Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Penyokong 'bertempur' awal

Posted:

Penyokong 'bertempur' awal

Penyokong 'bertempur' awal

Oleh FIRDAUS ISMAIL
sukan@utusan.com.my


PENJAGA gol Felda United, Hamsani Ahmad menangkap bola walaupun diasak pemain Malaysia, Aizzaq Faris Ramlan (tengah) pada perlawanan persahabatan di Wisman FAM, Kelana Jaya semalam, yang berkesudahan Malaysia menang 2-0.


KUALA LUMPUR - Perlawanan akhir pertama Piala Suzuki AFF antara Malaysia dengan Indonesia di Stadium Nasional Bukit Jalil hanya akan berlangsung pada Ahad ini, namun penyokong fanatik kedua pasukan terlebih dahulu 'bertempur' menerusi laman sosila YouTube.

Walaupun peminat kedua-dua pasukan dilihat lebih cenderung menggunakan perkataan kesat, masih ada yang memberi komen secara berhemah, bagi menyatakan sokongan kepada pasukan negara masing- masing.

'Pertempuran' itu merupakan bahang awal kehangantan pertembungan akhir yang sememangnya dinanti-nantikan oleh peminat kedua-dua negara, walaupun ada perkara yang ditulis boleh dipertikaikan.

Menurut seorang penyokong Indonesia yang menggunakan nama samaran ilenization dalam YouTube, Malaysia berjaya mara ke peringkat akhir selepas menundukkan Vietnam 2-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil, kerana dibantu oleh peminat tempatan, yang menghalakan sinaran laser ke arah penjaga gol Vietnam, Bui Tan Truong.

Peminat Malaysia pula membalas kemaraan Indonesia ke final, hanya dibantu oleh pemain import Cristian Gonzales, yang diberi taraf warganegara.

"Apa nak bangga, guna pemain import. Lebih bangga dengan kemaraan Malaysia ke final kerana menggunakan 100 peratus pemain tempatan. Hidup Malaysia!,"katanya.

Bagaimanapun, ada juga kalangan peminat yang mengawal emosi dengan menyeru penyokong menghentikan kata-kata kesat, sebaliknya memberi sokongan atas dasarkan semangat kesukanan.

Malaysia mara ke perlawanan akhir Piala Suzuki AFF selepas menyingkirkan juara bertahan, Vietnam dengan agregat 2-0, manakala Indonesia menewaskan Filipina dengan keputusan sama.

Perlawanan akhir pertama akan diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil dan perlawanan timbal balik untuk menentukan pasukan manakah yang menjulang Piala Suzuki AFF akan diadakan di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta pada 29 Disember ini.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

1,300 polis, 250 FRU kawal venue babak akhir

Posted:

1,300 polis, 250 FRU kawal venue babak akhir

1,300 polis, 250 FRU kawal venue babak akhir

KUALA LUMPUR - Sebanyak 1,300 anggota polis dan 250 anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) akan ditempatkan di dalam dan luar Stadium Nasional Bukit Jalil, sebagai langkah keselamatan pada perlawanan akhir pertama Piala Suzuki AFF di antara Malaysia dan Indonesia, Ahad ini.

Langkah menempatkan anggota keselamatan itu dicapai oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Mesyuarat Jawatankuasa Tempatan (LOC) di Wisma FAM, semalam.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, langkah keselamatan amat penting kerana berdasarkan pertemuan terakhir membabitkan dua pasukan tersebut, tercetus insiden melibatkan penyokong kedua-dua negara.

''Dalam mesyuarat berkenaan, wakil PDRM, Cif Inspektor Husin Ali berkata, pihaknya akan memperketatkan kawalan keselamatan bagi mengelakkan insiden yang tidak diingini berlaku.

''Mereka juga memberi jaminan sebanyak 1,300 anggota keselamatan dan 250 FRU akan ditempatkan di dalam dan luar stadium.

''Jumlah itu mungkin bertambah berdasarkan keperluan yang dilihat oleh PDRM pada hari perlawanan itu nanti, '' katanya.

Selain PDRM, wakil daripada syarikat keselamatan, Ikatan Relawan Rakyat (Rela) dan Syarikat RapidKL turut hadir pada mesyuarat LOC.

Azzuddin menambah, pintu pagar Stadium Nasional akan dibuka seawal pukul 3 petang hari perlawanan.

''Penyokong Malaysia dan Indonesia dinasihat datang lebih awal, bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas.

''Kalau boleh gunakan pengangkutan awam bagi memudahkan perjalanan, kerana pada hari berkenaan, kawasan letak kenderaan A, terdapat program lain turut dijalankan.

''Penyokong Indonesia boleh masuk melalui pintu pagar Biru dan Ungu, sementara penyokong tempatan boleh memasuki mana-mana pintu selain dua pintu tersebut, '' katanya.

Mengenai peruntukkan tiket bagi penyokong Malaysia pada perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno, Azzuddin berkata, Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) menyediakan sejumlah 15,000 tiket, jumlah yang sama diberikan kepada penyokong mereka di sini.

''Kami ada menerima permintaan daripada pelajar dan warganegara kita yang berada di Jakarta sementara Kelab Penyokong Bola Sepak Selangor (SSFC) juga telah mengemukakan permohonan, namun FAM sedang menyelaraskan jumlah sebenar,'' katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan