Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Warisi legasi bapa

Posted: 25 Aug 2012 07:02 AM PDT

PEMERGIAN bapanya, Daud Ibrahim pada November 2010 tidak pernah menyentap semangat Mohd Firdaus Daud untuk terus berkayuh dan menempah nama dalam dunia sukan itu.

Dia kini yang berada di Belgium kembali ke negara itu menggunakan wang saku sendiri bagi menimba pengalaman yang akan dijadikan bekalan apabila pulang ke tanah air sebagai seorang jurulatih profesional.


Jika tahun lalu dia bersama pasukan Bianchi-Lotto-Nieuwe Hoop Tielen (NHT) Cycling Team, berbekalkan pengalaman yang ada Firdaus tidak lagi kekok berada di negara itu biarpun terpaksa menggunakan perbelanjaan sendiri.

Biarpun terpaksa berdikari, Firdaus berkata, itu bukan satu masalah bagi dirinya kerana Belgium bagaikan rumah kedua buat dirinya sejak beberapa tahun lalu.


"Saya mempunyai ramai kawan di sini dan semua urusan lebih mudah. Saya datang ke sini juga untuk mencari pengalaman, itu misi saya. Tidak kisahlah jika terpaksa mengeluarkan belanja sendiri. "Mungkin bila pulang ke Malaysia, saya akan jadi jurulatih. Majlis Sukan Negara (MSN) ada juga bertanya kepada saya berhubung jawatan jurulatih skuad pelapis kebangsaan.


"Saya gembira berada di sini kerana keseronokan berlumba di Eropah amat berbeza berbanding di Malaysia," katanya.

Justeru, Firdaus atau lebih dikenali sebagai Che Da di kalangan pelumba negara mengalu-alukan kehadiran pelumba kebangsaan andai mahu menjalani latihan di Belgium.


"Saya boleh membantu sekiranya pelumba kebangsaan mahu menjadikan Belgium sebagai pangkalan latihan mereka. "Pengalaman saya di sini mungkin boleh membantu mencari perlumbaan berkualiti dan saya pasti ia bukan sesuatu yang merugikan." Katanya, antara perbezaan ketara perlumbaan tempatan dan Eropah ialah kelajuan kayuhan pelumba Eropah, dengan perlumbaan dari awal hingga ke garisan penamat tidak berhenti-henti daripada serangan pelumba yang mahu melakukan 'breakaway'.

Anak ketiga Allahyarham Daud yang juga pemenang emas pertama negara di Sukan Asia 1970 Bangkok itu berkata, dia akan terus berusaha menimba pengalaman selagi termampu biarpun kes membabitkan kemalangan arwah bapanya masih belum selesai.

Artikel ini disiarkan pada : 26/08/2012


Pentas uji bisa Balotelli

Posted: 25 Aug 2012 06:57 AM PDT

LIVERPOOL: Pengurus Manchester City, Roberto Mancini menegaskan sudah tiba masanya buat Mario Balotelli bertindak dengan matang ketika mempertimbangkan memberi peluang kepada penyerang kontroversi itu apabila juara bertahan itu berdepan Liverpool, malam ini.

City terpaksa mengenepikan Sergio Aguero untuk tempoh tiga minggu akibat kecederaan lutut dialami sewaktu menentang Southampton minggu lalu sekali gus memberi peluang buat Balotelli diturunkan dalam kesebelasan utama di Anfield.


Mancini sedar tindakan menurunkan penyerang Itali bermasalah itu yang dibuang padang hanya selepas 18 minit dimasukkan sebagai pemain gantian pada separuh masa kedua di Anfield musim lalu sentiasa mengundang risiko.

Balotelli dihukum selepas menjatuhkan Glen Johnson dan kad kuning kedua dilayangkan apabila menyiku pertahanan Liverpool, Martin Skrtel ketika berebut bola di udara.


Namun, selepas bekas penyerang Inter Milan sekali lagi dibuang padang akhir musim lalu sewaktu menentang Arsenal, Mancini mendakwa Balotelli tidak mungkin akan menyarung jersi City lagi.


Bagaimanapun, Balotelli, 22, mempamerkan aksi hebat sewaktu Euro 2012 untuk membantu Itali mara ke final di Poland dan Ukraine, membayangkan dirinya mungkin kini sudah matang.

"Saya percaya Mario mempunyai tanggungjawab besar kerana bagi kami, dia seorang pemain penting," kata Mancini.


"Dalam tempoh dua tahun, dia muncul juara Liga Perdana Inggeris dan Piala FA. "Dia melakukannya dengan baik dan andai mampu mempamerkan persembahan sama seperti di Euro, pastinya lebih baik.

"Mario masih orang yang sama. Dia tidak mungkin akan berubah dalam masa sebulan. Mungkin musim ini akan menjadikannya lebih baik." Selepas kekalahan 0-3 kepada West Bromwich Albion, pengurus Reds, Brendan Rodgers berharap dapat memulakan kempen mereka dengan kemenangan ke atas juara bertahan itu.


"Kami sedar jika mahu meraih kejayaan tahun ini, kami perlu memastikan kemenangan di laman sendiri sebanyak mungkin. "Manchester City menjadi penanda aras, mereka adalah juara dan ia pastinya perlawanan yang sukar.


"Bagaimanapun pemain saya benar-benar fokus dan menantikan perlawanan itu. "Anfield mahu kami jadikan kubu kuat kami dan tiada cara terbaik memulakannya selain mengatasi pasukan juara." - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 26/08/2012


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan