Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Skrip baharu Karim

Posted:

Skrip baharu Karim

Skrip baharu Karim

'HABIS madu sepah dibuang.'Ungkapan itu mungkin sesuai menggambarkan situasi yang dialami Pengurus Besar Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM), Dr. Iskandar Abdullah.

Tidak sampai empat bulan memikul tugas tersebut, Iskandar diarahkan oleh Timbalan Presiden KOAM, Karim Ibrahim (gambar kecil) untuk melepaskan jawatan.

Apa yang mengejutkan apabila Karim menjadi individu bertanggungjawab memilih Iskandar bagi menjawat jawatan tersebut sejak 1 Ogos lalu.

Bagi Iskandar, beliau ternyata kecewa dengan nasib yang menimpanya tetapi terpaksa akur dengan arahan tersebut.

"Saya memang tidak ada niat untuk meletak jawatan tetapi apabila diarahkan untuk berbuat demikian, saya terpaksa ikut.

"Ketika mula-mula Karim meminta saya untuk menjadi Pengurus Besar KOAM, dia sanggup untuk menulis surat kepada Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yasin) yang juga Menteri Pelajaran bagi meminta pelepasan kerana (ketika itu) saya merupakan Exco Persatuan Pendidikan Jasmani dan Sains Sukan Malaysia.

"Jadi, apa yang saya ingin persoalkan ialah kenapa saya harus disingkirkan?

"Jika saya ada melakukan kesilapan dalam melaksanakan tugas-tugas yang diberikan, tidakkah saya sepatutnya diberikan peluang untuk memperbaikinya," kata Iskandar pada sidang media di Bukit Jalil semalam.

Iskandar turut mendedahkan, beliau diarah melepaskan jawatan secara mengejut tanpa diberi sebarang notis terlebih dahulu.

"Ketika itu, kami (Karim dan Iskandar) berhenti berehat di sebuah restoran di Butterworth (Jumaat lalu) semasa dalam perjalanan untuk menghadiri mesyuarat ahli-ahli majlis KOAM di Kangar keesokan harinya (Sabtu).

"Pada masa itu jugalah saya menulis surat peletakan jawatan. Saya menggunakan tulisan tangan yang ditujukan kepada Karim.

"Selepas itu, Karim menyerahkan surat peletakan jawatan tersebut kepada Presiden KOAM (Datuk Seri Shahidan Kassim) ketika mesyuarat ahli majlis berlangsung," tambah Iskandar.

Jelas Iskandar, hubungannya dengan Karim mula renggang ketika beliau menguruskan persiapan atlet-atlet olahraga negara yang beraksi pada Sukan SEA 2011 di Palembang, Indonesia bulan lalu.

"Banyak perkara dasar yang bercanggah dalam keputusan-keputusan yang dibuat termasuklah berhubung penyertaan kuartet 4x400 meter lelaki negara pada Sukan SEA lalu.

"Mungkin ketika itu, Karim berasakan saya tidak dapat mengikut rentak dia bekerja, lantas mengarahkan saya untuk meletakkan jawatan," cerita Iskandar.

Timbul satu lagi persoalan apabila Iskandar mendedahkan bahawa bekas Pengurus Besar KOAM, M. Letchumanan tetap menjalankan tugas-tugas yang sama dengan beliau biarpun difahamkan, Letchumanan telah menyerahkan surat peletakan jawatannya.

"Itu yang saya pelik. Sepanjang tempoh tiga bulan saya berada dalam KOAM, dia (Letchumanan) turut menjalankan tugas yang sama seperti saya dan itu juga menjadi punca menyebabkan beberapa keputusan dibuat bercanggah.

"Apa yang saya difahamkan, dia telah menyerahkan surat peletakan jawatannya, tetapi kenapa pula dia masih lagi bertindak sebagai Pengurus Besar KOAM.

"Saya mempunyai surat pengiktirafan daripada IAAF (Persekutuan Olahraga Antarabangsa) berhubung pelantikan saya sebagai Pengurus Besar KOAM yang baharu tetapi pengurus besar yang lama tetap ada," katanya.

Sementara itu, Karim dan Shahidan gagal dihubungi bagi mendapatkan penjelasan lanjut berhubung isu tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.

Harimau Muda uji Sydney FC

Posted:

Harimau Muda uji Sydney FC

Harimau Muda uji Sydney FC

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


KIM SWEE (kiri) tetap akan menurunkan barisan terbaik pada aksi menentang Sydney FC hari ini.


TEKA-TEKI sama ada pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee bakal diuji dengan skuad terbaik ketiga-tiga kelab elit sepanjang 'berguru' di Australia bakal terjawab menjelang pertemuan pertama menentang Sydney FC pagi ini.

Apa yang pasti, Kim Swee tanpa berselindung mengakui bakal mempertaruhkan barisan terbaik dalam ketiga-tiga pertemuan itu nanti sebagai persiapan menghadapi saingan Liga Singapura (Liga S) yang akan membuka tirainya Februari tahun depan.

Menurut beliau, mengikut perjanjian asal sebelum ini, ketiga-tiga kelab elit tersebut, termasuk Central South Mariner dan Newcastle Jets berjanji akan menurunkan pemain terbaik pasukan masing-masing ketika menghadapi Harimau Muda.

"Sekiranya mereka sekadar menurunkan skuad simpanan sekalipun, saya tetap mempertaruhkan barisan terbaik dalam ketiga-tiga perlawanan itu biarpun tidak memi- kirkan sangat mengenai keputusan perlawanan.

"Bagi saya, cabaran daripada ketiga-tiga kelab elit itu tidak boleh di- pandang mudah kerana sudah tentu pemain simpanan mereka juga tidak kurang hebatnya kerana tahap permainan mereka amat berbeza, selain beraksi dalam liga yang cukup kompetitif seperti mana Liga Jepun dan Korea Selatan.

"Namun pada masa sama, saya tetap mencuba beberapa pemain baharu dan yang jarang diturunkan sebelum ini pada ketiga-tiga perla- wanan itu nanti," katanya kepada Kosmo!.

Hari ini, Harimau Muda bakal berdepan Sydney FC pada pukul 11.30 pagi waktu Australia (pukul 8.30 pagi waktu Malaysia) sebelum menentang Central South Mariner esok dan menutup aksi menentang Newcastle Jets pada 19 Disember ini.

Difahamkan, Central South Mari- ner merupakan antara pencabar utama Liga Australia (Liga A) musim lepas, manakala Sydney FC dan Newcastle Jets pula merupakan pasukan-pasukan yang menghuni pertengahan liga.

Antara muka lama yang dijangka mendapat kepercayaan Kim Swee dalam kesebelasan utama dalam ketiga-tiga perlawanan itu nanti termasuklah kapten pasukan, Khairul Fahmi Che Mat selain Wan Zack Haikal Wan Nor, Mohd. Irfan Fazail, Mahali Jasuli, Muslim Ahmad, Mohamad Fadhli Shas, Muhammad Nazmi Faiz Mansor, Syahrul Azwari Ibrahim dan Fakri Saa- rani.

Begitupun kata Kim Swee, tahap kecergasan Syahrul Azwari, Mohd. Irfan dan K. Gurusamy masih lagi diragui dan hanya boleh diketahui hari ini.

Dalam pada itu, Kim Swee juga yakin dengan kredibiliti kesemua 23 pemain yang dibawa 'terbang' ke Australia kali ini, termasuk beberapa muka baharu seperti Shahrul Mohd. Saad, S. Sivanesan dan Mohd. Shahril Saari.

"Untuk makluman semua, saya terpaksa membuat keputusan mengetepikan beberapa pemain seperti Shukor Jusoh dan Gary Steven Robbat untuk dibawa ke Australia kali ini kerana masih belum cergas sepenuhnya gara-gara kecederaan, selain pemain seperti Syazwan Yusof juga terpaksa diketepikan kerana saya difahamkan dia masih mempunyai ujian peperiksaan.

"Justeru, saya harap kesemua 23 pemain yang dibawa ke Australia kali ini dapat menimba ilmu yang berguna, bukan sahaja untuk diri mereka sendiri tetapi juga dapat berkongsi ilmu dengan rakan sepa- sukan yang tidak dapat turut serta," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Selangor guna Stadium Nasional

Posted:

Selangor guna Stadium Nasional

Selangor guna Stadium Nasional

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
sukan@kosmo.com.my



"SELANGOR bakal menggunakan Stadium Nasional di Bukit Jalil bagi saingan Liga Super sehingga Mac tahun depan."

Demikian jelas Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS), Datuk Hamidin Mohd. Amin (gambar) mengenai gelanggang rasmi untuk skuad kendalian Irfan Bakti Abu Salim itu pada peringkat awal saingan liga musim depan.

Menurutnya, mereka terpaksa beraksi di Bukit Jalil kerana Stadium Shah Alam kini masih dalam proses dinaik taraf.

Katanya, setelah Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) melakukan pemeriksaan baru-baru ini, Stadium Shah Alam didapti perlu dinaik taraf bagi mempertingkatkan tahap kemudahan dan keselamatan sejajar dengan syarat yang telah ditetapkan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC).

"Selepas penilaian oleh pihak MBSA, FAS terpaksa mengambil tindakan untuk menaik taraf segala kekurangan termasuk permukaan padang, lampu limpah dan sebagainya mengikut syarat yang ditetapkan oleh pihak AFC.

"Kerja-kerja penyelenggaraan itu dijangka siap pada Mac ini dan se- lepas itu Selangor akan kembali beraksi di Stadium Shah Alam," kata- nya di Shah Alam semalam.

Menurut Hamidin, beliau mengharapkan penyokong-penyokong setia skuad Gergasi Merah itu dapat menerima keputusan tersebut dengan tenang dan sentiasa memberikan semangat kepada Selangor walaupun beraksi di Bukit Jalil.

"Saya berharap peminat dapat memenuhi Stadium Nasional, Bukit Jalil bagi memberi sokongan kepada perjuangan Selangor dalam mengharungi saingan Liga Super musim 2012 nanti," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan