Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Wajib menang

Posted:

Wajib menang

Wajib menang

MACAU - Apa juga situasi sekali pun, skuad negara tidak mempunyai pilihan selain mencatatkan kemenangan ke atas Hong Kong pada aksi sulung peringkat Kumpulan D kempen kelayakan Kejohanan Badminton Piala Thomas 2012 hari ini.

Ia perlu, bagi mengesahkan slot automatik ke peringkat suku akhir.

Terdahulu, Hong Kong tewas kepada pasukan pilihan kedua kejohanan, Korea Selatan 0-5 dalam satu pertemuan Kumpulan D semalam.

Justeru, jika menang, skuad negara secara automatik akan mara ke peringkat suku akhir dan aksi menentang Korea Selatan esok akan menjadi penentu siapa yang bakal muncul juara dan naib juara Kumpulan D.

Ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek berkata tidak kira berapa sekali pun keputusan pada pertemuan dengan Hong Kong hari ini, yang paling penting adalah skuad negara perlu menang.

"Saya tidak kisah keputusannya sama ada 5-0 atau 3-2, yang penting skuad negara menang ke atas Hong Kong.

"Jika menang 5-0 ia lebih bagus bagi meningkatkan moral pemain. Ia akan meningkatkan lagi tahap keyakinan mereka sebelum pertemuan dengan Korea Selatan pada hari Rabu nanti (esok).

"Begitupun, saya lebih gemar pemain-pemain memberikan tumpuan terlebih dahulu terhadap pertemuan dengan Hong Kong. Ini kerana, kita perlu mara ke peringkat suku akhir dahulu.

"Jika menang dengan Hong Kong, barulah nanti kita memikirkan mengenai perlawanan dengan Korea Selatan pula," katanya ketika ditemui di Macau semalam.

Ditanya mengenai peluang skuad negara untuk menewaskan Hong Kong hari ini, Rashid menjawab: "Dalam acara perseorangan memang sukar untuk kita mengutip tiga mata.

"Ini kerana, barisan pemain perseorangan Hong Kong juga kuat. Untuk acara perseorangan hanya Datuk Lee Chong Wei yang mampu memberi jaminan menyumbangkan mata manakala peluang dua lagi pemain perseorangan adalah 50-50.

"Namun, kita menjangkakan dua mata dapat diperoleh menerusi acara beregu kerana berdasarkan rekod sebelum ini, kita ada kelebihan," ujar Rashid lagi.

Tambah beliau, pemain-pemain kini berada pada tahap prestasi terbaik dan penuh bersemangat untuk turun beraksi pada aksi pertama menentang Hong Kong.

Selain Chong Wei, skuad negara kali ini turut dibarisi tiga lagi pemain perseorangan, Muhamad Hafiz Hashim yang hampir pasti menggalas tugas selaku perseorangan kedua, Liew Daren (ketiga) dan Mohamad Arif Abdul Latif (keempat).

Dalam acara beregu, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong selaku beregu pertama, Goh V. Shem-Lim Khim Wah (kedua) dan Hoon Thien How-Teo Kok Siang (ketiga).

Wan Jamak ibarat 'mati hidup semula'

Posted:

Wan Jamak ibarat 'mati hidup semula'

Wan Jamak ibarat 'mati hidup semula'

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my


WAN JAMAK kembali membimbing skuad Kedah selepas selesai tempoh penggantungan.


SETELAH hanya menjadi 'penonton' dalam tempoh penggantungan tujuh perlawanan, Wan Jamak Wan Hassan kembali 'menyentuh' bola.

Kembalinya ketua jurulatih Kedah ke padang itu bagaikan 'mati hidup semula' dan seakan memberi semangat baru kepada pembimbing skuad Hijau Kuning itu.

Beliau yang pertama kali menjejakkan kaki di rumput hijau Stadium Darul Aman, Alor Setar musim ini memantau latihan ringan pemain menerusi segmen latihan berbeza berbanding pembantu jurulatihnya sebelum ini.

Wan Jamak yang ditanya perasaannya sepanjang tempoh penggantungan hanya tersenyum.

"Saya rasa bagai mati hidup semula dalam sukan bola sepak ini," katanya.

Dalam tempoh penggantungan itu, Kedah dibimbing jurulatih skuad Piala Presiden, Mohd. Nidzam Adzha Yusof sebelum diambil alih oleh penolong jurulatih, Radzi Mat Din.

Wan Jamak didakwa mengkritik mutu pengadilan ketika menyaksikan anak-anak didiknya beraksi sekadar seri 1-1 menentang Perak pada perlawanan terakhir Kumpulan A saingan Piala Malaysia pada 28 September tahun lalu.

Tambahnya, selepas mengharungi tujuh perlawanan, sesuatu perlu dilakukan bagi mengembalikan semangat dan moral pemain selain mereka perlu kembali kepada latihan sebenar.

Katanya, kehadiran Safi Abdel Fatah juga dilihat mampu meningkatkan momentum jentera serangan bagi memburu gol dan meraih kemenangan.

"Pada perlawanan menentang Sabah kita mampu lakukan sesuatu dan kehadiran Safi banyak memberi kesan positif kepada corak permainan Kedah, terutamanya di bahagian serangan.

"Safi adalah pemain yang bijak dan berkemahiran tinggi. Pemain tempatan memerlukan masa bagi menyesuaikan diri dengan corak permainan masing-masing," katanya.

Skuad Kenari itu juga berkemungkinan diperkuatkan dengan seorang lagi penyerang import dari Ghana, Mohammed Hamidan sekiranya pendaftaran pemain itu dapat dilakukan segera bagi menghadapi Terengganu malam ini.

Menyentuh pertemuan dengan skuad Penyu itu, Wan Jamak memberitahu, beliau mempunyai ramuan tersendiri dan akan menyusun strategi bagi meraih tiga mata penuh.

Irfan waspada helah Kelantan

Posted:

Irfan waspada helah Kelantan

Irfan waspada helah Kelantan

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


KREATIVITI Safiq Rahim amat ditagih dalam usaha Selangor menyekat kemaraan Kelantan.


HELAH peneraju Liga Super, Kelantan pastinya sentiasa tersimpan utuh di dalam 'kocek' pengendali Selangor, Irfan Bakti Abu Salim.

Irfan pula pastinya tidak duduk diam menjelang pertemuan kedua-dua pasukan pada aksi Liga Super di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam ini kerana beliau sedang memikirkan strategi terbaik untuk menyekat kemaraan Kelantan.

Biarpun bersedia untuk 'direhatkan' gara-gara prestasi hambar Selangor setakat ini, keputusan Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) yang masih mempercayai kredibiliti Irfan pastinya mahu dibalas pengendali kelahiran Perak itu dengan kemenangan.

Duka dimalukan 'adik', Selangor PKNS dengan keputusan 0-2, Sabtu lepas juga sukar diterimanya.

Justeru, Irfan serta seluruh anak didiknya pastinya tahu apa yang perlu mereka lakukan malam ini jika berhasrat mengejar The Red Warriors yang ketika ini cukup selesa di persada liga dengan 17 mata, lapan mata meninggalkan Selangor.

Kehadiran semula bek kiri kental, P. Gunalan yang sebelum ini tersisih dalam dua perlawanan terdahulu gara-gara kecederaan juga pastinya menjadi aset yang paling bernilai buat Gergasi Merah untuk mengutip tiga mata berharga.

Larian deras Gunalan di sebelah kiri serta kemampuannya melakukan hantaran tepat ke kubu lawan dilihat sebagai senjata sulit Merah Kuning, tambahan pula 'malapetaka' ketumpulan penyudah dilihat masih menghantui pasukan itu apabila sekadar meledak enam gol dalam tujuh perlawanan setakat ini.

"Kepulangan Gunalan sememangnya cukup melegakan kami terutamanya ketika cuba mengekang asakan Kelantan menerusi 'ayam tambatan' mereka, Norshahrul Idlan Talaha.

"Pada masa sama, saya juga berharap supaya barisan serangan kami dapat menamatkan kemarau jaringan, sekali gus mencatatkan kemenangan ke atas Kelantan," kata Irfan kepada Kosmo! semalam.

Untuk rekod, Selangor tewas dalam kedua-dua pertemuan kepada Kelantan pada saingan Liga Super musim lepas, selain turut kecewa ditunjukkan jalan keluar oleh Sang Kijang pada peringkat separuh akhir Piala FA 2011 apabila tewas dengan agregat 2-5.

Irfan memberitahu, beliau tidak akan membuat rombakan besar-besaran dan yakin dengan kemampuan kesebelasan utama yang sering diturunkan sebelum ini termasuk kapten, Amri Yahyah, Safiq Rahim, K. Soley, Nasriq Baharom, Fitri Shazwan dan Azidan Sarudin.

"Pada masa sama, saya juga harap pemain tidak mengulangi kesilapan seperti mana ketika menentang PKNS tempoh hari apabila akhirnya dihukum akibat terlalu ghairah menyerang," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan