Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Penentuan buat City

Posted: 06 Apr 2012 10:11 AM PDT

LONDON: Pengurus Manchester City, Roberto Mancini percaya perebutan kejuaraan Liga Perdana Inggeris bakal ditentukan pada aksi minggu ini.

Mengikut perkiraan, peluang City memburu gelaran pertama sejak 1968 semakin sukar apabila mereka keciciran mata dan kini lima mata di belakang pendahulu serta juara bertahan, Manchester United.


Jurang itu akan menjadi lapan mata sebelum mereka memulakan perlawanan menentang Arsenal esok sekiranya United menumpaskan QPR pada perlawanan lebih awal.

Jika United meraih tiga mata dan City pula kalah kepada Arsenal, kelab dari Eastlands itu akan ketinggalan lapan mata dengan baki enam perlawanan.


Mancini yang ditanya adakah misi mengejar kejuaraan mereka akan berakhir sekiranya senario itu berlaku berkata: "Ya jika kami kalah dan United menewaskan QPR." City kehilangan mata apabila tumpas di Swansea dan seri dengan Stoke serta Sunderland namun pengendali dari Itali itu berkata: "Kami perlu berfikiran positif bagi mengharungi baki tujuh perlawanan.


"Saya fikir ini akan menjadi lebih sukar bagaimanapun pada pendapat saya kejuaraan ini belum berakhir." Peminat City kerap menyuarakan kekesalan kerana senario seperti itu hanya menimpa mereka tapi tiada anggota pasukan yang membuat kenyataan kekecewaan di atas padang selain situasi yang tidak menyenangkan membabitkan Mario Balotelli.

Pemain berusia 21 tahun dari Itali itu kerap mempamerkan aksi menarik tapi turut melakukan tindakan yang menguji kesabaran Mancini.


Kelmarin, Mancini mengarahkan Balotelli supaya memperbaiki sikapnya selepas beliau mempertahankan pemain itu daripada tuduhan bergaduh dengan Yaya Toure di bilik persalinan.

Beberapa jam kemudian, Balotteli sekali lagi mencuri perhatian dengan lagak buruk di luar padang apabila terbabit dalam kemalangan kereta di Manchester. - AFP




Irfan tak rela terlepas mata

Posted: 06 Apr 2012 10:09 AM PDT

PENGENDALI Selangor, Irfan Bakti Abu Salim tidak rela berputih mata apabila melayan kunjungan bekas pasukan bimbingannya musim lalu, Terengganu di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Kelana Jaya, malam ini.

Hanya tiga mata menjadi sasarannya bagi memastikan Merah Kuning tidak terus ketinggalan dalam persaingan Liga Super selepas hanya mencatatkan empat kemenangan dalam 12 perlawanan walaupun turun tempang apabila kehilangan tiga tonggak utama kerana penggantungan Mohd Asraruddin Putra Omar, K Gurusamy dan Azidan Sarudin.


"Kemenangan wajib, bermula perlawanan ini bagi membolehkan kami sekurang-kurangnya berada di tiga tempat teratas Liga Super. "Pemain perlu sedar dan saya sudah mengingatkan mereka, saingan sudah hampir memasuki pusingan kedua," kata pengendali kelahiran Kelantan itu.

Selangor yang kini berada di tangga keenam Liga Super gagal mempamerkan aksi konsisten apabila sekadar mencatatkan keputusan seri dalam dua perlawanan terakhir menentang LionsXII dan Sabah.


"Tiada guna jika kami menguasai sebahagian besar perlawanan tapi gagal memanfaatkan peluang. Pemain di jentera serangan perlu memanfaatkan peluang dimiliki. "Malah saya turut memberi peringatan kepada penyerang import kami (Bosko Balaban) agar meningkatkan lagi prestasinya," katanya.


Irfan Bakti turut menggesa anak buahnya supaya mengambil kesempatan daripada faktor keletihan yang mungkin mempengaruhi skuad kendalian Mat Zan Mat Aris kerana beraksi dalam Piala AFC menentang kelab Singapura, Tampines Rovers, Rabu lalu selain lawan yang turut kehilangan beberapa tonggak utama kerana kecederaan.

"Namun mereka mempunyai motivasi tinggi dengan kemenangan di Piala AFC itu selain kehadiran penyerang import berbisa, Francis Forkey Doe yang mampu mengubah perlawanan," katanya mengenai pasukan yang kini mengumpul 21 mata itu.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan