah mengancam gawang Malaysia apabila bolos dua gol menerusi cara yang sama.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Nicol rangkul kejuaraan ke-7

Posted:

Nicol rangkul kejuaraan ke-7

Nicol rangkul kejuaraan ke-7

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
norzie.khasbi@utusan.com.my


PASTI ada perkara lucu daripada Jenny Duncalf (England) sehingga Nicol David ketawa pada majlis penyampaian hadiah Kejohanan Skuasy CIMB Terbuka Malaysia 2011 di The Curve Damansara, Petaling Jaya, semalam. - MINGGUAN/ZAINI HUSIN


KUALA LUMPUR - Keunggulan Datuk Nicol David pada Kejohanan CIMB Terbuka Malaysia terus tidak mampu dibendung apabila beliau berjaya mempertahankan kejuaraan buat kali ketujuh berturut-turut di The Curve, Mutiara Damansara semalam.

Selepas merangkul kejuaraan pertama pada 2005, Nicol tidak pernah melepaskan gelaran, dan semalam beliau meneruskan dominasi dengan menundukkan pemain No. 2 dunia, Jenny Duncalf dari England 11-6, 12-10, 11-5 dalam masa 42 minit.

Kemenangan kali ini lebih bermakna buat juara dunia lima kali itu kerana ini adalah kali pertama Terbuka Malaysia disenaraikan dalam kalendar Siri Dunia, malah dia kini sudah memenangi dua kejuaraan Siri Dunia pada 2011 selepas turut menundukkan Duncalf pada perlawanan akhir Cayman Islands, April lalu.

Bagi Duncalf, 28, ini adalah kegagalan kedua berturut-turut dalam usahanya menumbangkan Nicol di depan peminatnya sendiri, selepas turut tumpas pada final Terbuka Malaysia tahun lalu.

Malah, kekalahan ini membolehkan Nicol melebarkan rekod kemenangan kepada 20-2 ke atas jaguh England itu dan membawa pulang hadiah lumayan AS$$11,400 (RM34,000), Duncalf pula meraih AS$$7,800 (RM23,200).

Ia juga adalah kejuaraan Jelajah WISPA (Persatuan Pemain Profesional Wanita Antarabangsa) ketiga buat jaguh negara itu tahun ini dan yang ke-52 keseluruhan.

Malah, ini merupakan final kesembilan berturut-turut buat Nicol di Terbuka Malaysia selepas muncul naib juara 2003 dan 2004.

"Saya sangat gembira dengan permainan saya hari ini, dengan cara saya mengawal permainan meskipun diberi tentangan sengit di set kedua. Kemenangan ini lebih bermakna kerana ini kali pertama Terbuka Malaysia disenarai dalam kalendar Siri Dunia, ia kejuaraan Siri Dunia kedua saya tahun ini.

"Sokongan yang diberikan penyokong di sini sentiasa membuatkan saya bersemangat untuk mencari kemenangan," kata Nicol.

Sementara itu, dalam saingan lelaki, Gregory Gaultier mengesahkan reputasinya sebagai pilihan pertama apabila menundukkan Aamir Atlas Khan dari Pakistan untuk muncul juara hanya dalam penampilan sulung di Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan