Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Li Ning taja Zakry-Fairuz

Posted: 15 Sep 2011 09:32 AM PDT

SEJAK meninggalkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) 21 Ogos lalu, Zakry Latif dan Fairuzizuan Tazari akhirnya memilih Li Ning sebagai jenama yang akan digunakan bagi meneruskan kerjaya sebagai pemain profesional.

Penantian hampir sebulan itu disahkan Zakry semalam sekali gus menjadikannya bersama Fairuzizuan sebagai pemain kedua Malaysia mendapat penajaan produk China, Li Ning selepas Muhd Hafiz Hashim.


"Bermula hari ini kami menggunakan barangan Li Ning baik raket, kasut mahupun pakaian," kata Zakry yang memilih beberapa jenis raket dan kasut dari Li Ning kelmarin.

Katanya, Li Ning menajanya sama seperti yang diperoleh Lin Dan cuma dibezakan gaji bulanan yang mana syarikat pengeluar jenama sukan untuk tentukan mengikut kedudukan ranking dunia pemain.


"Kami lebih bermotivasi untuk meningkatkan ranking jika berhasrat mendapatkan pendapatan bulanan lebih baik.


"Ketika ini saya dan Fairuzizuan hanya ditawarkan gaji asas terendah kerana tiada ranking dalam ranking dunia selepas setahun dipisahkan." Zakry dan Fairuzizuan dipisahkan ketika berada di bawah payung BAM selepas kegagalan skuad negara membawa pulang Piala Thomas tahun lalu.

Zakry digandingkan dengan Hoon Thien How selepas melihat keserasian mereka pada suku akhir ketika menentang Denmark manakala Fairuzizuan dipasangkan bersama Ong Soon Hock.


"Kami belum pernah menggunakan barangan Li Ning, kini sedang mencuba raket dan kasut mana yang sesuai.

"Saya harap kami mampu menghasilkan keputusan terbaik, lebih baik berbanding dulu," kata Zakry.


Selain menaja barangan sukan dan pendapatan bulanan, Zakry dan Fairuzizuan juga ditawarkan bonus kemenangan selain penajaan perjalanan ke kejohanan anjuran jenama itu di seluruh dunia.


Selain Li Ning, Zakry-Fairuzizuan juga mendapat tajaan KLRC, kelab yang menaungi mereka sebagai pemain profesional selain beberapa lagi penajaan peribadi ahli korporat tanah air.


Zakry-Fairuzizuan yang pernah menjuarai Terbuka Singapura dan Indonesia pada 2008 dijangka bangkit kembali memahat nama sebaris beregu elit dunia kerana gandingan itu ternyata masih digeruni.


Malah, perburuan tempat ke Sukan Olimpik 2012 yang amat sukar untuk digapai gandingan itu bakal menjadi pencetus semangat memburu kejuaraan demi kejuaraan.

Kijang tiada tuah

Posted: 15 Sep 2011 09:27 AM PDT

KETUA Jurulatih Kelantan, Datuk M Karathu mengaku nasib tidak menyebelahi pasukannya walaupun mempunyai banyak peluang untuk menjaringkan gol ketika tewas 0-2 kepada Felda United dalam saingan Piala Malaysia di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, Selangor, malam kelmarin.

Sambil menganggap segalanya tidak menjadi pada perlawanan ketiga itu, jurulatih berpengalaman dari Perak itu optimis anak buahnya mampu bangkit daripada kekalahan selepas ini.


"Kami beraksi cemerlang dengan menguasai hampir keseluruhan perlawanan tetapi ia belum cukup bagus untuk mengatasi lawan.

"Nasib tidak memihak kepada kami. Saya lihat sekurang-kurangnya 10 peluang untuk kami jaringkan gol tetapi gagal disempurnakan," katanya.


Menurut Karathu, pasukannya membuat kesilapan apabila membenarkan Felda United menjaringkan gol pertama dan ia tidak seharusnya berlaku kerana ia memberi kelebihan buat pasukan lawan. Katanya, peluang yang diperoleh di depan pintu gol juga gagal dimanfaatkan bagi mengikat jaringan awal Felda United sebelum bolos untuk gol kedua sekali gus memberi tekanan kepada Kelantan.


"Kami mempunyai beberapa peluang menerusi Azammuddin (Mohd Akil), Norshahrul Idlan (Talaha) dan Muhd Badhri (Radzi) yang menanduk liar pada ketika pintu gol pasukan lawan sudah terbuka "Kekalahan ini bukan bermakna kami tidak bagus dan banyak peluang meledak gol dipersia-siakan begitu saja," katanya.

Beliau yang akur dengan kekalahan pertama Kelantan itu tetap memuji persembahan ditunjukkan anak buahnya pada perlawanan itu.


"Pemain tidak boleh dipersalahkan atas kekalahan ini kerana mereka sudah memberikan yang terbaik dan anda sendiri boleh lihat Kelantan lebih banyak menguasai perlawanan itu."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan