Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Irfan tak tergugat

Posted: 27 Oct 2011 08:11 AM PDT

PERANG psikologi yang mendakwa kononnya Piala Malaysia bakal menjadi milik Negeri Sembilan selepas Terengganu muncul juara Piala FA musim ini tidak sedikitpun merencat strategi jurulatih skuad Penyu, Irfan Bakti Abu Salim, sebaliknya jurulatih berpengalaman itu sudah mengadun resipi terbaik untuk menumbangkan lawan pada pentas final di Stadium Shah Alam, malam esok.

"Sekalipun pelbagai persepsi sengaja ditimbulkan sesetengah pihak menjelang perlawanan akhir, ia sedikitpun tidak menjejaskan perancangan saya.


"Malah semangat saya semakin berkobar-kobar untuk menyaksikan persembahan anak buah yang seakan mendapat nafas baru apabila mempamerkan kesungguhan setiap kali sesi latihan.

"Selain itu, saya juga sudah mengadun ramuan terbaik daripada segi fizikal dan mental untuk menyekat hajat lawan yang memburu kejuaraan selepas hasrat mereka untuk muncul juara musim lalu dihalang Kelantan.


"Saya juga percaya azam pemain yang tinggi untuk menambah koleksi kejuaraan kedua selepas muncul juara Piala FA, menambahkan lagi komitmen mereka untuk beraksi bersungguh-sungguh," katanya. Terengganu menewaskan Kelantan 2-1 di final Piala FA, Jun lalu.


Selain itu, Irfan yang pernah melatih Negeri Sembilan pada 1999 berkata, beliau mempunyai dua misi yang perlu dilaksanakan pada aksi final, malam esok.

Misi pertama membantu Terengganu muncul juara kali kedua piala berprestij ini selepas mendakapnya pada 2001 dan kedua, menjulang piala itu buat kali pertama sebagai jurulatih.


"Sepanjang 20 tahun bergelar jurulatih, saya belum pernah mengecap nikmat menjulang trofi Piala Malaysia biarpun kerap bertukar pasukan seperti Negeri Sembilan, Perlis, Telekom Melaka dan kini Terengganu.

"Secara jujur, saya akui dengan peluang kali ini, di saat saya berusia 60 tahun, saya harap dapat menjulangnya.


"Saya yakin berbekal kemahiran individu tinggi dan semangat berpasukan pada setiap pemain Terengganu, kami mampu menang di Shah Alam," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Hadiah hari jadi

Posted: 27 Oct 2011 08:07 AM PDT

SELAIN ingin memahat sejarah tersendiri untuk musim pertama bersama Negeri Sembilan, Mohd Azraai Khor Abdullah berharap skuad bimbingannya itu mampu merangkul kejuaraan Piala Malaysia musim ini sebagai hadiah ulang tahun kelahirannya pada 25 Oktober lalu.

Ketua jurulatih skuad Hoben Jang Hoben itu amat mengharapkan detik kegembiraan itu berjaya dilakar bersama apabila anak didiknya turun membuat perhitungan terakhir dengan Terengganu pada perlawanan akhir merebut trofi berprestij itu, di Stadium Shah Alam, malam esok.


Baginya, walaupun pernah merayakan kegembiraan menjulang Piala Malaysia sebanyak tiga kali berturut-turut ketika membimbing Kedah sebelum ini, beliau mengakui suasana itu berbeza sama sekali jika meraikannya bersama Negeri Sembilan.

"Ini kerana detik perlawanan akhir Piala Malaysia musim ini terlalu hampir dengan tarikh lahir saya iaitu pada 25 Oktober lalu, selain ini adalah musim pertama saya membimbing skuad Negeri Sembilan. Jika pasukan ini muncul juara, sudah pasti ia bakal mencatat sejarah tersendiri dalam hidup saya dan akan dikenang sepanjang hayat.


"Oleh itu, saya harap detik kegembiraan itu dapat diraikan dengan kejayaan Negeri Sembilan menjulang Piala Malaysia, trofi yang menjadi buruan dan kemegahan setiap pasukan," katanya.


Pengendali berpengalaman berusia 59 tahun itu yang pernah membimbing skuad kebangsaan sebelum ini, mengaku sudah merangka strategi ampuh untuk diterjemahkan pemainnya malam esok dengan misi menafikan hasrat Terengganu menjulang trofi keagungan itu.

Ketenangan yang terpancar di wajahnya jelas menampakkan dia tidak berdepan masalah untuk berdepan anak buah Irfan Bakti Abu Salim itu.


"Saya mempunyai banyak pilihan untuk menyenaraikan barisan kesebelasan terbaik pada final ini kerana hampir semua pemain cergas dan bebas daripada sebarang kecederaan.

"Malah mereka juga sentiasa menunjukkan semangat dan moral yang tinggi serta tidak sabar untuk menggalas cabaran bagi membuktikan kemampuan menjulang nama pasukan.


"Ini menunjukkan pemain tidak menghadapi sebarang tekanan menghadapi Terengganu, namun saya tetap mengingatkan mereka perlu fokus dan memberikan komitmen tinggi demi menjamin kemenangan," katanya.


Apapun, Azraai yakin terhadap keupayaan barisan pemain yang bakal ditampilkan namun tetap akur betapa anak buahnya bakal menghadapi tentangan sengit kerana Terengganu juga memiliki kekuatan tersendiri terutama di barisan depan yang menggabungkan tonggak kebangsaan.


"Yang penting pemain perlu cepat menyesuaikan diri dan sentiasa fokus dengan keadaan cuaca dan padang yang mungkin akan turut mempengaruhi persembahan mereka nanti," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan