Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Pelumba negara garang di Brunei

Posted:

Pelumba negara garang di Brunei

Pelumba negara garang di Brunei

SHAHRUL (tengah) dan Hariff Salleh (kanan) berdiri megah di atas podium kemenangan.


PELUMBA negara semakin ganas di Brunei.

Semalam, pelumba Terengganu Cycling Team (TSG), Mohd. Shahrul Mat Amin memahat nama sebagai juara.

Dia mengungguli saingan peringkat keempat kejohanan lumba basikal Jelajah Brunei 2011 dari Tutong Town ke Bandar Seri Begawan sejauh 104.70 kilometer (km).

Mohd. Shahrul, 22, melintasi garisan penamat dengan masa 2 jam 25 minit 34 saat meninggalkan Lloyd Lucien Reynante daripada pasukan 7 Eleven-RTS Racing dan rakan sepasukan, Mohd. Harrif Salleh

di tempat ketiga.

Ini adalah kemenangan ketiga pasukan TSG pada Jelajah Brunei 2011 selepas dua lagi pelumbanya, Anuar Manan dan Mohd. Harrif masing-masing turut memenangi peringkat kedua dan ketiga.

Anuar bagaimanapun menamatkan perlumbaan semalam di tempat kelima.

Selain menjuarai peringkat keempat, Mohd. Shahrul turut berjaya memenangi zon pecutan pertama dan menduduki tempat kedua di zon pecutan kedua selain menduduki tempat kedua dalam dua zon pendakian.

Apa pun, kejayaan Shahrul ini masih belum mampu menggugat kedudukan pelumba pasukan kebangsaan, Muhd. Adiq Hussainie Othman yang terus kekal menyarung Jersi Kuning selaku pendahulu keseluruhan dengan catatan 11'29:25s.

Adiq Hussainie, 20, yang memenangi peringkat pertama jelajah ini Rabu lalu, bagaimanapun bakal berdepan cabaran hebat dalam perebutan gelaran keseluruhan tersebut pada saingan terakhir hari ini apabila pelumba Tabriz Petrochemical Cycling, Jahanbanian Kamnabi Hossein hanya ketinggalan enam saat di belakangnya.

Saingan terakhir hari ini akan berlangsung di Bandar Seri Begawan sejauh 146.50km melibatkan lima pusingan.

Polis pantau Piala Malaysia 2011

Posted:

Polis pantau <i>bookie</i> Piala Malaysia 2011

Polis pantau bookie Piala Malaysia 2011

Oleh SYED AHMAD ZULKARNAIN SYED ALI
zulkarnain.ali@kosmo.com.my


SAINGAN Piala Malaysia yang sedang rancak berlangsung sekarang akan dipantau dengan rapi agar ia bersih daripada gejala mengatur perlawanan.


PIHAK polis memberi amaran akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang menjadi bookie dalam saingan Piala Malaysia 2011 yang sedang rancak berlangsung sekarang.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya tidak teragak- agak untuk mengambil tindakan tegas sekiranya terdapat pihak yang cuba mengatur perlawanan.

Katanya, pihak polis kini sedang memantau perkembangan itu selepas kejayaan menahan seorang lelaki yang disyaki bookie dalam satu perlawanan Piala Malaysia di Johor baru-baru ini.

"Kita memberi amaran keras kepada mereka ini (bookie) supaya tidak meneruskan kegiatan haram tersebut kerana kita sentiasa memantau perkara ini.

"Sekiranya terdapat kegiatan seperti itu kita tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka," katanya semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Sambutan Hari Raya di rumahnya di Kampung Gebok, Mantin, Negeri Sembilan semalam.

Tambahnya, ketika ini kegiatan tersebut masih terkawal tetapi pihaknya sentiasa memantau setiap perlawanan bagi menjamin piala paling berprestij itu bebas daripada segala gejala tidak sihat berkenaan.

Akhbar tempatan sebelum ini melaporkan, seorang lelaki berusia 28 tahun ditahan Stadium Tan Sri Hassan Yunus, Larkin, Johor kerana disyaki mengambil pertaruhan dalam perlawanan yang membabitkan pasukan Johor menentang Kedah.

Menteri kagum prestasi pemanah

Posted:

Menteri kagum prestasi pemanah

Menteri kagum prestasi pemanah


CHU SIAN (kiri) antara anggota skuad memanah negara yang mara ke pusingan akhir Kejohanan Piala Dunia 2011 di Shanghai, China.


KEJAYAAN trio memanah negara melayakkan diri ke perlawanan akhir acara recurve berpasukan pada Kejohanan Memanah Piala Dunia 2011 di Shanghai, China amat membanggakan dan disifatkan antara yang terbaik dalam sejarah sukan itu di negara ini.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, walaupun tewas kepada pasukan Amerika Syarikat dengan mata 218-222 pagi semalam, namun pencapaian tersebut melepasi jangkaan.

"Ia pencapaian yang amat mengagumkan. Walaupun tewas, namun ia membanggakan kerana lawan kita di peringkat akhir pun bukan calang-calang pasukan," katanya ketika diminta mengulas kemaraan trio negara, Cheng Chu Sian, Khairul Anuar Mohamed dan Wan Khalmizam Wan Abdul Aziz ke pusingan akhir kejohanan tersebut.

Ahmad Shabery turut berbangga dengan kejayaan Khairul Anuar yang mampu memberikan saingan sengit kepada pemanah Amerika Syarikat dalam acara recurve individu, walaupun akhirnya tewas dengan shoot-out.

Sehubungan itu, Ahmad Shabery berkata, pasukan memanah dilihat mampu menyumbang emas atau sekurang-kurangnya satu pingat pada Sukan Olimpik 2012.

"Kita akan bincang dengan Majlis Sukan Negara (MSN) serta jurulatih tentang apakah perkara yang boleh dilakukan untuk meningkatkan keupayaan pasukan memanah negara," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan