Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Naluri Punch kuat memihak Chong Wei

Posted:

Naluri Punch kuat memihak Chong Wei

Naluri Punch kuat memihak Chong Wei

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
norzie.khasbi@utusan.com.my


Kejayaan Chong Wei memenangi enam daripada tujuh kejohanan yang disertai tahun ini juga cukup menceritakan prestasi pemain yang berasal dari Pulau Pinang itu, meskipun rekodnya pada Kejohanan Dunia agak menggerunkan.


KUALA LUMPUR - Naluri legenda badminton negara, Datuk Punch Gunalan (gambar) kuat mengatakan bahawa jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei mampu menghadiahkan kejuaraan dunia pertama buat Malaysia kali ini.

Jelas Punch, ada beberapa elemen yang diperlukan oleh seseorang pemain untuk meletakkan dia di puncak dunia seperti prestasi cemerlang, mental kuat dan tenang, Chong Wei memiliki semua elemen tersebut menjelang Kejohanan Dunia di London, minggu depan.

Tambah Punch lagi, apa yang membuatkan dia bertambah yakin dengan keupayaan Chong Wei, adalah melihat pemain berusia 29 tahun itu membuang 'badi' Lin Dan dalam pentas utama apabila menundukkan jaguh China itu pada final All England, Mac lalu untuk mempertahankan kejuaraan.

Katanya, kejayaan Chong Wei memenangi enam daripada tujuh kejohanan yang disertai tahun ini juga cukup menceritakan prestasi pemain yang berasal dari Pulau Pinang itu, meskipun rekodnya pada Kejohanan Dunia agak menggerunkan.

Dalam lima penampilan terakhir, Chong Wei tidak pernah melangkah ke final manakala pencapaian terbaiknya hanyalah melayakkan diri ke separuh akhir dalam kemunculan sulung di Aneiheim, Amerika Syarikat pada 2005.

"Kalau anda tanya pandangan saya mengenai Chong Wei, saya yakin dia mampu memenangi Kejohanan Dunia kali ini... dia boleh menang kerana dia adalah pemain terbaik sekarang dan dia memiliki semua elemen yang diperlukan untuk menjadi juara.

"Dia mungkin tidak berjaya dalam lima percubaan terdahulu tetapi semua kegagalan itu sebenarnya telah menukar dia menjadi pemain yang lebih baik. Dia kini lebih matang dan bijak menangani tekanan dan kematangannya itu hadir seiring dengan prestasi yang semakin memuncak.

"Saya tidak berniat memperkecilkan lawannya yang lain, terutama Lin Dan, malah pada saya pemain China ini tetap ancaman besar yang perlu diberi perhatian, cuma saya nampak ada kekuatan baru dalam diri Chong Wei ketika ini dan naluri saya kuat mengatakan... dia akan menang,'' ujar Punch.

Punch, 67, yang masih dikenang sebagai pemain terakhir Malaysia berjaya merangkul pingat emas Sukan Asia 1970, selain juara All England 1971 (beregu) mengakui sentiasa mengikuti perkembangan jaguh No. 1 dunia itu, dan melihat perjalanan kariernya, justeru beliau menyifatkan sekarang adalah saat terbaik Chong Wei untuk meraih semua gelaran utama yang tidak pernah dimiliki.

Chong Wei, juara Terbuka Indonesia 2011, GP Emas Terbuka Malaysia 2011, Terbuka India 2011, All England 2011, Terbuka Malaysia 2011 dan Siri Super Masters Akhir akan memulakan kempen di London dengan menentang pemain berusia 20 tahun Thailand, Tanongsak Saensomboonsuk, sebelum dijadual berdepan Dionysius Hayom Rumbaka dari Indonesia, Park Sung Hwan dari Korea (pusingan ketiga) dan Chen Long di suku akhir.

Ada tiga pemain yang berpotensi menjadi lawannya pada separuh akhir, iaitu penyandang juara dunia, Chen Jin dari China, pilihan keempat dan juara 2005, Taufik Hidayat dari Indonesia, selain naib juara All England 2010, Kenichi Tago dari Jepun.

Selain Chong Wei, cabaran perseorangan Malaysia turut dipikul pemain veteran Wong Choong Hann, manakala Koo Kien Keat-Tan Boon Heong menjadi sandaran dalam beregu lelaki bersama Mohd. Zakry Latif-Hoon Thien How dan Chan Peng Soon-Lim Khim Wah.

Semalam, semua pemain negara tiba di London selepas menjalani latihan lapan hari Universiti Bath, yang disifatkan oleh jurulatih dan pemain sebagai persiapan yang paling sempurna untuk menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca serta perubahan masa pada hari kejohanan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Basikal mampu raih lebih 5 emas Sukan SEA

Posted:

Basikal mampu raih lebih 5 emas Sukan SEA

Basikal mampu raih lebih 5 emas Sukan SEA

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my


Zolkples Embong


KUALA LUMPUR - Ketiadaan pelumba harapan seperti Azizulhasni Awang dan Josiah Ng langsung tidak merisaukan Majlis Sukan Negara (MSN) mengenai pungutan pingat daripada acara tersebut di Sukan SEA 2011.

Menurut Ketua Pengarahnya, Datuk Zolkples Embong, acara berbasikal dijangka cemerlang memberi sumbangan pingat emas lebih daripada yang disasarkan sebelum ini iaitu sebanyak lima pingat emas oleh Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM).

"Ini membuktikan kita tidak hanya bergantung kepada Azizulhasni dan Josiah sahaja malah kita mempunyai pelumba muda berbakat seperti Mohd. Arfy Qhairant Amran yang perlu lebih banyak pendedahan," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Jelasnya, bukan sahaja dalam acara trek, malah MSN juga diberi harapan tinggi oleh jurulatih lebuh raya, Graham Seers bahawa anak buahnya juga mampu untuk menyumbang pingat emas walaupun bakal mendapat tentangan sengit daripada pelumba tuan rumah.

"Graham ada bertemu saya dan menyatakan dia sangat yakin anak buahnya mampu menghadiahkan pingat emas buat Malaysia walaupun tuan rumah mempunyai kelebihan dari pelbagai faktor termasuk laluan.

"Apa yang dicakapkan oleh Graham itu ada memang betul kerana kita mempunyai pelumba muda dalam acara lebuh raya yang berpotensi termasuk Mohd. Adiq Hussainie Othman jadi saya percaya kita mampu meraih lebih daripada lima emas," katanya.

Bagaimanapun, Zolkples berkata, dia masih belum pasti sama ada ketua jurulatih negara, John Beasley akan membuat perubahan di saat akhir.

"Saya juga yakin dengan kemampuan mereka selepas diberi pendedahan yang banyak termasuk menjalani latihan di Melbourne, ia memberi impak yang besar kepada sukan berbasikal negara," katanya.

Enam acara akan diadakan di Sukan SEA 2011 selepas mendapat lampu hijau daripada Kesatuan Berbasikal Dunia (UCI) dan Konfederasi Basikal Asia (ACC).

Ia melibatkan acara untuk lelaki adalah 10km scratch, 4km kejar mengejar individu dan berpasukan, 40km perlumbaan mata, pecut individu dan omnium manakala acara wanita, pecut individu dan berpasukan, 5km scratch, 500m ujian masa, 25km perlumbaan mata dan omnium.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I'm not sure the place you are getting your info, however great topic. I must spend a while learning more or understanding more. Thank you for excellent information I was on the lookout for this information for my mission.Merlin Season 5 Episode 13
Check out my site ; Watch Merlin Season 5 Episode 13 Diamond of the Day - Part 2 Online Free Stream

Tanpa Nama berkata...

Hello! This post couldn't be written any better! Reading this post reminds me of my good old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this page to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!Watch Tron: Uprising Season 1 Episode 14 Tagged Online Free Stream
Take a look at my website ... Watch Tron: Uprising Season 1 Episode 14

Tanpa Nama berkata...

I trulу love your ѕite.. Gгeat
colors & theme. Did you create this web sitе уourself?

Plеase reply back as I'm looking to create my own site and want to learn where you got this from or what the theme is called. Cheers!http://dj.beatport.com/events/40111
Feel free to surf my website :: Leverage Season 5 Episode 15

Tanpa Nama berkata...

Gooԁ article! We will be lіnking to this paгtіcularly great сontent οn our site.
Кеep up the greаt wгiting.Watch Elementary Season 1 Episode 11
Here is my website ; Elementary Season 1 Episode 11 Dirty Laundry

Tanpa Nama berkata...

I relish, lead to Ӏ ԁiscovered ехactly whаt I ωаs looking for.
You've ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

Check out my blog ... Watch The Vampire Diaries Season 4 Episode 16

Catat Ulasan