Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


FAM akan teliti sedalam-dalamnya

Posted:

FAM akan teliti sedalam-dalamnya

FAM akan teliti sedalam-dalamnya

Oleh YUSRI SAHAT
sukan@utusan.com.my


Tengku Abdullah


ROMPIN - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) akan meneliti cadangan mengadakan penasihat atau pengarah taktikal yang berperanan membantu ketua jurulatih, Datuk K. Rajagobal meningkatkan kualiti pemain skuad negara.

Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata, perkara tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat FAM selepas Hari Raya Aidilfitri.

''Semua pihak boleh mengeluarkan cadangan dan saya juga ada pendapat saya. Kita memang sentiasa memandang ke hadapan dan dari segi pelantikan pengarah taktikal, kita akan meneliti dengan sedalam-dalamnya," kata Tengku Abdullah selepas menghadiri majlis pengurniaan zakat dan berbuka puasa di Masjid Al-Muadzam Shah dekat sini, kelmarin.

Hadir sama, Duta Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis.

Utusan Malaysia dalam laporan eksklusif sebelum ini mencadangkan FAM mengadakan seorang penasihat atau pengarah taktikal dalam membantu meningkatkan permainan skuad negara yang kelihatan tidak konsisten dalam persembahannya.

Ia termasuk persembahan yang tidak mencapai standard diharapkan ketika menentang Singapura dalam kelayakan Piala Dunia 2014 apabila skuad kebangsaan tersingkir selepas tewas dengan agregat 4-6.

Mengulas lanjut, Tengku Abdullah memberitahu, pihaknya akan mengadakan post-mortem untuk mengkaji punca kekalahan skuad kebangsaan ketika menentang Singapura tempoh hari.

''Kita tidak boleh menafikan antara sebab kekalahan ialah pemain kita lebih muda berbanding Singapura. Nasib juga tidak menyebelahi kita. Saya harap Rajagobal ada perancangan untuk pertingkatkan semula prestasi pasukan kita," ujar Tengku Abdullah.

Tengku Mahkota Pahang itu juga berharap Rajagobal mampu membentuk skuad yang lebih mantap dalam menghadapi Sukan Asia pada 2013.

Ditanya sama ada FAM akan memanggil beberapa pemain senior yang beraksi ketika menentang Chelsea, baru-baru ini untuk diserapkan ke skuad kebangsaan, jelasnya, perlawanan persahabatan itu tidak boleh dijadikan ukuran menilai prestasi pemain.

''Kita masih ada masa dan kita berharap ketua jurulatih dapat membentuk pasukan yang lebih baik dalam tempoh dua tahun ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Penyudah skuad Olimpik semakin berbisa

Posted:

Penyudah skuad Olimpik semakin berbisa

Penyudah skuad Olimpik semakin berbisa

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Pengendali skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee mungkin boleh sedikit tersenyum lebar dengan tahap penyudah yang dipamerkan oleh barisan serangannya dalam tiga perlawanan persahabatan di Slovakia.

Lima gol yang tercipta sudah cukup menceritakan bahawa skuad Olimpik yang bertapa di Slovakia selama sebulan ini semakin menunjukkan perkembangan positif bagi menempuh gelora pusingan akhir kelayakan Olimpik yang dijadualkan berlangsung September depan.

Pada perlawanan yang terakhir, Selasa lepas skuad Olimpik berjaya membenam MFK Topvar Topolcany 2-1, kali ini hasil sumbangan penyerang Kuala Lumpur, Ahmad Hazwan Bakri dan pemain tengah, Mohd. Irfan Fazail.

Sebelum itu, dalam perlawanan sulung, skuad Olimpik menang tipis 1-0 ke atas FK Bodva Moldova 1-0 hasil jaringan Wan Zaharulnizam Wan Zakaria dan meneruskan rentak kemenangan 2-1 semasa pertemuan dengan MFK Topvar Topolcany, jaringan dicipta penyerang muda, Mohd. Ferris Danial dan Fandi Othman.

Biarpun begitu, Kim Swee berkata, dia hanya boleh membuat rumusan yang tepat terhadap barisan serangan selepas empat perlawanan persahabatan terakhir di Slovakia.

''Kita berjaya menjaringkan gol dalam setiap perlawanan, itu perkara yang membuatkan saya cukup gembira selepas tiga perlawanan dilalui di sini.

''Namun ia masih terlalu awal untuk menyatakan tahap penyudah pemain sudah berada di tahap menyakinkan cuma saya harapkan petanda positif ini akan berterusan," katanya yang dihubungi, semalam.

Tambahnya, apa yang mustahak, dia melihat tahap keyakinan pemain sudah menjangkau jauh jika mahu dibandingkan aksi mereka dalam dua musim terdahulu.

''Mereka semakin berani membuat keputusan dan tahap disiplin juga semakin baik dari setiap perlawanan.

''Cuma yang saya kurang berpuas hati sedikit, tahap konsentrasi pemain yang saya lihat tidak konsisten terutamanya sehingga 90 minit perlawanan pada perlawanan semalam.

''Gawang kita boleh bocor pada masa kecederaan ekoran pemain sudah hilang fokus, saya harap ia tidak berulang lagi selepas ini, mereka sepatutnya kekalkan konsentrasi jika tidak mahu lawan menghukum kita," katanya.

Skuad Olimpik bakal berdepan kelab Divisyen Satu Hungary, Budapest Honved FC pada 9 Ogos ini dan akan mendapat kembali sentuhan tujuh pemain yang beraksi bersama skuad Harimau Malaya selepas tiba di Slovakia hari ini.

Mereka adalah ketua pasukan, Khairul Fahmi Che Mat, Mohd. Fadhli Shas, Mohd. Muslim Ahmad, Mahalli Jasuli, K. Gurusamy, Izzaq Faris Ramlan dan Ahmad Fakri Saarani.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan