Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Cabaran boling wanita dunia bermula

Posted:

Cabaran boling wanita dunia bermula

Cabaran boling wanita dunia bermula

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Meskipun mempertaruhkan barisan serba muda yang menampilkan tiga muka baru, ketua jurulatih, Holloway Cheah penuh yakin pasukan bimbingannya mampu mencipta kejutan pada Kejohanan Boling Dunia Wanita (WWC) 2011 yang membuka tirainya di Hong Kong Bowling City, hari ini.

Holloway, 67, juga mengharapkan skuad enam pemain yang dianggotai anak perempuannya, Esther, Zandra Aziela Ibrahim Hakimi, Sharon Koh, Zatil Iman Abdul Ghani, Jacqueline Jenelee Sijore dan Sin Li Jane yang secara purata berumur 23 tahun, dapat menebus kembali maruah setelah pulang tangan kosong dari Las Vegas, Amerika Syarikat, dua tahun lalu.

Keputusan hambar pada 2009 itu bermakna Malaysia kali pertama kempunan pingat sejak Helsinki 1987.

Malaysia mencatat keputusan terbaik menerusi Esther yang meraih pingat emas acara perseorangan pada 2005 di Aalborg serta dua pingat emas acara berpasukan (Monterrey 2007 dan Kuala Lumpur 2003).

Walaupun tidak menetapkan sebarang sasaran di Hong Kong, tegas Holloway, ini tidak bermakna anak-anak buahnya boleh menarik nafas lega.

"Kita mungkin dianggap 'underdog', namun tiada alasan untuk pemain-pemain tidak berasa tertekan. Saya memberi tekanan kepada mereka untuk mencapai kejayaan.

"Kalau pergi bertanding tanpa menganggap diri mampu bersaing, apa gunanya berlatih bersungguh-sungguh setiap hari sepanjang bulan lalu.

"Tetapi saya percaya setiap mereka mempunyai keazaman tinggi untuk bersaing merebut pingat dalam kesemua acara. Saya dapat lihat menerusi komitmen ditunjukkan mereka ketika latihan," ujarnya.

Tatkala segala tumpuan mungkin terarah kepada dua negara pilihan iaitu penyandang juara keseluruhan, Korea Selatan dan pasukan bintang-bintang Amerika Syarikat (AS), Holloway berpendapat semua pasukan bertanding termasuk Malaysia memiliki peluang sama rata.

"Saya ramal saingan sengit akan datang dari jiran kita, Singapura, Taiwan, Colombia serta negara-negara Scandinavia seperti Sweden, Finland dan Denmark, semuanya berpeluang," jelasnya.

Ujian kepimpinan Esther di Hong Kong

Posted:

Ujian kepimpinan Esther di Hong Kong

Ujian kepimpinan Esther di Hong Kong

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my


Esther Cheah


KUALA LUMPUR - Ketiadaan Shalin Zulkifli yang sedang cuti bersalin meletakkan Esther Cheah selaku pemain paling senior dalam skuad enam pemain yang akan beraksi pada Kejohanan Boling Dunia Wanita (WWC) 2011 yang bermula hari ini di Hong Kong.

Walaupun tiada kapten dilantik selama ini, Shalin sentiasa dianggap sebagai pemimpin dalam pasukan berdasarkan pengalaman yang dia miliki. Maka, tanggungjawab itu bagi edisi kali ini secara tidak langsung disandang di bahu Esther, 25.

Selain Zandra Aziela Ibrahim Hakimi dan Sharon Koh yang pernah beraksi dalam dua edisi sebelum ini di Monterrey 2007 dan Las Vegas 2009, Zatil Iman Abdul Ghani, Jacqueline Jenelee Sijore dan Sin Li Jane adalah muka baru dalam skuad kebangsaan.

Esther yang bakal membuat penampilan keempat di WWC sejak di Aalborg pada 2005, sedar tugas berat menantinya di Hong Kong apatah lagi pasukan tersebut diletakkan harapan untuk menebus aib setelah pulang tangan kosong di Las Vegas, dua tahun lalu.

"Saya sendiri mempunyai pengalaman sebagai orang baru dalam skuad dan sememangnya dengan adanya bimbingan pemain senior, saya berasa lebih tenang dan yakin.

"Semasa di Aalborg dahulu, saya adalah pemain termuda dalam pasukan berpengalaman yang menampilkan Shalin, Sarah (Yap), K.N Lai (Lai Kin Ngoh), Wendy (Chai) dan (Choy) Poh Lai, ia memberikan motivasi untuk saya beraksi lebih baik," katanya merujuk kejayaan mengejut meraih pingat emas acara perseorangan di Aalborg yang merupakan penampilan sulungnya ketika itu.

Bagaimanapun, Esther percaya Zatil Iman, Jacqueline dan Li Jane mampu menyerap tekanan kerana mereka sudah dilengkapkan dengan pengalaman bertanding di peringkat antarabangsa.

"Mereka mendapat pendedahan beraksi di pertandingan antarabangsa seawal peringkat remaja lagi, jadi tidak sepatutnya mereka berasa tertekan dan bermain seperti kebiasaannya," jelasnya.

Zandra juga menyatakan kesediaan membimbing rakan-rakan sepasukan dengan segala pengalaman yang dimiliki untuk membantu mereka supaya tidak berasa cemas.

"Saya tidak berasa tertekan sebagai senior dalam pasukan, sebaliknya ia satu cabaran bagi saya," katanya yang merupakan salah seorang anggota yang menjuarai acara berpasukan pada 2007.

Sementara itu, Shalin yang telah mewakili negara dalam enam Kejohanan Dunia sebelum ini berharap, gandingan campuran tiga senior dan tiga muka baru akan membawa pulang beberapa pingat.

"Esther dan Zandra harus membimbing mereka yang beraksi buat kali pertama kerana saya merasakan mereka ada kecenderungan untuk berasa gemuruh pada permulaan kejohanan.

"Mereka mesti bersabar kerana bermain dalam keadaan tertekan akan mengakibatkan mereka hilang rentak," kata Shalin yang melahirkan seorang bayi perempuan, Aleya pada 28 Jun lalu, hasil perkahwinannya dengan Azidi Ameran yang juga bekas pemain elit lelaki kebangsaan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan