Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kelantan ‘lupakan’ Norfarhan

Posted:

Kelantan 'lupakan' Norfarhan

NORFARHAN (kiri) terpaksa melupakan impian untuk beraksi pada final Piala FA menentang ATM di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.


KELANTAN terpaksa melupakan khidmat Norfarhan Muhammad pada final Piala Malaysia menentang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

Norfarhan tidak dapat beraksi selepas Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menolak rayuan yang dikemukakan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA).

Selain Norfarhan, Kelantan turut kehilangan khidmat seorang lagi penyerang sensasi, Mohamad Ghaddar selepas kedua-dua pemain itu digantung satu perlawanan kerana mengutip dua kad kuning.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, rayuan itu hanya boleh dikemukakan pada saingan peringkat kumpulan.

"Rayuan kad kuning ini hanya boleh dikemukakan kepada pengelola

pertandingan apabila (beraksi) di peringkat kumpulan kerana setiap

pasukan memiliki tiga perlawanan.

"Ini bukan peraturan FAM tetapi peraturan yang dibuat Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA)," katanya pada sidang akhbar

anugerah bola sepak negara di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

FAM tolak rayuan Kelantan

Posted:

FAM tolak rayuan Kelantan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

NORFARHAN (kiri) terpaksa melupakan aksi final Piala Malaysia menentang ATM di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.


PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) menolak rayuan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) berhubung penggantungan satu perlawanan yang dikenakan ke atas penyerang skuad The Red Warriors, Norfarhan Muhammad.

Ia gara-gara bekas pemain T-Team itu dilayangkan dua kad kuning pada aksi separuh akhir pertama dan kedua kempen Piala Malaysia.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, rayuan itu hanya boleh di- kemukakan pada saingan peringkat kumpulan sahaja.

"Rayuan kad kuning ini hanya boleh dikemukakan kepada pengelola pertandingan apabila (beraksi) pada peringkat kumpulan kerana setiap pasukan memiliki tiga perla- wanan.

"Jadi, pemain yang digantung dalam saingan kumpulan, mereka dibenarkan membuat rayuan, namun tiba pada peringkat separuh akhir yang mana hanya ada empat pasukan, mereka tidak dibenarkan untuk merayu kerana kurang daripada tiga perlawanan.

"Ini bukan peraturan FAM tetapi peratu- ran yang dibuat Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA)," katanya pada sidang akhbar anugerah bola sepak negara di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Kelantan terpaksa bermain tanpa kelibat Norfarhan dan penyerang import, Mohamad Ghaddar pada aksi final Piala Malaysia menentang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Shah Alam, Sabtu ini selepas kedua-dua pemain itu digantung satu perlawanan ekoran mengutip dua kad kuning.

Dalam perkembangan lain, Azzuddin melahirkan rasa gembira selepas menyaksikan kejayaan Harimau Malaya yang menunduk- kan Hong Kong 3-0 pada aksi perlawanan persahabatan di Stadium Mong Kok kel- marin.

Lebih manis, skuad kendalian Datuk K. Rajagobal menamatkan penantian selama 16 perlawanan apabila merakamkan kemenangan pertama di gelanggang lawan.

"Bagi saya, ini merupakan satu keme- nangan yang ditunggu-tunggu.

"Ini kerana, sejak kebelakangan ini, sebelum menewaskan Hong Kong, seba- gai juara bertahan Piala AFF Suzuki, skuad negara menampilkan beberapa keputusan yang kurang menyakinkan.

"Dengan corak permainan yang dipamerkan (ketika menentang Hong Kong), ia akan memberikan keyakinan lebih kepada skuad negara.

"Seperti yang kita maklum, sebahagian pemain-pemain kebangsaan yang berada dalam skuad ATM dan Kelantan tidak dapat ikut serta," katanya.

ATM tidak pandang ganjaran

Posted:

ATM tidak pandang ganjaran

YANG di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah (depan, empat dari kiri) bergambar selepas menerima kunjungan 16 pegawai dan 27 pemain ATM di Istana Negara di Kuala Lumpur semalam.


ANGKATAN Tentera Malaysia (ATM) tidak mengharapkan ganjaran lumayan dalam misi menjulang trofi Piala Malaysia buat pertama kalinya.

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Angkatan Tentera (PBAT) berkata, pemain perlu lebih fokus mengejar impian daripada ganjaran selepas berjaya menamatkan penantian selama 46 tahun melangkah ke final di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

"Matlamat terakhir kami musim ini adalah melakar sejarah sendiri iaitu menjadi juara Piala Malaysia dengan menumpaskan Kelantan pada perlawanan akhir nanti.

"Kami tidak menjanjikan jumlah ganjaran, namun pemain akan menerima habuan yang setimpal dengan usaha mereka.

"Hanya pemain yang tahu bentuk ganjaran yang bakal diterima mereka," katanya kepada pemberita selepas bersama skuad ATM menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di Istana Negara di Kuala Lumpur semalam.

Turut hadir Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Zulkifeli berkata, beliau menjunjung kasih kepada Tuanku Abdul Halim yang merupakan Pemerintah Tertinggi ATM kerana berkenan menerima kunjungan 16 pegawai dan 27 pemain pasukan ATM.

Sebelum ini, Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa mengumumkan yang setiap pemain skuad The Red Warriors akan diberikan ganjaran satu lot tanah jika berjaya menjulang Piala Malaysia.

Setiap lot tanah tersebut bernilai antara RM60,000 hingga RM80,000 dengan kos keseluruhan berjumlah hampir RM2 juta.

Jurulatih ATM, B. Sathianathan juga percaya anak- anak buahnya tidak terlalu memikirkan soal ganjaran kerana apa yang penting adalah untuk memburu kejuaraan sulung mereka pada piala berprestij itu.

"Fokus kami sebelum perlawanan akhir adalah memperbaiki kelemahan yang ada termasuk persediaan dari segi mental kerana bukan mudah mengalahkan pasukan kuat seperti Kelantan," katanya.

Sementara itu, penyerang ATM, Mohd. Zaquan Adha Abdul Radzak melahirkan rasa bertuah kerana dapat menghadap Yang di-Pertuan Agong dan berharap 'limpah kurnia dan perkenan' daripada baginda, ATM mampu muncul juara Piala Malaysia musim ini.

Kali terakhir pasukan ATM layak ke perlawanan akhir Piala Malaysia ialah pada 1966, namun mereka tumpas 0-1 kepada Selangor. - Bernama

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan