Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Anak Harimau dilamar

Posted:

Anak Harimau dilamar

Anak Harimau dilamar

Oleh WAN FAKHRUL BAKAR
fakhrul@kosmo.com.my

WAN ZACK antara tiga pemain skuad Olimpik yang mendapat perhatian di Slovakia.


PEMAIN bola sepak negara sebenarnya mampu mencipta nama di bumi Eropah.

Apa yang penting, mereka perlu berani serta ada keyakinan untuk bersaing.

Buktinya, tiga tonggak skuad Olimpik negara - Wan Zack Haikal Wan Nor, Irfan Fazail dan Fadhli Shas - telah mendapat perhatian sebuah kelab di Liga Corgon Slovakia, ViOn Zlate Moravce.

Sebagai permulaan, mereka akan menyertai kelab tersebut sebagai pemain pinjaman untuk selama tiga bulan hingga November depan.

Aksi cemerlang mereka sepanjang siri perlawanan persahabatan skuad Olimpik di Slovakia ketika ini telah menarik minat kelab yang menjadi lokasi pangkalan skuad negara sepanjang sebulan di sana.

Jurulatih skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee berkata, urusan pinjaman ketiga-tiga pemain Harimau Muda A itu kini sedang diselesaikan dan andai sudah dimuktamadkan, Wan Zack, Irfan dan Fadhli tidak akan dapat pulang berhari raya.

"Saya harap ketiga-tiga pemain ini akan membuka lembaran baharu agar lebih ramai lagi pemain kita dapat beraksi di liga sekitar Eropah.

"Walaupun liga utama Slovakia ini kurang prestij jika dibandingkan dengan Liga Perdana England, ia tetap mempunyai kualiti yang baik.

"Biarlah pemain kita bermula di Slovakia dan kita berharap mereka ini membuktikan dahulu kemampuan di sini sebelum berfikir jauh untuk beraksi di liga lebih ternama," kata Kim Swee ketika dihubungi Kosmo! di Slovakia semalam.

Selepas enam perlawanan, ViOn kini menduduki tangga ketiga Liga Corgon dengan tiga kemenangan, dua seri dan sekali tewas, hanya dua mata di belakang pendahulu, Slovan Bratislava yang beraksi pada playoff Liga Europa.

Wan Zack, 20, yang beraksi di posisi sayap merupakan penjaring terbanyak skuad Olimpik selepas lima aksi persahabatan di Slovakia dengan menjaringkan tiga gol.

Irfan, 20, pula yang beraksi sebagai penyerang kedua atau pemain tengah menyerang telah menjaringkan satu gol, manakala Fadhli, 20, yang juga pemain kebangsaan beraksi di posisi pertahanan tengah.

Mereka bagaimanapun akan tetap diberi pelepasan untuk beraksi pada Kelayakan Olimpik 2012 dan Sukan SEA 2011, November depan.

Dalam pada itu, Kim Swee mahu menjadikan dua perlawanan terakhir di Slovakia bertemu kelab Liga Corgon, FC Nitra malam ini dan kelab Liga 1 Slovakia, Levice malam esok sebagai medan memilih 25 pemain bagi menghadapi Jepun, 21 September depan.

"Saya akan menggunakan dua set pemain berbeza. Nitra kini di tangga kedua Liga Corgon dan baik untuk kita mengenal pasti kekuatan dan kelemahan. Saya akan turunkan skuad utama dan selebihnya akan beraksi menentang Levice.

"Daripada 30 pelatih ketika ini, saya akan umumkan senarai akhir 25 pelatih sebaik tamat perlawanan menentang Levice dan sebelum kita berlepas pulang pada Sabtu ini," jelas Kim Swee.

Penyudah Kelantan makin berbisa

Posted:

Penyudah Kelantan makin berbisa

Penyudah Kelantan makin berbisa

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


NORSHAHRUL (dua dari kanan) mengakui jentera serangan Kelantan
semakin mantap.


PENGGEMPUR sensasi Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha atau 'Mat Yo' mengakui kehadiran dua penyerang pinjaman dari pasukan Pahang iaitu Azammuddin Akil dan R. Surendran menambah sengat di bahagian jentera serangan pasukan yang mendapat jolokan The Red Warriors itu.

Anak jati kelahiran Besut Terengganu itu berkata, kehadiran dua tonggak Pahang itu akan membantu Kelantan untuk menghadapi saingan Piala Malaysia kali ini.

"Setakat ini, saya tidak mempunyai masalah untuk bergandingan dengan mereka berdua dan persefahaman antara kami bertiga semakin mantap.

"Kehadiran dua pemain ini menjadikan jentera serangan Kelantan semakin mantap," katanya ketika ditemui pemberita ketika sesi latihan di Stadium Sultan Muhammed IV Kota Bharu malam kelmarin.

Dalam pada itu, Mat Yo memberitahu dalam saingan kali ini dia bertekad untuk membantu The Red Warriors layak ke separuh akhir seterusnya mempertahankan kejuaraan Piala Malaysia yang dimenangi pada tahun lalu.

"Saya sudah bersiap sedia untuk menghadapi saingan kali ini biarpun terpaksa berdepan dengan cabaran. Ini peluang terbaik buat saya untuk meneruskan rentak cemerlang Kelantan musim ini.

"Apa yang penting saya kena bagi yang terbaik dalam setiap perlawanan yang dilalui. Selain itu saya berharap rakan-rakan sepasukan dapat memberikan aksi terbaik dalam saingan kali ini," ujarnya.

Dalam saingan Liga Super musim ini, 'Mat Yo' muncul selaku penjaring terbanyak Kelantan dengan meledak 18 gol, sekali gus membantu The Red Warriors menjulang kejuaraan liga buat kali pertama sejak diperkenalkan pada tahun 1997.

Ketika diminta mengulas mengenai peluang Kelantan dalam saingan kali ini, 'Mat Yo' berkata, setiap pasukan mempunyai peluang dan Kelantan tidak boleh mengambil mudah kemampuan pasu- kan lawan.

"Semua pasukan yang ada dalam Kumpulan C mempunyai peluang sama rata, jadi kita kena bersedia dan perlu menggunakan kesempatan yang ada dalam setiap perlawanan untuk meraih kemenangan," jelasnya.

BSN penaja rasmi Maraton Malam Putrajaya 2011

Posted:

BSN penaja rasmi Maraton Malam Putrajaya 2011

BSN penaja rasmi Maraton Malam Putrajaya 2011


HASSAN ketika mengumumkan peranan BSN sebagai penaja rasmi
Maraton Malam Putrajaya 2011.


SESUAI dengan slogannya 'Bank Komuniti Anda', Bank Simpanan Nasional (BSN) kini tampil seba- gai penaja rasmi Maraton Malam Putrajaya (MMP) 2011.

Menerusi penajaan tersebut, BSN yakin matlamat mereka untuk mendekatkan diri dengan masyarakat berbilang kaum dan latar belakang akan tercapai.

Penglibatan dalam acara sukan seperti itu khusunya Maraton Malam Putrajaya, dilihat sebagai kekuatan kepada mereka untuk mengukuhkan lagi jenama dalam kalangan masyarakat setempat.

MMP 2011 dijadualkan berlangsung pada 15 Oktober depan.

BSN sentiasa memainkan peranan untuk membantu rakyat tempatan meningkatkan gaya hidup mereka dengan mempromosikan budaya menabung serta berjimat cermat dalam kalangan mereka.

Selain itu, BSN juga menyedia- kan pelbagai kemudahan mesra rakyat yang kesemuanya terarah kepada gaya hidup berjimat cermat.

Penglibatan mereka dengan MMP 2011 merupakan langkah pertama terhadap perancangan mereka untuk lebih mendekati rakyat melalui agenda sukan.

MMP 2011 dianjurkan oleh Twenty First Century Sports dan didokong sepenuhnya oleh Perba- danan Putrajaya, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) serta mendapat pengiktirafan daripada Persatuan Olahraga Amatur Wilayah Persekutuan (FTAAA) dan Kesa- tuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM).

"BSN berasa bangga untuk menjadi penaja rasmi MMP 2011. Ia menyediakan peluang kepada kami untuk mempromosikan produk-produk yang ditawarkan oleh BSN selain bertindak sebagai medan untuk mendekatkan diri dengan masyarakat setempat," kata Timbalan Ketua Eksekutif BSN, Hasan Mohamed dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kepada media semalam.

Menurutnya, pihak BSN bersama-sama Twenty First Century Sports menggalakkan semua orang daripada amatur sehingga kumpulan pelari profesional untuk sama-sama tampil memeriahkan MMP 2011.

"BSN sedar bahawa sukan merupakan saluran terbaik untuk mendekatkan diri dengan semua golongan masyarakat," tambahnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan