Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Josiah impi buru emas

Posted: 01 Sep 2011 09:12 AM PDT

MISI pemburuan emas Olimpik London tidak pernah terhenti dengan pelumba negara, Josiah Ng bertekad memberikan kayuhan terbaik di temasya itu.

Biarpun namanya mula tenggelam selepas kemunculan Azizulhasni Awang dalam arena berbasikal negara, Josiah yang dikenali sebagai pelopor sukan itu tidak pernah melihat ia dari sudut negatif. Dia kini semakin bersemangat memburu kejayaan biarpun sudah mencecah usia 31 tahun kerana sasarannya untuk layak ke Olimpik 2012 belum tercapai.


"Saya lebih bersemangat. Walaupun kelayakan ke Olimpik semakin sukar tapi saya sedar tahap potensi dalam diri saya yang semakin kuat. Saya sudah bersedia dari segi mental dan fizikal.

"Bagi saya, setiap latihan adalah pertandingan dan saya perlu memberi tumpuan yang penuh biarpun ia hanya satu latihan," katanya. Josiah yang juga pemenang pingat emas acara keirin Sukan Komanwel, New Delhi menetapkan sasaran membawa pingat emas sekali gus mengharumkan nama negara di puncak dunia dalam acara berbasikal trek . Pencapai atlet yang dibesarkan di California itu tetap memberangsangkan apabila pernah bergelar pelumba terbaik negara dan menduduki ranking pertama dunia dalam acara keirin selain turut layak beraksi di Olimpik Athens dan Beijing.


Biarpun pencapaian di Athens sekadar menduduki tempat kelima menerusi keirin dan gagal mara ke pusingan akhir namun gabungannya bersama Azizul dan Rizal Tisin dalam pecut berpasukan berjaya perbaiki pencapaian dengan menduduki kedudukan ketujuh dunia dalam acara yang dikuasai pelumba Britain terdiri daripada Chris Hoy, Jason Kenny dan Jamie Staff.

Kedudukan Shahrul dalam skuad negara jadi tanda tanya

Posted: 01 Sep 2011 09:09 AM PDT

SELEPAS digugurkan daripada senarai ke Kejohanan Bawah 23 Tahun Dunia di Copenhagen, Denmark dalam acara lebuh raya pada 19 hingga 25 September ini, kedudukan juara kebangsaan, Mohd Shahrul Mat Amin dalam skuad negara menjadi persoalan.

Pelumba pasukan Terengganu Pro-Asia Cycling Team (TSG) itu tidak mengetahui statusnya sama ada masih lagi berada dalam program Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) atau tidak, apabila memilih untuk pulang ke Malaysia buat sementara waktu.


Katanya, perkhabaran berhubung penyingkirannya itu sudah dimaklumkan selepas dia memilih meninggalkan kem latihan pusat kebangsaan di Chiang Mai, Thailand untuk kembali ke Malaysia kerana mahu menyambut Ramadan.

"Memang sedih apabila saya dimaklumkan tidak akan ke Kejohanan Dunia. Tapi saya sudah tahu jika memilih untuk pulang ke Terengganu, saya tidak akan pergi ke kejohanan itu. "Perkara itu sudah dibincangkan dengan PKBM dan apabila saya mengambil keputusan untuk pulang pada minggu kedua bulan puasa, itu bermakna saya perlu terus melupakan Kejohanan Dunia," katanya. Bagaimanapun bagi mengelak sebarang masalah timbul, Shahrul kembali menjalani bersama 33 atlet di Chiang Mai selama seminggu sebelum kembali ke Malaysia, awal September lalu.


Shahrul sebelum ini disenaraikan bersama-sama Saufi Mat Senan dan pakar bukit negara, Mohd Adiq Husainie Othman di kejohanan itu.


Tempat pelumba itu akan digantikan Mohd Al-Ghazali Abdul Hamid, Mohd Ekbar Damanhuri dan Amirul Anuar Jefri.

Mengulas peluang negara, Presiden PKBM, Abu Samah Wahab tetap optimis dan berharap peluang itu bakal diguna sebaik mungkin oleh pelumba negara menimba pengalaman bersaing dengan pelumba handalan Eropah..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan