Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Azimat Gerrard

Posted: 03 Nov 2012 03:49 PM PDT

LIVERPOOL: Pengurus Liverpool, Brendan Rodgers percaya banyak lagi yang mampu dilakukan Steven Gerrard menjelang penampilan ke-600 bersama kelab pada pertemuan menentang Newcastle di Anfield, malam ini.

Gerrard, 32, dianggap sebagai antara pemain terhebat Liverpool tapi meskipun pernah menjuarai Liga Juara-Juara bersama pasukan Merseyside itu pada 2005, dia masih gagal merangkul gelaran domestik.


Pemain tengah itu dua kali menolak tawaran untuk menyertai Chelsea iaitu pada 2005 dan 2006, kini dijangka menamatkan kerjayanya bersama kelab yang juga kampung halaman pemain itu.

Kesetiaannya terhadap Liverpool setanding dengan kepentingannya untuk kelab itu dan Rodgers mengaku kesediaan Gerrard yang juga kapten England untuk memperbaiki permainan biarpun usianya semakin lanjut ketika ramai pemain lain mula memikirkan persaraan, meletakkannya jauh di depan.


"Gerrard beraksi cemerlang sejak hari pertama saya menyertai kelab ini.


"Dia kini sudah berusia 32 tahun, kapten pasukan England dan baik saya mahupun Gerrard masih mencari jalan untuk memperbaiki corak permainannya dan itu membuatnya dihormati kerana banyak yang dicapainya dalam perlawanan.

"Kami melihat video, menganalisis setiap permainannya bersama-sama dan mencari jalan supaya dia dapat meningkatkan persembahan. Banyak yang boleh saya katakan mengenainya, mentalitinya serta kesanggupannya untuk memperbaiki diri.


"Saya pernah berkata sebelum ini dan akan menyebutnya sekali lagi, dia adalah ikon kelab bola sepak ini dan berharap dapat membuat penampilan ke-600 pada perlawanan ini.

"Banyak lagi yang boleh dilakukannya disebabkan semangat yang dimiliki apatah lagi dia memiliki tahap mental dan fizikal terbaik," kata Rodgers.


Skuad Reds menang tujuh perlawanan terakhir menentang Newcastle di laman sendiri tapi menjaring kurang daripada tiga gol dalam dua daripada perlawanan itu.


Newcastle pula dijangka kehilangan khidmat penjaring terbanyak, Demba Ba bagi merealisasi misi memburu kemenangan pertama di Anfield dalam tempoh 18 tahun.


Pemain Senegal itu mengalami kecederaan betis yang menyebabkan dia tidak dapat meneruskan permainan sewaktu mereka mengatasi West Brom, 2-1 hujung minggu lalu yang melonjakkan kelab itu ke kelompok atasan Liga Perdana Inggeris. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/04


Pulangan lumayan

Posted: 03 Nov 2012 03:45 PM PDT

TINDAKAN mengorbankan cuti Hari Raya Aidiladha baru-baru ini membuahkan hasil buat Universiti Teknologi Mara (UiTM) apabila gah mendominasi acara penutup tirai memanah di Universiti Putra Malaysia (UPM), semalam.

UiTM unggul dengan catatan enam pingat emas, satu perak dan dua gangsa menewaskan UPM, tiga emas, tiga perak dan lima gangsa (kedua) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM), satu emas, satu perak, satu gangsa, ketiga.


Kejayaan itu sekali gus menjadi motivasi buat UiTM untuk memberi tentangan sengit di Sukan Universiti Asean (AUG), Laos, bulan depan.

Pencapaian membanggakan itu berjaya dicapai hasil bimbingan bekas atlet negara yang pernah beraksi di Olimpik Athens sebelum ini, Mon Redee Sut Txi.


"Saya puas hati dengan pencapaian anak buah selepas kami mengorbankan cuti raya Aidiladha.


"Berbekal latihan intensif tiga bulan, kami berjaya atasi UPM yang dibarisi atlet berkaliber.

"Meskipun arif tahap persembahan atlet UPM, kami tidak pernah gentar dan berbekal semangat tinggi kami berjaya mengatasi cabaran lawan," katanya.


Semalam, UiTM menambah tiga pingat emas menerusi acara berpasukan (Pusingan Olimpik) compound lelaki dan wanita, dan berpasukan (Pusingan Olimpik) recurve wanita. Mengulas lanjut persediaan ke AUG, Mon Redee berkata, meskipun tidak mengendalikan skuad ke Laos tapi lima atau enam atlet UiTM hampir pasti terpilih beraksi pada temasya sukan itu.

"Berdasarkan pemantauan, skuad memanah UiTM mempamerkan prestasi paling mantap."

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/04


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Komen