Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Sentuhan 'sang juara'

Posted:

Sentuhan 'sang juara'

Sentuhan 'sang juara'

JAKARTA - Harimau Muda mula mengaum di Stadium Gelora Bung Karno.

Selepas menampilkan rentak hambar ketika seri tanpa jaringan dengan Singapura pada aksi pembukaan Kumpulan A, Isnin lalu, skuad bola sepak Bawah 23 Tahun (B-23) negara kembali menemui sentuhan 'sang juara' apabila membenam musuh tradisi, Thailand 2-1 semalam.

Kemenangan tersebut dianggap cukup bermakna buat skuad kendalian Ong Kim Swee itu dalam misi mereka memburu slot lebih awal ke peringkat separuh akhir.

Lebih manis, kejayaan itu mengulangi pencapaian skuad negara kendalian Datuk K. Rajagobal ketika melakar kemenangan dengan keputusan yang sama ke atas Thailand pada aksi peringkat kumpulan pada temasya Sukan SEA 2009 di Laos.

Pada aksi di Stadium Gelora Bung Karno yang disaksikan hampir 1,000 penonton semalam, penyerang gantian, Izzaq Faris Ramlan muncul wira Harimau Muda apabila meledak gol kemenangan pada minit ke-85.

Izzaq yang masuk menggantikan pemain sayap lincah, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria pada minit ke-80, tidak perlu menunggu lama untuk merobek gawang Thailand apabila bijak menyudahkan umpanan kapten Baddrol Bakhtiar.

Sebelum itu, Baddrol meletakkan skuad Harimau Muda di hadapan apabila rembatannya gagal diselamatkan penjaga gol Thailand, Ukrit Wongmeema pada minit ke-25.

Gol itu berpunca dari gerakan di bahagian tengah padang hasil umpanan tonggak pertahanan kiri negara, Mohd. Asraruddin Putra Omar.

Berselang lima minit kemudian, skuad negara berpeluang menambah jaringan, namun Syahrul Azwari Ibrahim gagal mengawal bola dengan baik sekalipun dia berada dalam situasi terbaik.

Pada minit ke-35, gawang Harimau Muda pula hampir dibolosi, mujur tandukan kapten Thailand, Ronnachai Rangsiyo sekadar mengenai tiang gol.

Dua minit sebelum babak pertama tamat, pemain tengah, Irfan Fazail hampir meletakkan namanya selaku penjaring kedua Harimau Muda, namun tandukan hasil hantaran lintang Mohd. Fandi Othman sedikit tersasar.

Bersambung babak kedua, skuad negara dilihat lebih garang memburu gol. Bagaimanapun, rembatan kencang Baddrol dari luar kotak penalti pada minit ke-50 berjaya ditepis Ukrit Wongmeema.


SYAHRUL AZWARI (kiri) cuba melepaskan rembatan ke arah gawang Thailand pada aksi di Stadium Gelora Bung Karno semalam.


Berselang dua minit kemudian, Kim Swee memasukkan K. Gurusamy bagi menggantikan pemain tengah berusia 17 tahun, Muhd. Nazmi Faiz Mansor yang mengalami kecederaan.

Wan Zaharul Nizam terlepas peluang menambah jaringan Harimau Muda apabila percubaannnya mengenai tiang gol sebelah kiri Thailand pada minit ke-59.

Ketika skuad negara ghairah menambah jaringan, Thailand pula berjaya menyamakan kedudukan hasil jaringan Natarid Thammroddodpon pada minit ke-76.

Bagaimanapun, jaringan penyamaan Thailand itu tidak melunturkan semangat juang barisan Harimau Muda, sebaliknya mereka terus mengasak kubu lawan hingga akhirnya memperoleh gol kemenangan menerusi ledakan Izzaq.

Sementara itu, dalam satu lagi aksi Kumpulan A, Singapura turut mencatat kemenangan sulung selepas menewaskan Kemboja 2-1 malam semalam.

Full content generated by Get Full RSS.

Kim Swee temui semula formula paling ampuh

Posted:

Kim Swee temui semula formula paling ampuh

Kim Swee temui semula formula paling ampuh

JAKARTA - Percaturan menjadi!

Mungkin itu yang berlegar di fikiran jurulatih skuad bola sepak Bawah 23 Tahun (B-23) negara, Ong Kim Swee (gambar) tatkala barisan kendaliannya mengesahkan kemenangan 2-1 ke atas Thailand pada aksi kedua peringkat Kumpulan A pada Sukan SEA 2011 di Stadium Gelora Bung Karno semalam.

Tampil selaku penyandang juara, skuad Harimau Muda mula membuktikan betapa mereka memiliki kualiti untuk sekali lagi ditabalkan selaku juara pada temasya kali ini.

Selepas diikat seri tanpa jaringan dengan Singapura pada aksi pembukaan Isnin lalu, Kim Swee seakan-akan sudah mempunyai formula paling ampuh bagi memerangkap Thailand dan meraih tiga mata berharga.

Berbeza dengan formasi yang digunakan ketika berdepan Singapura, kali ini Kim Swee benar-benar mahu menguatkan jentera tengah Harimau Muda dengan diketuai kapten Baddrol Bakhtiar sambil dibantu Irfan Fazail dan pemain tengah berusia 17 tahun, Muhd. Nazmi Faiz Mansor.

Syahrul Azwari Ibrahim pula menerajui jentera serangan, manakala Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria dan Mohd. Fandi Othman sering bertukar posisi di sayap kiri dan kanan.

Seperti dijangka, Kim Swee terus menyandarkan harapan kepada empat benteng pertahanan dengan ditunjangi Mohd. Muslim Ahmad, Mohd. Fadhli Shas, Mohd. Asraruddin Putra Omar dan Mahali Jasuli sementara Khairul Fahmi Che Mat 'kebal' di posisi penjaga gol.

Dengan meletakkan dua penyerang, Izzaq Faris Ramlan dan Ahmad Fakri Saarani di bangku simpanan sebelum mereka masuk pada babak kedua, ternyata percaturan Kim Swee menjadi.

Jaringan pembukaan Baddrol pada minit ke-25 sebelum Izzaq meledak gol kemenangan pada penghujung babak kedua sudah memadai buat Harimau Muda membenam ego Thailand.

Pada sidang media sejurus perlawanan berakhir, Kim Swee berkata, anak-anak buahnya telah menampilkan sikap positif sepanjang 90 minit permainan.

"Para pemain negara telah menunjukkan keupayaan sebenar mereka, berbeza dengan aksi ketika menentang Singapura sebelum ini.

"Mereka beraksi tanpa sebarang tekanan dan bergerak sebagai satu pasukan. Walaupun Thailand berjaya menyumbat gol penyamaan, para pemain menunjukkan sikap positif sehingga memperoleh gol kemenangan."

"Apa yang saya lihat, Thailand menghadapi masalah yang sama dengan Malaysia apabila mengharungi perlawanan pertama.

"Namun pada masa yang sama, Malaysia bermain baik pada perlawanan hari ini (semalam). Para pemain saya telah menunjukkan karakter yang baik untuk mencari kemenangan," tambahnya.

Dalam pada itu, Kim Swee menghamburkan pujian kepada Muhd. Nazmi yang menampilkan mutu permainan terbaik.

"Saya bangga melihat prestasi Nazmi. Dia baru berusia 17 tahun tetapi dia bermain dengan cemerlang. Ini cukup baik untuk skuad negara pada masa hadapan."

Kenyataan Kim Swee itu ada benarnya kerana Muhd. Nazmi dilihat mampu mencorak permainan Harimau Muda dengan baik walaupun dia muncul sebagai pemain paling muda di tengah padang.

Ditanya kecederaan yang menimpa Muhd. Nazmi sehingga menyebabkan dia terpaksa dikeluarkan pada akhir babak kedua, Kim Swee menjawab: "Buat masa ini, saya masih menunggu laporan doktor tetapi saya percaya kecederaannya tidak serius."

Dengan kemenangan bermakna semalam, kini peluang skuad negara mengesahkan slot separuh akhir kembali terbuka luas.

Bagaimanapun, mereka perlu mengelak daripada kehilangan mata berharga apabila menentang Kemboja pada 13 November sebelum membuat perhitungan dengan Indonesia pada aksi terakhir Kumpulan A empat hari kemudian.

Full content generated by Get Full RSS.

Pegawai Malaysia maut diserang sakit jantung

Posted:

Pegawai Malaysia maut diserang sakit jantung

Pegawai Malaysia maut diserang sakit jantung


HARUN (terbaring) dikejarkan ke hospital selepas diserang sakit jantung di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Mahmud Badaruddin II, Palembang semalam.


PALEMBANG - Seorang pegawai kontinjen negara maut selepas diserang sakit jantung ketika menunggu ketibaan atlet negara di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Mahmud Badaruddin II di Palembang semalam.

Harun Osman yang bertugas sebagai pembantu kepada ketua kontinjen negara, Datuk Syed Mustaffa Syed Ali tiba-tiba rebah sewaktu menguruskan kemasukan atlet pada pukul 5 petang waktu Palembang (6 petang waktu Malaysia).

Beliau kemudiannya dikejarkan ke hospital berhampiran tetapi disahkan meninggal dunia pada kira-kira pukul 6 petang waktu tempatan (7 malam waktu Malaysia).

Insiden itu mengejutkan seluruh kontinjen negara terutama skuad menembak dan sepak takraw negara yang baru tiba beberapa jam sebelum itu.

Syed Mustaffa ketika dihubungi melahirkan rasa sedih dengan kejadian yang tidak dijangka itu kerana Harun kelihatan sihat dan ceria sepanjang berada di Palembang ini.

"Dia seorang yang komited dalam menguruskan ketibaan atlet kita ke Palembang dan kematiannya merupakan satu kehilangan buat kontinjen negara yang sedang sibuk melakukan persiapan terakhir di sini," katanya.

Sehingga ini, katanya, jenazah Harun telah ditempatkan di hospital berkenaan selepas doktor menjalankan bedah siasat ke atas mayatnya.

"Kita menjangkakan jenazah beliau dapat dibawa pulang ke Malaysia esok (hari ini) dengan segala usaha sedang dilakukan untuk melancarkan urusan tersebut," tambah Syed Mustaffa.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan