Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


RM65,000 imbuhan setiap pemain

Posted:

RM65,000 imbuhan setiap pemain

RM65,000 imbuhan setiap pemain

Oleh ZULKIFLI JALIL, HASHNAN ABDULLAH, FERZALFIE FAUZI dan NAZMIL NASIRUDDIN
sukan@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak bergambar bersama pemain skuad Harimau Malaya pada majlis ramah mesra meraikan kejayaan Malaysia memenangi Piala Suzuki AFF 2010 di Seri Perdana, Putrajaya, semalam. Turut kelihatan Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, Subahan Kamal dan K. Rajagobal . - UTUSAN/Zaki Amiruddin


PUTRAJAYA - Kerajaan semalam menganugerahkan insentif RM65,000 kepada setiap pemain dan jurulatih skuad bola sepak kebangsaan yang menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 bulan lalu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, insentif itu berupa unit Amanah Saham Wawasan 2020 berjumlah RM50,000 yang hanya boleh dikeluarkan selepas tempoh 10 tahun serta imbuhan wang tunai sebanyak RM10,000 daripada kerajaan.

Mereka juga turut menerima RM5,000 melalui Skim Hadiah Kemenangan Sukan (Shakam) daripada Majlis Sukan Negara (MSN).

"Kerajaan juga bersetuju untuk menaja sepenuhnya pemain skuad kebangsaan yang terpilih menjalani latihan bersama kelab-kelab bola sepak ternama dari luar negara.

"Pada masa sama, Kementerian Belia dan Sukan akan memperuntukkan RM500,000 kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk menaik taraf kemudahan gimnasium dan membina bilik sauna di Wisma FAM di Kelana Jaya bagi kemudahan pemain," katanya.

Beliau berucap pada majlis jamuan makan tengah hari bagi meraikan skuad kebangsaan itu di Seri Perdana, semalam.

Turut hadir Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Skuad Harimau Malaya menjuarai Piala Suzuki AFF buat julung kalinya dengan menumpaskan pasukan Indonesia dengan agregat 4-2 setelah menang 3-0 di Kuala Lumpur meskipun kalah 1-2 di Jakarta.

Najib berkata, kejayaan menjuarai kejohanan tersebut perlu dijadikan sebagai batu loncatan untuk skuad kebangsaan memburu kejayaan lebih yang tinggi lagi pada masa depan.

"Kita mengimpikan supaya Malaysia menjadi skuad bola sepak yang terkemuka di peringkat rantau Asia dan keduanya, layak pula ke Sukan Olimpik 2012 di London," katanya.

Dalam ucapannya itu, beliau turut menyatakan rasa bangga dengan semangat juang dan keazaman tinggi ditunjukkan oleh skuad kebangsaan, walaupun menghadapi tekanan hebat ketika berkunjung ke Stadium Gelora Bung Karno untuk pusingan kedua final kejohanan itu.

"Selain mempunyai kemahiran, tahap kecergasan yang tinggi dan taktikal, kita juga berbangga dengan daya juang dan semangat serta kekuatan mental yang ada pada para pemain.

"Cuba bayangkan tekanan yang dialami pemain apabila tiba di hotel dan kemudiannya diiringi oleh pasukan polis Indonesia ke stadium dengan menaiki kenderaan perisai yang dilengkapi submesingun," katanya.

Perdana Menteri turut menarik perhatian mengenai semangat sukan bola sepak yang tidak mengenal batas kaum kerana para pemain perlu patuh kepada arahan jurulatih, K. Rajagobal.

"Bila kita dapat arahan daripada jurulatih, kita tidak kira dia daripada kaum mana kerana kita kena ikut cakap dia.

