Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Penyudah bergaya

Posted: 12 Feb 2012 12:21 PM PST

PENAMAT satu dua acara keirin pada hari terakhir Kejohanan Berbasikal Asia (ACC) di Velodrom Cheras dianggap satu penyudahan yang cukup simbolik buat pelumba negara, Josiah Ng.

Pelumba yang baru menyambut ulang tahun ke-31 pada 2 Februari lalu menyifatkan kemenangan itu sesuatu yang cukup bermakna buat dirinya, apatah lagi dia tidak pernah menyumbang sebarang pingat di ACC sebelum ini.


"Lebih baik lambat daripada langsung tidak pernah meraih apa-apa. Saya cukup gembira dengan kemenangan ini. Ia memberi banyak makna buat saya. "Tidak kiralah siapa menang dalam perlumbaan itu, sama ada saya atau Azizul(hasni Awang), yang pasti kami akan gembira atas kejayaan masing-masing. Kami berdua begitu rapat, seperti adik dan abang. Bersaing sesama sendiri dalam dunia basikal dan banyak kongsi waktu gembira bersama.

"Saya pasti jika saya menang, dia gembira dan jika dia menang, saya juga gembira. Penamat satu dua, membuktikan penguasaan kita dalam acara keirin sejak dari Sukan Komanwel," kata pelumba kelahiran Filipina itu.


Josiah melepasi garisan penamat dengan catatan 10.985 saat untuk mengatasi Azizul yang memenangi perak dan Yudai Nitta dari Jepun, gangsa. Josiah berkata, jika dulu Azizul menjadikan dirinya sebagai idola, tapi hari ini sebaliknya apabila Azizul pula yang menjadi sumber inspirasi kepadanya.


Azizul dianggap sebagai pencetus fenomena baru dalam dunia berbasikal dan Josiah menyifatkan apa yang diperolehnya ketika ini adalah kerana didorong beberapa faktor.

"Kita mempunyai satu pasukan kuat. Kehadiran Azizul memberi kehidupan kedua kepada saya dan tidak lupa kepada isteri saya, Kim Ong yang sentiasa menyokong di saat saya susah dan senang," katanya.


Bagi Azizul, biarpun sekadar menduduki tempat kedua dan gagal menebus kekecewaan dalam acara pecut, Azizul tetap gembira kerana pingat emas masih lagi menjadi milik negara.

Mengulas mengenai strateginya, Azizul berkata, dia tidak sempat mencari posisi terbaik apabila dikepung dan dihalang pelumba Jepun.


"Saya tak kisah biarpun nombor tiga, sebab saya tengok Josiah sudah berada di depan. "Tapi saya tetap cuba mempamerkan kayuhan terbaik untuk membuktikan dominasi Malaysia dalam acara keirin," katanya.


Selepas menamatkan saingan dalam acara trek, Malaysia setakat ini berada di tempat ketiga keseluruhan dengan tiga emas, tiga perak dan dua gangsa, manakala Hong Kong mendahului dengan 5-3-4 dan China, 4-2-2.


Kejohanan Berbasikal Asia dan Kejohanan Berbasikal Remaja Asia akan diteruskan dengan acara perlumbaan lebuh raya yang akan bermula esok.



Jengking mahu sengat Tentera

Posted: 12 Feb 2012 11:40 AM PST

BERSTATUS pasukan bukan pilihan tidak harus dijadikan alasan buat Johor untuk mudah menyerah kalah kepada ATM yang kini selesa mengungguli takhta Liga Perdana di Stadium Pasir Gudang, malam ini.

Selepas tewas 0-2 kepada Pahang, tempoh hari, skuad bergelar Jengking itu harus bangkit mengetepikan rasa hormat terhadap lawan, sebaliknya bersiap sedia bagi mengelak terus menghuni kelompok pertengahan liga.


Kehadiran dua pemain import baru yang akan diturunkan iaitu Andre Francisco de Silva yang pernah beraksi dengan kelab Ferencvarosi TC di Liga Divisyen Satu Hungary di bahagian tengah dan penyerang muda, Juan Muriel Orlanda dari kelab Atletico Huracan di Liga Divisyen Satu Argentina, diharap menyelesaikan masalah ketumpulan jentera serangan.

Jurulatih Jengking, K Sukumaran menarik nafas lega melihat corak permainan kedua-dua pemain itu yang pantas menyesuaikan diri dengan corak taktikal Johor dan berharap segala urusan berhubung Sijil Perpindahan Antarabangsa (ITC) dapat diselesaikan sebelum aksi menentang ATM, malam ini.


"Buat masa ini hanya Orlando akan disenaraikan dalam kesebelasan utama, hanya menunggu status Andre de Silva sama ada boleh diturunkan atau sebaliknya kerana saya mahu kedua-dua pemain itu beraksi," katanya.


Benteng pertahanan yang menggandingkan Nazrulerwan Makmur-Ahmad Tharmini Saiban pasti menjadi pemain paling sibuk di benteng pertahanan kerana harus menyekat rangkaian serangan Marlon Alex James dan Hairuddin Omar, namun Sukumaran melihat kedua-dua pemain itu sudah bersedia.

"Ketajaman barisan serangan juga harus bijak merebut peluang dan tidak mensia-siakan percubaan ke pintu gol kerana kami perlu menang untuk berada dalam kelompok teratas liga," katanya.


Johor kini menghuni tangga keenam, perlu bangkit mengejar tiga kelompok teratas liga dan kesempatan beraksi di laman sendiri harus digunakan sepenuhnya untuk mencari tiga mata berharga.

"Latihan terakhir petang ini (petang semalam) lebih tertumpu kepada corak permainan taktikal secara berpasukan dan saya harap tidak timbul sikap individu yang boleh merosakkan strategi," kata Sukumaran.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan