Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Menanti emas pertama

Posted:

Menanti emas pertama

CHONG WEI


TIRAI temasya Sukan Olimpik 2012 di London disingkap secara rasmi hari ini, sekali gus menandakan pemburuan pingat emas pertama buat kontinjen Malaysia bermula.

Sejak kontinjen Malaysia membuat penampilan sulung di pentas Olimpik di Melbourne, Australia pada 1956, hanya badminton menjadi satu-satunya acara sebagai penyumbang pingat.

Pada Sukan Olimpik 2008 di Beijing, China, jaguh perseorangan negara, Datuk Lee Chong Wei meraih pingat perak.

Sebelum itu, gandingan Cheah Soon Kit-Yap Kim Hock meraih pingat perak pada Olimpik 1996 di Atlanta manakala Rashid Sidek merangkul gangsa dalam temasya yang sama.

Di pentas Olimpik 1992 di Barcelona, pasangan Razif dan Jalani Sidek turut menyumbang pingat gangsa buat kontinjen Malaysia.

Pada temasya di London kali ini, selain sandaran diletakkan di bahu Chong Wei,

27 juta rakyat Malaysia turut berharap pelumba basikal sensasi negara, Azizulhasni Awang dan ratu terjun, Pandelela Rinong menghadirkan kilauan emas sulung buat kontinjen negara.

Chong Wei siap sedia tawan Wembley Arena

Posted:

Chong Wei siap sedia tawan Wembley Arena

CHONG WEI berazam merealisasikan impian 27 juta rakyat Malaysia untuk meraih pingat emas pertama pada temasya Olimpik 2012 di London.


LONDON - Wembley Arena yang menjadi gelanggang Kejohanan Badminton Dunia 2011 pastinya kurang digemari oleh jaguh badminton perseorangan negara, Datuk Lee Chong Wei.

Gelanggang tersebut hampir menyaksikannya menjuarai Kejohanan Dunia buat kali pertama, namun terpaksa akur dengan kehebatan musuh tradisinya dari China, Lin Dan.

Ketika itu, Chong Wei hanya memerlukan beberapa mata sahaja lagi untuk bergelar juara tetapi kebangkitan Lin Dan memusnahkan impiannya untuk menggenggam gelaran pertama pada Kejohanan Dunia.

Kali ini, Chong Wei kembali semula ke Wembley Arena. Misinya kali ini berbeza. Bukannya untuk memburu gelaran dunia tetapi untuk merealisasikan impian 27 juta rakyat Malaysia agar pingat emas pertama Sukan Olimpik mampu dicapai.

Meskipun masih dihantui dengan kekalahan pada Kejohanan Dunia di gelanggang yang sama, kali ini Chong Wei tidak akan membiarkannya berulang.

"Ia (aksi pada Kejohanan Dunia) merupakan kekalahan yang sangat mengecewakan. Saya hanya memerlukan satu mata untuk meraih gelaran tetapi Lin Dan bangkit hebat untuk memenangi perlawana tersebut.

"Ketika itu, saya melakukan banyak kesilapan dan ia dipergunakan seepnuhnya oleh Lin Dan. Kali ini saya tidak akan membiarkan perkara yang sama berulang.

"Saya akui memang ini satu tugas yang sukar tetapi kekecewaan pada Kejohanan Dunia tahun lalu di Wembley Arena telah memberikan saya semangat baharu untuk memburu pingat emas buat negara.

"Wembley Arena tidak begitu baik dengan saya tahun lalu, namun pada Olimpik kali ini keadaan akan berubah," jelas Chong Wei.

Selepas Kejohanan Dunia itu, perjalanan karier Chong Wei tidak selancar yang diharapkan. Ketika dia gigih melakukan persediaan bagi menghadapi Sukan Olimpik London, pelbagai masalah dilaluinya.

Paling buruk ialah ketika dia mengalami kecederaan pada pergelangan kaki semasa menggalas tanggungjawab negara pada Kejohanan Piala Thomas di Wuhan, China.

Ekoran kecederaan tersebut, ramai yang tidak yakin bahawa Chong Wei akan kembali ke gelanggang.

Namun Chong Wei tetap tabah dan gigih menjalani rawatan pemulihan agar peluangnya untuk kembali beraksi di Wembley Arena tidak terjejas.

Kini, episod malang Chong Wei sudah berakhir dan dia sudah bersedia sepenuhnya untuk turun gelanggang dengan harapan untuk mara lebih jauh pada temasya kali ini.

Namun, ketika undian dilakukan dua hari lalu, Chong Wei tidak mahu terlalu memikirkan siapa yang menjadi lawannya pada saingan peringkat awal.

"Saya hanya fokus terhadap permainan dan siapa yang bakal menjadi lawan adalah perkara kedua," katanya.

Andai mara ke pusingan separuh akhir, lawan yang menantinya ialah Chen Long dari China.

"Semua pemain yang beraksi pada Olimpik kali ini mempunyai impian untuk meraih pingat emas. Walaupun Lin Dan pernah memenanginya tetapi dia juga tetap memasang impian untuk memenanginya lagi," tambah Chong Wei.

Buruan pingat emas bermula

Posted:

Buruan pingat emas bermula

PERDANA MENTERI, Datuk Seri Najib Tun Razak menyerahkan Jalur Gemilang kepada Ketua Kontinjen Malaysia ke Sukan Olimpik 2012, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid di Putrajaya pada 11 Julai lalu.


LONDON - Sukan Olimpik 2012 London membuka tirai secara rasminya hari ini dan pemburuan pingat emas pertama buat Malaysia pada temasya sukan terbesar dunia itu juga bermula.

Sejak Malaysia membuat penampilan pertama pada temasya tersebut di Melbourne, Australia pada 1956, setakat ini hanya acara badminton yang tampil sebagai penyumbang pingat.

Kebanggaan Malaysia setakat ini ialah meraih dua pingat perak pada temasya tersebut yang disumbangkan oleh beregu lelaki badminton, Cheah Soon Kit-Yap Kim Hock pada Sukan Olimpik 1996 di Atlanta.

Datuk Lee Chong Wei pula melakukannya pada 2008 di Beijing, China.

Sebelum itu, gandingan Razif dan Jalani Sidek menyumbang pingat gangsa pada temasya 1992 di Barcelona apabila acara badminton di perkenalkan buat pertama kalinya pada temasya Olimpik manakala Rashid Sidek turut menang gangsa pada temasya 1996.

Mungkin tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa badminton masih kekal sebagai acara sukan yang agak kerap menyumbang pingat buat kontinjen negara meskipun gagal pada temasya di Sydney (2000) dan Athens (2004).

Pada temasya kali ini, kontinjen Malaysia tidak lagi bergantung harap kepada badminton untuk menyumbang pingat memandangkan ada beberapa acara lain terutama terjun dan lumba basikal juga dilihat berpotensi untuk menjejak kaki ke podium.

Terjun dan lumba basikal merupakan dua acara yang memiliki kekuatan untuk melakar keajaiban berdasarkan prestasi cemerlang barisan atletnya dalam beberapa siri kejohanan dunia sebelum ini.

Pilihan bagi acara terjun sudah pastinya Pandelela Rinong dan Azizulhasni Awang pula menjadi sandaran dalam acara lumba basikal.

Memetik kata-kata Presiden Majlis olimpik Malaysia (MOM), Tan Sri Tunku Imran Tuanku Ja'afar: "Peluang kontinjen Malaysia untuk meraih pingat pada temasya kali ini agak cerah kerana kontinjen kali ini dibarisi 30 atlet yang berkualiti tinggi."

Justeru, katanya, mereka dilihat mempunyai banyak peluang untuk berjaya selain mengharapkan keajaiban daripada acara seperti memanah.

"Sebahagian besar atlet negara yang layak ke Olimpik London adalah menerusi merit dan bukannya menerusi penyertaan wild card," katanya.

"Kali ini, kita memiliki ramai penerjun hebat, atlet lumba basikal kita pula semakin mempamerkan prestasi cemerlang di pentas antarabangsa dan begitu juga dengan anggota pasukan memanah.

"Bagi acara badminton, Malaysia memang sudah mempunyai ramai pemain berkelas dunia dan atas sebab itu, saya mempunyai keyakinan bahawa atlet kita bakal meraih kejayaan cemerlang pada temasya di London ini."

Pada temasya kali ini, Malaysia akan bersaing dalam sembilan acara sukan iaitu iaitu memanah, olahraga, badminton, lumba basikal, terjun, lawan pedang, pelayaran, menembak dan renang terbuka.

Daripada acara tersebut, terjun mempunyai paling ramai atlet iaitu lapan, diikuti badminton (enam), lumba basikal (lima), memanah (empat), renang terbuka (dua), olahraga (dua) dan seorang setiap satu bagi acara lawan pedang, pelayaran dan menembak.

Atlet seperti Datuk Lee Chong Wei (badminton), Azizulhasni Awang (lumba basikal), Pandelela Rinong dan Bryan Nickson Lomas (terjun) memang dilihat berada dalam kelas tersendiri dalam acara yang mereka sertai.

Kehebatan mereka ketika menyertai kejohanan dunia menunjukkan para atlet Malaysia memiliki kemampuan dan tiada sebab untuk mereka gagal menyumbang sesuatu kepada kontinjen negara.

Andai prestasi cemerlang itu diteruskan pada Olimpik London berserta tahap keyakinan mental yang tinggi, peluang menggenggam pingat adalah sangat cerah.

Atlet menembak, Nur Suryani Mohd. Taibi, 30, yang menjadi tumpuan oleh media antarabangsa pada temasya kali ini juga tidak boleh diketepikan.

Semangatnya untuk beraksi sungguh menakjubkan meskipun sedang mengandung lapan bulan lima hari.

Dia akan beraksi dalam acara kegemarannya, air raifal 10m perseorangan wanita yang dijadual berlangsung pada esok, iaitu sehari selepas upacara perasmian temasya kali ini.

Dia juga merupakan atlet keempat yang bertanding pada sukan Olimpik dalam keadaan mengandung selepas Magda Julin (1920), Diana Sartor (2006) dan Kristie Moore (2010), yang semuanya bertanding pada Olimpik Musim Sejuk.

Dengan habuan lumayan menanti atlet negara yang berjaya meraih pingat pada temasya kali ini, ia sepatutnya sudah cukup untuk melonjakkan semangat mereka merealisasikan impian 27 juta rakyat Malaysia untuk melihat emas pertama Olimpik.

Melalui Skim Insentif Kementerian Belia dan Sukan (Shakam), atlet yang berjaya meraih emas berpeluang mendapat insentif RM1 juta.

Selain itu, syarikat perabot 3V Holdings Sdn. Bhd. juga menawarkan RM1 juta kepada rakyat Malaysia pertama yang memenangi pingat emas Olimpik.

Pemain badminton pula dilihat mendapat motivasi tambahan.Selain insentif berjumlah RM2 juta itu, mereka turut berpeluang menerima insentif RM2 juta dalam bentuk jongkong emas yang ditawarkan oleh pengerusi Kelab Raket Kuala Lumpur (KLRC), Datuk Seri Andrew Kam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan