Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Minat Khairul, sambar Safee

Posted: 07 Mar 2011 09:14 AM PST

SAFEE SALI bukanlah permata dicari kelab Liga Super Indonesia (ISL), Pelita Jaya pada peringkat awalnya, namun dia tetap bersinar di arena bola sepak negara jiran itu yang tersungkur di kakinya pada final Piala AFF Disember tahun lalu.

Tanpa niat memperkecil kemampuan Safee, Pengurus Pelita Jaya, Lalu Mara Satriawangsa mendedahkan pasukan itu sebenarnya terpesona dengan ketangkasan penjaga gawang negara, Khairul Fahmi Che Mat.


"Kami pada awalnya mahukan penjaga gawang, Khairul Fahmi yang tangkas di benteng terakhir Malaysia pada final Piala AFF," kata Lalu Mara.

"Saya turut terpesona dengan reaksinya yang pantas bertindak balas menangkap atau menepis bola. Tapi apakan daya amat sukar untuk mendapatkannya kerana pasukan asalnya (Kelantan) bagai tidak mahu melepaskan.


"Malah, di Pelita Jaya, antara kami sendiri ada juga yang tidak bersetuju membawa penjaga gol import kerana berasakan penyerang baru diperlukan untuk memulihkan semula reputasi pasukan yang berada di tangga paling corot ISL," kata Lalu Mara.


Selepas melihat aksi Safee pada perlawanan pertama, Lalu Mara berkira-kira untuk membawa pemain tengah dari Malaysia, untuk mencipta peluang menjaringkan gol buat penyerang itu.

"Sekarang saya lihat Safee kurang mendapat umpanan yang membolehkannya menjaringkan gol. Kalau dia mampu memujuk rakannya dari Malaysia yang serasi dengannya saya sedia memberitahu pihak pengurusan untuk melaksanakan tindakan seterusnya," kata Lalu Mara yang juga terpikat dengan aksi Nurshahrul Idlan Talaha dan Shafiq Rahim.


Begitupun, segala-galanya sudah terjawab dengan jaringan pertama Safee pada penampilan pertama di Stadium Singaperbangsa, Karawang.

Penyerang yang menjadi fenomena baru anak muda, gadis sunti dan ibu bapa di seluruh Indonesia itu membuktikan tuahnya ada di sana.


Jika di penghujung tahun lalu, Safee menjadi petualang buat Indonesia, kini namanya diangkat menjadi wira pasukan Pelita Jaya biarpun baru tiga minggu berada bersama kelab yang tidak berdaerah itu.


Malah, jurulatih, Miodrag Radovic mengaku mahu Safee terus bersama kelab itu untuk musim depan.


"Saya sukakan sikap dan gaya permainan Safee. Dia juga menjadi contoh yang baik buat pemain muda Pelita Jaya dan saya tidak teragak-agak mengatakan bahawa namanya tersenarai dalam perancangan saya untuk musim depan. Saya mahu dia berada lebih lama di kelab ini," kata Miodrag.


Kontrak setahun Safee akan berakhir pertengahan musim depan dan jika benar Miodrag mahukannya kekal, ini bermakna Safee akan ditawarkan kontrak baru sehingga penghujung 2012.


Safee yang ditemui pula berkata, dia akan menilai terlebih dulu tawaran itu kerana dia ada misi tersendiri.


"Tengoklah macam mana tawarannya. Jika saya menerima tawaran kelab lain yang lebih baik sudah tentu saya pertimbangkan untuk beralih arah kerana saya mahukan lebih banyak pengalaman," kata Safee.


Selepas menjaringkan satu gol ketika menentang Sriwijaya tiga hari lalu, Safee pastinya digeruni pasukan lain, apa lagi menjelang pertemuan menentang pasukan besar Persib Bandung di Karawang, Sabtu ini.


Menurut kakitangan kelab Pelita Jaya, pertembungan menentang Persib Bandung sentiasa sengit kerana ia membabitkan pertemuan dua musuh berjiran. Malah, Persib yang berpangkalan di Bandung lebih dekat dengan Karawang berbanding Pelita Jaya yang berlatih di Sawangan, Selatan Jakarta.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gelaran Azizulhasni, Nicol dicabar hebat

Posted: 07 Mar 2011 09:14 AM PST

MOHD Azizulhasni Awang dan Datuk Nicol Ann David sekali lagi disenarai pendek untuk mempertahankan anugerah Olahragawan dan Olahragawati pada Anugerah Sukan Negara 2010 yang bakal berlangsung Selasa depan.

Oleh Azlan Muhammad Zain azlanmz@hmetro.com.my Mohd Azizulhasni yang juga jaguh berbasikal trek negara yang memenangi pingat emas Sukan Asia di Guangzhou, China tahun lalu bakal dicabar hebat beberapa nama besar lain seperti Datuk Lee Chong Wei (badminton) dan Mohd Sazali Samad (bina badan) untuk meraihnya buat kali kedua berturut-turut.


Ratu skuasy negara, Nicol pula memburu gelaran kelapannya sebagai Olahragawati Kebangsaan selepas menjadi satu-satunya atlet yang memenangi pingat emas di Sukan Asia dan Komanwel.

Dia bakal disaingi beberapa atlet muda lain yang semakin menyerlah seperti Elaine Koon (gimnastik), Pandelela Rinong (akuatik) dan Chai Fong Ying (wushu).


Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Datuk Mohid Mohamed berkata, pencalonan itu adalah melalui persatuan masing-masing dan pemenang bakal membawa pulang hadiah wang tunai RM10,000 dan trofi akan diketahui pada majlis yang bakal dihadiri Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.


"Pemilihan pemenang dibuat berdasarkan pencapaian cemerlang atlet di Sukan Komanwel, Sukan Asia dan beberapa kejohanan bertaraf dunia lain sepanjang tahun lalu," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat mengenai anugerah itu di Majlis Sukan Negara (MSN) semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Komen