Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Lautan merah bikin gentar

Posted: 21 Dec 2010 12:00 PM PST

INDONESIA cuba menyematkan rasa gerun terhadap penyokong dan pasukan negara apabila menyeru lebih dua juta pekerja negara itu - sah dan haram - agar menjadikan Stadium Nasional Bukit Jalil sebagai 'lautan merah' ketika menentang Malaysia pada perlawanan akhir pertama bola sepak Piala AFF, Ahad ini.

Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono sendiri menyeru rakyat negara itu supaya bersatu padu menyokong pasukan kebangsaan mereka menentang Malaysia dalam dua pusingan perlawanan akhir Piala AFF yang dijadualkan berlangsung di Kuala Lumpur dan di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta, Rabu depan.


"Mari kita semua menyokong pasukan kebangsaan kita," Susilo dilaporkan berkata dalam Jakarta Post, semalam. Seperti dalam perlawanan sebelum ini membabitkan kedua-dua negara di Kuala Lumpur, bilangan penyokong Indonesia dijangka menyamai jumlah penonton Malaysia.

Malaysia dan Indonesia mara ke final selepas menewaskan lawan - Vietnam dan Filipina - di separuh akhir, masing-masing dengan agregat 2-0.


Menteri Belia dan Sukan Indonesia, Andi Mallarangeng pula melahirkan rasa yakin yang penyokong Indonesia akan mendominasi Stadium Nasional. Beliau turut menekankan perlunya keselamatan pasukan kebangsaan Indonesia itu diberi perhatian sepanjang berada di Kuala Lumpur.


"Saya ingin segala persiapan berjalan lancar, termasuk keselamatan dan kemudahan pengangkutan," katanya.

Menteri itu berharap pemain merah-putih akan mengulangi kecemerlangan membolosi gawang Malaysia seperti ketika pertemuan pertama Kumpulan A, di Jakarta, awal bulan ini. Ketika itu, Indonesia menang besar 5-1 ke atas Malaysia.


"Bagaimanapun, jangan memandang rendah pasukan Malaysia. Mereka sudah mula menunjukkan skil dan sedang bermain baik," kata bekas jurucakap presiden itu.

Pasukan kebangsaan negara itu yang dikendalikan Alfred Riedl dari Austria dijadualkan terbang ke Malaysia, Jumaat ini.


Ahli perniagaan dan Pengerusi Parti Golkar, Aburizal Bakrie yang juga penyokong kuat Persatuan Bola Sepak Indonesia (PSSI) sejak kebelakangan ini, dilaporkan akan menyediakan jet peribadi untuk mengangkut pasukan negara itu ke Malaysia.


"Kita mempunyai tiga juta pekerja di Malaysia. Saya harap mereka boleh dapat menukar stadium itu menjadi warna merah," kata Aburzial yang dipetik agensi berita, Antara sebagai berkata ketika pertemuan dengan pasukan kebangsaan di kediaman peribadinya di Menteng, Jakarta Tengah.


Dalam pertemuan itu, Aburizal menyerahkan Rp 2.5 bilion (RM867,648) dalam bentuk bonus kepada pasukan negara itu kerana mara ke final. Sejumlah Rp3 bilion (RM1.04 juta) lagi menanti mereka jika menjulang trofi itu buat kali pertama.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

>Amaran Riedl

Posted: 21 Dec 2010 11:58 AM PST

JURULATIH pasukan Indonesia, Alfred Riedl memberi amaran kepada pasukannya supaya lebih berhati-hati ketika menentang Malaysia di final Piala AFF.

"Kami mempunyai peluang 50-50. Kami mungkin pernah menewaskan Malaysia 5-1 di peringkat kumpulan, tapi kali ini mereka nyata berbeza," katanya kepada berita on-line, Jakartapost.com.


Malaysia menewaskan Vietnam 2-0 pada separuh akhir pertama dan kemudian seri tanpa jaringan pada separuh akhir kedua.

Indonesia akan menentang Malaysia dalam saingan di gelanggang lawan dan sendiri di Kuala Lumpur dan Jakarta.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan