Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


MB minta Irfan fikir sekali lagi

Posted:

MB minta Irfan fikir sekali lagi

MB minta Irfan fikir sekali lagi

Oleh FAUZI MOHD.
sukan@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU - Ketika Irfan Bakti telah memuktamadkan keputusannya, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said mengharapkan jurulatih itu berfikir dua kali sebelum meninggalkan skuad Terengganu.

Ahmad melihat ada kewajarannya Irfan terus bersama bersama Terengganu bagi menghadapi saingan musim depan jika jurulatih itu mahukan cabaran lebih besar kerana harapan makin tinggi.

Menurut Ahmad, beliau akan berbincang dengan Persatuan Bola Sepak Terengganu (PBSNT) dan jurulatih berasal dari Kelantan itu untuk mendapatkan kepastian.

Sebelum ini, katanya, beliau dimaklumkan PBSNT ada menawarkan kontrak kepada Irfan Bakti untuk dua musim lagi, namun tidak tahu mengapa jurulatih itu enggan menyambung kontraknya.

''Saya akan berbincang dengan kedua-dua belah pihak mengenai perkara ini dan berharap jurulatih itu terus dapat berkhidmat dengan pasukan Terengganu kerana beliau telah banyak membawa kejayaan kepada pasukan ini." katanya.

Menteri Besar berkata demikian ketika ditanya pemberita pada majlis perasmian Sukan Rakyat Mega di Kampung Jeram Manir, dekat sini, malam kelmarin.

Apa pun, PBNST telah pun menawarkan tugas yang dikosongkan Irfan itu kepada bekas jurulatih Pos Malaysia, Mat Zan Mat Aris secara lisan.

Tambah Ahmad, beliau tidak bermaksud mahu campur tangan dengan pihak pengurusan PBSNT tetapi khidmat jurulatih yang berusia 60 tahun itu masih diperlukan untuk misi kejuaraan akan datang.

"Saya berpuas hati dengan pencapaian yang ditunjukkan beliau sepanjang membimbing pasukan Terengganu dan saya berharap beliau akan kekal bersama Terengganu untuk tahun hadapan." ujar Ahmad.

Irfan Bakti yang membimbing pasukan Terengganu selama dua musim sehingga pasukan itu muncul naib juara Piala Malaysia dan turut membantu Terengganu menduduki tangga kedua liga super selain memenangi Piala FA musim ini.

Kelmarin, Irfan mengumumkan keputusannya meninggalkan Terengganu, suatu langkah yang dianggap terbaik baginya dan pengurusan PBSNT.

Ketika mengumumkannya Irfan kelihatan sugul namun menafikan keputusannya itu kemungkinan berkait dengan situasi tidak menyenangkan baginya.

Full content generated by Get Full RSS.

Mat Zan mula rasa debaran

Posted:

Mat Zan mula rasa debaran

Mat Zan mula rasa debaran

Oleh WAN ZULKIFLI WAN YAACOB
sukan@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU - Mat Zan Mat Aris muncul semula di sini semalam untuk kembali memikul tanggungjawab sebagai jurulatih skuad Penyu selepas sedekad berlalu.

Tidak banyak yang ingin dikongsikan dengan media pada awalnya selain menceritakan debaran yang dirasakan sejurus dimaklumkan mengenai pelantikannya sebagai jurulatih baru Terengganu.

Bagi Mat Zain yang juga bekas jurulatih KL Pos, Telekom Melaka dan Kuala Lumpur, tanggungjawab membimbing Terengganu merupakan amanah yang cukup berat untuk dipikul.

Apatah lagi ketika pengharapan pengurusan dan penyokong negeri begitu tinggi bagi memastikan momentum yang tercetus terus berkekalan dan melonjak ke tahap yang lebih tinggi.

Katanya, legasi yang ditinggalkan oleh Irfan Bakti sepanjang dua musim bersama skuad Penyu itu adalah sesuatu yang sukar dipertahankan apatah lagi diatasi ketika negeri-negeri lain turut mengatur persiapan lebih hebat.

"Pelantikan ini juga adalah satu beban buat saya. Bukan sebab saya tidak yakin, tetapi banyak perkara yang perlu saya lakukan untuk memastikan Terengganu bukan sekadar kekal dengan reputasi yang ada, malah lebih baik.

"Apa pun, seharusnya saya berterima kasih kepada Datuk Che Mat Jusoh kerana telah memberi kepercayaan yang cukup besar ini kepada saya," katanya kepada media, semalam.

Mat Zan membimbing Terengganu pada tahun 2001 dan membawa pasukan Pantai Timur itu menjuarai Piala Malaysia buat pertama kali dalam sejarah.

Pelantikannya itu dibuat ekoran keputusan mengejut Irfan Bakti yang mengumumkan untuk tidak menyambung kontrak barunya dan dikatakan meneruskan karier bersama pasukan Selangor.

"Saya mungkin masih diingati kerana pernah membawa pasukan ini muncul juara Piala Malaysia sepuluh tahun lalu. Namun, semua itu hanya tinggal sejarah.

"Sekarang ini Terengganu berada pada prestasi yang cukup luar biasa sejak dibimbing Irfan Bakti. Mereka muncul juara Piala FA dan naib juara Liga Super selain layak ke final Piala Malaysia," jelasnya.

Ditanya apakah sasaran awalnya, Mat Zan menjelaskan, dia hanya perlu memastikan Terengganu tidak tercicir daripada memenangi sebarang kejuaraan pada musim depan.

"Mahu tidak mahu saya perlu kekalkan pencapaian yang telah dilakukan oleh Irfan Bakti dan kalau boleh, saya mahu mengatasinya," tambahnya.

Mengenai senarai pemain, dia hanya akan membuat keputusan selepas mengadakan perbincangan dengan pihak persatuan termasuk menentukan khidmat pemain import yang bakal digunakan musim depan.

Bagaimanapun katanya, dia secara peribadi mengagumi barisan pemain Terengganu musim ini yang dibarisi ramai pemain berbakat

"Disiplin yang ada pada pemain dalam pasukan ini mengingatkan saya kepada pasukan Terengganu pada era tahun 2001.

"Mereka memiliki kualiti yang cukup baik dengan semangat berpasukan yang tinggi. Aset inilah yang saya harap dapat membantu kami untuk memenangi lebih banyak gelaran musim depan," tambahnya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Attгactive sectiоn of content. Ι just stumblеd upоn
your webѕite аnd іn accеssion cаρіtal to ѕaу that
Ӏ acquire in faсt lοved account your blоg posts.
Anуway I'll be subscribing for your augment or even I achievement you get entry to persistently quickly.

Review my web site ... premature ejaculation remedies

Tanpa Nama berkata...

Hello just wаnted tο give yοu a
quick heads up and lеt you know a few of the pictures arеn't loading properly. I'm not sure why but
I think its a linking issue. I've tried it in two different internet browsers and both show the same results.

Feel free to surf to my weblog: click the following website
my web page - http://watchmamaonline.xitti.com/link/1531

Catat Ulasan