"Kita perlu bersikap terbuka yang selaras dengan semangat 1Malaysia kerana ia bukan sekadar kejayaan biasa tetapi boleh mencetus rangsangan kuat kepada rakyat untuk terus berjuang bersama berdasarkan ikatan 1Malaysia," katanya.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Terima kasih kerajaan Malaysia - Rajagobal

Posted:

Terima kasih kerajaan Malaysia - Rajagobal

Terima kasih kerajaan Malaysia - Rajagobal


Najib Tun Razak memperkatakan sesuatu yang menarik perhatian (dari kiri) Norshahrul Idlan Talaha, Khairul Fahmi Che Mat, Safee Sali, Safiq Rahim serta Subahan Kamal pada majlis ramah mesra meraikan kejayaan Malaysia menjulang Piala Suzuki AFF 2010 di Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA - Ganjaran RM65,000 termasuk saham amanah dan wang tunai oleh kerajaan dibalas dengan ucapan terima kasih jurulatih skuad kebangsaan, K. Rajagobal dengan menganggap ia satu penghargaan yang sangat bermakna.

Kejayaan muncul juara Piala Suzuki AFF menewaskan Indonesia pada perlawanan akhir bulan lalu, menyaksikan skuad 25 pemain dan jurulatih itu diberikan unit Amanah Saham Wawasan 2020 berjumlah RM50,000, serta imbuhan RM10,000 daripada kerajaan dan RM5,000 lagi melalui Skim Hadiah Kemenangan Sukan (Shakam) daripada Majlis Sukan Negara (MSN).

Kementerian Belia dan Sukan pula akan memperuntukkan RM500,000 kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk menaik taraf kemudahan gimnasium dan membina bilik sauna di Wisma FAM di Kelana Jaya bagi kemudahan pemain.

Perkara tersebut telah diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, ketika meraikan skuad Harimau Malaya itu di kediaman rasminya di Seri Perdana, Putrajaya.

Menurut Rajagobal, ganjaran bakal membangkit semangat pemain untuk terus beraksi cemerlang dan mengekalkan prestasi mereka sehingga mampu untuk melayakkan diri ke saingan Piala Asia 2015.

"Saya sangat gembira dengan ganjaran yang diberikan ini, ia boleh dikira sebagai satu penghormatan kepada seluruh pasukan, saya mengucapkan terima kasih kepada kerajaan dan kami janji akan mengekalkan prestasi terbaik ini," katanya ketika ditemui media semalam.

Jelasnya, pemain tidak boleh leka dan dibuai dengan mimpi indah, banyak lagi ruang yang perlu diperbaiki untuk kembali bersaing di peringkat Asia.

"Ini adalah satu permulaan, perjalanan masih lagi jauh tetapi saya berharap kejayaan ini menjadi inspirasi kepada rakyat Malaysia dan terus memberi sokongan yang tidak berbelah-bahagi kepada pemain-pemain yang masih muda ini.

"Kita memang ada peluang untuk melonjak lebih jauh, mungkin pada empat tahun lagi skuad ini akan lebih mantap, tetapi kita perlu meletakkan sasaran dan bekerja keras bermula daripada sekarang," katanya.

Pada majlis tersebut kesemua pemain yang beraksi pada Piala Suzuki AFF hadir, kecuali Mohd. Ashaari Shamsuddin yang sedang menanti kelahiran cahaya mata pertama di Terengganu.

Sementara itu, pengurus pasukan, Datuk Subahan Kamal berkata, ganjaran tersebut membuktikan bahawa jasa dan pengorbanan pemain amat dihargai, kerana bukan sahaja meraih kejuaraan tetapi mewujudkan semangat satu padu di kalangan rakyat.

"Oleh itu mereka perlu dirai dengan sebegini dan saya sendiri juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Perdana Menteri dengan sumbangan ini, saya berharap pasukan Malaysia akan terus maju ke depan.

"Saya juga menyanggah bahawa ganjaran ini akan merosakkan pemain, ia adalah kejayaan yang diraih atas usaha mereka sendiri, mereka beraksi kerana sayangkan negara," kata Subahan yang juga Naib Presiden FAM.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan